Ik heb vaak wel echt een persoon in m'n gedachten met een bepaalde haarkleur/stijl enzo. Als die persoon dan in het boek beschreve wordt, dan past dat beeld wat ik van die persoon heb zich iets aan, maar vaak niet helemaal. Soms wordt iemand pas na een tijdje beschreven, en die tijd heb ik vaak al echt een beeld gevormd van een personage, dan is het moeilijk om dat beeld weer aan te passen. Het komt dus ook wel eens voor dat ik een personage voor me zie met blond haar, dat dat personage even later wordt beschreven met zwart haar en dat ik dat niet echt verwerk in mijn concept van dat personage. Als er dan ooit weer een verwijzing naar die haarkleur komt, dan moet ik dat even verwerken
Sommige boeken zijn heel expliciet in het beschrijven van personages en omgeving, vaak neem ik daar niet alles van op (ik lees het wel, maar sommige dingen pas ik onbewust aan). In andere boeken is het veel minder expliciet en dan maak ik dat soort dingen gewoon zelf; ik zie echt de personages en omgeving voor me, niet alleen als een soort schimmen, maar echt als personen en kamers met meubels. Goede boeken sleuren me meer mee in die filmachtige wereld.
Personages verschillen wel duidelijk per boek; geen idee hoe zich dat precies vormt, maar de toon en stijl van het verhaal hebben er veel mee te maken. Kamers zijn ook zelden hetzelfde en zijn ook eigenlijk nooit kamers die ik zelf ken.
Verfilmingen vind ik daardoor ook altijd erg lastig; personen zien er soms zó anders uit en de omgeving ook. Een enkele keer is het bijna eng hoe erg mijn idee overeenkomt me de verfilming. Ik weet niet meer bij welke film het was, maar ik had van te voren precies een slaapkamer voor me gezien die niet in het boek werd beschreven, in de film was het echt précies zo ingedeeld als ik me had voorgesteld, dat vond ik toch wel een beetje eng

Harry Potter is ook wel een goed voorbeeld; Harry zag er voor mij héél anders uit, minder slungelig/sullig, maar Ron en zijn broers waren gewoon echt precies zoals ik me had voorgesteld (en misschien nog wel beter!). Kamers waren ook anders, maar op een acceptabele manier; ik heb me nooit gestoord aan verschillen in mijn concept en in de verfilming.