Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2010, 16:06
Johnny14
Johnny14 is offline
Hallo mensen,

ik moet tot Juni 5 boeken uitlezen. Dit moeten bekende, Nederlandse boeken zijn. Ik vraag jullie: Kennen jullie spannende(het allerliefst met bijvoorbeeld een plottwist) boeken, die 15 jarige mensen op het VWO leuk vinden te lezen? Het mag niet vertaald zijn, dus geen Harry Potter of Grijze Jager(wel wat simpel...).

Ikzelf heb weinig nederlandse bekende boeken gelezen.
Wel heb ik het Goude Ei gelezen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2010, 18:28
Karlynn
Karlynn is offline
Hey,

Ik denk dat de volgende boeken voor 15-jarigen goed te lezen zijn:
''Lange dagen'' van Pia de Jong. Dit boek gaat over een jong meisje dat door haar ouders gedwongen wordt op expeditie te gaan naar Lapland. Het kan leuk zijn om naast dit boek ''Nooit meer slapen'' van W.F. Hermans (canon) te lezen en de boeken te vergelijken, er zijn namelijk erg veel overeenkomsten te vinden!
Een ander goed boek is ''De passievrucht'' van Karel Glastra van Loon, leuk om het boek te vergelijken met de film, de trouwens erg leuk is.
''Lisa's adem'' is een goed te lezen boek, ook geschreven door Karel Glastra van Loon.
Dan heb je ook nog ''Echt sexy'' van Renate Dorrestein, een beetje een raar maar zeer goed te lezen boek. Een ander boek van Renate Dorrestein wat ik een echte aanrader vind is ''Is er hoop''. Het vertelt een verhaal over een vriendengroep die bestaat uit vier gezinnen. Ze gaan met z'n allen op vakantie en plots verdwijnt de jongste telg van het gezelschap.
Wanneer je eens een apart boek wil lezen kun je ''Specht en zoon'' nemen, geschreven door Willem Jan Otten. Dat spannende verhaal wordt beschreven vanuit het perspectief van een schilderij.
Daarnaast zijn alle boeken van Saskia Noort en René Appel goed te lezen, al zijn ze volgens mijn leraar wel van ''HAVO-niveau''. Zo ook het Gouden Ei.

Hopelijk kun je hier wat mee.
Groetjes,
Karlijn
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 22:32
Johnny14
Johnny14 is offline
Dankje wel Karlijn.

Ik ga wel eens kijkje nemen, en zien of er iets leuks tussen zit.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 14:49
annetfrancien
annetfrancien is offline
Joost Zwagerman - Vals Licht
Turks fruit
Goeden Ei
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 16:00
Geel
Geel is offline
De Aanslag van Harry Mulisch was populair bij ons in de klas