Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2009, 12:40
Verwijderd
Citaat:
wordt bevrorenStudenten krijgen er een paar jaar geen cent bij. Het kabinet wil de studiefinanciering in 2011 en 2012 bevriezen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bespaart daarmee respectievelijk 6 en ruim 12 miljoen euro.

Ingewijden hebben zaterdag een bericht in de Volkskrant over dit deel uit de begrotingsstukken voor Prinsjesdag bevestigd.

De studiefinanciering kost jaarlijks in totaal 4 miljard euro. Het is de bedoeling dat de studiebeurzen in 2013 wel weer omhoog gaan.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/b..._bevroren.html

Niet een hele betrouwbare bron, maar het staat ook in de VK.

Stelling: Dit Kabinet gaat door waar Jo Ritzen opgehouden is. Ik houd Jo Ritzen persoonlijk verantwoordelijk voor het falende Nederlandse onderwijssysteem.

Uiteraard snap ik best dat er op alle fronten een beetje ingeleverd moet worden, maar dit is het zoveelste voorbeeld van een maatregel die geen zoden aan de dijk zet (want werkelijk, wat is nou 6 á 7 miljoen ) en een toch al zwakke groep hard pakt. Waarom wordt er niets gedaan aan de Villasubsidie (waar makkelijk een tienvoud van dit bedrag mee gepakt kan worden) en moeten studenten wéér inleveren?
Advertentie
Oud 12-09-2009, 13:13
Verwijderd
Prima, gunstig voor mijn marktpositie
Oud 12-09-2009, 13:49
Breg
Breg is offline
Ervanuitgaande dat normaal de stufi met zo'n 3 euro per jaar omhooggaat, zou dat betekenen dat ik over een periode van 2 jaar zo'n 100 euro misloop.

Zeg niet dat studiefinanciering de beste post is om op te bezuinigen, maar kan er niet echt van wakker liggen.
Oud 12-09-2009, 13:54
Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat je deze trend uberhaupt gaat zien. Het oude model waarbij iedereen goed moet kunnen studeren, geeft langzaam terrein prijs op het (inferieure) model waarbij de student maar moet zien hoe hij/zij aan geld komt. Ik heb tijdens mijn studie heel veel buitenlandse studenten meegemaakt, en over het algemeen is hun niveau om de huilen i.v.m. Nederlandse studenten. Mijn hoop ligt wat dat betreft bij het enorme belang dat bedrijven hebben bij het goed opleiden van studenten. Ik kan me voorstellen dat onderzoeksstations zoals bijvoorbeeld het NIOO en Alterra meer gaan investeren in studenten.
Oud 12-09-2009, 14:05
Verwijderd
Tja, met zo veel zaken waar veel meer veel eenvoudiger veel nuttiger op bezuinigd kan worden (Hummersubsidie, defensie) een kwalijke zaak dat het onderwijspeil weer omlaag moet, terwijl er al veel te weinig geld is voor onderwijs.
Oud 12-09-2009, 14:35
T_ID
T_ID is offline
Op universiteiten werd ook al bezuinigd. Volgend jaar ook al minder blauw op straat. Nog minder geld naar defensie, waar toch al doden vallen door te weinig investeringen. Studenten die twee studies doen wordt het leven ook al onmogelijk gemaakt (je moet je tweede bachelor vrijwel geheel zelf betalen, collegegeld is dan meer dan het dubbele). Nee, Balkenende IV doet het lekker zeg.

Nee, mooie praatjes over de kenniseconomie, maar ze breken meer af aan het onderwijs dan er zelfs in het zwartste scenario in de tien jaar ervoor is gebeurd.

Wat is er eigenlijk wél gebeurd met al die miljarden? Ze zijn een miljard of twee kwijtgeraakt aan het vertroetelen van asielzoekers met het generaal pardon natuurlijk. De inkomsten op zich vallen tegen, okay. Maar waar is de rest heen?
Oud 12-09-2009, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Op universiteiten werd ook al bezuinigd. Volgend jaar ook al minder blauw op straat. Nog minder geld naar defensie, waar toch al doden vallen door te weinig investeringen. Studenten die twee studies doen wordt het leven ook al onmogelijk gemaakt (je moet je tweede bachelor vrijwel geheel zelf betalen, collegegeld is dan meer dan het dubbele). Nee, Balkenende IV doet het lekker zeg.

Nee, mooie praatjes over de kenniseconomie, maar ze breken meer af aan het onderwijs dan er zelfs in het zwartste scenario in de tien jaar ervoor is gebeurd.

Wat is er eigenlijk wél gebeurd met al die miljarden? Ze zijn een miljard of twee kwijtgeraakt aan het vertroetelen van asielzoekers met het generaal pardon natuurlijk. De inkomsten op zich vallen tegen, okay. Maar waar is de rest heen?
Er is natuurlijk veel geld gegaan naar het redden van de banken, ook al wordt een deel van dat geld op termijn wel terugverdiend.

Daarnaast zijn de belastingen zoals je weet te laag.
Oud 12-09-2009, 16:02
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:

oh? bij mijn weten kan je je gewoon inschrijven voor een 2e studie zonder meer collegegeld te betalen (ongetwijfeld mits zelfde uni)
Oud 12-09-2009, 16:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
oh? bij mijn weten kan je je gewoon inschrijven voor een 2e studie zonder meer collegegeld te betalen (ongetwijfeld mits zelfde uni)
Als je al een bachelor hebt is moet je sinds kort bij de meeste opleidingen rond de achtduizend euro betalen voor een tweede. De beste oplossing is gewoon je bachelor niet aanvragen, maar dat staat weer lelijk op je CV.

En verder, nu ja, weer een nieuwe stap in het plan van dit kabinet de universiteit als instituut te doen verdwijnen. Als het zo doorgaat is er over twintig jaar geen wetenschappelijk onderwijs meer, wat natuurlijk leidt tot meer CDA-stemmen.
Oud 12-09-2009, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Studenten die twee studies doen wordt het leven ook al onmogelijk gemaakt (je moet je tweede bachelor vrijwel geheel zelf betalen, collegegeld is dan meer dan het dubbele). Nee, Balkenende IV doet het lekker zeg.
Ik zie het bezwaar niet
Oud 12-09-2009, 18:06
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Goed plan, met die miljoenen kun je weer een paar kunstenaars subsidieren en zeg nou eerlijk, wat is een nederland zonder kunstenaars?
Oud 12-09-2009, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Goed plan, met die miljoenen kun je weer een paar kunstenaars subsidieren en zeg nou eerlijk, wat is een nederland zonder kunstenaars?
Oud 12-09-2009, 18:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zie het bezwaar niet
Om een voorbeeld te noemen dat ik ken: dat zorgt er dus voor dat je geen juristen krijgt die ruimtelijk kunnen denken, en ook geen planologen die de juridische stand van zaken goed kennen.

Tal van beroepen waar meerdere invalshoeken min of meer nodig zijn. En dat roet je op die manier uit.
Oud 12-09-2009, 20:13
Laisve
Laisve is offline
Als dit het enigste is van de komende bezuinigingsronde teken ik ervoor.
Oud 12-09-2009, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Om een voorbeeld te noemen dat ik ken: dat zorgt er dus voor dat je geen juristen krijgt die ruimtelijk kunnen denken, en ook geen planologen die de juridische stand van zaken goed kennen.

Tal van beroepen waar meerdere invalshoeken min of meer nodig zijn. En dat roet je op die manier uit.
Dat is een kwestie van het studie-aanbod aanpassen.
Oud 12-09-2009, 22:57
McGrijns
McGrijns is offline
Citaat:
Dat is een kwestie van het studie-aanbod aanpassen.
Lekker makkelijk gezegd, dan krijg je letterlijk duizenden studies erbij, want zo veel mogelijke combinaties zijn er.
Oud 12-09-2009, 23:04
BendeBen
BendeBen is offline
dan krijg je dingen als rechtssociologie... met een knipoog naar de hoogleraar uit het studieverbod topic.
Oud 13-09-2009, 08:25
Verwijderd
Nouja echt een probleem is het niet, aangezien de meeste studies toch al met minors werken.
Oud 13-09-2009, 10:43
Verwijderd
Slechte zaak. Zeker als het gunstig is voor lucky's marktpositie.
Oud 14-09-2009, 02:06
Verwijderd
^
Oud 14-09-2009, 09:59
Rationeel
Rationeel is offline
100 euro per student per 2 jaar. wtf is dat nou? natuurlijk is er op honderd andere manieren ook geld te besparen, maar op deze manier ook.
Oud 14-09-2009, 11:26
Uice
Uice is offline
Citaat:
100 euro per student per 2 jaar. wtf is dat nou? natuurlijk is er op honderd andere manieren ook geld te besparen, maar op deze manier ook.
Vijfentwintig maaltijden. Er zijn zat studenten voor wie vijftig euro per jaar veel geld is.
Oud 14-09-2009, 11:37
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Vijfentwintig maaltijden. Er zijn zat studenten voor wie vijftig euro per jaar veel geld is.
ja of 50 biertjes. 2 biertjes per maand minder

als 50 euro per jaar veel voor je is moet je een (beter) bijbaantje nemen.
Oud 14-09-2009, 11:49
Verwijderd
Dus mensen op de vavo gaan geen tegemoetkoming krijgen in die 2 jaar?

Laatst gewijzigd op 14-09-2009 om 12:07.
Oud 14-09-2009, 11:54
Verwijderd
Citaat:
ja of 50 biertjes. 2 biertjes per maand minder

als 50 euro per jaar veel voor je is moet je een (beter) bijbaantje nemen.
Er zijn mensen, veelal uit arbeidsmilieus, voor wie naar de universiteit gaan geen vanzelfsprekendheid is, ook al zijn ze er wel slim genoeg voor. Een extra financiële barrière ontmoedigt deze mensen nog meer om naar de universiteit (of hbo) te gaan. Pure kapitaalvernietiging.
Advertentie
Oud 14-09-2009, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Dus mensen op de vavo gaan geen tegemoetkoming krijgen in die 2 jaar?
Andere regeling.
Oud 14-09-2009, 12:33
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Er zijn mensen, veelal uit arbeidsmilieus, voor wie naar de universiteit gaan geen vanzelfsprekendheid is, ook al zijn ze er wel slim genoeg voor. Een extra financiële barrière ontmoedigt deze mensen nog meer om naar de universiteit (of hbo) te gaan. Pure kapitaalvernietiging.
dat zie ik ook. als ze besloten hadden de stufi te korten o.i.d. dan had ik het ook wel slecht gevonden. maar nu is het slechts bevroren. nieuwkomers hebben dus nergens last van en de huidige student kan 2 biertjes per maand minder drinken. ik voorzie geen problemen als studenten die in ene niet meer rond kunnen komen of financiële barrières voor nieuwkomers.
Oud 14-09-2009, 12:34
Verwijderd
Citaat:
dat zie ik ook. als ze besloten hadden de stufi te korten o.i.d. dan had ik het ook wel slecht gevonden. maar nu is het slechts bevroren. nieuwkomers hebben dus nergens last van en de huidige student kan 2 biertjes per maand minder drinken. ik voorzie geen problemen als studenten die in ene niet meer rond kunnen komen of financiële barrières voor nieuwkomers.
Uhh, als het bevroren wordt, wordt het dus niet gecorrigeerd voor inflatie en gaan nieuwe studenten er dus wel op achteruit...

Die financiële barrières zijn ook niet discreet. Het is niet zo dat bij bedrag X er opeens massa's studenten niet meer gaan studeren, maar eerder is het zo dat per euro minder er X aantal minder studenten zich aanmelden (met je wiskundige achtergrond moet je dit kunnen begrijpen).
Oud 14-09-2009, 12:52
Rationeel
Rationeel is offline
jajaja, ik volg je ook wel met mijn wiskundige achtergrond maar ik vind het allemaal zo overtrokken. zoals ik al zei zijn er veel andere posten waar de overheid (beter) op kan bezuinigen, maar dat er meteen weer zo'n heisa gemaakt moet worden en dat er actie gevoerd moet worden e.d... het valt allemaal wel mee. vind ik.

als die donders nou een dagje extra gaan vakkenvullen i.p.v. protesteren, dan hebben ze het geld al weer bijverdiend
Oud 14-09-2009, 13:16
Verwijderd
Ik lig ook niet wakker van die paar euro, het gaat mij vooral om die mensen die niet gaan studeren omdat ze denken dat het te duur is. En dat kost de maatschappij handenvol geld.
Oud 14-09-2009, 13:21
Verwijderd
Citaat:
als die donders nou een dagje extra gaan vakkenvullen i.p.v. protesteren, dan hebben ze het geld al weer bijverdiend
dat ene dagje, zouden ze beter hun college's kunnen volgen, of hun huiswerk maken, zodat ze hun studiepunten halen, en hun studie met goed gevolg kunnen afronden.

lijkt mij...
Oud 14-09-2009, 13:50
Rationeel
Rationeel is offline
nog beter
Oud 14-09-2009, 15:46
De Veroorzaker
Er wordt in dit topic wel een beetje gedaan alsof je met stufi een studie en een kamer kan betalen
Oud 14-09-2009, 17:12
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Er wordt in dit topic wel een beetje gedaan alsof je met stufi een studie en een kamer kan betalen
€ 493,03 per maand toch? Moet lukken. 195 kamer, 135 studie, hou je nog 163,30 per maand over voor boeken, kleding en eten.
Oud 14-09-2009, 18:22
De Veroorzaker
Citaat:
€ 493,03 per maand toch? Moet lukken. 195 kamer, 135 studie, hou je nog 163,30 per maand over voor boeken, kleding en eten.
493 euro?

Basisbeurs: Uitwonend € 240,02 Thuiswonend€ 73,56

De rest mag je lenen, en dat kan nu nog steeds

Vooral die 73 euro is grappig, 12 * 73 =/= jaar collegegeld. Om maar niet te praten over boeken.

Uitwonend kom je dus al 80 euro te kort als je jouw redelijk lage huurprijs telt.
Oud 14-09-2009, 18:59
BendeBen
BendeBen is offline
idd 195 is een flinke onderschatting van de gemiddelde huurprijs. richting de 100 euro welteverstaan. (http://www.woonhelpdesk.nl/index.php...dkoper%20wonen - uit 2007 weliswaar)
Oud 14-09-2009, 19:45
Verwijderd
Citaat:
nog beter
Dus kunnen ze geen vakkenvullen, dus geen geld verdienen. Ergo, zouden ze van de stufi af moeten blijven...
Oud 14-09-2009, 23:47
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
493 euro?

Basisbeurs: Uitwonend € 240,02 Thuiswonend€ 73,56

De rest mag je lenen, en dat kan nu nog steeds

Vooral die 73 euro is grappig, 12 * 73 =/= jaar collegegeld. Om maar niet te praten over boeken.

Uitwonend kom je dus al 80 euro te kort als je jouw redelijk lage huurprijs telt.
Ik reken de aanvullende beurs mee. Volgens mij hoort dat. Het systeem is erop ingericht dat ouders die financieel vermogend genoeg zijn om mee te betalen aan de studie van hun kinderen, dat ook moeten doen. Zijn ze dat niet dan springt de overheid bij. Dat er ouders zijn die dat niet doen is heel lullig van ze tegenover hun kinderen, maar die kinderen moeten dan daar eens gaan klagen.

Mijn huur is overigens inderdaad erg laag, ik heb daarin geluk gehad.
Oud 14-09-2009, 23:47
Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee. Als je al 163 per maand over zou houden is dat nauwelijks genoeg voor eten alleen, als je een beetje fatsoenlijk eet.
Oud 15-09-2009, 00:00
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Nee. Als je al 163 per maand over zou houden is dat nauwelijks genoeg voor eten alleen, als je een beetje fatsoenlijk eet.
Onzin. Ik reken nog altijd 2 euro pp als ik avondeten voor de groep moet maken en dat lukt prima. Als ik dan reken in mijn eerste jaar: 4 avonden per week, 4 weken per maand, 32 euro per maand aan avondeten, reken 40. Brood, margarine en hagelslag kosten bijna niets, 20 per maand. Kortom: 100 euro per maand "over".

oke, tegenwoordig kost mijn eten inderdaad veel meer, (om over de whiskey nog maar niet te spreken) maar ik loop gewoon vast op de zaken vooruit en leen bij, dat mag van de economie begreep ik. Het is net wat je fatsoenlijk noemt. Elke avond 200 gram rundvlees met peultjes en aviko spul, ja, dan ben je veel geld kwijt. Rijst met kip en rommel kost minder. Een vijf kilo zak aardappels kost ook niets, net als speklapjes in voordeelverpakking en de seizoengroenten.
Oud 15-09-2009, 01:04
Uice
Uice is offline
Citaat:
Onzin. Ik reken nog altijd 2 euro pp als ik avondeten voor de groep moet maken en dat lukt prima. Als ik dan reken in mijn eerste jaar: 4 avonden per week, 4 weken per maand, 32 euro per maand aan avondeten, reken 40. Brood, margarine en hagelslag kosten bijna niets, 20 per maand. Kortom: 100 euro per maand "over".

oke, tegenwoordig kost mijn eten inderdaad veel meer, (om over de whiskey nog maar niet te spreken) maar ik loop gewoon vast op de zaken vooruit en leen bij, dat mag van de economie begreep ik. Het is net wat je fatsoenlijk noemt. Elke avond 200 gram rundvlees met peultjes en aviko spul, ja, dan ben je veel geld kwijt. Rijst met kip en rommel kost minder. Een vijf kilo zak aardappels kost ook niets, net als speklapjes in voordeelverpakking en de seizoengroenten.
De meeste mensen eten meer dan vier keer per week, en het moet ook niet de bedoeling zijn dat je leeft op voordeelverpakkingen. Ik haal groenten bij de markt want is de inderdaad behoorlijk goedkoop, maar als je vlees van behoorlijke kwaliteit wil zul je toch wat meer uit moeten geven, en je wil af en toe ook eens iets buiten de deur of een goede fles wijn.
Oud 15-09-2009, 01:24
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Dus kunnen ze geen vakkenvullen, dus geen geld verdienen. Ergo, zouden ze van de stufi af moeten blijven...
dus gaan ze stiekem toch vakkenvullen etc.

ja wat wil je nou. de student wordt tegenwoordig echt als sloeber afgeschilderd, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet hoeven te zijn. de toelage van de overheid wordt maar als vanzelfsprekend gezien. dat tuig moet eens gewoon werken naast de studie.

en ja, ik snap echt wel dat er ook lui zijn die het minder royaal hebben dan ik (ik heb het ook nooit royaal gehad ) en echt moeite moeten doen om de studie te bekostigen. daar heb ik het dus niet over. ik heb het over die 90 procent (ja, zoveel is het echt wel) van de huidige studenten die gewoon lui en verwend is. daar is in principe helemaal niets mis mee, want zo was ik ook een (heel klein) beetje, maar een heeel heeel heeel groot deel van de studenten (in delft dan in ieder geval, nu als referentiekader) is niet eens geïnteresseerd in een bijbaan. dit is dan ook het volk waar ik het over heb, en dus niet die mensen die alles zelf betalen en een bijbaan hebben en zeer hun best doen etc. etc.
Oud 15-09-2009, 07:15
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
De meeste mensen eten meer dan vier keer per week, en het moet ook niet de bedoeling zijn dat je leeft op voordeelverpakkingen. Ik haal groenten bij de markt want is de inderdaad behoorlijk goedkoop, maar als je vlees van behoorlijke kwaliteit wil zul je toch wat meer uit moeten geven, en je wil af en toe ook eens iets buiten de deur of een goede fles wijn.
Klopt allemaal, ook op groente kan je nog verder besparen idd., maar "goed vlees" lukt niet als je alleen van stufi moet leven, dan kom je uit op eieren en speklapjes ed.
Hier in Enschede is het echter wel mogelijk. Oke, je leeft dicht bij armoede en moet elke euro gaan omdraaien, maar het kán wel.

@rationeel: studenten moeten studeren, niet werken.
Oud 15-09-2009, 09:36
De Veroorzaker
Citaat:
Ik reken de aanvullende beurs mee. Volgens mij hoort dat. Het systeem is erop ingericht dat ouders die financieel vermogend genoeg zijn om mee te betalen aan de studie van hun kinderen, dat ook moeten doen. Zijn ze dat niet dan springt de overheid bij. Dat er ouders zijn die dat niet doen is heel lullig van ze tegenover hun kinderen, maar die kinderen moeten dan daar eens gaan klagen.

Mijn huur is overigens inderdaad erg laag, ik heb daarin geluk gehad.
Uiteraard, maar je moet voor de lol eens berekenen wat een ouder die aan de grens zit van die bijdrage voor een inkomen hebben en dat afzetten tegen normale vaste lasten, dan blijft er nog maar weinig over om je kind mee te ondersteunen hoor. Zeker aangezien het niet uitmaakt of je 1 of 23 studerende kinderen hebt.
Oud 15-09-2009, 09:44
cartman666
cartman666 is offline
Ja, maar dat is een ander verhaal. Dan moet je de aanvullende beurs criteria veranderen. (verder kan je als ouders natuurlijk ook inschatten wat een kind gaat kosten en daar je vaste lasten enigszins op aanpassen, maargoed, offtopic.)
Oud 15-09-2009, 09:47
De Veroorzaker
Mja, vaste lasten aanpassen, mijn pa had de helft van de tweeling natuurlijk moeten aborteren? Of?
Oud 15-09-2009, 10:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
@rationeel: studenten moeten studeren, niet werken.
In principe heb je gelijk, maar het overheidsbeleid is duidelijk gericht op eerst werken en dan studeren.

Sinds wanneer kost de gemiddelde kamerhuur trouwens € 195? De gemiddelde studentenkamer in Amsterdam kost € 425 p/m*, in Utrecht* € 349 p/m en voor heel Nederland € 328 p/m.

Dat betekend voor de meeste studenten dat ze van de basisbeurs een tientje of twee overhouden om van te leven, of nog niet eens hun kamerhuur kunnen betalen.

Nou, en voor kinderen van ondernemers, die waar ze recht op hadden in januari meestal pas in september of oktober krijgen, betekend dat dus dat je zuinig levende duizenden euro's uit een bijbaan moet halen om het hoofd boven water te kunnen houden.

Bij sommige studies als geneeskunde kan dat bijna niet, dus er zijn zoals vroeger waarschijnlijk weer situaties waar kinderen vanwege geldgebrek niet kunnen studeren.

Lekkere vooroordelen in de claim dat '90% van de studenten lui is' trouwens. Velen trekken het domweg niet om 50-60 uur per week te besteden aan studie+bijbaantje, en dan nog meer tijd om een leven te kunnen hebben. De luie figuren vind je hoogstens onder de studenten met een WaJong uitkering die veelal kerngezond zijn of het aan zichzelf te danken hebben (drugsgebruik, bijv.), maar toch € 600-800 per maand er gratis bij krijgen. Of wellicht kinderen van minima die standaard de hoogst mogelijke aanvullende beurs krijgen. Die zitten financieel het ruimst van alle studenten.

Laatst gewijzigd op 15-09-2009 om 10:13.
Oud 15-09-2009, 15:16
Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat je ook niet moet onderschatten wat de waarde van het nite hebben van een bijbaan kan hebben. Ik heb in de loop der jaren veel geleerd en ik ben een van de betere afstuderende studenten in mijn vakgebied. Dat dank ik in een groot deel aan mijn vrijheid om na mijn studie ook veel tijd te besteden aan biologie. Dat komt bijvoorbeeld, omdat ik er een hobbie van maak biologische onderwerpen die hier ter spraken komen na te zoeken, veel tijd in de natuur door te brengen en anderszins bezig te zijn.

Ik denk dus dat ongestoord kunnen studeren een enorme meerwaarde kan hebben. En ik denk ook zeker niet dat die tijd door studenten wordt ingevuld met 'lamballen'. Veel studenten besteden bijvoorbeeld ook tijd aan netwerken, het ontwikkelingen van secundaire, niet-verdienende vaardigheden en goed uitrusten zodat ze hun studeertijd efficiënt kunnen gebruiken. Als je nog uren moet werken ernaast, heb je vaak minder de tijd om goede verwerking van de stof te doen.

Laat staan dat je per dag 2 tot 3 uur reistijd hebt.
Oud 15-09-2009, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Of wellicht kinderen van minima die standaard de hoogst mogelijke aanvullende beurs krijgen. Die zitten financieel het ruimst van alle studenten.
Kind zijnde van een dergelijke mimima, kan ik je vertellen dat je wederom onzin loopt te verkondigen. Dergelijke kinderen krijgen ( of in middels in mijn geval )zeer zeker niet standaard de hoogdt mogelijke aanvullende beurs... Ik in elk geval niet. En ik zat ook zeer zeker niet ruim.

Dus geen onzin blijven verkondigen.

Oud 15-09-2009, 16:17
De Veroorzaker
Citaat:
Ik denk dat je ook niet moet onderschatten wat de waarde van het nite hebben van een bijbaan kan hebben. Ik heb in de loop der jaren veel geleerd en ik ben een van de betere afstuderende studenten in mijn vakgebied. Dat dank ik in een groot deel aan mijn vrijheid om na mijn studie ook veel tijd te besteden aan biologie. Dat komt bijvoorbeeld, omdat ik er een hobbie van maak biologische onderwerpen die hier ter spraken komen na te zoeken, veel tijd in de natuur door te brengen en anderszins bezig te zijn.
Maar in de meeste beroepen heb je er best veel aan als je gewend bent te werken voor een baas, 40 uur per week stompzinnig werk te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Ik heb denk ik van mijn bijbaantjes meer geleerd dan van een aantal vakken op school.

Regels voor berichten