Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
M'n oma aan m'n vaders kant is overleden aan longkanker toen ik vrij jong was, 5 ofzo, ik weet alleen nog dat we haar oma trein noemde omdat ze altijd met de trein kwam. Verder bracht ze altijd allemaal gebreide dingen mee voor je, truien en kleedjes.
M'n opa aan m'n vaders kant is ook overleden een paar jaar geleden. Hij was toen 83. We spraken hem nooit zoveel. Wel weet ik nog dat hij toen hij 79 was een vriendin van 32 had. M'n opa aan m'n moeders kant is voordat ik geboren was overleden aan een hartinfarct. M'n oma aan m'n moederskant is vorig jaar overleden. Ze kwam uit Sri Lanka en vertelde vaak over haar leven daar met haar bedienden. Ze woonde in Amsterdam en was blij dat de moslima bij haar in de buurt nu ook allemaal dingen voor haar deden. Verder noemde we haar vroeger oma hoehoe, omdat ze dat geluid altijd hard in je oor maakte als ze aankwam en wegging. |
![]() |
|
![]() |
Mijn opa van moeders kant heb ik nooit gekend. Hij was ook overleden toen mijn moeder 17 was. Dat was wel heel erg, want zij was net op zichzelf gaan wonen en opa was mee om nog de laatste dingetjes af te maken. Toen ging zij ondertussen boodschappen doen en toen ze terugkwam, was hij overleden. Hij zat in zijn zelfgemaakte schommelstoel. Die heeft nog heel lang bij mij op de kamer gestaan. Soms heb ik trouwens nog wel het idee dat hij naar me kijkt en als ik nog tot heel laat zit te computeren, dat hij me naar bed stuurt of zo. Heel raar gevoel is dat. Misschien beeld ik het me wel in, maar ik heb er verder geen last van.
Mijn oma van moeders kant is een beetje apart. Ze is geloof ik 78 en heel oud en krakkemikkig, ze heeft alles wat je kan breken als eens gebroken en ze ziet en hoort ook niet meer zo goed. Ze breide altijd hele mooie truien met vogels erop voor mij en ze zit nu nog steeds graag te puzzelen, met van die stukjes. Ik snap niet hoe ze het doet met haar vreselijk slechte zicht, maar ze kan het nog steeds. Ze woont nu in een aanleunwoning. Ik noemde haar altijd Purmerend oma omdat ze daar dus woont en het anders niet uit elkaar te houden was met mijn andere oma. Mijn opa van vaders kant was een hele lieve man. Hij uitte zijn gevoelens bijna niet, maar ik kon echt wel merken dat hij heel veel van mijn oma hield. Hij ging graag vissen en hij nam ons mee naar zijn tuin, die vroeger, voordat ze moesten verhuizen, vlak naast het spoor zat. Toen mocht dat nog, nu is dat verboden geloof ik. En daar gingen we dan altijd een bosje bloemen plukken voor oma. En hij had altijd heel veel aardbeien en dat waren de lekkerste die er bestonden. En we kregen ook vaak genoeg boerenkolen en peultjes en erwtjes en alles. Hij speelde echt alle blaasinstrumenten die je maar kon bedenken (voor in een fanfare dan, hij deed geen doedelzak ofzo) en hij speelde in drie verschillende fanfares en orkesten. In 2006 werd geconstateerd dat hij kanker had, het was begonnen in zijn lever. Het is nog heel lang goed gegaan, maar 15 februari 2008 is ie uiteindelijk toch overleden. Dat was wel heel speciaal want de week ervoor kreeg hij zo'n zegening dinges van de pastoor (hij was erg gelovig) en dat was de enige dag sinds weken dat hij gewoon 'bij' was, helemaal bewust was enzo. En toen hij werd begraven was de hele kerk helemaal uitpuilend van de mensen omdat hij er zoveel kende (en diens dochters en zonen kwamen dan ook met hun gezinnen enzo). Sommige mensen gingen expres alleen naar de avondwake omdat het anders gewoon te druk zou worden. Er waren wel 1500 mensen ofzo. Ik ben sindsdien nog maar één keer naar het graf geweest en ik voel me er wel een beetje schuldig over, maar ik durf eigenlijk niet te gaan. Hij is trouwens 76 geworden. Mijn oma van vaders kant is een heel lief mens, maar je zou haar echt geen 73 schatten. Ze is nog steeds heel lang (even groot als ik, 1.74) en gewoon een beetje mollig en ze sport niet, maar ze zou het absoluut nog kunnen. Ze deed altijd spelletjes met ons en we mochten vroeger altijd 'kappertje' spelen (niet dat we echt met een schaar in de weer gingen ofzo, maar we deden wel altijd haar opmaken enzo. Het was meer schoonheidssalonnetje maar dat was natuurlijk te moeilijk om uit te spreken). Ze had ook zo'n plastic keukentje voor ons en dan mochten we daar altijd mee koken en dan kregen we wat water en wat melk en rozijntjes en gesneden appel en dan hadden we zo een hele maaltijd gemaakt. Dat was ook altijd erg lekker op een of andere manier. Verder doet ze eigenlijk heel naïef en is ze ook wel een beetje manipulatief naar mijn ouders toe, maar ik vind haar een hele fijne oma. Oja, en ze zingt in het kerkkoor al sinds jaar en dag. En die 'hoehoe' uit LL's verhaal is hier ook van toepassing. ![]() |
![]() |
|
Mijn opa's zijn dood. Ik had met allebei wel een aardige band, maar met die van mijn vaders kant verschilde ik erg: hij was zeer gelovig en hield van woordgrapjes. Hoewel hij tegen het einde van zijn leven wel wat meer over zijn geloof ging nadenken, en uiteindelijk besloot dat je hem net zo goed christen als moslim kon noemen.
Met mijn oma van mijn moeders kant heb ik de beste band. Ze is erg grappig en je kunt een prima gesprek met haar hebben over muziek of literatuur. Ze is nog een beetje katholiek maar gelooft niet in God en ze had een tumor ter grootte van een sinaasappel in haar hoofd, waardoor ze nu een glazen oog heeft. Mijn moeder zegt dan ook vaak, 'mam, je hebt maar één oog.'
|
Ik heb alleen nog 1 oma.
De opa en oma van mijn vaderskant waren met elkaar getrouwd uit protest. Mijn oma mocht niet met een boer trouwen en trouwde binnen 6 weken met de eerste boer die ze tegen was gekomen. Het is nooit een gelukkig huwelijk geweest en daar plukt mijn vader nu nog de vruchten van. Daarom denk ik niet erg positief over hen. Mijn opa stierf voor mijn 2e jaar, dus die heb ik niet echt gekend. Mijn oma heb ik wel gekend, maar was in de laatste jaren vooral erg dement. Ze herkende mij niet meer en vroeg een kussen op haar hoofd te drukken. Vóór die tijd deed ze wel haar best een oma te zijn, maar het zat er gewoon niet echt in. Mijn opa van moeders kant stierf toen ik 7 was en was een schat van een mens. Hij had al diverse hersenbeschadigingen opgelopen, dus soms werd ik (zonder het te weten) op pad gestuurd om op hem te passen. Dan liep opa een blokje om en werd ik er achter aan gestuurd met de melding dat ik lekker met opa moest gaan wandelen. In werkelijkheid bleek ik dan mee te moeten lopen zodat ze wisten dat opa de weg terug ook weer zou vinden ![]() Door zijn beschadigingen kon hij lekker gek doen. Hij was enorm grappig en speelde altijd met ons. Mijn oma van moeders kant leeft nog en is inmiddels 80 jaar. Ze is erg dik, dus daardoor niet zo ondernemend meer, maar ze houdt echt nog alles bij. Ze is lief, bedoelt alles goed en verwent me zoals oma's doen. Tegelijk ben ik blij dat ze wat verder weg woont, want ze bemoeit zich echt met álles. Echt een eigenwijs type. Mijn oma gaat nu langzaam achteruit. Ze vertelt dingen 3x, vergeet dingen en maakt meer foutjes. Maar ja, wat wil je met 80 jaar. Ik probeer zo vaak mogelijk met mijn ouders mee te gaan als ze naar mijn oma gaan. Ook al is er dan niks aan. Gewoon voor haar.
|
![]() |
die van mijn moeders kant zijn nu allebei overleden. tijdens WOII hadden hielden ze onderduikers in een luik onder de varkensstal. ik heb mijn opa nooit gekend, maar mijn oma mocht ik heel graag.
die van mijn vaders kant zijn nu allebei lichtelijk dement aan het worden. tijdens WOII zaten ze bij de NSB. ze houden niet van kinderen, dus ik hen ook nooit gemogen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Oma en opa Verwijderd | 38 | 14-06-2004 18:17 | |
De Kantine |
Jouw opa & oma hi | 66 | 10-02-2004 07:49 | |
Psychologie |
Dromen over overleden oma Stefanie | 5 | 16-01-2004 14:33 | |
Liefde & Relatie |
Oma en Opa Bounce | 6 | 24-07-2003 17:41 | |
De Kantine |
Hoe oud zijn jullie opa en oma? Kirk22 | 50 | 13-11-2002 16:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Voor mijn opa en oma geschreven, die ik bij het graf van ze naar heb geleg Anoniem103 | 1 | 29-08-2001 19:21 |