Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2010, 23:21
Spoonie
Spoonie is offline
Ik zit ook te kijken voor een nieuw systeem, budget 1000 tot 1200 euro. Het ligt er een beetje aan wat voor een extra performance die extra 200 euro zou opleveren.

Zit te denken aan dit systeem:

Processor: AMD Phenom II X4 965 ( 4x 3400 Mhz ) Quad Core
Moederbord: Asus M4A79T DELUXE
Geheugen: 4GB DDR3 1333Mhz (Dual Channel)
Hardeschijf: 500GB 7200 RPM SATA
Videokaart: ATI HD5850 (1024 MB GDDR5)
Drive: DVD
Voeding: OCZ ModXStream Pro 600W 80+ (Modulair, Stille 135mm fan )
Behuizing: Thermaltake V3 Black Edition
Processor Koeler: Scythe Big Shuriken SCBSK

van http://deviantsystems.nl/computers/Gaming/10.html voor 1147.

Wat is wijsheid qua processor? Toch wat minder want dat geld is het niet waard of gewoon voor een i5/i7 gaan?
Oud 15-06-2010, 23:40
MiBe
MiBe is offline
Wat wil je er precies mee doen? Zeker wat gaming betreft is Intel aan te raden, op dat punt presteert een i5 750 vrijwel net zo goed als een i7.
Oud 16-06-2010, 09:39
M@rco
M@rco is offline
Een Core i5 750 is inderdaad iets sneller dan een Phenom II, hoewel ze elkaar niet zo heel erg veel ontlopen. En een Core i5 moet makkelijk haalbaar zijn met jouw budget. Ik vind 1150 euro trouwens wel veel geld voor dat systeem, als je het zelf samenstelt en in elkaar laat zetten bij een webshop dan kan het goedkoper. Zie hier bijvoorbeeld eenzelfde systeem bij Azerty, met een Core i5 750 en een twee keer zo grote harde schijf, incl. assemblage en 2 jaar garantie voor 100 euro minder dat het systeem dat jij voor ogen hebt.

Laatst gewijzigd op 16-06-2010 om 15:49.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2010, 12:24
Spoonie
Spoonie is offline
Het is vooral voor gamen maar ik loop hopeloos achter in de kennis van het hele computer gebeuren

Ik wil er op het moment en 5850 inzetten om over een jaartje ofzo er nog ene bij te gooien in Crossfire. Of is het dan slimmer om 2x een 5770 en crossfire te doen en over 2 jaar gewoon een nieuwe kaart te kopen? Neem aan dat er dan wel een betere voeding in moet.
Oud 16-06-2010, 13:31
M@rco
M@rco is offline
Het slimste, als je het mij vraagt, is om er nu een 5850 in te zetten en over 2 jaar gewoon één nieuwe snelle kaart. De kaarten die er dan zijn zijn waarschijnlijk sneller dan 2 kaarten van nu en het scheelt aanzienlijk in stroomverbruik en daarmee ook in warmte- en geluidsproductie.

Een voeding van 550W is overigens wel voldoende voor 2xHD5770 (zelfs wel voor 2xHD5850).
Oud 16-06-2010, 14:28
rens..
rens.. is offline
Why 5850? Kijk eens naar dit
LINK LINK!!
Dit moet toch wel goed zijn? leuke prijs en perfecte prestaties
Oud 16-06-2010, 15:10
Spoonie
Spoonie is offline
Zijn dat alle kosten (min. transploft) of er komt er nog assemblage bij? Inderdaad een mooi systeem, beter en goedkoper dan wat ik tot nu toe gevonden heb. Vraag me alleen of of het prijsverschil tussen de 5850 en 5870 de prestatie wel waard is.
Oud 16-06-2010, 15:52
M@rco
M@rco is offline
Ik denk het niet. De harde schijf is ook een verouderd type en Cooler Master voedingen vind ik altijd maar zo-zo Maar zoals je ziet is er met jouw budget iig een hoop mogelijk!

Ik had overigens iets niet goed gedaan bij het systeem in mijn eerdere posts, assemblage zat er 2 keer bij De correcte prijs is 963 euro excl. verzendkosten (maar incl. assemblage/2 jaar garantie).

Neem je er overigens geen OS bij? (Windows 7?)
Oud 16-06-2010, 16:10
Spoonie
Spoonie is offline
Heb zelf nog windows (bloody) vista 64 bit. Ben ook deeltijd student dus windows 7 moet ik een stuk goedkoper kunnen krijgen
Oud 16-06-2010, 16:18
rens..
rens.. is offline
Ik had jou systeem niet eens gezien M@rco
hier is nog een probeersel, inc assemblage, deze keer met een 5850.
Als je wil zien welke je wil kan je hier drukken.
Oud 16-06-2010, 23:32
MiBe
MiBe is offline
Ik zou echt niet voor een 5850 gaan... Hiervoor betaal je ongeveer even veel als voor 2x 5770 wat vele malen sneller is. Sterker nog, 2x 5770 is gemiddeld nog een fractie sneller dan een enkele 5870. Kijk maar eens hier en hier.

Heb zelf om die reden nu ook 2x 5770 draaien i.c.m. mijn Core i7 860
Oud 16-06-2010, 23:54
M@rco
M@rco is offline
Och, voor een enkele HD5850 is ook zeker iets te zeggen. Niet alle spellen schalen goed met CF/SLI (dat zie je ook goed in die review) waardoor je er zeker niet altijd evenveel baat bij hebt, en daarnaast zit je met meer stroomverbruik, meer hitte en meer geluidsproductie (maar het is natuurlijk maar net hoeveel waarde je daaraan hecht). En nergens maakt het het verschil tussen speelbaar of onspeelbaar, alles is met een enkele 5850 ook zeer goed te spelen. Wat is de meerwaarde van 120 fps tegenover 90 fps?

Keuzes, keuzes
Oud 17-06-2010, 11:32
MiBe
MiBe is offline
Van de 36 tests wint de HD5850 het echter 1 keer van 2x HD5770. Vroeger was het inderdaad zo dat niet alle spellen CF of SLI ondersteunden of dat het niet goed schaalde, tegenwoordig is deze techniek echter al zo ver door ontwikkeld dat dat niet meer het geval is.

Andere punten die je aankaart kunnen inderdaad wel de doorslag geven alsnog voor een enkele kaart te gaan. 2x HD5770 verbruikt inderdaad meer dan een enkele HD5850. Stressed is het verschil niet groot maar wanneer de kaarten idle zijn is een HD5850 wel zuiniger. Verder qua geluidsproductie hoeft een HD5850 niet stiller te zijn. De Cypress chip van de HD5850 wordt aanzienlijk warmer dan de Juniper chip van de HD5770, bij de eerste zal het dus niet of niet goed mogelijk zijn hem passief te koelen d.m.v. bijvoorbeeld een Arctic Accelero koeler bij de HD5770 kan dit wel (mits goede airflow). De meerwaarde van 120fps t.o.v. 90fps is inderdaad niet merkbaar, maar als games straks zwaarder worden is het verschil tussen 25 en 35 dat wel. Dus als het even duur is waarom dan voor mindere prestaties kiezen?
Oud 17-06-2010, 12:24
rens..
rens.. is offline
Persoonlijk ben ik het met M@rco eens, liever 1 kaart dan meerdere. Je hebt ook meer upgrade mogelijkheden voor later. Het blijft een persoonlijke keuze Ik draai nog steeds alles lekker op een HD4870 en die is ook alweer een paar jaar oud dus zo snel gaat alles nou ook weer niet
Oud 17-06-2010, 22:31
Daantjer
Daantjer is offline
zou voor zelfbouw met hexacore gaan
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 23:09
florejaen
florejaen is offline
Citaat:
zou voor zelfbouw met hexacore gaan
een hexacore wordt bijna nog nergens ondersteund, je hebt al geluk als ze een quad-core ondersteunen.

ik zou eerder gaan voor een I5 dualcore.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 10:00
rens..
rens.. is offline
En waarom zou je voor hexacore gaan? Dual core is nog perfect te doen, en quad vind ik ook een goede mogelijkheid, maar om direct hexa te gaan? Niet nodig lijkt mij.
Oud 18-06-2010, 13:53
MiBe
MiBe is offline
De enige betaalbare hexacores zijn die van AMD welke in gaming (wat volgens de ts een belangrijk punt voor hem is) totaal outperformed wordt door bijvoorbeeld een i5 750.
Oud 18-06-2010, 14:59
Daantjer
Daantjer is offline
Dualcore is voor mij bijvoorbeeld te sloom, maar dat heb je vaker als je gemiddeld 12 programma's intensief draait, maar qua gaming ligt amd en intel heel dicht bij elkaar, dat intel beter is dan amd is een oud vooroordeel uit de jaren'00
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 15:17
rens..
rens.. is offline
Per core levert inter meer power dan AMD in games, niks uit de jaren '00
En mag ik vragen wat jij dan zoal draait? Ik kom ook wel ver maar niet 12... en intensief zijn ze ook niet altijd. Het enige wat ik kan bedenken is video renderen, wat echt kan profiteren van meerdere cores.
Oud 18-06-2010, 16:55
florejaen
florejaen is offline
Citaat:
Dualcore is voor mij bijvoorbeeld te sloom, maar dat heb je vaker als je gemiddeld 12 programma's intensief draait, maar qua gaming ligt amd en intel heel dicht bij elkaar, dat intel beter is dan amd is een oud vooroordeel uit de jaren'00
Het hangt er vanaf wát je wilt doen op je computer.
Van games is bekend dat ze meestal niet zo veel cores ondersteunen.

En het is wel zo, dat intel dé beste processor heeft, het hangt er vooral vanaf wat je budget is, intel heeft ook turbo-boost, hypertreading, wat amd-processoren niét hebben
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 18:49
Spoonie
Spoonie is offline
Ik ben nog een beetje aan het prijs vergelijken maar op Azerty worden er 15+ verschillende 5850 of 5770 kaarten aangeboden. Wat is daarin allemaal het verschil en welke lijkt jullie des beste in prijs/kwaliteit verhouding?
Oud 19-06-2010, 08:51
WolterB
WolterB is offline
Qua performance zou ik voor een Asus of Club 3D-kaart gaan. Hebben beide prima support. Prijzen zijn niet de allerlaagste, maar zeker met jouw budget zou ik eerder kiezen voor kwaliteit dan voor een goedkopere kaart.
Oud 19-06-2010, 22:54
MiBe
MiBe is offline
Club3D? Dat is juist een ontzettend budgetmerk met aftersales waar niet over naar huis te schrijven valt. Indien je een ATI kaart wil zijn merken als Asus / Sapphire / HIS / MSI / XFX eerder aan te raden. Vooral de Sapphire Vapor-X en de MSI Twin Frozr kaarten zijn erg interessant.

Sowieso is een reference HD5770 of HD5850 bij ieder merk exact gelijk aan performance, een andere sticker brengt geen snelheidswinst met zich mee. Alleen de factory-overclocked kaarten zijn wat sneller maar vaak ook duurder en alleen interessant als ze ook met betere koeler geleverd worden, anders kun je er net zo goed zelf een ander BIOS inflashen en die 20 euro verschil in je zak steken.

Citaat:
Wat je nu zegt klopt absoluut niets van. In het verleden was het juist precies andersom, toen was AMD op dat gebied vaak de betere keuze. Nu is voor gaming Intel zowel een betere als voordeligere keuze:

Laatst gewijzigd op 19-06-2010 om 23:00.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 10:38
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Overigens zijn dat allemaal nog speelbare framerates
Oud 20-06-2010, 11:15
jacobdb
jacobdb is offline
makkelijjk speelbare framerates. na de 60-70 ga je het verschil niet zo snel meer merken. (mschien tijdens drukke stukken met explosies ect)
Oud 20-06-2010, 11:27
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Overigens zijn dat allemaal nog speelbare framerates
Maar kijk bovenaan eens: 1280x1024 Low
Ik denk niet dat veel mensen daar op willen spelen, ikzelf geef bijvoorbeeld de voorkeur aan 1920x1200 High. Dan valt het onderste rijtje al af betreft speelbare framerates.
Oud 26-06-2010, 21:41
Spoonie
Spoonie is offline
whohoo! Een financiële meevaller van de belasting dienst (soms kan het ook leuker)

Het gros gaat naar de spaarrekening maar mn budget gaat zo'n 250 euro omhoog (1250).

Enige adviezen? Investeren in een betere grafische kaart of toch maar de processor?
Oud 26-06-2010, 22:45
Daantjer
Daantjer is offline
ga lekker zelf bouwen, kan je wel een rooitje schelen op het geheel, kan er direct een betere processor af en een betere grafische kaart, op tweakers kun je vast wel ook wat besparen dan, met behulp van de pricewatch, als je minder technisch bent, moet je, vind ik, toch maar voor een betere processor gaan
Met citaat reageren
Oud 27-06-2010, 00:53
MiBe
MiBe is offline
Ik zou dan als ik jou was een i7 860 gaan overwegen.
Reageren

Regels voor berichten