Hi Max,
Wat een naar verhaal.
Bij begeleid kamer wonen zitten, wat ik ervan weet, meiden en jongens vanaf 16 jaar die niet meer thuis kunnen blijven wonen (meestal is ambulante begeleiding dan ook al geprobeerd) maar ook nog niet geheel zelfstandig kunnen wonen (wat vrij logisch is, gezien de leeftijd). Zelfstandigheidsbevordering omdat dit na een tijd wel te kunnen is dan ook een belangrijk doel (bijv. op gebied van financieeen, eigen verwantwoordelijkheid etc.).
Bij begeleid kamerwonen zijn er uiteraard regels. Dit zijn regels mbt thuiskomtijden, maar ook hoe je met elkaar omgaat omdat je toch met een aantal jongeren samenwoont en je het met elkaar en de leiding moet doen. Verder is drugsgebruik toch wel een contra-indicatie etc. Volgens mij is het (zover ik het ken) wel mogelijk om eigen spullen en meubilair mee te nemen ja. Als BJZ een indicatie stelt voor begeleid kamerwonen is zo'n indicatie meestal een jaar geldig (tenzij je bijv. illegaal in NL bent, dan werkt het weer anders, schijnt). Het is afhankelijk van het hulpverleningstraject en wat jij nodig hebt, hoelang je blijft.
Wat ik zou doen als ik jou was is bij bjz aangeven dat je graag een keer wilt kijken bij het begeleid kamerwonen waar ze jou willen plaatsen. Je hebt meteen een indruk en kunt al je vragen daar direct stellen. Mijn ervaring is dat het meestal wel kan en zelfs op prijs wordt gesteld als je eens gaat kijken en je vragen stelt.
Heel veel succes!
|