Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2010, 08:28
PapaRoach<3
PapaRoach<3 is offline
Hallo iedereen,

Ik onderzoek de werking van deodorant.
- ik 'onderzoek' of de deodorant een sterke geur heeft die zweetlucht kan maskeren.
- ik onderzoek de remmende werking op de zweetbacteriegroei
- ik onderzoek of de deodorants een stofje bevatten dat een chemische reactie aangaat geuren om ze zo onschadelijk te maken.

Maar nu heb ik een probleem met dat derde. Ik ben er inmiddels wel achter dat dat door Unilever Deodorant Agents genoemd worden en ik weet ook dat Polyaninopropyl Biguanide Stearate en Ethylbutanoaat zulke stoffen zijn. Maar hoe kom ik erachter welke van onderstaande ingrediënten nog meer een geurstoffen zijn?

Ingrediënten Vogue Girl Happy
Butane - Propane - Alcohol Denat. - Parfum - Isopropyl Myristate - Phenoxyethanol
- Hexyl Cinnamal - Butylphenyl methylpropanal - Citronellol - Hydroxyisohexyl-3-cyclohexene - Carboxaldehyde.

Ingrediënten Dove Silk Dry
Butane - Isobutane - Propane - Aluminum Chlorohydrate - PPG-14 Butyl Ether - Cyclomethicone - Parfum - Disteardimonium Hectorite
- Helianthus Annuus Seed Oil - C12-15 Alkyl Benzoate - Octyldodecanol - BHT - Dimenthiconol - Propylene Carbonate - Citric Acid - Alpha-Isomethyl Ionone
- Amyl Cinnamal - Benzyl Alcohol - Benzyl Salicylate - Butylphenyl Methylpropional - Citronellol - Geraniol - Hexyl Cinnamal - Linalool

Ingredienten Axe Africa
Alcohol Denat. – Butane – Isobutane – Propane – Parfum - Propylene Glycol - Polyaninopropyl Biguanide - Stearate – Citronellol – Coumarin – Geraniol – Hexyl Cinnamal – Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde – Linalool

Ingrediënten Nivea Double Effect
Butane - Aqua - Isobutane - Propane - Cyclomethicone - Aluminum Chlorohygrate - C12-15 Alkyl Benzoate - Dicaprylyl Carbonate - Dicaprylyl Ether
- Cetyl PEG/PPG-10/1 Dimethicone - Polyglyceryl-2 - Dipolyhtdroxystearate - Polysorbate 65 - Phenoxyethanol - Butyloctanoic Acid - Methylparaben
- Persea Gratissima Oil - Citronellol - Alpha-Isomethyl Ionone - Coumarin - Parfum

Laatst gewijzigd op 15-04-2010 om 11:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2010, 08:37
PapaRoach<3
PapaRoach<3 is offline
[weg]

Laatst gewijzigd op 15-04-2010 om 10:00.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 14:06
klaasje123
klaasje123 is offline
als je wil weten of een stof een geurstof is, is wikipedia je grote vriend (vooral de engelse). Wanneer het er niet opstaat, kun je onthouden dat esters vaak hele sterke geuren hebben (niet allemaal even lekker ).

Wanneer je bedoelt dat je wilt weten of de stof een chemische reactie aangaat met geuren om ze zo onschadelijk te maken is lastiger. Jij geeft ethylbutanoaat als voorbeeld. Deze zou dan een reactie hebben met de geurtjes? Ethylbutanoaat is een ester.


Ethylbutanoaat

Op wiki staat dat ethylbutanoaat een sterke ananasgeur heeft. het lijkt mij daarom handig om te weten wat voor reacties deze stoffen dan met "het zweet" (welke stoffen dat ook mogen zijn=lijkt me handig om dat uit te zoeken) doen
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 14:52
PapaRoach<3
PapaRoach<3 is offline
Ik bedoel het tweede. Maar het zou best kunnen dat ethylbutanoaat een gewone geurstof is, dat ik dat ergens verkeerd gelezen heb ofzo. Maar in principe maakt dat ook niet uit, want ik heb toch geen deodorants waar dat in zit.

Polyaninopropyl Biguanide Stearate zit wel in een van mijn deodorants ( Unilever.nl )
Denk je dat dat wel zo'n stof is?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 19:12
klaasje123
klaasje123 is offline
nou dan gaan we even kijken naar de naamgeving van het Polyaminopropyl Biguanide Stearate. Dit is geen systematische naamgeving jammer genoeg, dus moeten we maar een beetje gokken.

De stof biguanide is dit:



op wikipedia staat de stof polyaminopropyl biguanide beschreven, dit is namelijk een polymeer http://en.wikipedia.org/wiki/PAPB



Deze stof is daar een variant op, maar met een stearate (stearate) groep eraan.

Dit is stearaat Stearate (stearaat):



ik denk dus dat in het linker stuk van de repeterende eenheid een stearaatgroep aanzit. Dus als ik een gok zou moeten wagen, dan zou het onderstaande stof zijn:



Wat we ons nu moeten afvragen is wat deze stof nu doet tegen geurtjes?
Nou nu is wikipedia weer onze grootste vriend en hier staat (de link van hierboven) dat deze stof (polyaminopropyl biguanide) bacterie- en sporendodend is. Wat ik me heel goed voor kan zou kunnen stellen is dat bacteriën en schimmels de oorzaak zijn (kunnen zijn) van vieze zweetluchten, dit is in de mond in ieder geval wel zo.
Wat nou precies de bacteriedodende werking is, dus hoe deze werkt, is natuurlijk aan jou om dat uit te zoeken

Als je nog vragen/opmerkingen hebt dan hoor ik het graag.

Laatst gewijzigd op 15-04-2010 om 19:23.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 20:05
PapaRoach<3
PapaRoach<3 is offline
Wow! Bedankt door alle informatie.

Ik vrees nu alleen wel dat ik nu de resultaten conclusies van mijn praktische opdracht verkeerd gedaan heb.. Ik was er namelijk vanuit gegaan dat het een stof was die een chemische verbinding aan gaat met de geurende stoffen zelf (dus met boterzuur bijvoorbeeld), omdat op Unilever.nl stond dat de stof ongewenste lichaamsgeuren verminderd.
Verder had ik er ook eigenlijk helemaal niet bij nagedacht, omdat ik er vanuit gegaan wat dat de alcohol wel gewoon het bacteriedodende bestanddeel zou zijn.


Mijn voedingsbodemonderzoek gaf ook al geen goede resultaten, dus dat deel heb ik ook al moeten verzinnen.. Hmm..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 20:23
klaasje123
klaasje123 is offline
hoe heb je dat voedselbodemonderzoek uitgevoerd?

want een medescholier van mij had daar namelijk ook een vergelijkbaar onderzoek over gedaan, alleen dan over bacteriedodende tandpasta/mondwater. Het probleem was echter met het smeren van tandpasta/mondwater op een voedingsbodem niet echt werkt. Wat je echter wel kunt doen is het gebruiken van een deodorant op 1 oksel en de andere niet, en na een aantal dagen/weken een monster nemen van beide oksels en kijken of er verschil zit tussen de aantallen bacteriekoloniën.
Ik weet niet of je nog tijd hebt voor zo'n soort onderzoek?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 20:39
PapaRoach<3
PapaRoach<3 is offline
Ik heb met een watenstaafje zweetbacteriën in petrischalen gedaan en daarop heb ik de deodorant gespoten. Ik denk dat dat op zich wel kan. Maar ik heb onderzoek veel te lang uitgesteld, waardoor er nu nog niet echt iets te zien is en de voedingsbodems misschien al wat te oud waren (ik heb ze wel in de koelkast bewaard). En daarnaast zijn de dekseltjes bij het toevoegen van de zweetbacteriën waarschijnlijk te ver open geweest.
Ik moet het morgen inleveren, dus een nieuw onderzoek kan ik niet doen en bovendien lijkt het me ook niet zo hygiënisch.

Ik heb besloten dat ik mijn Praktische Opdracht niet meer ga aanpassen. Als mijn docente weet dat Polyaninopropyl Biguanide Stearate geen chemische verbinding maakt met de geur veroorzakende stoffen, dan hoor ik het vanzelf wel...

Heel erg bedankt voor de hulp Klaasje123!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 21:00
klaasje123
klaasje123 is offline
het idee van de onbespoten deodorant was ook meer een ideetje (sommige mensen gebruiken ook geen deodorant ! = zijn geweldige proefpersonen ) Dit idee was namelijk in het geval van de mondspoelen wel de oplossing (gewoon eerst geen mondspoeling gebruiken, en daarna wel

graag gedaan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Lichaam & Gezondheid Deodorant.
Lorelei
28 04-06-2005 17:23
Lifestyle Hoeveel geef jij uit aan verzorgingsproducten?
Ellaha
27 11-11-2003 17:38
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 18:11
ARTistiek Verhaal: Twee werelden
Kapee
14 22-02-2002 23:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.