Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2003, 18:16
Nylodje
Nylodje is offline
Ik vind dat alleen Nederlandse literatuur verplicht stellen (los van Engels/Duits/Frans) een te eenzijdig en kortzichtig beeld geeft van de wereldliteratuur. Simpel voorbeeld: wie leest er nog Dostojevski???
Ik vind dat je op school verplicht een aantal boeken uit anders talige landen dan hierboven genoemd moet lezen. Je krijgt dan een bredere kijk op literatuur, algemene ontwikkeling etc.

Spui hier je mening
__________________
God is too big to fit inside one religion
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2003, 19:01
Verwijderd
hoe bedoel je? verplicht stellen dat je een bepaald aantal boeken extra leest, die uit een andere cultuur komen dan uit Nederland/Groot Brittanie/Duitsland en Frankrijk?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:10
Nylodje
Nylodje is offline
nee, ipv het aantal boeken dat je uit het Nederlands moet lezen (zijn dat er niet 12?) bijvoorbeeld twee daarvan uit een ander land en 10 uit het nederlands
__________________
God is too big to fit inside one religion
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:19
*gaapt*
Avatar van *gaapt*
*gaapt* is offline
volgens mij is het toegestaan dat je voor nederlands 1 boek uit een ander land leest, als het maar niet frans, duits of engels is.
__________________
Er was een donder, een bliksem, een slag toen ik je zag...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 00:27
xxDomingoxx
Avatar van xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
Citaat:
Nylodje schreef:
Ik vind dat alleen Nederlandse literatuur verplicht stellen (los van Engels/Duits/Frans) een te eenzijdig en kortzichtig beeld geeft van de wereldliteratuur.
Natuurlijk kan alleen de Nederlandse literatuur alleen maar een te eenzijdig en kortzichtig beeld geven van de wereldliteratuur, dat lijkt me logisch?

Ja ik geef je gelijk dat je door behandeling van ook niet-Nederlandse literatuur een bredere kijk op literatuur krijgt & meer algemene ontwikkeling, maar ik vind niet dat het op school verplicht moet worden. Het lijkt mij beter om er bijvoorbeeld een keuzevak van te maken. Ik zou dat vak zeker weten gaan volgen als ik opnieuw had moeten kiezen, maar daarnaast kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die absoluut niet geinteresseerd zijn in de niet-Nederlandse literatuur. Voor die mensen is het alleen maar nadeliger omdat zij dan nog meer (anderstalige)boeken moeten lezen, terwijl ze waarschijnlijk het lezen van Nederlandse literatuur niet leuk vinden.

We kunnen denk ik van heel veel dingen zeggen dat het bij je algemene kennis zou moeten horen, maar de studielast die daarmee komt wordt er alleen maar zwaarder van...

Uhm... wie is "Dostojevski"? Ben ik de enige die niet precies weet wie dat is? Ja ik heb het net via Google opgezocht, en het blijkt een of andere belangrijke Russische schrijver te zijn..

Overigens, bij Engels krijgen we lessen over Engelse literatuur, momenteel zijn we een film aan het kijken van een stuk van Oscar Wilde. Mijn leraar Engels wil ons behalve de verplichte dingen bij Engels ook een stuk algemene kennis meegeven. Op deze manier kan het dus ook, niiet getoetst worden, maar wel behandelen.
__________________
una duos (...) nox perdet amantes... lumina maestis stant inmota genis...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 12:11
Nylodje
Nylodje is offline
Citaat:
Het lijkt mij beter om er bijvoorbeeld een keuzevak van te maken. Ik zou dat vak zeker weten gaan volgen als ik opnieuw had moeten kiezen, maar daarnaast kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die absoluut niet geinteresseerd zijn in de niet-Nederlandse literatuur. Voor die mensen is het alleen maar nadeliger omdat zij dan nog meer (anderstalige)boeken moeten lezen, terwijl ze waarschijnlijk het lezen van Nederlandse literatuur niet leuk vinden.
Wat maakt het uit voor mensen die niet van lezen houden of ze 5 nederlandse boeken moeten lezen of dat ze 3 nederlandse en een Hongaars boek en een Chinees boek lezen (in het nederlandse vertaald dus)? Lijkt me ook niet echt zwaarder voor je studielast, eigenlijk...

Citaat:
Uhm... wie is "Dostojevski"?
Dostojevski is een van de meest beroemde schrijvers uit de wereldliteratuur en tadaa: jij weet niet wie het is, dus misschien toch wel handig om er iets meer van te leren op school...

Citaat:
Overigens, bij Engels krijgen we lessen over Engelse literatuur, momenteel zijn we een film aan het kijken van een stuk van Oscar Wilde. Mijn leraar Engels wil ons behalve de verplichte dingen bij Engels ook een stuk algemene kennis meegeven. Op deze manier kan het dus ook, niiet getoetst worden, maar wel behandelen.
__________________
God is too big to fit inside one religion
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:21
xxDomingoxx
Avatar van xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
Citaat:
Nylodje schreef:
Wat maakt het uit voor mensen die niet van lezen houden of ze 5 nederlandse boeken moeten lezen of dat ze 3 nederlandse en een Hongaars boek en een Chinees boek lezen (in het nederlandse vertaald dus)? Lijkt me ook niet echt zwaarder voor je studielast, eigenlijk...
Ik vind dat je boeken zoveel mogelijk in de eigen taal moet lezen eigenlijk... hmm.. als van de 5 Nederlandse boeken maar 3 boeken Nederlands hoeven te zijn, denk je dan niet dat de kennis van de Nederlandse literatuur drastisch verminderd wordt? Stel dat verplicht wordt gesteld om 3 anderstalige boeken op je lijst moet zetten, dan denk ik dat de meeste leerlingen 3 Engelstalige boeken kiezen. Ja jij zou misschien Dostojevski gaan lezen, maar ik denk dat de gemiddelde leerling toch voor Engelstalige boeken kiest, voornamelijk omdat de meesten het Engels het beste beheersen naast de Nederlandse taal.

Citaat:
Nylodje schreef:

Dostojevski is een van de meest beroemde schrijvers uit de wereldliteratuur en tadaa: jij weet niet wie het is, dus misschien toch wel handig om er iets meer van te leren op school...
Tja.. : ) Ik ken Shakespeare, Goethe, Sartre.. Volgens mij 'ken' ik ook maar een Russisische schrijver... die ene die Lolita ofzo geschreven heeft, is dat Dostojevski ?
__________________
una duos (...) nox perdet amantes... lumina maestis stant inmota genis...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:33
Nylodje
Nylodje is offline
Citaat:
Ik vind dat je boeken zoveel mogelijk in de eigen taal moet lezen eigenlijk... hmm.. als van de 5 Nederlandse boeken maar 3 boeken Nederlands hoeven te zijn, denk je dan niet dat de kennis van de Nederlandse literatuur drastisch verminderd wordt?
dat van die 5 boeken was maar een voorbeeld, het ging mij er nog niet eens zozeer om hoeveel. Deze verhouding zou ik ook niet goed vinden, misschien zoals ik eerder in deze topic schreef: 2 op de 12 ofzo?

Citaat:
Stel dat verplicht wordt gesteld om 3 anderstalige boeken op je lijst moet zetten, dan denk ik dat de meeste leerlingen 3 Engelstalige boeken kiezen.
Als je deze topic helemaal leest, zul je zien dat ik heb aangegeven dat die andere boeken dan niet duits/frans/engelstalig mogen zijn, omdat je die boeken al bij die talen kan lezen...
__________________
God is too big to fit inside one religion
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Literatuurlijst bij jou op school?
Simon
20 15-09-2009 10:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap " De nachtmerrie van een links Kabinet "
Sanctus
296 06-04-2006 10:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Verplichte boeken voor je lijst?
hminkema
34 03-02-2006 20:06
Verhalen & Gedichten zelf schrijven
funkypunk
13 12-11-2003 21:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.