Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2009, 21:46
Pimsalabim
Pimsalabim is offline
Hallo,
Ik vroeg het laatst aan paar vrienden, en deze hadden het allemaal niet. Daarom wil ik graag weten of dit wel gezond is. Het gaat namelijk om duizeligheid.

Ik heb soms, als ik opsta, hier namelijk last van. Dan kan ik zo'n 10 seconden bijna niks zien. En na die 10 seconden trekt de duizeligheid weg, en is het zwarte voor mijn ogen snel weg.

Is dit normaal, of zijn dit tekenen van een bepaalde ziekte?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2009, 21:55
Mobius
Mobius is offline
Extreme headrush. Voorzichtig opstaan dus.
Oud 15-07-2009, 22:04
dreamday
dreamday is offline
er stijgt dan even geen bloed naar je hersenen zoiets. als je een beetje rustig opstaat en niet meteen 100 dingen wilt doen is er niets aan de hand
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 10:00
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Kan ook voorkomen bij een lage bloedsuikerspiegel, verspreid je eten wat meer over de dag.
Oud 16-07-2009, 14:17
PatoLoco
PatoLoco is offline
En grote mensen hebben er meestal sneller last van
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 16:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Beetje lage bloeddruk waarschijnlijk, komt vrij veel voor, kan geen kwaad zolang je voorzichtig doet
Oud 17-07-2009, 17:33
tromort
tromort is offline
Heb ik ook =) heeft volgens mij idd iets met de bloedsuiker spiegel te maken. geen last van ofz.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 23:16
DDM
DDM is offline
Citaat:
En grote mensen hebben er meestal sneller last van
Verklaar u nader.
Oud 20-07-2009, 13:12
barkrukkie
barkrukkie is offline
Lage bloedsuikerspiegel heeft er in dit geval niet mee te maken lijkt me, aangezien TS zegt dat 't alleen gebeurt bij (te) snel opstaan.

Klinkt mij als 'orthostatische hypotensie' met een duur woord ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie )

Niks om je zorgen over te maken, zoals hier ook al gezegd is, gewoon wat langzamer opstaan

p.s. Op de wikipedia site staan ook wat meer ernstige aandoeningen als oorzaak, maar deze zijn erg onwaarschijnlijk in jouw geval
Oud 20-07-2009, 15:07
DDM
DDM is offline
Citaat:
Lage bloedsuikerspiegel heeft er in dit geval niet mee te maken lijkt me, aangezien TS zegt dat 't alleen gebeurt bij (te) snel opstaan.

Klinkt mij als 'orthostatische hypotensie' met een duur woord ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie )

Niks om je zorgen over te maken, zoals hier ook al gezegd is, gewoon wat langzamer opstaan

p.s. Op de wikipedia site staan ook wat meer ernstige aandoeningen als oorzaak, maar deze zijn erg onwaarschijnlijk in jouw geval
Nog waarschijnlijker dan orthostatische hypotensie is een fysiologische bloeddrukdaling.
Oud 20-07-2009, 15:52
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Nog waarschijnlijker dan orthostatische hypotensie is een fysiologische bloeddrukdaling.
hmm, true that Maar is dat niet nagenoeg gelijk? Heb geleerd dat orthostatische hypotensie een bloeddrukdaling is van liggen naar staande houding van minimaal 20mmHg systolisch, dus per definitie ook niets meer dan een bloeddrukdaling?
Oud 20-07-2009, 18:48
DDM
DDM is offline
Citaat:
hmm, true that Maar is dat niet nagenoeg gelijk? Heb geleerd dat orthostatische hypotensie een bloeddrukdaling is van liggen naar staande houding van minimaal 20mmHg systolisch, dus per definitie ook niets meer dan een bloeddrukdaling?
Orthostatische hypotensie is een daling van inderdaad meer dan 20 mmHg systolisch en/of een daling van meer dan 10 mmHg diastolisch. Per definitie valt alles wat hier onder zit af. Daarnaast presenteert orthostatische hypotensie zich in een bestek van minuten. Dus ook na 4 minuten kan er alsnog een daling optreden. Een fysiologische bloeddrukdaling is dus 1) een daling van minder dan 20/10 mmHg en 2) treedt direct op. Dit door de bekende vermindering van de cardiac output als gevolg van het zakken naar de benen en buik van het aderlijk bloed.
Oud 21-07-2009, 12:04
barkrukkie
barkrukkie is offline
Offtopic:
Citaat:
Orthostatische hypotensie is een daling van inderdaad meer dan 20 mmHg systolisch en/of een daling van meer dan 10 mmHg diastolisch. Per definitie valt alles wat hier onder zit af. Daarnaast presenteert orthostatische hypotensie zich in een bestek van minuten. Dus ook na 4 minuten kan er alsnog een daling optreden. Een fysiologische bloeddrukdaling is dus 1) een daling van minder dan 20/10 mmHg en 2) treedt direct op. Dit door de bekende vermindering van de cardiac output als gevolg van het zakken naar de benen en buik van het aderlijk bloed.
amen to that

Oud 21-07-2009, 18:09
blauwbilgorgel
blauwbilgorgel is offline
Dit heb ik ook altijd, goed dat ik dit lag.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 11:11
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Je moet meer suiker eten. Dextro energy helpt er goed tegen. 's morgen, 'smiddags en 'savonds eentje.
Gewoon suikerwater werkt ook uitstekend, én dat is gratis.
Oud 27-07-2009, 18:45
Verwijderd
Heb ik ook wel eens, gewoon rustiger opstaan. Desnoods ga je eerst even zitten als je bijv. uit bed komt.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten