![]() |
|
![]() |
Goedemiddag allemaal,
Ik ben bezig met een onderzoek naar de val van de DSB Bank. Hiervoor heb ik de mening zoveel mogelijk mensen nodig. Ik wil een beeld krijgen van wat er gevonden wordt van de gang van zaken rondom de val van de DSB en de betrokken partijen. Ik heb hiervoor een korte enquête opgesteld met een aantal multiplechoicevragen vragen waarbij je je mening geeft over een stelling. Het invullen van de enquête duurt ongeveer vijf minuten. Gezien de aanwezigheid van een Nieuws & Achtergronden forum op scholieren.com denk ik dat jullie een nuttige bijdrage kunnen leveren aan mijn onderzoek. Je bereikt de enquête via onderstaande link: http://www.thesistools.com/?qid=97084&ln=ned Alvast bedankt voor het invullen! Met vriendelijke groet, Ruud Bralk |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Waar ligt de grens tussen ethisch gedrag en rendament op je staatslening.
||
Citaat:
![]() Ik vraag me serieus af op wat voor grond dat dan zal gebeuren. Voor zover ik weet is er niets illegaals aan een bedrijf boycotten, of oproepen daartoe. Da's gewoon een politieke activiteit, en daarop zijn nauwelijks restricties. Vervolg dan het bankmanagement. Als ze bijvoorbeeld niet tientallen miljoenen spaargeld hadden verspild aan topsalarissen bij voetbalclub AZ, dan hadden meer mensen hun geld terug gekregen.
|
Nou, ik hoop toch dat het veroorzaken van bankruns niet gestimuleerd gaat worden, dat lijkt me economisch gezien niet echt verstandig. Een boycot, prima, maar dat is iets heel anders dan bewust een oproep te doen met het doel om een bank te laten omvallen.
Als Lakeman niet daartoe had opgeroepen, hadden de zaken bij DSB op een veel gecontroleerdere manier kunnen worden afgehandeld (waarmee men dus al bezig was op dat moment).
|
![]() |
als er morgen een oude, enge, bleke man in een ontbijtprogramma verschijnt die oproept tot een bankrun bij de Rabo, dan gebeurt er helemaal niets met de Rabo.
Lakeman zal best een ferme duw in de richting hebben gegeven, maar er is niets met de DSB gebeurd dat niet aan de DSB te wijten was. Lakeman is een kleine schakel, die net op het goede/slechte moment het goede/slechte gezegd heeft. niets meer dan dat.
|
DSB had zeker de zaak aan zichzelf te danken, maar dat wil niet zeggen dat Lakeman nergens voor verantwoordelijk dient worden gehouden. Het feit dat een bedrijf op de rand van de afgrond staat wil niet zeggen dat je het er dan ook maar af moet duwen.
|
![]() |
er zijn 1001 dingen gebeurd waardoor de DSB-emmer vol was. door zo over die onbenullige Lakeman te blijven zeuren (niet jij, maar vele anderen wel), wordt er onevenredig veel aandacht en gewicht gelegd op de laatste druppel.
Lakeman is geen grotere schakel dan de gemiddelde DSB-werknemer die het foute systeem in stand heeft gehouden (een v/d andere 1001 druppels) en ik vind het ook onzin om die mensen persoonlijk te gaan aanklagen. aanleiding, oorzaak, verantwoordelijke en dader zijn verschillende termen. het is hetzelfde als zeggen dat het onbeduidende studentje Gavrilo Princip persoonlijk verantwoordelijk is voor de dood van miljoenen mensen in WO1
||
Citaat:
||
Citaat:
Geldhoeveelheid X is altijd minder dan geldhoeveelheid X plus tig miljoen euro erbij. Kern van de zaak is dat geld van spaarders verspild is, en er daarom schade ontstaat. Nog erger verspild dan aan overbetaalde managers.
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat vind ik wanbestuur van degenen bij de DSB die die beslissing namen.
|||
Citaat:
![]() http://www.nu.nl/economie/2137741/ds...strafbaar.html Citaat:
||
Citaat:
Maar toch, tegen beter weten in @ je groteske taalgebruik: 1) Overbetaalde spelers? Ze kregen naar eredivisie begrippen redelijk betaald (maar zeker niet top) en presteerde beter dan dat hun baas verlangde. Hoe kun je overbetaald dan gebruiken? 2) Dikke managers? Fysiek dik? Bedoel je dan Koeman? 3) Ze geven geld weg waarvoor ze niks terug krijgen. Weet je wat sponsoring is? Vast wel.
|
![]() |
|||
Citaat:
Wist je dat 17 van de 18 eredivisieclubs kunstmatig in leven gehouden worden door overheden, ondanks hun roekeloze weggeven van topsalarissen en absurde bonussen? En dan zeikt men over bankiers... Citaat:
Niet iets dat je kunt verantwoorden als een bedrijf ten onder gaat, en vele schuldeisers hun geld nooit meer terug zullen zien. Wat betreft spaarders gaat de rekening naar de belastingbetaler. Nog een reden om het mismanagement bij DSB goed tegen het licht te houden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zie ook: http://www.z24.nl/bedrijven/artikel_..._beter_af.html en de wikipediapagina van Ajax. Ik zou dus wel eens willen weten waar ze hun cijfers vandaan halen. En dat altijd klopt niet want er is je door De Veroorzaker gevraagd om een onderbouwing. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
![]() Tonnen of miljoenen verdienen kun je makkelijk onderbouwen. Ze leiden een groot bedrijf, doen iets dat extreem veel diploma's vereist, en hebben een economisch nut van betekenis. Hetzelfde laken een pak voor de bestuurders bij die clubs. Nu jij weer. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Feitelijk was het dus een respons op het denkbeeld van eerlijk zaken doen, plus een pressiemiddel in onderhandelingen. Dat is niet meer dan fair denk ik zo. Je hebt wel dingen zoals de Code Tabaksblat enzovoort, maar de val de DSB is een voorbeeld van hoe een dergelijke norm door de macht van de consument gehandhaafd wordt. Is het toeval dat sinds het op de fles gaan van de DSB andere banken die malafide producten verkochten, zoals de Rabobank, opeens spaarders tegemoet komen?
||
Citaat:
|
Lakeman was natuurlijk niet zomaar een persoon, hij was voorzitter van de Stichting Hypotheekleed, die de belangen behartigde van veel DSB klanten. Hij had dus een bepaalde mate van autoriteit, hij werd immers als expert gezien. Daarnaast waren die DSB klanten die zich bij hypotheekleed hadden aangesloten natuurlijk ook behoorlijk boos en emotioneel, en dan kan een oproep van je "aanvoerder" de druppel zijn om inderdaad en masse het geld weg te halen.
En daarnaast, het aanzetten tot een misdrijf is ook strafbaar. Nu is het geld van de bank afhalen dan wel geen misdrijf, maar het is moeilijk te ontkennen dat de oproep van Lakeman behoorlijke gevolgen heeft gehad. Hij moet de consequenties van zijn acties ook accepteren, het was een gevaarlijke oproep die veel mensen heeft gedupeerd.
||
Ohja, en dit nog natuurlijk:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Als ik me goed herinner had de DSB slechts 3,5 miljard eigen vermogen voordat de run begon. Ter vergelijking: een krantenkop van jaren en jaren terug meldde dat de ABN Amro toen 42 miljard eigen vermogen had. Recent verhoogde Rabobank hun vermogen met 1,75 miljard, een simpele verhoging die alleen al 50% van het DSB vermogen bedraagt. Hoe dan ook was de DSB wel op de fles gegaan.
|||||
Citaat:
Lakeman heeft dan ook absoluut geen autoriteit, bovendien moet je in je marges rekening houden met terugval, het bleek wel dat de DSB amper enige marge aanhield. Wat dat betreft had lakeman de consequenties goed ingeschat, maar goed zelfs mijn kleine zusje kan dat voorspellen met de cijfers van de DSB in de hand. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Prachtige consequenties. de enige fout is niet verwijtbaar aan lakeman maar aan het systeem namelijk dat spaartegoeden wel verdwijnen maar schulden niet. Idealiter zou je saneren en daarna de meter zowel in de + als - op nul zetten, helaas is schuld hoe het grenzeloos consumentisme wordt bevredigd. Ja raar volkje die mens, zeker wanneer de bevolkingsdichtheid wat groter wordt. Dus schei alsjeblieft uit met je vingerwijzen.
|||
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mij boeit het niet dat DSB is omgevallen, wel dat er mensen zijn die blijkbaar ongestraft kunnen oproepen tot een bankrun. Nu is het DSB en voor de meesten geen probleem, maar als er iemand met genoeg overtuigingskracht roept dat iedereen zijn geld bij de rabobank moet gaan weghalen, zijn er wel wat meer gevolgen voor de economie.
||||||
Citaat:
Lakeman heeft geen gezag. Citaat:
Citaat:
überhaupt is weer speculeren. Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
De minste tegenslag had dat kaartenhuis laten instorten. De oorzaak is gewoonweg dat de DSB tot Scheringa's persoonlijke vehikel voor persoonsverheerlijking was geworden. Hij wilde door voetbalfans op handen gedragen worden, hij wilde een eigen museum , hij wilde dit, hij wilde dat. En nu zijn er door zijn toedoen veel mensen gedupeerd, terwijl hijzelf op schaamteloze wijze zijn fortuin veilig heeft gesteld vlak voor (en zelfs tijdens) de ineenstorting.
|
Verwijderd
|
Wat vind jij van de val van de DSB bank?
kan eigenlijk 1 kort antwoord geven: een fout van de toezichthouders op de nederlandse banken en de persoon die het veroorzaakt heeft. Wat ik er verder van kan vinden, tis juridisch failliet verklaard, dus kan moeilijk er wat van vinden. Ik vond dat de rechter zich nog best goed opstelde om uitstel te geven! |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
DSB was een foute bank ; Zalm zat er fout
![]() ![]() krokodillentranen (in de kranten en tv - "die lieverd", pers) niet van toepassing ![]() en DNB had beter (preventief duzz) moeten oppassen ![]() ![]() |
![]() |
|
|