Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2001, 17:32
Marc S
Marc S is offline
Waar komt deze vandaan? Moeten mensen zich per se bewijzen voor zichzelf? Waarom willen mensen per se beter zijn dan anderen? Om van zichzelf te houden?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2001, 18:17
Butterfly7
Butterfly7 is offline
Ik denk niet dat mensen het altijd in de gaten hebben. Het zit er vaak gewoon in, snappie? Dat denk k tenminste. Ik heb zelf die drang ook, ik ben te perfectionistisch, ik wil beter zijn dan iemand anders, daardoor stel je te hoge eisen aan jezelf.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 18:34
Liz
Liz is offline
Misschien om kritiek te voorkomen. Ik kan zelf slecht tegen kritiek, dus probeer ik alles altijd zo goed mogelijk te doen. Verder ben ik ook erg perfectionistisch, en dat samen met mijn angst voor kritiek zorgt ervoor dat ik altijd een grote prestatiedrang heb.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 18:36
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Liz schreef:
Misschien om kritiek te voorkomen. Ik kan zelf slecht tegen kritiek, dus probeer ik alles altijd zo goed mogelijk te doen. Verder ben ik ook erg perfectionistisch, en dat samen met mijn angst voor kritiek zorgt ervoor dat ik altijd een grote prestatiedrang heb.
Zou kunnen... onzekerheid dus?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 18:38
Liz
Liz is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Zou kunnen... onzekerheid dus?

Mmm ja denk het wel.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 18:40
Bu$ta Burn
Bu$ta Burn is offline
Misschien om je te bewijzen tegenover jezelf, vrienden en kenissen. (zoals Marc al zei)

Gewoon het gelijk krijgen van anderen om je (weer) een goed gevoel te geven.

Gewoon trotsheid dus.... (zo denk ik er over)
Oud 30-12-2001, 19:17
Juliah
Juliah is offline
Ik denk dat je je wilt bewijzen voor iedereen, zowel jezelf als voor anderen. Waarom? Gewoon omdat je je wilt bewijzen. Op en om alles wat je kunt verzinnen. Uiterlijk lijkt het of het me niks kan schelen of ik iets goed of fout doe, dat ik me niet wil/hoef te bewijzen, maar van binnen...
Oud 30-12-2001, 19:58
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Liz schreef:
100% mee eens + 100% herkenning.

Onzekerheid ja.
Oud 30-12-2001, 20:00
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Liz schreef:
Mmm ja denk het wel.
Daar komt het bij jou dan toch op neer

Euhm, ik heb trouwens met veel moeite (herinneringen ophalen) die Wiskunde som uitgewerkt, hoop dat 'ie klopt

Greetz,
Marc S
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 20:03
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Juliah schreef:
Uiterlijk lijkt het of het me niks kan schelen of ik iets goed of fout doe, dat ik me niet wil/hoef te bewijzen, maar van binnen...
Mjah, bij mij ook wel. Van buiten keur ik het af, heb er een hekel aan als mensen het er dik opleggen... als ze showen dus...

Van binnen ontvlam ik als het ware, maar niet zo zeer om beter te zijn dan anderen, eerder om mijn eigen domheid te weerleggen. Klinkt misschien vaag, maar ik kan er niet tegen als mij iets niet lukt. Dan kan ik er nachtenlang over nadenken en puzzelen, totdat het me wel lukt
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 20:45
Mef
Mef is offline
ik denk dat prestatie- en/of competitiedrang voort komt uit de angst niet gezien te worden. hunkeren naar aandacht of naar erkenning misschien?... dan eerder erkenning van hun bestaan dan van hun kwaliteiten denk ik

zoiets, misschien?
Oud 30-12-2001, 20:48
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Mef schreef:
ik denk dat prestatie- en/of competitiedrang voort komt uit de angst niet gezien te worden. hunkeren naar aandacht of naar erkenning misschien?... dan eerder erkenning van hun bestaan dan van hun kwaliteiten denk ik

zoiets, misschien?
Misschien bij sommigen... bij mij is het juist andersom... ik kan vaak meer dan dat ik laat zien, juist omdat ik niet uitgebuit wil worden...

Ik heb ook de grote fout gemaakt dat mijn vader wel weet wat ik kan en niet kan, waardoor hij snel boos wordt wanneer ik beweer iets niet te kunnen...

Het zit wel in me, ik wil wel dat mensen zien wat ik kan, maar mijn verstand probeert dit zo ver mogelijk te onderdrukken. Komt alleen maar ellende van
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 22:09
Mef
Mef is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Misschien bij sommigen... bij mij is het juist andersom... ik kan vaak meer dan dat ik laat zien, juist omdat ik niet uitgebuit wil worden...

Ik heb ook de grote fout gemaakt dat mijn vader wel weet wat ik kan en niet kan, waardoor hij snel boos wordt wanneer ik beweer iets niet te kunnen...

Het zit wel in me, ik wil wel dat mensen zien wat ik kan, maar mijn verstand probeert dit zo ver mogelijk te onderdrukken. Komt alleen maar ellende van
waarom komt er ellende van als je laat zien wat je kunt?
Oud 30-12-2001, 22:12
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Mef schreef:
waarom komt er ellende van als je laat zien wat je kunt?
Omdat er dan automatisch (en continu) meer van me verwacht wordt... ben ik ook een beetje te lui voor

Kan de stress dan ook niet aan...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 22:25
Mef
Mef is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Omdat er dan automatisch (en continu) meer van me verwacht wordt... ben ik ook een beetje te lui voor

achso
maar is dat ook niet een kwestie van nee moeten durven zeggen op een gegeven moment?

ik ben ook wel een lui persoontje trouwens
Oud 30-12-2001, 22:59
sha
sha is offline
ik ben een keer blijven zitten,
nu werk me kapot om dit te voorkomen.

uit angst denk ik.
en ik heb altijd de drang om ergens(overal eigenlijk) de beste in te zijn.
Niet om te showen hoor
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 23:27
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Mef schreef:
achso
maar is dat ook niet een kwestie van nee moeten durven zeggen op een gegeven moment?
Krijg ik problemen mee... "jij wil niet"... "je weet toch dat het belangrijk is"... blablabla...

Ik haat het wanneer dingen van mij verwacht worden, enkel omdat ik ze 'zou kunnen' uitvoeren...

Citaat:
ik ben ook wel een lui persoontje trouwens
Dat idee had ik al ja
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 23:31
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
sha schreef:
ik ben een keer blijven zitten,
nu werk me kapot om dit te voorkomen.
Tja

Citaat:
uit angst denk ik.
en ik heb altijd de drang om ergens(overal eigenlijk) de beste in te zijn.
Niet om te showen hoor
Mensen showen vaak wanneer ze iets hebben waar ze mee 'durven' te showen. Ik heb meerdere dingen die ik gewoon liever stil hou... vaak ook omdat ik ze niet 'altijd' waarmaken kan...

Ook wel stom... veel hangt van mijn gevoel / stemming af :/
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 09:45
Liz
Liz is offline
Citaat:
Marc S schreef:

Hier kan ik me ook erg goed in vinden. Alleen ben ik er niet te lui voor, ik ben bang dat ik niet aan die hogere eisen kan voldoen (weer die onzekerheid dus)

ennuh heb je antwoord bekeken, en het klopte bijna helemaal!!!!!

-xxx-

Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 09:56
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Liz schreef:
Hier kan ik me ook erg goed in vinden. Alleen ben ik er niet te lui voor, ik ben bang dat ik niet aan die hogere eisen kan voldoen (weer die onzekerheid dus)
Ik kan best veel, maar kan het niet voortdurend volhouden... die luiheid komt bij mij uit ook desinteresse voort... er zijn meerdere dingen die ik goed zou kunnen doen, maar ik vind ze helemaal niet leuk om te doen...

Dus ja, dan word ik lui

Citaat:
ennuh heb je antwoord bekeken, en het klopte bijna helemaal!!!!!

Is ook erg lang geleden voor mij
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 13:02
Verwijderd
ook wel perfectionisme denk ik.
ik haalde in de 1e en 2e klas voor muziek bijna alleen maar tienen. na een tijdje had ik 't gevoel dat ik me constant moest bewijzen. met lager dan een 10 was ik niet echt tevreden, 't was allemaal aardig simpel, maar een 10 deed me ook niks eigenlijk (dus ik hield niet van mezelf omdat ik een 10 haalde )
tja, ik had zoiets van ik MOET een 10 halen omdat ik dat gewoon moet kunnen

eigenlijk heb ik dat met heel veel dingen

ik ben bv. nu al 2 jaar achterelkaar clubkampioen van de badminton. Ik eis eigenlijk van mezelf dat ik het weer wordt. het is toch eigenlijk wel de eer daar denk ik, al voelde ik me vorig jaar nog schuldig ook omdat ik had gewonnen. ik had 't m'n vriendin ergens ook graag gegund, die kan ook goed badmintonnen en is 2 jaar ouder. ook door de leeftijd en ze zit er langer op enzo..
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 17:25
flowergirl
flowergirl is offline
Is dit eigenlijk niet een soort van faalangst?? Bang zijn om dingen fout te doen of niet te kunnen en als gevolg daarvan erg prestatiegericht te worden om ze wel te kunnen.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 17:30
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
flowergirl schreef:
Is dit eigenlijk niet een soort van faalangst?? Bang zijn om dingen fout te doen of niet te kunnen en als gevolg daarvan erg prestatiegericht te worden om ze wel te kunnen.
Zou wel kunnen ja, maar ik ben in de loop van dit topic meer tot de conclusie gekomen dat dit per persoon verschilt. Voor de een is het een soort faalangst, voor de ander meer om trots op zichzelf te zijn.

Nieuw hier?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 18:49
marlies
marlies is offline
Om je beter dan of gelijk te voelen als de rest.
Oud 01-01-2002, 21:48
Kruymeldtje
Kruymeldtje is offline

Ik denk dat men het alleen doet om zekerder te zijn van hun kunnen. En om je eigen ego te strelen, erkenning
Oud 01-01-2002, 21:58
D@mien
D@mien is offline
Wat de rest van mij vind kan mij niet schelen, als ik iets doe, doe ik et zo goed als ik kan, voor geen andere reden om trots op mezelf te zijn ipv boos omdat et slechter was dan ik wilde...ik wil niets boven mijn kunnen, maar ik wil gewoon iets doe zoals et naar mijn mening hoort..
Oud 02-01-2002, 01:19
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Waarom mensen beter willen zijn dan anderen ?
mensen willen anders zijn en dat is per defenitie beter wie streeft er niet naar wereld kampioen te worden

Waarom willen mensen zich per se bewijzen voor zichzelf ?
Omdat, mensen zich willen verantwoorden uitleggen waarom ze iets doen.
Waar komt deze vandaan ?
Mensen hebben zelfdenkend vermogen anders als bij dieren vragen wij ons af waarom we eten, waarom we slapen en proberen we meer te doen dan aleen in leven blijven zoals een dier.

Groeten

Edwin

Gelukkig nieuwjaar in 2002 een heel jaar doe dr wat mee
Oud 02-01-2002, 07:37
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Edwin uit Kaasstad schreef:
mensen willen anders zijn en dat is per defenitie beter wie streeft er niet naar wereld kampioen te worden
Ik. Voor mij zijn de meeste prestaties irrelevant geworden. Kan ook aan mijn psychische gesteldheid liggen, maar goed.

Citaat:
Omdat, mensen zich willen verantwoorden uitleggen waarom ze iets doen.
Aha, dus als ik van mezelf weet dat ik bepaalde dingen kan, hoef ik het niet meer te bewijzen voor mezelf, waardoor de 'drang' verdwijnt

Citaat:
Mensen hebben zelfdenkend vermogen anders als bij dieren vragen wij ons af waarom we eten, waarom we slapen en proberen we meer te doen dan aleen in leven blijven zoals een dier.
OK
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 11:55
Mef
Mef is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Krijg ik problemen mee... "jij wil niet"... "je weet toch dat het belangrijk is"... blablabla...

Ik haat het wanneer dingen van mij verwacht worden, enkel omdat ik ze 'zou kunnen' uitvoeren...
tja, ik kan er een beetje weinig mee, omdat ik er zelf zeer weinig ervaring mee heb. het enige wat men nu van mij verwacht, is dat ik mijn VWO-diploma haal, maar dat wil ik zelf ook, dus...

Citaat:
Dat idee had ik al ja
GRRR

[Dit bericht is aangepast door Mef (02-01-2002).]
Oud 02-01-2002, 11:58
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Mef schreef:
GRRR
Ghehe
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 17:42
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Citaat:
Marc S schreef:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Edwin uit Kaasstad schreef:
--------------------------------------------------------------------------------

Ik. Voor mij zijn de meeste prestaties irrelevant geworden. Kan ook aan mijn psychische gesteldheid liggen, maar goed.
[i]voor mij persoonlijk ook niet maar dit was ook een algemeen antwoord op een algemeene vraag die is per persoon wel iets anders.
Als ik kritisch naar mezelf kijk is dat ook niet helemaal zo.
Ik begin niet aan iets met het idee dit gaat fout.

Groeten

Edwin

Reageren

Regels voor berichten