![]() |
vind jij dat de wereld better afzou zijn zonder geloof ?
|
![]() |
Wat definieer jij allemaal als geloof? Alleen de overtuiging dat er een 'opperwezen' bestaat, of (bijvoorbeeld) ook geloof in liefde, de goedheid van de mens, ect?
|
![]() |
Verwijderd
Hier was toch al een topic over?
|
![]() |
![]() |
Verwijderd
Er zijn anders genoeg theologen die flink wat tijd nadenken dus het is niet zozeer dat ze te lui zijn om na te denken.
|
![]() |
Verwijderd
Sowieso mag je me uitleggen wat de term 'cogito ergo sum' te maken heeft met een limiet aan logisch denken.
|
![]() |
Intelligente theïsten bestaan dus niet.
![]() |
![]() |
Verwijderd
Maar dat is ook de fout die jij maakt, niet alles valt te verklaren met observaties, zowel in het fysieke als het etherische.
En ''zwakzinnige halfzachte metafysische redeneringen'' zijn wel de reden waarom jij nu het wereldbeeld hebt waar jij zo sterk in gelooft. als wij alleen maar op observaties af zouden gaan dan zouden wij nog steeds het universum niet begrijpen. En ik nooit gesteld dat alle theorieen kloppen. En waarom Descartes een betere bron is dan uzelf?
Zeer simpel, omdat de heer Descartes een systeem publiceerde dat de basis is van jouw volledige wereldbeeld. ik quote: ''Mede op aandringen van deze vrienden publiceerde hij er zijn Discours de la méthode, waarin hij de in die tijd nog altijd gangbare filosofie van Aristoteles en de scholastiek verwierp en volhield dat alle echte kennis op de wiskunde moet worden gebaseerd.''
Heb ik nog meer reden nodig om Descartes een betere bron te vinden?
En verder voor de rest, Gegeven een persoonlijke mening is nooit 100% accuraat maar als iemand een autoriteit is op zijn gebied dan kan men aannemen dat hij/zij meestal in de goede richting zit.
Dit is gewoon een waardeloos argument, niet iedereen redeneert zoals jij dat doet.
|
![]() |
Verwijderd
Wat is de drogreden en hoe wil je het ras van de appel berekenen zonder eerst de appel te observeren? Je moet toch eerst even kijken voordat je het weet. Sterker nog, je moet een groot aantal appels én andere dingen bekijken voor je een onderscheid kunt maken.
Je kan ziet dat iets een ei is, maar je kan het ook op een andere manier onderzoeken, op zoek gaan naar de ware essentie van iets. Dat het op een 'andere manier' verklaard wordt? Wat is er precies anders? En hoe worden metafysische theorieën onderzocht/getest?
O, ik dacht dat dat massapsychologie heette. Maar goed, sinds wanneer gaat die Sociobiologie uit van de evolutietheorie? De evolutietheorie gaat uit van het principe dat kleine veranderingen over een lange periode kunnen leiden tot grote veranderingen. Politiek is alleen op een veel korter termijn, de laatste paar honderd jaar maximaal.
![]() |
![]() |
Verwijderd
Kun je me misschien helpen? Ik kan momenteel even niets verzinnen.
|
![]() |
Verwijderd
Dat valt dus allemaal gewoon onder observeren en meten sjakie...
|
![]() |
Nou, dat stelt gerust, er gebeurt dus helemaal niets. Maar dat is vast niet wat "Repeating" bedoelde.
|
![]() |
Verwijderd
''Nou, dat stelt gerust, er gebeurt dus helemaal niets.''
Dat denk ik ook. Ik denk dat het helemaal niks uitmaakt of er nou religies bestaan of niet. |