Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2010, 15:29
Marijkeee
Marijkeee is offline
Hooi!

Ik heb een opdracht waarbij ik door middel van andere mensen opdrachtjes te laten doen een soort van beeld van het jaar 2030 moet krijgen. Een van die opdrachtjes is doemscenario's bedenken.
Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen!

-DOEMSCENARIO
De bedoeling is dat je dingen bedenkt waarvan je absoluut niet wilt dat ze in 2030 gebeuren. Dit kunnen hele grote gebeurtenissen zijn maar ook hele kleine. Bijvoorbeeld dat in 2030 we allemaal op de voet worden gevolgt met camera's en chips in ons lichaaam.

-Redeneer terug
Als je zn doemscenario hebt bedacht moet je bedenken hoe dit scenario verkomen kan worden. Bijvoorbeeld: Betere privecy wetten? etc.

-Onzekerheden
Tot slot moet je onzekerheden bedenken. Bijvoorbeeld: Kan het wel voorkomen worden? Zijn we dan wel echt veiliger? etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2010, 15:57
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Dit is natuurlijk een gebied waar veel mensen zich door de jaren heen al bezig mee hebben gehouden. nuttige boeken op dit punt zijn o.a.
1984 - George Orwell
Brave New World - Aldous Huxley
Oud 01-03-2010, 16:41
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Probeer ook eens de film Zeitgeist, staat op Google Video.
V for Vendetta (is een comic en een film). Gaat meer over vrijheid dan over privacy, maar nog steeds erg leuk.
En als je nou niet van lezen houdt, er is ook een goede verfilming van 1984.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 18:15
silentbob
silentbob is offline
zeitgeist vind ik een erg slechte film
ik ben tot halverwege gekomen
het idee is mooi, klinkt eerst ook best aannemelijk met de argumenten die ze geven, maar in het 1e deel(wat ik uitgekeken heb) hebben ze de voorbeelden teveel overdreven die daardoor gewoon niet meer kloppen
en als ze dus foutieve/overdreven feiten gaan gebruiken vertrouw ik de film niet meer, hoe mooi het idee ook is

paar doemscenario's:
-wereld raakt nog dichtbevolkter, door de telkens meer geinternationaliseerde en dichtbevolkte wereld krijgen we steeds meer virussen, in 1e instantie relatief onschuldig(MKZ, blauwtong, vogelgriep, mexicaanse griep), maar er komen telkens meer die zich elke keer weer razendsnel verspreiden, door alle voorgaande onschuldige virussen maakt de bevolking zich er minder druk om totdat er een gevaarlijk virus komt die veel mensen uitroeit

-fossiele brandstoffen raken op en worden telkens kostbaarder, zo kostbaar dat overheden(zoals de amerikaanse) niet eens meer de moeite nemen een enigszons aanvaardbare casus belli te verzinnen om aan fossiele brandstoffen te komen, telkens hevigere oorlogen om de steeds verminderende voorraden fossiele brandstoffen, uiteindelijk ook oorlogen om bijv. het teerzand in canada

-zelfde als hierboven maar dan om voedsel

-monsanto gaat verder met het verspreiden van GM gewassen als ze nu doen, telkens meer boeren worden afhankelijk van monsanto(aangezien monsanto patent heeft op hun gewassen, en als er dus toevallig zaad van de GM gewassen bij de buurman op de akker terechtomen en uitgroeien tot planten, heeft die nog maar 2 keuzes, een dikke boete betalen aan monsanto voor het schaden van patentrechten of voortaan ook zaad bij monsanto kopen)

-privacy steeds verder ingeperkt door overheden(zoals je zelf al zegt)

-door uitgeschakelde evolutie worde de mensheid zwakkeraangezien niet alleen maar de 'fittest'overleven), daardoor eerder gezegde virussituatie verder verergerd

-de zoektocht naar buitenlands leven levert eindelijk resultaat op, meerdere mogelijkheden:
-wereldvrede, aangezien het een soort wij tegen hen gevoel oplevert en het niet langer bijv. westen tegen moslims is, maar aarde tegen aliens(zelfs al komt er nooit een oorlog en zijn ze vredelievend, toch zal het een zeker eenheidsgevoel hier op aarde opleveren)
-oorlog tegen de aliens, die wij natuurlijk verliezen, bijv. omdat ze delfstoffen op aarde willen die ze zelf op hun planeet al uitgeput hebben
-vredelievende ontmoeting, helaas blijken de normale griepvirusjes van de aliens zeer dodelijk voor ons(net als bij de spaanse kolonisatie van zuid-amerika)
-ipv van optie 1 komt er juist chaos door dit nieuws en werekldwijde oorlog(hoeven we de aliens niet eens in persoon te ontmoeten, net als bij de 1e optie, bijv. radiosignalen opvangen kan al genoeg zijn en daar word hard aan gewerkt, geloof dat dat project SETI ofzo heet)

dit zijn maar even wat snelle voorbeeldjes, zijn nog ontelbare andere dingen te verzinnen
bij de aienscenario's moet je alleen wat oppassen dat het niet op een SF-verhaal gaat lijken, maar dat je het realistisch houd(buitenaards leven lijkt mij heel waarschijnlijk, en dan is de mogelijkheid voor intelligent buitenaards leven ook heel goed mogelijk, maar ga dus niet het uiterlijk beschrijven ofzo maar ga het meer vergelijken met de geschiedenis zoals de eerste ontoetingen tussen de zuid amerikaanse indianen en spanjaarden, en de problemen die daarbij ontstonden, en ga die problemen betrekken op ons nu)

o ja, nog 1:
een grote zonnevlam, kan ons hele elektriciteitsnet platleggen, daarmee chaos en een situatie zoals in de tv-serie jericho(daar was de oorzaak een terroristische aanslag op amerika met 'vuile' bommen(bommen met radioactief materiaal), en de EMP van die explosies legde het elektricitetsnet etc plat)

vind die doemscenario's altijd wel intressant
jammer dat wij op school nog nooit zo'n soort opdracht gehad hebben...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 19:25
Marijkeee
Marijkeee is offline
haha thx hier heb ik wel wat aan.
Ik hoop dat er nog meer ideeen komen!

Ik ben ook benieuwd naar eventuele oplosingen voor de doemscenarios's die jullie bedenken. En onzekerheden over die oplossingen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 22:05
Daboman
Daboman is offline
http://www.exitmundi.nl/

Staan zeker zo'n 50 doemscenario's op.
Oud 02-03-2010, 10:12
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Of lees anders ´Openbaringen´.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 15:52
silentbob
silentbob is offline
das wel wat minder realistisch (meer een geloofskwestie)
tenminste, ik neem aan dat je het bijbelboek openbaringen bedoeld

zitten wel veel intressante verwijzingen in btw(volgens national geographic dan, schijnt vooral geschreven te zijn als kritiek op het romeinse rijk en op keizer nero)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 15:27
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
das wel wat minder realistisch (meer een geloofskwestie)
tenminste, ik neem aan dat je het bijbelboek openbaringen bedoeld
Zeer realistisch hoor!

Citaat:
zitten wel veel intressante verwijzingen in btw(volgens national geographic dan, schijnt vooral geschreven te zijn als kritiek op het romeinse rijk en op keizer nero)
Van zo'n theorie heb ik nog nooit gehoord...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 17:31
silentbob
silentbob is offline
heb ik es een docu over gezien, geloof in de serie bible uncovered op national geographic
zou zou er gesproken worden over een hoer met een paarse mantel(paars was keizerlijke kleur rome), die reed op de rug van 'het beest', die 7 koppen had(rome is gebouwd op 7 heuvels)
ook zou 666 eigenlijk verwijzen naar letters in het hebreeuwse alfabet ofzo, en uiteindelijk zou dat dan nero vormen
ook zou er iets instaan over dat het beest leek te zijn gestorven maar in feite nog leefde ofzo(nero pleegde zelfmoord, maar veel christenen in die tijd dachten dat hij eigenlijk nog in leven was)
maar heb het zelf niet gelezen hoor(eb het niet zo op de bijbel na 8 jaar op een christelijke basischool, al zou dit mogelijk nog 1 van de intressantste verhalen eruit zijn, maar ik vind de griekse en germaanse mythologie veel intressanter)

en openbaringen is niet echt realistisch als je niet gelooft dat er een god(of duivel) bestaat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten