Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
- het scheelt een hoop machtsmiddelen die verkeerd gebruikt worden.
waarom stel je dat corruptie alleen gerelateerd is aan religie?(bekijk plaatje) - het scheelt een hoop verschillende groepen die elkaar scheef aankijken. er zijn genoeg groepen die elkaar verkeerd aan kijken, kijk maar naar nederlanders vs marrokkanen marrokanen vs mollukkers ga zo maar door, dat is menselijke natuur niet die van een religie - het scheelt zendtijd die nuttig gebruik kan worden voor Discovery channel en "Rad van avontuur" met Leontien. hoezo dat? dat ene uurtje per week dat mensen hun liedjes zingen? laat ze lekker, ze worden er muzikaal van(nouja, sommigen dan) en het houd ze van de straat Kunnen we zonder geloof? ja, maar dan zoeken mensen op een andere manier betekenis. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Stalin is in mijn ogen niet echt een argument om te zeggen dat de wereld er zonder religie niet beter op wordt. Als ik iedereen vermoord die iets steelt en ook nog eens een verschrikkelijke dictator ben, betekent dat nog helemaal niet dat ik een argument ben om te zeggen dat de wereld met dieven beter af is.
|
![]() |
||
Citaat:
Hij zei, 'het scheelt een hóóp'. 'er zijn genoeg groepen die elkaar verkeerd aan kijken, kijk maar naar nederlanders vs marrokkanen marrokanen vs mollukkers ga zo maar door, dat is menselijke natuur niet die van een religie' Maar religie kan de verschillen tussen twee groepen versterken en ze daardoor nog meer uit elkaar drijven. Ook bijeen brengen, trouwens, maar dat is iets minder waarschijnlijk. Ik weet niet of de wereld er per se beter van zou worden, maar ik denk niet dat ze er veel slechter van wordt. En er zijn natuurlijk ook goede kanten aan religie (zoals aan alles). Het verbindt mensen met elkaar, vormt normen en waarden, kan steun geven, dat soort dingen. Maar religie bestaat (in mijn ogen) niet omdat er een God was die in zeven dagen de wereld schiep en de mensen beval naar hem te gehoorzamen, of in welk scheppingsverhaal je ook gelooft, maar omdat mensen de behoefte hebben om ergens in te geloven. Zeker vroeger, toen men nog niet zoveel over de aarde wist en over waarom je ziek werd en over die stomme lichtjes aan de hemel die sterren heten. Nu heb je wel de wetenschap die een stuk verder ontwikkeld is, maar ik weet niet of ze alle vragen beantwoord. En of mensen er (al) mee kunnen leven. Als je ouders je vroeger verteld hebben dat je naar de hemel ging, is het misschien moeilijker om te denken dat je 'gewoon dood' gaat, als dat je ouders verteld hebben dat er nooit iets aangetoond is qua leven na de dood. Dus zelfs áls de wetenschap alle vragen kan beantwoorden, dan denk ik dat het nog even duurt voor iedereen ze ook gelooft. Gewoon omdat het 'oude geloof' er nog zo zit ingebakken. En bovendien vertellen geloven vaak (nou ja, het Christendom tenminste, naar mijn weten) dat je móet blijven geloven, op straffe van! En als je dat gelooft... en gelooft dat ook je kinderen het moeten geloven en iedereen om je heen, ja, dan denk ik dat geloof nog wel eventjes blijft bestaan. Maar ik denk ook niet dat de wetenschap alle antwoorden al heeft. Nog lang niet. En dan blijft er toch ergens die behoefte om gaten op te vullen, en als dat dan niet met het Christendom is, dan gaat men misschien weer naar Derek Ogilvie. Maar ik heb het andere topic niet gelezen, dus misschien zeg ik nu allemaal dingen dubbel. ;p |
![]() |
|
Beetje een doodlopende vraag. Ieder mens heeft een wereldbeeld. Dat wereldbeeld bevat altijd gevoelens en ideeën die moeilijk te verwoorden of niet te bewijzen zijn. Dat is geloof. En als mensen dat geloof delen en elkaar er mee willen inspireren, noem je het religie. Maar het geloof is inherent aan de denkende mens. Dus geen geloof bestaat niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
en alsnog komen we dan uit bij de mens dan ligt het aan de menselijke natuur en niet een eventuele god. als er een ''barmhartige heer'' is dan wordt er niet veroordeeld en dus zijn de dogma's alleen nodig om meer zieltjes te winnen de paradox is dus in menselijke handen, niet goddelijke dus wederom: menselijke oorzaken dus problemen in een samenleving zijn menselijke problemen, wij kunnen het alleen oplossen en erger maken en geloof zal altijd blijven bestaan. je kan een wereld opstelling in nummers en vergelijkingen maar er zullen dingen blijven waar geen accurate berekening op los gelaten kan worden. dus grijpen mensen naar het etherische, aka geloof. met alle extremistische vormen van dien. religie is net alcohol: Geniet maar met mate |
![]() |
|
geloof zoals in een entitiet die zich mengt met ons leven (Theistische god / godsdienst) dan denk ik dat het er beter op wordt als die gelovigen ermee zouden stoppen.
religies zonder een god (boedhisme, en / of religies die van een filisofie uitgaan) zie ik niet zoveel problemen mee. Voor iedereen zijn eigen religie, zolang er geen god in zit
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bek dicht en spreek pas als je van zaken afweet. Er zijn theologen die getracht hebben de definitie van het etherische te doorgronden net zoals plato heeft gedaan. (of in ieder geval heeft geprobeerd) Dat iemand toevallig religieus is betekent niet dat ze meteen niet meer denken, er zijn geesten geweest in de geschiedenis die atheistisch of agnostisch hadden kunnen worden maar alsnog bij religieuze beginselen zijn gebleven (Zoals Baruch Spinoza) die een viabel beeld van een maker hebben kunnen geven bij een gebrek aan een betere theorie, hoewel vandaag 360 jaar later nog steeds tot op bepaalde hoogte van toepassing is. En zoals Thomas van Aquino, die de filosofische leer op de kerk toegepast heeft.(de meneer in de foto) Ga nu maar naar je kamertje en plaatjes van dimmu borgir en bad religion op zetten /shoo Ik word zo ziek van jongetjes die ''anti religieus'' zijn maar nog nooit de feiten en mogelijkheden hebben overwogen, die alleen maar hun ''idolen'' napraten over hoe slecht religie wel niet is. Denk>Redeneer ![]() Laatst gewijzigd op 28-08-2010 om 21:55. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het punt is, niemand WEET wat er werkelijk gebeurd is, iemand kan stellen dat er een oerknal is geweest, maar diverse fysici zeggen dat het allemaal vanuit 1 atoom is gekomen. Ok hoe verklaar je die atoom dan, etc etc etc als je het universum op metafysisch niveau gaat onderzoeken dan zijn we er nog lang niet. Dus wederom: Spreek pas als je van zaken afweet Dank u. |
![]() |
||
Citaat:
P.S. als je het ontstaan van een enkele atoom wil laten verklaren om een godheid te rechtvaardigen, mag je van mij eerst een godheid vanuit het niets verklaren. Nog even los van de aanname dat diezelfde god miljarden jaren later nog met mensen communiceert. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Verdere theologen die hebben alleen maar een definitie proberen te geven, theologie is altijd vanuit een bepaald orgine geschreven, maar hey iemand met zoveel ervaring zoals jij moet dat toch weten ![]() Citaat:
En zeer goed om een werk van 648 jaar oud in een hedendaagse context te zetten. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 29-08-2010 om 12:35. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Religie is persoonlijk niet universeel Citaat:
Vandaag de dag heeft wetenschap precies dezelfde verdedigers, dus je kan met veiligheid stellen dat om iets te bereiken je iets op moet geven van evenredige waarde. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik vind discussies tussen theisten en Atheisten altijd zo vermakelijk En atheisten nemen altijd de ''supperieure'' rol aan en Theisten spelen altijd de ridder gebonden aan het apologetiek. Het is schandalig wat de kerk heeft gedaan, maar zo zijn er wel meerdere immorele dingen die er gebeuren ben ik bang. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Cogito ergo sum, precies daar is de grens Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
En ''zwakzinnige halfzachte metafysische redeneringen'' zijn wel de reden waarom jij nu het wereldbeeld hebt waar jij zo sterk in gelooft. als wij alleen maar op observaties af zouden gaan dan zouden wij nog steeds het universum niet begrijpen. En ik nooit gesteld dat alle theorieen kloppen. Citaat:
Toevoegend dat een persoonlijke mening uitgebouwd kan worden, net zoals mensen de relativiteitstheorie op een andere manier toepassen of een bijbel bestuderen, iedereen zal een andere toepassing voor de stof vinden. Dus doet een persoonlijke mening ertoe? Ja, als het maar onderbouwd is wat die van Descartes is en die van jou zeer magertjes. Waarom is een studie debiel?, Studie is de reden waarom jij nu dit wereldbeeld heb wat jij hebt gevormd, jouw eigen persoonlijk paradigma. En waarom Descartes een betere bron is dan uzelf? Zeer simpel, omdat de heer Descartes een systeem publiceerde dat de basis is van jouw volledige wereldbeeld. ik quote: ''Mede op aandringen van deze vrienden publiceerde hij er zijn Discours de la méthode, waarin hij de in die tijd nog altijd gangbare filosofie van Aristoteles en de scholastiek verwierp en volhield dat alle echte kennis op de wiskunde moet worden gebaseerd.'' Jouw gehele wereldbeeld is gebaseerd op rationaliteit en rationaliteit is gebaseerd op de wetenschap wat respectievelijk gebaseerd is op wiskunde Heb ik nog meer reden nodig om Descartes een betere bron te vinden? En verder voor de rest, Gegeven een persoonlijke mening is nooit 100% accuraat maar als iemand een autoriteit is op zijn gebied dan kan men aannemen dat hij/zij meestal in de goede richting zit. Citaat:
|
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
''als wij alleen maar op observaties af zouden gaan dan zouden wij nog steeds het universum niet begrijpen.''
We begrijpen het universum nog steeds niet, en dat komt doordat we op observaties afgaan? Observeren is de enige manier om gegevens over het universum te krijgen. Alleen zo kom je er meer over te weten, of weet je een betere manier? Hoe is een theorie die gebaseerd is op waarnemingen, die nota bene die waarnemingen verklaart en voorspellen kan, een ''levensbeeld [dat] puur en alleen maar gebaseerd is op persoonlijke visie''? Mij lijkt zo'n theorie juist heel objectief. Er zijn vast mensen die hun politieke mening baseren op de evolutietheorie, maar dat noemt men geen wetenschap. |
![]() |
|
Verwijderd
|
''Maar het is dus grote nonsens om het dan maar aan een godheid toe te schrijven. Je kan hooguit stellen dat we nu nog niet weten hoe het zit. Maar dat komt mettertijd.''
Ik denk van niet. In feite komen we er bij elke ontdekking achter dat we nog minder begrijpen dan we eerst dachten. Natuurlijk zullen de huidige theorieën vroeg of laat bevestigd of ontkracht worden, maar er blijven altijd vragen over hoe het universum of het leven ontstaan is. Zelfs als we een manier weten om leven uit levenloze stoffen te creëren, weten we nog niet zeker of het wel zo gegaan is. Misschien zijn er meerdere mogelijkheden. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Met observatie bedoel ik alles wat je met je 5 zintuigen ziet, je kan bijv zien dat iets een appel is, maar het is accurater om het te berekenen, dan weet je zeker dat het werkelijk een appel is, van welk ras etc Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kan ziet dat iets een ei is, maar je kan het ook op een andere manier onderzoeken, op zoek gaan naar de ware essentie van iets. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
''Je kan zien dat iets een ei is, maar je kan het ook op een andere manier onderzoeken, op zoek gaan naar de ware essentie van iets.''
Dus in plaats van dat ei te observeren, onderzoek je het op een 'andere manier', om zo achter de ware essentie ervan te komen. Nu zijn er twee dingen die ik niet begrijp: wat die 'andere manier' inhoudt (als ik nou eens die andere manier wil proberen, hoe doe ik dat dan?), en wat je bedoelt met de ware essentie van een ei. ''Sociobiology investigates social behaviors, (...)'' - wikipedia Dat is niet hetzelfde als het vormen van een politieke mening. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Deel 1: De ontkrachting van het Christendom Ketter | 500 | 27-04-2010 00:50 | |
Katholieke school Verwijderd | 176 | 10-08-2009 14:16 | |
Stelling Chance | 73 | 17-08-2005 08:19 | |
bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god samoth | 153 | 06-05-2004 10:16 | |
ARTistiek |
[Verhaal] Een verhaal Verwijderd | 10 | 19-09-2002 18:57 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |