Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2005, 23:48
CheloKabab
CheloKabab is offline
Sinds 3/4 weken werk ik bij Burger King.

Ik ben daar via Career Network (studentenwerk) aangenomen. Toen ik een solicitatiegesprek had kreeg ik te horen dat mijn proeftijd 2 maanden lang was, maar vandaag vroeg ik het aan een andere manager en de werknemers en die zeiden dat het voor degene die via Career Networks zijn aangenomen 500-550 uur is. Ik werk nu 8 uur per week. Dat zou dus betekenen dat mijn proeftijd rond de 15 maanden zal zijn.

Nu is mijn vraag of dit wel kan/mag?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2005, 00:02
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Dat zou ik allereerst eens navragen bij Career Network. Zij zeggen jou dat het 2 maanden duurt, dus daar mag je dan ook wel vanuit gaan. Een "proeftijd" van 15 maanden is overigens ook erg lang.
Oud 05-12-2005, 00:17
T_ID
T_ID is offline
2 maanden is het wettelijke maximum, daarna kunnen ze hoog of laag springen, maar net zo goed de boom in.

edit: kalendermaanden indeed, de arbowet gaat natuurlijk over arbeidsomstandighedem, ik doelde op het deel van het wetboek dat over arbeidscontracten gaat.

Laatst gewijzigd op 05-12-2005 om 16:20.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 01:06
Verwijderd
Proeftijd wordt berekend in kalendermaanden, niet in een soort 'cumulatieve arbeidsmaanden'. Het maakt dus niet uit of je vanaf het begin van je contract nu 4 of 40 uur per week werkt; een proeftijd mag maximaal twee kalendermaanden duren vanaf het moment dat je in dienst treedt .
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 09:48
juno
juno is offline
Zie het BW.(niet de arbowet)

maar wil je wel voor dit soort boeven werken? Als ze je hiermee al proberen te belazeren, zullen ze het op andere gebieden ook doen. Controleer je urenstaten en loonstrookjes maar heel goed!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 10:49
CheloKabab
CheloKabab is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-12-2005 @ 01:02 :
Dat zou ik allereerst eens navragen bij Career Network. Zij zeggen jou dat het 2 maanden duurt, dus daar mag je dan ook wel vanuit gaan. Een "proeftijd" van 15 maanden is overigens ook erg lang.
Career Network heeft mij nog niks verteld hoe lang een proeftijd duurt, maar bij de solicitatiegesprek vertelde de bedrijfsleider mij dat het twee maanden duurde. Gisteren vertelden mijn collega's en een manager dat het 500-550 uur duurt en omdat ik maar 8 uur per week werk het zo'n 15 maanden kan duren voordat ik een contract krijg dus voordat ik een salarisverhoging krijg. Ik krijg dan wel een salarisverhoging als ik 18 word, maar ik verdien nu net zoveel als wat ik als 16-jarige bij een supermarkt eerder verdiende.
Ik dacht zelf ok het is maar voor twee maanden daarna wordt het wel verhoogd, maar blijkbaar niet dus.

Wat zou ik hieraan moeten doen? Career Network bellen?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 11:29
Verwijderd
Citaat:
CheloKabab schreef op 05-12-2005 @ 11:49 :
(...)

Wat zou ik hieraan moeten doen? Career Network bellen?
Ja, leg ze de zaak gewoon eens voor. Er wordt inderdaad veel onzin verkocht aan jongeren die willen werken. Zo is het bijvoorbeeld ook nonsens dat je 'zonder contract' of 'zonder overeenkomst' werkt: als twee mensen afspreken dat de één voor de ander gaat werken dan is er altijd een overeenkomst, en dan zijn ook de regels uit het burgerlijk wetboek erop van toepassing. Daar staat onder andere de maximale tijd die een proeftijd mag duren. Daar mag door niemand van worden afgeweken. En, het belangrijkste, de proeftijd wordt gewoon gerekend in 'echte maanden', zoals ik al zei: het maakt niet uit of je voor 8, 20 of 40 uur per week gaat werken, een proeftijd mag nooit langer zijn dan twee maanden.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 13:28
Jolt
Jolt is offline
Jah je hebt dan een mondelijke arbeidsovereenkomst, maar dat is heel dom, vooral als je dan weg gaat, wie heeft gelijk?Hoeveel geld krijg je nog?etc, gewoon alles op papier laten zetten, dat je kan aantonen.

geloof trouwens dat proeftijd hier in Nederland gewoon 1 maand is. België is weer een heel ander verhaal.
Oud 05-12-2005, 13:35
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-12-2005 @ 14:28 :
Jah je hebt dan een mondelijke arbeidsovereenkomst, maar dat is heel dom, vooral als je dan weg gaat, wie heeft gelijk?Hoeveel geld krijg je nog?etc, gewoon alles op papier laten zetten, dat je kan aantonen.

geloof trouwens dat proeftijd hier in Nederland gewoon 1 maand is. België is weer een heel ander verhaal.
WET:
1 maand bij BT contracten
2 maanden bij OT contracten

CAO:
Hierin kan afgeweken worden van bovenstaande. En voor een BT-contract ook 2 maanden genomen worden. (supermarkt-cao)

Verder heb je altijd een contract ook al zit je in je proeftijd (DUS onzin

Hoe oud ben je nu trouwens?
Oud 05-12-2005, 14:18
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 05-12-2005 @ 14:35 :
WET:

CAO:
Hierin kan afgeweken worden van bovenstaande. En voor een BT-contract ook 2 maanden genomen worden. (supermarkt-cao)
Niet helemaal zuiver. Alleen van de proeftijdtermijn bij bepaalde tijd kan bij cao afgeweken worden, en dan dus maximaal tot een termijn van twee maanden. Van de proeftijdtermijn bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan nooit afgeweken worden, en onder geen enkele omstandigheid kan een proeftijd langer duren dan twee maanden, bij welk type arbeidsovereenkomst dan ook. Zie het zesde lid van art. 7:652 in samenhang met de leden 4 en 5.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 15:27
Verwijderd
Ik had bij C1000 ( a 6 uur per week) ook een proeftijd van twee maanden, dus lijkt me niet er voor deeltijd andere regels gelden.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 15:30
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-12-2005 @ 15:18 :
Niet helemaal zuiver. Alleen van de proeftijdtermijn bij bepaalde tijd kan bij cao afgeweken worden, en dan dus maximaal tot een termijn van twee maanden. Van de proeftijdtermijn bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan nooit afgeweken worden, en onder geen enkele omstandigheid kan een proeftijd langer duren dan twee maanden, bij welk type arbeidsovereenkomst dan ook. Zie het zesde lid van art. 7:652 in samenhang met de leden 4 en 5.
Dank je voor de duidelijkere aanvulling Zo bedoelde ik het eigelijk maar stond het er niet idd
Oud 05-12-2005, 16:00
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Beetje raar 15 maanden proeftijd! Ik zou gewoon even langs de bedrijfsleider gaan voor meerdere info en wat er nou van waar is.
Oud 05-12-2005, 16:05
CheloKabab
CheloKabab is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 05-12-2005 @ 14:35 :
WET:

CAO:

Verder heb je altijd een contract ook al zit je in je proeftijd (DUS onzin

Hoe oud ben je nu trouwens?
Ik ben 17. Maar het lijkt er dus op dat het maar maximaal 2 maanden mag zijn dus? Dan ga ik met mijn bedrijfsleider en Career Networks praten, want volgens een andere manager en mijn colleges gaat het als volgt:
- Als je via Burger King zelf soliciteert dan is de proeftijd 2 maanden
- Als je via Career Networks wordt aangenomen dan is de proeftijd 500-550 uur.

Ik moet dus iig met ze contact nemen of niet? Ik heb trouwens nog de contract papieren ergens liggen. Die is door mij en de manager getekend. Ik zal die even kijken, waarschijnlijk staat het ook daarop.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 16:22
T_ID
T_ID is offline
Lijkt me gewoon een doorzichtige poging om macht te houden over mensen die niet sterk genoeg in hun schoenen staan om hun recht te halen, mocht je ze willen dumpen, maak ze wijs dat ze ergens geen recht op hebben op basis van een aantal bepalingen die wettelijk niet zijn toegestaan, en dan maar hopen dat geen van de mensen die ja na 14 maanden afdankt het wetboek erop na slaat.
Oud 05-12-2005, 22:22
Verwijderd
Je bent nu volgens mij een soort van uitzendkracht..
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 01:11
Estar
Estar is offline
Citaat:
Alex schreef op 05-12-2005 @ 23:22 :
Je bent nu volgens mij een soort van uitzendkracht..
Inderdaad, volgens mij krijgen uitzendkrachten ook altijd een ander contract ( 0 uren ofzo)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten