Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2010, 18:08
Verwijderd
Wie heeft hier ervaring mee? Voor die CTS bestaat de mogelijkheid dat ze cortison inspuiten. Maar op internet lees ik nogal vervelende bijwerkingen. Oa. dat het de koolhydraten bemoeilijkt om af te breken en aangezien ik een KH-arm dieet volg, wil ik dat dus natuurlijk niet hebben. En dat er sprake zou zijn van gewichtstoename. Om nog niet te spreken over de andere bijwerkingen.

Ik ga het sowieso met de dokter overleggen, maar ons pa riep al meteen: Spuiten! Maar mijn dokter is nogal kwistig met dat spul heb ik soms het idee, maar dat kan ook zijn omdat ik ons pa daar zo vaak om hoor roepen

Maar ik zou graag wat meer ervarings-info hebben, voor ik toegeef of afwijs.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 18:10
Pluis
Pluis is offline
Voor CTS wordt idd cortison ingespoten, voor een heel lokaal effect. Met de rest van je lichaam doet het dus helemaal niks. Als je cortison zou slikken, dan wordt het een ander verhaal. Maar een spuitje in iedere pols kan geen kwaad
Oud 22-02-2010, 18:31
Verwijderd
Ah kijk. Merci
Met citaat reageren
Oud 26-02-2010, 18:32
Mistraelle
Mistraelle is offline
Ik denk dat jouw dokter voor een hele goede reden wat terughoudend is bij het inspuiten middelen omdat bij CTS nog veel andere mogelijkheden zijn om klachten te verminderen. CTS ontstaat doordat de nervus medianus die ter hoogte van de pols door de zogenaamde carpale tunnel loopt (tunnel opgemaakt van aan de onderkant benige structuren en bovenkant een sterk transversaal ligament). Met name bij kracht zetten met een gestrekt pols kunnen de pezen die ook in de carpale tunnel lopen op gaan zwellen en zo de zenuw inklemmen (dit gebeurt met name bij schroevendraaien, wieden in de tuin, etc). Cortison of, wat vaker gebruikt wordt, corticosteroiden, wordt dan in de carpale tunnel gespoten om de zwelling en ontsteking tegen te gaan. Het zou in een vroeg stadium nog heel goed kunnen dat de klachten verdwijnen als je een tijdje de pols rust geeft of om tijdens het slapen een soort spalk te dragen (tijdens het slapen gaat iedereen in een stereotypische houding liggen met de polsen gebogen, door deze recht te houden tijdens de slaap kunnen de klachten ook verdwijnen), dus dit zou je zelf (of misschien wilt jouw arts dit wel) eerst proberen. Als laatste redmiddel kunnen ze ook chirurgisch het ligament dat de bovenkant van de carpale tunnel opmaakt doorsnijden om zo meer ruimte te maken.

xxx
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten