Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2010, 16:19
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik ga waarschijnlijk volgend jaar naar Vietnam met een studiegenootje. We willen het liefst ongeveer een half jaar weg, waarvan we drie maanden in Hue zitten voor onze onderzoeksstage.
Wie is er wel eens in Vietnam geweest en wat was jullie ervaring? Hoe ben je door het land zelf gereisd?
Oud 21-03-2010, 10:50
Verwijderd
Ik ben er geweest, in ongeveer 2,5 week zijn we van een plaatsje iets boven Hue (Dong Ha) naar het zuiden gereisd. Mijn eerste indruk van Vietnam was niet zo positief, omdat in Dong Ha waar we aankwamen de mensen veel opdringeriger en minder behulpzaam zijn dan in Thailand en Laos, waar we toen net vandaan kwamen. Ook probeerde iedereen ons constant af te zetten, en dat hadden we in Laos en Thailand ook helemaal niet. Dat opdringerige werd wel minder naarmate we meer naar het zuiden gingen, dus daarna vond ik Vietnam wel leuker. We hebben met bussen en busjes van de ene naar de andere plek gereisd. Op zich gaat dat vrij goed, maar in dat dorpje waar we aankwamen weigerden de mensen op het busstation om ons te helpen en wilden ze ons geen buskaartje verkopen. Ik vond Hoi An en Dalat de mooiste plekken waar wij geweest zijn in Vietnam, dus daar zou ik zeker heen gaan En de Mekong Delta is ook een bezoek waard! En Hue is ook een leuk stadje, alleen hadden wij daar alle dagen alleen maar de hele dag regen..
Oud 21-03-2010, 22:12
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ik ben afgelopen zomer in het noorden van Vietnam geweest, in Hanoi, Halong Bay (Cath Ba) en Sapa. Ik heb eigenlijk dezelfde ervaring als Pebbles; na Thailand en Laos zijn de mensen wel een afknapper. Meerdere pogingen om je af te zetten en in het algemeen wat asocialer en minder behulpzaam. Neemt natuurlijk niet weg dat we ook leuke Vietnamezen hebben ontmoet en mooie dingen hebben gezien.
Hanoi vond ik niet zo'n toffe stad, erg vies en lawaaierig. Halong Bay is toeristisch maar ook heel mooi. Er zijn vanuit Hanoi veel dure aanbiedingen voor toeristen om een tour te maken, maar wij zijn op eigen gelegenheid naar Cath Ba gegaan en dat is goed te doen. Vanaf daar kan je alsnog een boottocht regelen. Sapa is een klein bergdorpje in het noorden en vond ik ook heel leuk. De natuur is prachtig en in de omgeving zie je nog iets van de verschillende stammen en bevolkingsgroepen. Oja, en omdat het hoog ligt is het klimaat is wat draaglijker
Ik ben dus niet in het zuiden geweest, maar hoor van veel mensen dat het daar wat vriendelijker is.
Oja, er is een prima treinverbinding van noord naar zuid. Met de bus reizen is in principe ook goed te doen. Alleen spreekt niemand op zo'n station Engels, dus je moet het zelf een beetje uitzoeken.
Oud 24-03-2010, 21:42
battlestar
battlestar is offline
Ook ik ben afgelopen zomer in het noorden van Vietnam (Hanoi en Halong Bay) geweest en mijn ervaringen waren ongeveer hetzelfde als die van Ecrivaine en Pebbles. In Thailand en Laos zijn de mensen dan ook wel superaardig, misschien dat het daarom een extra schok was in Vietnam, waar ze je echt aanklampen op straat. We zijn zelfs in Hanoi van hotel gewisseld omdat we de mensen er gewoon niet vertrouwden (vage verhalen over kamers die bezet waren en vreemde manier van afspraken maken). Nog nooit gehad in Azie! Het tweede hotel was wel prima, dus ik denk dat je ook gewoon een beetje geluk moet hebben.
Hanoi zelf vond ik ook tegenvallen, had niet verwacht dat het zo'n chaos zou zijn. De kleine straatjes vol brommers en ander verkeer, overal maar dan ook overal mensen. Ik dacht dat ik al wat drukte had gezien in andere steden (bijv. Mong Kok in Hongkong, als drukste wijk ter wereld) maar de sfeer was hier ook echt anders. De hygiene laat ook te wensen over, vooral wat restaurantjes betreft. Ik heb helaas ook, voor het eerst in drie Azie-reizen, een voedselvergiftiging gehad.
Halong Bay was zelf prachtig, maar de toeristische rambam eromheen was minder. Had ik al wel een beetje verwacht en gelukkig zaten wij nog niet eens op een backpackers boot waar ze de hele avond aan het karaoken waren. Mijn tip is als je een boottrip doet door Halong Bay om niet de goedkoopste boot te kiezen in ieder geval. Wij hadden deze http://www.halongphoenixcruiser.com en die was verder okay.

Heb inderdaad al meer verhalen gehoord dat hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe aardiger en minder gehaaid de mensen zijn.

Over het zuiden kan ik je helaas niks vertellen. Maar als je de kans krijgt om naar Laos te gaan, doen! De mensen, de sfeer, de rust
Oud 28-03-2010, 11:19
ikkebenikke
ikkebenikke is offline
Ik ben twee jaar geleden in december in een goede twee weken Vietnam door getrokken . Mekong delta is zeker de moeite. Wij zijn met een driedaagse tocht vanuit Cambodia naar HCMC gekomen. HCMC vond ik heel druk. Echt overal brommers, de straat over steken was soms echt een zelfmoordactie. Vanuit HCMC zijn we naar Cat Tien national park geweest. Dat was echt leuk. Veel vogels, krokodillen,... Dan Hue en Hoi An. Hoi Ann is een van de mooiste steden waar ik geweest ben in Vietnam. Hanoi was ook heel druk. Ha Long Bay vond ik ook echt de moeite. Wij hadden ook een iets duurdere tour genomen en dat viel goed mee. Maar heel de baai (zeker als je stopt aan grotten enzo) ligt echt wel vol met toeristenboten. Beetje file op het water zowat. Sapa hebben we niet meer kunnen doen omwille vd tijd, maar schijnt ook echt de moeite te zijn.

Ik vond de mensen wel echt vriendelijk (op sommige uitzonderingen na), maar ik ben dan ook niet in Laos of Thailand geweest, dus ik kan niet vergelijken.
Oud 30-03-2010, 18:09
Verwijderd
Ik doe nu stage in Hue, en vind het hier ontzettend gezellig, wat je eigenlijk gewoon niet moet doen, is vietnam met thailand of Laos vergelijken. De mensen zijn gewoon ontzettend anders. Vietnamezen kunnen ontzettend gastvrije en vriendelijke mensen zijn, maar je hebt de tijd nodig om relaties op te bouwen. Als zakenpartners (ook verkopers op straat) kunnen het ontzettende afzetters zijn, maar heb hier overwegend alleen maar positieve ervaringen gehad. Hue is een kleine stad, maar toch groot genoeg om een leuke tijd te hebben, en ik voel me thuis, heb hier vrienden gemaakt en een ontzettend lieve gastfamilie. Het is gelukkig niet zo toeristisch en duur als bijvoorbeeld Hoi An en niet zo druk en chaotisch als bijvoorbeeld Hanoi. Het weer is niet altijd even fantastisch, maargoed Hollanders kunnen als geen ander over het weer klagen. Wees gewoon open naar de mensen toe, ga niet alleen maar naar de toeristische straatjes en zie Vietnam niet als Thailand of Laos, maar gewoon een land met haar eigen unieke cultuur en mensen. Voordeel aan Vietnamezen is dat het hele direkte mensen zijn, je weet precies waar je aan toe bent met ze. Daarnaast is het hier vergeleken omringende landen heel schoon en is de infrastructuur best wel goed. Daarnaast kom je hier gemakkelijk in contact met lokale mensen/studenten, er gewoon open voor staan. Veel mensen zijn dat niet, en zitten de hele dag maar met een zure kop rond te lopen en klagen dat alles zo verschrikkelijk is.
Advertentie

Regels voor berichten