Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2009, 14:18
Verwijderd
Ik werk sinds kort bij Deen (kassa, heb ook nog counter gedaan maar ben daarmee gestopt)en mijn proeftijd van 2 maanden is bijna voorbij. Nu had ik een paar vraagjes.

1. Moet je na die proeftijd nog iets tekenen of gaat het stilzwijgend voorbij?
2. Hoe moeilijk/makkelijk is het om na je proeftijd nog ontslag te nemen?
3. Ik vind het werk leuk, maar bepaalde collega's mag ik gewoon niet. Nu is mij een paar keer verteld dat ik te langzaam ben. Ik irriteerde me enorm, want er is geen norm waar je aan moet voldoen dus het sloeg nergens op. De vorige week heb ik het echter niets meer gehoord. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Betekent dit dat ik gewoon 'op snelheid' ben, of is er misschien iets anders aan de hand?
4. Kun je ontslagen worden omdat je misschien iets te langzaam bent?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2009, 14:34
brands
brands is offline
Citaat:
Bij mijn oude werkgever hadden we een nieuwe collega. Zei had een proeftijd van 1 maand, maar ze werd na die maand alweer ontslagen omdat ze te langzaam was.

Dus in princiëpe kan het wel, maar het gebeurt niet zovaak dat het gebeurt.

Gr. Brands
Oud 04-11-2009, 14:54
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Wie zegt dat je te langzaam bent, je collega's of je baas?

En als je echt te langzaam bent achter de kassa, was je dan niet al lang ontslagen in die twee maanden proeftijd die je baas had?
Oud 04-11-2009, 21:24
Daboman
Daboman is offline
1. Ik weet niet precies hoe het bij de Deen zit, maar in het algemeen is het zo dat die periode stilzwijgend voorbij gaat (omdat de periode al in je contract is vastgelegd en je dus al heb getekend voor x weken/maanden proeftijd). Let goed op de bewoording, 8 weken is iets anders dan 2 maanden.
2. Kan volgens mij nog steeds, maar je moet vanaf dan wel een opzegtermijn in acht nemen. Is als het goed is ook vastgelegd in je contract.
3. Volgens mij kun je beter doorvragen wat je manager/baas/whatever precies bedoelt en wat hij precies van je verlangt.
4. Ja. In je proeftijd kan je ontslagen worden zonder opgaaf van reden.
Oud 05-11-2009, 09:52
Verwijderd
Je kan ook zonder dat je baas er om vraagt om feedback vragen. Onder het mom van: doe ik het goed, snel genoeg e.d. ? Dan krijg je andere reacties dan op een moment dat het stervensdruk is in de winkel en niemand snel genoeg gaat.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 11:08
Lente
Lente is offline
over ontslag buiten je proeftijd:
Je hebt denk ik een contract voor bepaalde tijd? Dat loopt dan dus gewoon af. Waarschijnlijk heb je een contract voor een half jaar, dat kan dan na dat half jaar verlengd worden. Als je baas je niet meer wil, biedt hij je dus heel simpel geen nieuw contract aan.
Als je baas je wil ontslaan, kan dat op staande voet (als daar goede reden voor is, bijvoorbeeld dat je iets gestolen hebt) of er moet een ontslagvergunning aangevraagd worden. Dat is een heel gedoe, er moet een dossier gevormd worden enz.

Vindt je baas dat je te langzaam werkt? Laat je niet onzeker maken door collega's die er niks over te zeggen hebben. Als je niet weet wat je baas vindt, kun je hem vragen of hij tevreden over je is. Waarschijnlijk is dat zo, anders had je dat tijdens je proeftijd wel te horen gekregen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 13:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik werk sinds kort bij Deen (kassa, heb ook nog counter gedaan maar ben daarmee gestopt)en mijn proeftijd van 2 maanden is bijna voorbij. Nu had ik een paar vraagjes.

1. Moet je na die proeftijd nog iets tekenen of gaat het stilzwijgend voorbij?
2. Hoe moeilijk/makkelijk is het om na je proeftijd nog ontslag te nemen?
3. Ik vind het werk leuk, maar bepaalde collega's mag ik gewoon niet. Nu is mij een paar keer verteld dat ik te langzaam ben. Ik irriteerde me enorm, want er is geen norm waar je aan moet voldoen dus het sloeg nergens op. De vorige week heb ik het echter niets meer gehoord. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Betekent dit dat ik gewoon 'op snelheid' ben, of is er misschien iets anders aan de hand?
1. Nee, je hoeft niks te tekenen. Je hebt toch al getekend voor een contract voor langere tijd? De proeftijd was onderdeel van dat contract, maar in het contract staat ook tot wanneer je contract duurt bij goed functioneren.

2. Ontslag nemen kan altijd, je hebt alleen rekening te houden met je opzegtermijn.

3 en 4: Als er geen norm op papier staat, betekent dit niet dat er geen norm is. Een norm is een ongeschreven regel binnen een cultuur. Bij alle banen waar ik heb gewerkt was er een bepaalde snelheid die als gemiddeld werd gezien. Je wist van elkaar of het een snelle of langzame werker was, ondanks het feit dat er nergens een harde eis op papier stond. Voor te langzaam werken kon je ook weldegelijk worden ontslagen. Meestal gebeurde dat al in de proeftijd, als het er op leek dat het er niet in zat. Maar soms ook later. Daar gaat dan wel kritiek van je baas aan vooraf. Je baas mag jou niet zomaar zonder waarschuwing ontslaan voor te langzaam werken. Hij moet jou meerdere malen waarschuwen dat je werk niet naar behoren is. Vaak geeft een baan deze kritiek binnen formele setting, zoals bij een apart gesprek of een functioneringsgesprek. Dat is zodat hij achteraf kan bewijzen dat jij er op gewezen bent. Hij moet je ook helpen om beter te gaan functioneren. Jij kan hem dus eens vragen hoe je het sneller zou kunnen doen, mocht je dat niet voor ogen hebben.
Een andere mogelijkheid voor ontslag is trouwens als jouw contract af loopt: jouw baas mag er zonder reden voor kiezen om jouw contract dan niet te verlengen.

Als je baas de ene week zegt dat je te langzaam werkt en de week erop zegt hij niks, dan betekent het niet dat je nu wel snel genoeg werkt. Het kan ook zijn dat hij je gewoon de tijd gunt om te leren om sneller te gaan werken. Het zou ook wel heel onredelijk zijn als hij de week erna al weer begint over dat je te langzaam bent. Dat verander je niet in 1 week.
Oud 05-11-2009, 13:44
Balance
Balance is offline
Overigens, je geeft aan dat je het onzin vindt omdat er geen norm is. Maar heb je jezelf ook al eens kritisch afgevraagd of je inderdaad wat langzamer werkt dan je collega's. En of je eigenlijk wel sneller zou kunnen werken?
En waarom je niet met je collega's op kan schieten?

Want met al dat soort vragen kom je een stuk verder dan door enkel naar de ander te wijzen. Zelfs als het onzin is dat er gezegd wordt dat je langzaam bent, heb je nog met een ontevreden baas te maken die je op één of andere manier toch tevreden zult moeten stellen.
Oud 06-11-2009, 19:55
Verwijderd
Nou het was dus zo dat er ongeveer 2 collega's zeiden dat ik te langzaam was. Van de baas heb ik niets gehoord. Ik werk ook niet expres langzaam ofzo, ik ga zo snel als ik kan. Sneller kan ik niet. Heb wel het idee dat ik iets sneller ben geworden.

Nu vroeg ik die collega dus of ik misschien zoveel producten per uur moet halen of zoveel seconden per product. Of een andere norm. Maar dat was niet zo, bij Deen hebben ze dat gewoon niet. Dus voor mijn gevoel is het ook écht nergens op gebaseerd. Aangezien ik de klanten er niet over heb gehoord. Dus geen idee waar het verder vandaan komt dan.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2009, 00:33
Balance
Balance is offline
Klanten vertellen jou echt niet dat jij langzaam bent, hoe vaak heb jij zelf een medewerker er al op aangesproken dat iemand te traag is? Niet neem ik aan.
En natuurlijk is er niet een x aantal producten dat per seconde in het vak moet worden gezet. Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet kan vertellen of iemand snel is of langzaam.

Als jouw collega's je vertellen dat je te traag bent, dan zou ik dat weldegelijk serieus nemen. Het is geen officiele waarschuwing, want die hoort van je baas te komen. Maar collega's hebben als geen ander kijk op hoe goed iemand werkt, dus er zal echt wel een kern van waarheid in zitten. Ga er gewoon aan werken, dan zul je vast nog wat sneller worden
Oud 08-11-2009, 16:33
Verwijderd
Ik probeer gewoon zo snel te gaan als ik kan. Ze hadden het wel even mogen melden als en klant had geklaagd.
Verder kun je niet zeggen dat iemand te langzaam is als er geen norm is, want wat is dan 'te langzaam'?

Heb trouwens nog steeds niks erover gehoord en over een week ofzo is mijn proeftijd voorbij. Dan vraag ik wel even hoe het nou zit, want nou heb ik het idee dat het nergens op gebaseerd is.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2009, 17:41
Balance
Balance is offline
Maak je gewoon niet zo druk. Gewoon blijven werken zoals je nu werkt en altijd proberen een tandje bij te zetten. Dat kan nooit kwaad. Pas als je baas commentaar heeft moet je je zorgen gaan maken, tot die tijd zou ik echt geen slapende honden wakker maken door op je baas af te stappen ofzo. En hou die mededeling van je collega's gewoon in je achterhoofd als motivatie om door te blijven werken, maar maak je er niet zo druk om.
Oud 09-11-2009, 19:46
Verwijderd
Nouja voorlopig besteed ik er maar geen aandacht aan, maar zodra ze het weer gaan zeggen dan stap ik toch maar eens naar de baas, ik vraag me af of hij weet hoe het eraan toe gaat.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 17:55
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Klanten vertellen jou echt niet dat jij langzaam bent, hoe vaak heb jij zelf een medewerker er al op aangesproken dat iemand te traag is? Niet neem ik aan.
En natuurlijk is er niet een x aantal producten dat per seconde in het vak moet worden gezet. Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet kan vertellen of iemand snel is of langzaam.

Als jouw collega's je vertellen dat je te traag bent, dan zou ik dat weldegelijk serieus nemen. Het is geen officiele waarschuwing, want die hoort van je baas te komen. Maar collega's hebben als geen ander kijk op hoe goed iemand werkt, dus er zal echt wel een kern van waarheid in zitten. Ga er gewoon aan werken, dan zul je vast nog wat sneller worden
Natuurlijk, maar als er verwarring is over wat de norm precies is, moet een werkgever wel duidelijk kunnen aangeven wat hij verwacht. En dan niet in abstracte termen als "gewoon je best doen", maar duidelijke concreet geformuleerde verwachtingen. Met vage klachten kan je als werknemer namelijk helemaal niets en daar heeft niemand wat aan.
Oud 10-11-2009, 18:17
Balance
Balance is offline
Als jij in 1 uur tijd, ik noem maar wat, 30 producten in de schappen weet te leggen ben jij overduidelijk te langzaam. Maar tegelijkertijd heeft de baas echt geen exact aantal producten in zijn hoofd over wat je wel zou moeten behalen. En toch vind ik dat je dan niet kan zeggen 'ja jongens, er is geen norm dus met mijn 30 producten per uur doe ik het prima'.
Ik vind dat nogal naïef en bovendien zul je al gauw leren dat het bedrijfsleven zo niet werkt. Want het is leuk dat je met beidehand zijn wint van je baas, maar je trekt toch echt aan het kortste eind als dan je contract af loopt..
Oud 10-11-2009, 19:10
Verwijderd
Zoals Daboman zegt: Met vage termen kun je niets. En dat is het nu juist. Dat ik langzaam ben kan best, maar dan wil ik graag duidelijkheid over wat precies als te langzaam wordt gezien.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 22:37
Balance
Balance is offline
Je kan zoveel willen, ik heb in de praktijk al meermaals gezien dat het niet zo werkt.
Als je te langzaam werkt lig je er evengoed uit zonder norm. Hoppa, makkelijk zat.

Goed, dit is vooruitlopend op de zaak want de baas heeft nog nooit wat tegen je gezegd, dus je maakt je druk om iets wat er nog niet is. Maar dat je niet kan begrijpen dat het bedrijfsleven niet zo werkt als jij zou willen, dat kan ik dan weer slecht begrijpen.
Oud 11-11-2009, 13:01
Verwijderd
Mijn baas heeft niets gezegd, daarom vind ik het gewoon raar. Maar goed, als ik het contract moet komen tekenen vraag ik meteen waar het op gebaseerd is. Want ik vind het nu echt raar dat ik zonder enige verdere uitleg of opmerking van de baas (en voorzover ik weet ook niet van klanten) ineens te langzaam word genoemd.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 13:52
Lente
Lente is offline
je hebt je contract al getekend
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 15:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
Mijn baas heeft niets gezegd, daarom vind ik het gewoon raar. Maar goed, als ik het contract moet komen tekenen vraag ik meteen waar het op gebaseerd is. Want ik vind het nu echt raar dat ik zonder enige verdere uitleg of opmerking van de baas (en voorzover ik weet ook niet van klanten) ineens te langzaam word genoemd.
Joh het zijn maar je collega's die dat hebben gezegd. Waarom zou je daarover klikken bij je baas? Daar wordt je band met je collega's echt niet beter van.
En je hoeft geen contract meer te tekenen.
Oud 11-11-2009, 21:09
Verwijderd
Oepsie ik heb zeker iets verkeerd gezegd want ik heb nog gen contract getekend voor een half jaar, alleen voor de proeftijd die bijna is afgelopen. Maar ik heb vandaag besloten dat ik stop want k word echt knetter van die collega's.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 23:17
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Als jij in 1 uur tijd, ik noem maar wat, 30 producten in de schappen weet te leggen ben jij overduidelijk te langzaam. Maar tegelijkertijd heeft de baas echt geen exact aantal producten in zijn hoofd over wat je wel zou moeten behalen. En toch vind ik dat je dan niet kan zeggen 'ja jongens, er is geen norm dus met mijn 30 producten per uur doe ik het prima'.
Ik vind dat nogal naïef en bovendien zul je al gauw leren dat het bedrijfsleven zo niet werkt. Want het is leuk dat je met beidehand zijn wint van je baas, maar je trekt toch echt aan het kortste eind als dan je contract af loopt..
Ik weet best wat je bedoelt. Maar ik vind ook dat je als werknemer best om enige duidelijkheid mag vragen als je niet begrijpt waar het probleem zit. Als je dat niet begrijpt kun je gewoon simpelweg je werkwijze niet verbeteren. Communicatie heet dat. Eis nummer 1 om een succesvol bedrijf te zijn. Kan het bedrijfsleven nog idealistische dingen gaan eisen, als ze niet aangeven hoe het beter kan en jij weet als werknemer niet hoe het beter kan dan houdt het op. Als je het tactisch brengt krijg je ook heus wel tips&tricks.

Ik neem aan dat micromensje ook wel begrijpt dat je niet bijdehand moet gaan zitten doen. Om duidelijkheid vragen is heel wat anders. En als de baas dan echt zo boeman is, kun je ook tips aan collega's vragen, ik was zelf nooit te beroerd om die te geven aan een collega. Jij wel?
Oud 12-11-2009, 18:22
Verwijderd
Nou ik heb dus een gesprek gehad en ontslag genomen. De baas zei dat hij zelf niks had gemerkt van dat ik langzaam scan. Hij vond wel dat ik niet goed weet wat te doen als er even geen klanten zijn (al moet ik eerlijk zeggen dat dat naar mijn idee wel meevalt, maar goed). Een norm is er inderdaad niet en de baas zelf heeft er ook niks van gemerkt. Hij vond het jammer dat ik ontslag nam maar begreep de reden wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten