Vermijdende persoonlijkheidsstoornis

:
Elk mens is wel eens angstig, maar bij een persoonlijkheidsstoornis wordt je leven geleidt door angst.
Bij deze stoornis is er sprake van dat de mensen zich afschermen van de buitenwereld.
Deze mensen zijn bang om afgewezen te worden, ze durven niet met vreemde personen een gesprek aan te gaan.
Ze hebben echter wel contact met hun familie omdat ze zich daar geaccepteerd voelen.
Ikzelf ben een persoon die al snel op vreemde mensen afstapt en een gesprek aangaat.
Daardoor kan ik me niet voorstellen dat mensen bang zijn om sociaal contact te hebben met andere mensen.
Ik heb in een artikel gelezen dat mensen met deze stoornis vooral moeite hebben om contact te leggen met een persoon waar ze heel erg verliefd op zijn. Ik denk dan vooral dat deze personen geen relatie aan kunnen gaan en nooit een echt hecht gezin kunnen stichtten zonder verder te leven in die angst.
Hoe durven zij nou op bezoek te gaan bij hun schoonfamilie, elkaars vrienden te ontmoetten als je toch niet met vreemde mensen durft te spreken?
Het meest vervelende aan deze stoornis is dat deze mensen juist graag met andere mensen willen praten maar het gewoon niet durven.
Hoe denk jij hierover???