Hallo,
Ik zit momenteel in mijn 5de jaar TVWO, dit wil zeggen Tweetalig VWO, de eerste drie jaar krijg je bijna al je lessen in het Engels en buiten de gewone lessen ook nog extra lessen voor spreekvaardigheid, etc. Deze periode wordt afgesloten met een First Certificat in English (van de Cambridge Universiteit.) Vanaf de 4de t/m de 6de krijg je alleen nog de extra lessen Engels die verder in gaan op het Engels. De 4de wordt afgesloten met een Cambrdige Advanced English certificaat en de 6de doe je het IB-A2 examen, één van de hogere diploma's voor non-natives. Al met al een leuke maar toch best pittige 6 jaar.
Ik heb inmiddels de eerste twee gehaald en of ik de derde ga halen is nog maar de vraag. We zijn nu bezig met studieorientatie. HBO Journalistiek in Utrecht lijkt me geweldig en ook de beroepsmogelijkheden lijken me leuk; iets met fotografie of corespondentie (vooral in het buitenland!) lijkt me fantastisch.
Er wordt nu door veel mensen gezegd; zou je dat wel doen een HBO? Opzich snap ik wat ze bedoelen (velen vinden het 'zonde' van m'n opleiding die ik al heb), aan de andere kant wil ik vooral iets gaan doen wat ik leuk vind. De vraag is ook nog maar of ik toegelaten zou worden op de opleiding, want de toelatingseisen liggen vrij hoog. Opzich zou ik een gelijksoortige opleiding ook wel op WO niveau willen doen, maar wat me aan de opleiding trekt is vooral dat er vrij veel praktijk is en naar mijn weten is er ook niet zoiets op WO niveau.
Graag hoor ik ook een keer het verhaal van mensen die dit (of iets soortgelijks) ervaren heeft, advies, tips of opmerking zijn ook super welkom!
Groetjes,
Niels
|