Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2009, 11:31
Verwijderd
Treinen Amsterdam-Eindhoven zonder spoorboekje

UTRECHT - De intercity's tussen Amsterdam en Eindhoven rijden vanaf maandag in de spits een week lang elke tien minuten. Het is een proef van de NS en spoorbeheerder ProRail die moet uitwijzen of dat vanaf 2011 permanent kan.
Normaal rijden op weekdagen in beide richtingen vier treinen per uur op het drukke traject. Er is twijfel of dit aanbod in de toekomst wel voldoende is.

NS en ProRail beschouwen het zogenoemde spoorboekloos rijden als een oplossing maar eerdere plannen mislukten omdat die niet te combineren waren met het goederenvervoer.

Voor reizigers op de stations zijn de hele week extra servicemedewerkers aanwezig. Bij overgangen waar de spoorbomen vaker sluiten staan verkeersregelaars. Hulpdiensten zijn geïnformeerd over de beperkingen.


Verkeersoverlast

In Boxtel waar de gemeente verkeersoverlast vreesde op de drukke spoorwegovergangen, bleven problemen maandagochtend uit. Boxtel ligt precies op een knooppunt van de sporen tussen noord en zuid en tussen oost en west. Per dag doorkruisen ongeveer 550 treinen het dorp.

Op de dubbele kruising aan de Tongeresestraat in Boxtel stond een enkele automobilist soms minuten voor gesloten bomen en rode lichten te wachten maar een chaos werd het niet.

Volgens wethouder Wim van Erp die zelf een kijkje kwam nemen, was de drukte maandagochtend beperkt omdat in het zuiden nog niet alle vakanties voorbij zijn. Hij denkt bovendien dat inwoners vanwege de berichten alternatieve routes en overwegen hebben gekozen.

-----------------------------------------------------
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2009, 11:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ach, het spoorboekje lag in de bibliotheek al jaren bij de afdeling fictie en romans; afschaffen kan vast geen kwaad.

Verder vraag ik me af hoe ze dit gaan verenigen met andere doelstellingen. Het spoor in Nederland is al overbelast zowel in tekort als rails als materieel. Wat er aan de ene kant bij gaat moet er elders van af.

Zelf denk ik dat iets doen aan frequente storingen en technische problemen heel wat meer verbetering brengt. Regelmatig ligt gewoon heel Utrecht plat, soms om de meest domme redenen. Meer treinen helpt dan niet, men weet ten slotte dat je baas als je met de trein gaat alsnog vele dagen per jaar niet blij van je zal worden omdat je er 's morgens niet bent, of je zelf niet blij wordt omdat je 's avonds niet naar huis kan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 11:46
Rationeel
Rationeel is offline
maar dat is het hele probleem met storingen: ze komen meestal onverwacht
je kunt je nog zo goed voorbereiden, storingen zul je altijd houden als er ergens mechanica bij komt kijken.

ik hoop dat de proef slaagt en dat ze het systeem weten te optimaliseren tot een systeem met overal een maximale wachttijd van 10 minuten
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 11:49
Verwijderd
Citaat:
maar dat is het hele probleem met storingen: ze komen meestal onverwacht
je kunt je nog zo goed voorbereiden, storingen zul je altijd houden als er ergens mechanica bij komt kijken.

ik hoop dat de proef slaagt en dat ze het systeem weten te optimaliseren tot een systeem met overal een maximale wachttijd van 10 minuten
Voor overal en altijd bedoel je? Want dat zou ik ideaal vinden
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 11:56
Rationeel
Rationeel is offline
ja wie niet eigenlijk?

maar het logistiek niet klaar te spelen denk ik, in ieder geval niet met het huidige, beperkte railnet.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 12:08
Verwijderd
Citaat:
ja wie niet eigenlijk?

maar het logistiek niet klaar te spelen denk ik, in ieder geval niet met het huidige, beperkte railnet.
Waaraan zou dat liggen?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 12:17
Rationeel
Rationeel is offline
zoals ik zeg het beperkte railnet op veel plaatsen in nederland

het is namelijk onmogelijk om elke 10 minuten treinen in twee richtingen te laten rijden op een enkel spoor
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 13:19
Verwijderd
Citaat:
Verder vraag ik me af hoe ze dit gaan verenigen met andere doelstellingen. Het spoor in Nederland is al overbelast zowel in tekort als rails als materieel. Wat er aan de ene kant bij gaat moet er elders van af.
Er is geen materieeltekort. En door het rondje om de kerk is er genoeg personeel beschikbaar.

Citaat:
Zelf denk ik dat iets doen aan frequente storingen en technische problemen heel wat meer verbetering brengt. Regelmatig ligt gewoon heel Utrecht plat, soms om de meest domme redenen. Meer treinen helpt dan niet, men weet ten slotte dat je baas als je met de trein gaat alsnog vele dagen per jaar niet blij van je zal worden omdat je er 's morgens niet bent, of je zelf niet blij wordt omdat je 's avonds niet naar huis kan.
Het blijkt maar weer dat je dus niet weet waar je over praat. Dit nieuwsbericht gaat over de Nederlandse Spoorwegen. Een semi-privaat bedrijf. De storingen waar jij het over hebt gaan over ProRail, een staatsbedrijf belast met het onderhoud van de infrastructuur.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 13:21
Verwijderd
Citaat:
zoals ik zeg het beperkte railnet op veel plaatsen in nederland

het is namelijk onmogelijk om elke 10 minuten treinen in twee richtingen te laten rijden op een enkel spoor
Dan is het maar goed dat het stuk Eindhoven-Boxtel en Utrecht-Amsterdam Bijlmer ArenA viersporig is.

Tussen Vught en Den Bosch zijn er drie beschikbare sporen, de vierde zal daar over niet al te lange tijd beschikbaar komen. Tussen Den Bosch en Houten zal het voorlopig nog even buffelen zijn, maar omdat er relatief weinig stopstations zijn en er bij Geldermalsen heel veel 'inhaalsporen' zijn moet dat niet een heel groot probleem zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 13:30
Verwijderd
Citaat:
ja wie niet eigenlijk?

maar het logistiek niet klaar te spelen denk ik, in ieder geval niet met het huidige, beperkte railnet.
Er zijn eigenlijk niet zo heel veel grote knelpunten meer over op dit moment!

De belangrijkste die op dit moment voor veel vertraging zorgt is de situatie bij Delft, en dat wordt 'as we speak' aangepakt door een viersporige tunnel te graven. Dan zijn er van Leiden tot en met Dordrecht vier sporen in beide richtingen beschikbaar. Oh wacht, dat klopt niet helemaal, tussen Barendrecht en Zwijndrecht is het nog 2 sporig(HSL niet meegerekend uiteraard) maar daar zal binnen 10 jaar ook wel iets aan gebeuren.

De één na belangrijkste wordt ook aangepakt; Spoorverdubbeling van Utrecht naar Gouda. Hier zijn ze al heel ver mee. Tussen Woerden en Gouda is het zo goed als viersporig en tussen Utrecht en Woerden zijn ze al best ver!

Een tweede knelpunt is SAAL: Schiphol Amsterdam Almere Lelystad. Dit project loopt nu al vertraging op terwijl er nog niets gebeurd is eigenlijk. De bedoeling is om vanaf Amsterdam Zuid tot de aansluiting van de Westtak van de ringspoorlijn snel een spoorverdubbeling door te voeren. De rest van het project, van twee naar vier sporen tussen Amsterdam Zuid en de aantakking van de Noordtak net na station Diemen Zuid hangt een beetje op de ontwikkelingsplannen van de Zuidas. Van Weesp naar Lelystad moeten er ook 4 sporen komen, mede vanwege de opening van de Hanzelijn in 2013. Hier is rekening mee gehouden bij de aanleg van de Flevolijn maar er is de afgelopen tijd veel vertraging.

Daarna moeten Amersfoort-Weesp en Amersfoort-Utrecht nog aangepakt worden. Op Arnhem-Nijmegen zullen op termijn ook 12 treinen per uur per richting gaan rijden, maar dit is niet zo'n probleem omdat de goederentreinen hier allemaal via de Betuweroute zullen gaan rijden.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Waaraan zou dat liggen?
Geld. Inspraakprocedures.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 14:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waaraan zou dat liggen?
Het is verschrikkelijk lastig en duur om nieuwe spoorlijnen te leggen, tenzij het om open buitengebied gaat.

Kijk hoeveel problemen de Noord-zuidlijn in Amsterdam ondervonden heeft. Da's dan metro en geen trein, maar goed, zelfde principe van groot ruimtelijk ingrijpen in een urbane omgeving.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Het is verschrikkelijk lastig en duur om nieuwe spoorlijnen te leggen, tenzij het om open buitengebied gaat.

Kijk hoeveel problemen de Noord-zuidlijn in Amsterdam ondervonden heeft. Da's dan metro en geen trein, maar goed, zelfde principe van groot ruimtelijk ingrijpen in een urbane omgeving.
Mwoah, het is toch wel een subtiel verschil. Amsterdam is echt een geval apart als het op ondergronds bouwen aankomt. De bouw van de Schipholtunnel en Willemsspoortunnel zijn toch echt heel wat makkelijker gegaan.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 14:31
Verwijderd
Nieuwe spoorlijnen hoeven trouwens niet zo duur te zijn. Bouwfraude ftw!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 14:34
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Er zijn eigenlijk niet zo heel veel grote knelpunten meer over op dit moment!

De belangrijkste die op dit moment voor veel vertraging zorgt is de situatie bij Delft, en dat wordt 'as we speak' aangepakt door een viersporige tunnel te graven. Dan zijn er van Leiden tot en met Dordrecht vier sporen in beide richtingen beschikbaar. Oh wacht, dat klopt niet helemaal, tussen Barendrecht en Zwijndrecht is het nog 2 sporig(HSL niet meegerekend uiteraard) maar daar zal binnen 10 jaar ook wel iets aan gebeuren.

De één na belangrijkste wordt ook aangepakt; Spoorverdubbeling van Utrecht naar Gouda. Hier zijn ze al heel ver mee. Tussen Woerden en Gouda is het zo goed als viersporig en tussen Utrecht en Woerden zijn ze al best ver!

Een tweede knelpunt is SAAL: Schiphol Amsterdam Almere Lelystad. Dit project loopt nu al vertraging op terwijl er nog niets gebeurd is eigenlijk. De bedoeling is om vanaf Amsterdam Zuid tot de aansluiting van de Westtak van de ringspoorlijn snel een spoorverdubbeling door te voeren. De rest van het project, van twee naar vier sporen tussen Amsterdam Zuid en de aantakking van de Noordtak net na station Diemen Zuid hangt een beetje op de ontwikkelingsplannen van de Zuidas. Van Weesp naar Lelystad moeten er ook 4 sporen komen, mede vanwege de opening van de Hanzelijn in 2013. Hier is rekening mee gehouden bij de aanleg van de Flevolijn maar er is de afgelopen tijd veel vertraging.

Daarna moeten Amersfoort-Weesp en Amersfoort-Utrecht nog aangepakt worden. Op Arnhem-Nijmegen zullen op termijn ook 12 treinen per uur per richting gaan rijden, maar dit is niet zo'n probleem omdat de goederentreinen hier allemaal via de Betuweroute zullen gaan rijden.
je bent goed op de hoogte

heerhugowaard - den helder is allemaal enkelspoors en bergen op zoom - vlissingen volgens mij ook. daar noem ik dan wel even wat gehuchten, maar daar gaat het systeem voorlopig nog niet werken.

de hele randstad en utrecht, nijmegen, eindhoven e.d. zijn zeer goed voorzien en daar zou het per direct wel mogelijk moeten zijn. maarja logistiek he, en geld.


als het even meezit kan ik gaan engineeren op spoortunnel delft
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 14:43
Verwijderd
Citaat:
je bent goed op de hoogte
Uit de hand gelopen hobby

Citaat:
heerhugowaard - den helder is allemaal enkelspoors en bergen op zoom - vlissingen volgens mij ook. daar noem ik dan wel even wat gehuchten, maar daar gaat het systeem voorlopig nog niet werken.
Heerhugowaard-Den Helder wel, maar in Zeeland is het allemaal dubbelspoor. Daar rijden nog best veel goederentreinen namelijk.

Citaat:
de hele randstad en utrecht, nijmegen, eindhoven e.d. zijn zeer goed voorzien en daar zou het per direct wel mogelijk moeten zijn. maarja logistiek he, en geld.
Tussen Rijswijk en Schiedam is het godsonmogelijk. Daar rijden op dit moment overdag al nauwelijks goederentreinen meer vanwege de drukte

Citaat:
als het even meezit kan ik gaan engineeren op spoortunnel delft
Oeh! Vetheid Ik zag dat 'Het Haantje' al op de schop genomen was
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 14:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
de hele randstad en utrecht, nijmegen, eindhoven e.d. zijn zeer goed voorzien en daar zou het per direct wel mogelijk moeten zijn. maarja logistiek he, en geld.
Hmm, niet echt. Het Gooi is nog een beetje een blinde vlek, met alleen maar Amersfoort/Utrecht -> Hilversum -> Bussum -> Weesp -> Amsterdam/Almere.

Sommigen willen lightrail of spoor tussen Almere en Huizen langs de A27, maar da's nog in het stadium luchtfietserij voor zover ik weet.

Dat terwijl je het voor het gebied als geheel toch hebt over ruim 200.000 mensen die allemaal de Randstad in moeten. Met name de A1 bij Muiden is een berucht fileknooppunt, en Naarden-Vesting is ook een bescheiden nachtmerrie qua bereikaarheid (men heeft nooit een weg er omheen aangelegd omdat de paar armzalige weilandjes naast de snelweg behouden moesten blijven, en officieel is de vesting een doorgaande route, die dus niet afgesloten kan worden).
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Hmm, niet echt. Het Gooi is nog een beetje een blinde vlek, met alleen maar Amersfoort/Utrecht -> Hilversum -> Bussum -> Weesp -> Amsterdam/Almere.
Huh?

Het Gooi wordt enorm goed bediend door spoor en aangevuld door busvervoer. Ieder kwartier een intercity naar Amsterdam en Amersfoort vanuit H'sum bijvoorbeeld. In de spits nog meer. Dat is uiteraard nog zonder alle stoptreinen en sprinters die er rijden.

Verder is er natuurlijk nog de stopper van Baarn naar Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 15:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Huh?

Het Gooi wordt enorm goed bediend door spoor en aangevuld door busvervoer. Ieder kwartier een intercity naar Amsterdam en Amersfoort vanuit H'sum bijvoorbeeld. In de spits nog meer. Dat is uiteraard nog zonder alle stoptreinen en sprinters die er rijden.

Verder is er natuurlijk nog de stopper van Baarn naar Utrecht.
Het is maar wat je enorm goed noemt. Vanuit de dorpen die geen spoor hebben naar Utrecht of Amsterdam kan zo anderhalf uur duren. Zelfs in de spits ben je er met de auto sneller, dus dat kan nooit concurreren.

Wat betreft toekomstmuziek zou ik zeggen over de as Naarden-Huizen-Bunschoten een oost-west verbinding. Dat zou dat hele oostelijke gebied rond Nijkerk enzovoorts ontsluiten t.o.v. Amsterdam. Voeg dat plan van lightrail richting Almere toe en dan krijg je echt een goed netwerk. Er ligt aan de oostzijde van het huidige snelwegviaduct een ongebruikte parallelweg die men (technische aspecten even terzijde) zou kunnen gebruiken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Het is maar wat je enorm goed noemt. Vanuit de dorpen die geen spoor hebben naar Utrecht of Amsterdam kan zo anderhalf uur duren. Zelfs in de spits ben je er met de auto sneller, dus dat kan nooit concurreren.
Dat los je dus niet op door voor heel veel geld nagenoeg ongebruikte spoorverbindingen te leggen. Dan kan je veel beter bussen inzetten van de kernen naar grote stations in de omgeving.

Heb je hier trouwens voorbeelden van? Zelfs vanaf Huizen ben je met 50 minuten in Utrecht, vanuit Bunschoten met 1:10 minuten in A'dam Centraal. Niet echt verschrikkelijke reistijden zou ik zeggen.

Citaat:
Wat betreft toekomstmuziek zou ik zeggen over de as Naarden-Huizen-Bunschoten een oost-west verbinding. Dat zou dat hele oostelijke gebied rond Nijkerk enzovoorts ontsluiten t.o.v. Amsterdam. Voeg dat plan van lightrail richting Almere toe en dan krijg je echt een goed netwerk. Er ligt aan de oostzijde van het huidige snelwegviaduct een ongebruikte parallelweg die men (technische aspecten even terzijde) zou kunnen gebruiken.
Het oostelijke gebied ten opzicht van Nijkerk kan op dit moment gebruik maken van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle en door middel van lijn 100(of was het 101) worden alle kleine gehuchten tussen Harderwijk en Amersfoort ontsloten.

Ik zie niet zoveel in een lightrailverbinding richting Almere. Want wil je nou Almere ontsluiten voor zuid-oost Utrecht (wat al zo is via de boog bij Weesp) of wil je Amsterdam en Utrecht bereikbaarder maken?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 16:43
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:

Oeh! Vetheid Ik zag dat 'Het Haantje' al op de schop genomen was
ja dat wordt nog wat. de (belgische) hoofdaannemer heeft laatst in een presentatie aangekondigd dat het risicogebied vanaf de bouwput slechts 15 m zal bedragen. misschien zegt het je niets, maar dat is aan de zeer, zeer krappe kant.

situaties a lá vijzelgracht behoren best tot de mogelijkheden

alleen een beetje jammer dat ik zelf in het reële risicogebied woon
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 16:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat los je dus niet op door voor heel veel geld nagenoeg ongebruikte spoorverbindingen te leggen. Dan kan je veel beter bussen inzetten van de kernen naar grote stations in de omgeving.
Hangt van de passagiersaantallen af. Als het daar nog veel groter groeit kan het rendabel zijn. Huizen is behoorlijk aan het verdichten en wil daarmee doorgaan voor zover ik weet.

Het scheelt een hoop bouwen in moeras ten westen van Naarden en Oosten van Huizen, dus wat dat betreft... Eemnes groeit al fors als je kijkt wat ze daar neergezet hebben. Toch is dat niet voldoende ontsloten wat OV betreft. Het is allemaal auto, en ook dat is veel te weinig.

Met als resultaat files van Amersfoort tot Hilversum en van Utrecht tot Almere. Zelfs de binnenwegen rond Baarn e.d. staat gewoon standaard vast. Dat kan zo echt niet langer.
Citaat:
Heb je hier trouwens voorbeelden van? Zelfs vanaf Huizen ben je met 50 minuten in Utrecht, vanuit Bunschoten met 1:10 minuten in A'dam Centraal. Niet echt verschrikkelijke reistijden zou ik zeggen.
Mijn eigen voormalige reis van Huizen naar De Uithof in Utrecht bijvoorbeeld. Het probleem is dat de bus 100 een enorme omweg maakt. Recent is die zelfs nog groter geworden omdat hij over 100 meter weg nu opeens afslaat en een hele woonwijk doorrijdt die anders geen bus zou hebben. Je kunt vanaf een paar haltes lopende lopende die bus inhalen vlak voordat die de randweg opgaat als je hem voor je neus ziet wegrijden, dat is hoe traag die verbinding nu is door de route.

Met geluk was je in iets meer dan een uur klaar, maar vijf kwartier was gebruikelijk. Op slechte dagen anderhalf uur en een record van drie uur. In Hilversum sluiten de verbindingen bus-trein verschrikkelijk slecht aan. Kost je vaak tien minuten a een kwartier.
Citaat:
Het oostelijke gebied ten opzicht van Nijkerk kan op dit moment gebruik maken van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle en door middel van lijn 100(of was het 101) worden alle kleine gehuchten tussen Harderwijk en Amersfoort ontsloten.
Ik doelde meer op de bereikbaarheid van dat gebied t.o.v. de noordvleugel van de Randstad. Wat er nu ligt is noord-zuid georiënteerd. Nijkerk en Amersfoort gaan ze praktisch aan elkaar bouwen. Toch is het wat OV betreft crap. Alles moet via de lijn Amersfoort->Hilversum enzovoorts als het richting een andere plek dan het noorden of richting Utrecht moet.

Men zou moeten overwegen wat er gedaan kan worden om een dicht netwerk te maken in een soort driehoek Amsterdam, Almere, Amersfoort, en dat in relatie tot Utrecht.


Utrecht kent (te)veel beschermd landschap en kan weinig meer groeien. De focus zal moeten liggen rond Almere, en het Gooi en rond Amersfoort zijn makkelijk te bebouwen gebieden dichtbij de Randstad.
Citaat:
Ik zie niet zoveel in een lightrailverbinding richting Almere. Want wil je nou Almere ontsluiten voor zuid-oost Utrecht (wat al zo is via de boog bij Weesp) of wil je Amsterdam en Utrecht bereikbaarder maken?
Nee, eerder Huizen, Blaricum, Laren en Eemnes in relatie tot Almere en Hilversum. De huidige woningbouw is vrijwel uitsluitend per auto bereikbaar, en via toch al drukke wegen. Da's bovendien slecht voor historische plekken als Naarden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de busroute over de A27, dan is dat tijdens file gewoon kut. Ze hebben een losliggende baan, maar die hangt van kunstgrepen aan elkaar. Kruisingen met opritten e.d., het is altijd duwen en trekken. Zo'n lightrail verbinding mag misschien overkill zijn, maar wel een oplossing die ook voor op de groei nog een echte oplossing kan bieden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Het scheelt een hoop bouwen in moeras ten westen van Naarden en Oosten van Huizen, dus wat dat betreft... Eemnes groeit al fors als je kijkt wat ze daar neergezet hebben. Toch is dat niet voldoende ontsloten wat OV betreft. Het is allemaal auto, en ook dat is veel te weinig.
Eemnes heeft nog geen 9000 inwoners. Daar kan je hooguit één buslijn voor verantwoorden... Hooguit.

Citaat:
Met als resultaat files van Amersfoort tot Hilversum en van Utrecht tot Almere. Zelfs de binnenwegen rond Baarn e.d. staat gewoon standaard vast. Dat kan zo echt niet langer.
Dat klopt, maar dat komt ook heel erg vanwege de belachelijke knooppunten Eemnes en Hoevelaken en dat er vanaf Hoevelaken niet consequent drie rijstroken per richting op de A1 zijn. Dat zou ook een goede oplossing voor de A27 zijn. Op het moment dat je dat al realiseert en de bus toestemming geeft om over de vluchtstrook te laten rijden bij file, moet dat al een heleboel schelen.

Citaat:
Mijn eigen voormalige reis van Huizen naar De Uithof in Utrecht bijvoorbeeld. Het probleem is dat de bus 100 een enorme omweg maakt. Recent is die zelfs nog groter geworden omdat hij over 100 meter weg nu opeens afslaat en een hele woonwijk doorrijdt die anders geen bus zou hebben. Je kunt vanaf een paar haltes lopende lopende die bus inhalen vlak voordat die de randweg opgaat als je hem voor je neus ziet wegrijden, dat is hoe traag die verbinding nu is door de route.
Ja dat is een consequentie van de aanbesteding. Zo was de eis simpelweg. Uiteraard zou een snelbus die maximaal drie keer per kern halteert het al een heleboel versnellen.

Citaat:
Ik doelde meer op de bereikbaarheid van dat gebied t.o.v. de noordvleugel van de Randstad. Wat er nu ligt is noord-zuid georiënteerd. Nijkerk en Amersfoort gaan ze praktisch aan elkaar bouwen. Toch is het wat OV betreft crap. Alles moet via de lijn Amersfoort->Hilversum enzovoorts als het richting een andere plek dan het noorden of richting Utrecht moet.
Dan moet je niet 'ten oosten van Nijkerk' zeggen, want daar ligt Putten.

Citaat:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de busroute over de A27, dan is dat tijdens file gewoon kut. Ze hebben een losliggende baan, maar die hangt van kunstgrepen aan elkaar. Kruisingen met opritten e.d., het is altijd duwen en trekken. Zo'n lightrail verbinding mag misschien overkill zijn, maar wel een oplossing die ook voor op de groei nog een echte oplossing kan bieden.
Ik snap dat het makkelijk zou zijn, maar ik moet je denk ik toch teleurstellen. Op dit moment wordt er bijvoorbeeld in Noord Holland geroepen door enkele gedeputeerden (en ook door Haarlemmers) dat de Zuidtangent vertramd/verlightraild moet worden. Om dit rendabel te krijgen moeten er minimaal 20.000 reizigers per dag gebruik maken van de zuidtangent. Nou is de route van deze HOV-buslijn (hoogwaardig openbaar vervoer) destijds helemaal voorbereid op vertramming. Het is dan niet zo moeilijk om te bedenken dat het aanleggen van een nieuwe lightrail verbinding op de plek waar jij het voorstelt nóg duurder zal uitvallen.

Om nog maar te zwijgen van de inspraakprocedures. Trams zijn één ding, maar een lightrailverbinding (en die is wel nodig, vanwege de afstand is een tram niet de goede oplossing) heeft veel meer implicaties. Zo moet het spoor vrij liggen, moet er veel meel voor onteigend gaan worden, et cetera. Het is een nobel streven en ik zou er niet tegen zijn, maar ik denk dat je het op je buik kan schrijven.

Wat ik me wél kan voorstellen is een nieuw stoptreintracé. Er wordt nu gesproken over het aanleggen van een spoorlijn van Breda naar Utrecht langs de A27, deze zou best doorgetrokken kunnen worden langs de rest van de snelweg?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 17:17
Verwijderd
Citaat:
ja dat wordt nog wat. de (belgische) hoofdaannemer heeft laatst in een presentatie aangekondigd dat het risicogebied vanaf de bouwput slechts 15 m zal bedragen. misschien zegt het je niets, maar dat is aan de zeer, zeer krappe kant.

situaties a lá vijzelgracht behoren best tot de mogelijkheden

alleen een beetje jammer dat ik zelf in het reële risicogebied woon
Hehe, ach joh, Delft kan meer hebben dan Amsterdam en ik geloof dat er ook andere bouwmethodes gebruikt zullen worden dus het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 17:18
Rationeel
Rationeel is offline
ow ja vast wel. maar áls er iets gebeurt zit ik voor een duppie op de eerste rij /
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2009, 17:33
Verwijderd
Je woont toch niet in mijn droomhuis eah? De Molen?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 17:33
Verwijderd
Opa en Oma woonden vroeger aan de Floresstraat
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 18:19
Rationeel
Rationeel is offline
nee niet in de molen nee. wel echt een toplocatie ja. en een balkon rondom
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 18:27
Verwijderd
Ah, dan heb ik wel een idee waar het ongeveer is!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 18:54
Verwijderd
Ik heb degene die in de molen woont wel eens gezien op college(hij is 70) en volgde al 15 jaar hetzelfde college
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 18:55
Verwijderd
Omfg
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 19:24
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ah, dan heb ik wel een idee waar het ongeveer is!
die toplocatie en balkon rondom was dus gericht op de molen

ik zit wel op een toplocatie, maar verder alleen een dakgoot rondom.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 19:25
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik heb degene die in de molen woont wel eens gezien op college(hij is 70) en volgde al 15 jaar hetzelfde college
woont daar iemand? het is een expositieruimte, toch?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 20:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ontopic graag
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 20:38
Verwijderd
Citaat:
ontopic graag
Jawel forumbaas! Geef zelf anders het goede voorbeeld
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.