Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2010, 10:24
Richard_058
Richard_058 is offline
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en hoop dat ik dit in het jusite forum plaats.

Er zijn een aantal zaken waar ik niet uit kom. Laat ik beginnen te vertellen dat ik 27 ben en omdat mijn contract niet verlengt werd bij mijn werkgever heb ik maar besloten dat ik weer ga studeren. Ik heb voorlichtingen gehad al in de zoektocht naar de juiste opleiding. Het is Sociaal Juridisch Medewerker Zakelijke Dienstverlening (MBO 4) geworden. Nu had ik dit het liefst op BBL basis gedaan maar omdat deze mogelijkheid voor deze opleiding op betreffende school er (nog) niet is, zou ik voor de Deeltijd BOL variant moeten gaan. Aangezien ik 27 ben en in het werk proces zit al enige tijd, lijkt het me moeilijk om het 'gewone' BOL traject te volgen. Vandaar dus mijn voorkeur tot werken/leren.

Bij een Deeltijd BOL opleiding kom je dus niet meer in aanmerking voor een studiefinanciering. Tot op heden is het nog niet gelukt een plek te vinden bij een werkgever maar dat zal hopelijk nog wel lukken. Mijn vragen gaan meer over de financiele situatie.

- Weet iemand of er een subsidie/uitkering vanuit je gemeente e.d. bestaat indien je niet in aanmerking komt voor een financiering en enkel een stagevergoeding zou krijgen?

- Kan iemand mij vertellen wat een stagevergoeding gemiddeld genomen bedraagt?

Als er iemand is met tips of opmerkingen hoor ik dat heel graag want ik zit toch een beetje met mijn handen in mijn haar omdat je toch je eigen huis hebt en zal moeten blijven betalen. Mensen met ervaringen kom ik ook graag mee in contact.

Bedankt alvast voor de reactie(s), is dat alvast maar gezegd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2010, 11:36
Chariot
Chariot is offline
De hoogte van de stagevergoeding ligt aan het bedrijf. Er zijn zat stagebedrijven waar je niets krijgt, dus daar zal ik niet oprekenen. Ook zijn er bedrijven die juist een groot bedrag uitkeren aan de student.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 13:29
Martiño
Martiño is offline
Ga uit van een stagevergoeding variërend van niks tot ongeveer 300 euro per maand. In zeldzame gevallen kun je inderdaad een vergoeding krijgen die in de buurt komt van een salaris, maar reken er niet op.

Ik denk niet dat er een subsidie is vanuit de gemeente of een andere overheid om je uit te helpen. Sommige gemeentes (of instanties als het UWV etc.) hebben een potje om te helpen met schoolgeld, misschien dat je daar terecht kunt. Misschien heeft het zin om ook bij de opleiding zelf te vragen of ze een steunpotje ofzo hebben.

Maargoed, in het meest gunstige geval kun je je schoolgeld dekken en krijg je een beetje stagevergoeding, maar dat is ook het allergunstigste geval. Ik raad je aan snel op zoek te gaan naar een bijbaan en/of een goedkopere plek om te wonen. Zodra je studeert blijft er daarna weinig tijd over om te werken, dus reken op een fors lager inkomen.

Heb je echt een eigen huis (een koophuis dus) of heb je een huurhuis? Als je een koophuis hebt moet je misschien overwegen om te verkopen, want ik kan me weinig bijbaantjes voorstellen waarmee je een hypotheek kunt betalen. Sowieso zou ik ga nadenken hoe je goedkoper kunt leven (dus bijvoorbeeld terug naar je ouders of een kamer of een huis delen met vrienden).
Oud 07-07-2010, 14:19
Girl92
Girl92 is offline
volwassenonderwijs 2 jarig traject! ipv 3/4 jaar...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 14:46
Richard_058
Richard_058 is offline
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb inderdaad, samen met mijn vriendin, een eigen huis. Op zich verdient mijn vriendin al prima als manager bij een supermarkt maar ja, ik wil voor mijn eigen gevoel niet dat ik haar belast door dat ik op school zit en dus wil ik er uit halen wat er in zit. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat zij voor alle kosten opdraait. Of ze dat nou erg zou vinden of niet. Ik heb nog met school gebeld en ik zou eerst een half jaar 4 dagen in de week naar school moeten. De rest van dat 1e jaar moet ik 2 dagen naar school. Tijd zat dus om te werken na dat half jaar. Dat moet wel gaan lukken lijkt mij. Mij was overigens al bekend dat ik dit in 2 jaar moet doen. Zal toch ook wel gaan lukken denk ik. Overigens vertelde ze mij dat ik in die periode ook nog een stage moet lopen van 20 weken.

Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Eerst maar even meer info zoeken bij het uwv en mijn gemeente e.d. Je weet nooit....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten