Ik heb 7 maart een falende Nokia Lumia 620 gekocht. Die heb ik 3 weken gehad waarbij hij niet deed wat hij moest doen. Intussen is hij de rest van de tijd al bij de herstelservice geweest en ik ben het beu en ook bang dat het toestel altijd problemen zal blijven geven.
Graag zou ik meer weten over de mogelijkheden van het ontbinden van een koop, EU-richtlijnen en Belgische. Nederlandse regels zijn ook welkom om me ideeën te geven, maar die kan ik niet toepassen. Als iemand weet wat ik hiermee het beste kan, hulp is welkom.
Hele verhaal (en toch nog ingekort) onder de spoiler:
Spoiler
Ik heb donderdag 7 maart een Nokia Lumia 620 gekocht, de dag dat de groene beschikbaar werd. Die avond ontdekte ik dat het onmogelijk was de telefoon te gebruiken in combinatie met de computer, het toestel werd herkend, maar je kon er niets mee doen, niet via de App en niet als externe harde schijf. Ik kon dus geen bestanden op de telefoon zetten en omdat zelfs de ringtone via de computer moet geregeld worden was de telefoon niet in staat te leveren wat ik verwachtte. Ik heb verschillende probleemoplossingen via internet geprobeerd, zonder succes. Vrijdag 8 maart ben ik teruggegaan naar de winkel waar ik hem heb gekocht, verkoper erkende het probleem, toen hij het toestel aansloot op een (naar zijn zeggen) Windows 8 computer (later bleek dat die computer geen Windows 8 was). Hij zag dat er ook meldingen van dit probleem bij de Lumia 820 waren. Hij zou een mail naar Nokia sturen, ik moest maar even afwachten.
De week daarna heb ik nog meer probleemoplossingen geprobeerd, zonder resultaat. Ik ben bij de winkel binnengegaan, die wisten nog niets, volgens de verkoper was het allemaal normaal en zou niemand de gsm aan zijn computer aansluiten. Toen er 25 maart nog steeds geen gelijkaardige klachten via Google te vinden waren, kon ik niet meer geloven dat ik de enige persoon in de wereld was die deze gsm aan de pc zou willen hangen, zeker omdat alles via de pc moet gebeuren. Dinsdagochtend 26 maart belde ik de winkel, die zou de verkoper laten terugbellen. Om 17u besloot ik zelf maar langs te gaan omdat ik niets hoor. Ik vertelde aan de verkoper dat ik denk dat het toestel zelf defect is. Dat is hoogst onwaarschijnlijk en ik werd net niet uitgelachen. Ik vroeg hoeveel toestellen hij heeft verkocht en van hoeveel er hetzelfde probleem geven. Niemand anders had het probleem, maar weer: niemand sluit de gsm op de computer aan, iedereen prutst het miniSD kaartje er elke keer uit om daar bestanden op te zetten. Toen ik zei dat je zelfs de ringtone via de pc moest instellen, wilde hij dat in eerste instantie zelfs niet geloven. Ik vroeg hem of hij intussen al een ander toestel had getest, nee, dat had hij nog niet bedacht, maar zijn schoonmoeder had er ook een en hij zou het straks testen en vanavond of morgen nog bellen. Die avond heb ik niks gehoord. Woensdag evenmin. Donderdagnamiddag ben ik naar de winkel teruggegaan en heb hulp gevraagd aan een andere verkoopster. Zij erkende het probleem ook en zou mijn telefoon met de testtelefoon vergelijken.
Vrijdag 29 maart kwam ze tot de conclusie dat mijn toestel inderdaad het probleem vormt. De gsm werd dus teruggestuurd en zou binnen de 14 werkdagen terug zijn. Dinsdag 16 april word ik gebeld dat de gsm terug is, hij is getest en werkt. Ze hebben hem gereset en opnieuw geïnstalleerd. Ik ga hem halen, steek hem thuis in, werkt niet. Ik bel, hoor dat het onmogelijk is en dat ze het me zal laten zien dat hij werkt, dus ik ga terug, zij steekt hem in, nada. Dus de gsm gaat opnieuw terug. Ik wil een nieuwe, maar zij zegt dat dat afhangt van de fabrikant.
Gisteren waren de 14 werkdagen voorbij (1 mei als feestdag in acht genomen), dus ik heb gebeld hoe het zit en of er al nieuws is. Plots is het niet meer binnen 14 werkdagen maar rond 14 werkdagen en ze belt als ze iets weet. Ik heb die gsm 7 maart gekocht, we zijn nu 8 mei, 2 maanden verder waarvan ik precies 3 weken een niet werkend product heb gehad waar ik 260 euro voor neer heb geteld. Op dit moment verschijnen de aanbiedingen met de Nokia Lumia 620 terwijl ik hem nog altijd niet heb, maar hem wel op de dag van uitkomen heb gekocht.
Ik ben ook bang dat ik met een falend toestel blijf zitten. Mij lijkt dit een hardwareprobleem te zijn, als ik geen volledige swap krijg, maar er wordt iets vervangen, dan heb ik wanneer ik hem eindelijk kan gebruiken al een toestel waar aan geprutst is, terwijl mijn garantie wel gewoon door loopt vanaf de datum dat ik hem heb gekocht, terwijl ik hem amper in mijn bezit heb gehad. Ik ben ook bang dat dit toestel problemen zal blijven opleveren in de toekomst .
Advertentie
08-05-2013, 14:00
Verwijderd
Mijn probleem is overigens van de baan, maar als iemand tips heeft, mogen die nog steeds gepost worden voor toekomstige situaties als dit waar ik geen troefkaarten kan inzetten.
voor België: Aangetekend in gebreke stellen of vermelden als het toestel nogmaals opgestuurd ging worden dat bij niet werken een nieuw toestel diende gegeven te worden.
De verkoper mag het proberen op te lossen, maar moet binnen een redelijke termijn.
Ooit zo na 1 jaar en 9 maanden GSM 3 x laten terugsturen in garantie want ik kon niet bellen ( lees: als ik belde viel toestel uit), derde keer vond verkoper dat dit niet meer zo kon en heeft dit zelf vermeld en bij wonder was het daarna ineens opgelost :-)
Wat misschien ook wel hielp was dat ik op dat ogenblik in men laatste jaar rechten zat en de halve familie advocaat is, dus ik stond daar wel met de wet ...