Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2010, 22:56
velyne
velyne is offline
Nog een vraagje

Een halfjaar geleden heb ik 300 euro bemiddelingskosten moeten betalen.
Ik heb ook een contract gekregen dat ik daar kon wonen voor een jaar. Het contract ging via mijn toenmalige huurbaas. De bemiddelingskosten ging via een man die de huurbaas had (ingehuurd).

Die man van de bemiddelingskosten vertelde me dat het eenmalig was, en dat ik nu voor een jaar zoiezo daar kon wonen.

Aangezien het niet klikte met de huisgenoten werd ik verplicht weg te gaan(binnen een week moest ik vertrekken). Had niks anders kunnen vinden(werd gewoon op straat gezet) Dus ben ik naar mijn moeder gegaan.

Nu heb ik DRIEHONDERD euro betaald voor DRIE MAANDEN???? Heb ik nog het recht om (een deel) van de bemiddelingskosten terug te krijgen??? Dit was anders wel HEEL DUUR wonen voor 3 maanden!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2010, 23:06
Verwijderd
Binnen een week? dat mag niet. die huisgenoten kunnen je veel zeggen.

De bemiddelingskosten en het huurcontract staan los van elkaar, althans, normaal. Ik denk wel dat dit juridisch probleem gericht gaat worden op het feit dat dit geen criminele activiteit kan zijn.
Ik weet niet de status, hoedanigheid en het contact tussen de 2 personen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 23:18
velyne
velyne is offline
Citaat:
Binnen een week? dat mag niet. die huisgenoten kunnen je veel zeggen.

De bemiddelingskosten en het huurcontract staan los van elkaar, althans, normaal. Ik denk wel dat dit juridisch probleem gericht gaat worden op het feit dat dit geen criminele activiteit kan zijn.
Ik weet niet de status, hoedanigheid en het contact tussen de 2 personen.
De algemene voorwaarden van de bemiddelingskosten waren anders dan het heeft voorgedaan. (niet alleen wat ik heb verteld, maar heb ook 100 euro meer betaald, dan in de voorwaarden staat) Hoe en waar kan ik hier zoiezo werk van maken?

De man van de bemiddelingskosten wil niet terug betalen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 23:25
Verwijderd
Citaat:
De algemene voorwaarden van de bemiddelingskosten waren anders dan het heeft voorgedaan. (niet alleen wat ik heb verteld, maar heb ook 100 euro meer betaald, dan in de voorwaarden staat) Hoe en waar kan ik hier zoiezo werk van maken?

De man van de bemiddelingskosten wil niet terug betalen.
Dit is iets voor de civiele rechter, maar denk de kosten niet tegen over de baten zit. Het is wel mogelijk dat je aangifte kan doen, maar op welke grond moet je vragen aan de mensen die daar in thuis zijn. Ik zou het even niet weten. denk er morgen even op terug kom..als er geen antwoord is gegeven.

Als jij 100 euro teveel heb betaald, en hij wilt dit niet terug geven..lijkt mij dit diefstal. Of dat iwaar is? dunnow. een zoete inval is het
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 23:49
velyne
velyne is offline
Citaat:
Dit is iets voor de civiele rechter, maar denk de kosten niet tegen over de baten zit. Het is wel mogelijk dat je aangifte kan doen, maar op welke grond moet je vragen aan de mensen die daar in thuis zijn. Ik zou het even niet weten. denk er morgen even op terug kom..als er geen antwoord is gegeven.

Als jij 100 euro teveel heb betaald, en hij wilt dit niet terug geven..lijkt mij dit diefstal. Of dat iwaar is? dunnow. een zoete inval is het
Dit stond ook in de algemende voorwaarden:

5.7. Indien huurder afziet van een huurcontract waarvoor de bemiddelingskosten reeds zijn betaald, wordt in geval van opzegging/ verzuim de kosten van bemiddeling/courtage voor 75% gerestitueerd.

Dus ik krijg 75 % terug???
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 11:12
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:

5.7. Indien huurder afziet van een huurcontract waarvoor de bemiddelingskosten reeds zijn betaald, wordt in geval van opzegging/ verzuim de kosten van bemiddeling/courtage voor 75% gerestitueerd.

Maar als ik het goed heb, heb jij toch niet afgezien van het huurcontract, maar heeft de verhuurder dat gedaan? Of bedoel je met 'verplicht' dat je jezelf verplicht voelde om weg te gaan? Iemand anders kan jou nooit verplichten om een woning te verlaten (in ieder geval niet zonder tussenkomst van een rechter).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 12:36
velyne
velyne is offline
Citaat:
Maar als ik het goed heb, heb jij toch niet afgezien van het huurcontract, maar heeft de verhuurder dat gedaan? Of bedoel je met 'verplicht' dat je jezelf verplicht voelde om weg te gaan? Iemand anders kan jou nooit verplichten om een woning te verlaten (in ieder geval niet zonder tussenkomst van een rechter).
We zijn samen tot dat besluit gekomen. Omdat ik mij verplicht voelde.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 15:34
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
We zijn samen tot dat besluit gekomen. Omdat ik mij verplicht voelde.
In dat geval zou ik zeggen dat je inderdaad die 75% terugkrijgt.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Het is sowieso geen diefstal foei
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 15:54
Verwijderd
Citaat:

Eh deze bepaling hoort niet in een huurcontract thuis. Bemiddelingskosten mogen namelijk niet door de verhuurder in rekening gebracht worden, maar enkel door een externe partij.

Verder ben je dus die 300 euro kwijt, aangezien het bemiddelingsbureau haar werkzaamheden heeft verricht. Het is dus ook logisch dat hij jou niets gaat terugbetalen. Je kan bij je verhuurder aankloppen om die 75% te vragen, maar de vraag is of hij dat doet. Als hij dat doet zou ik maar snel tevreden zijn met 75% van 200 euro, want je hebt geen juridisch geen poot om op te staan. Tenzij je natuurlijk ook nog een overeenkomst hebt met het bemiddelingsbureau.

Daarnaast had je gewoon niet je kamer binnen een week moeten verlaten. Huisgenoten kunnen je niet uit je kamer zetten en de verhuurder ook niet.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Het is sowieso geen diefstal foei
haha! We moeten nieuwe jurisprudentie gaan ontwikkelen
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 16:30
Verwijderd
Citaat:
haha! We moeten nieuwe jurisprudentie gaan ontwikkelen
Ehm, de wet herschrijven zou dan eerder aan de orde zijn. De bemiddelaar heeft namelijk geen goed weggenomen. Dit valt gewoon onder een onverschuldigde betaling en eventueel onder verduistering. Maar daar is hiervan geen sprake.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten