Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2010, 17:38
Klaas B.
Klaas B. is offline
Mijn vriendin en ik gaan (samen met een klasgenoot van haar) binnenkort samenwonen. Nu is de vraag hoe de invloed is op de studiefinanciering en hoe het zit met mijn belastingen in de volgende situatie:

- Mijn vriendin en haar klasgenoot zijn student in de stad waar we gaan wonen (Breda);
- Ze hebben geen noemenswaardig inkomen;
- Zij worden samen met mij hoofdhuurder (is een voorwaarde van de verhuurder in verband met aansprakelijkheid (?) );
- Ikzelf werk fulltime (zelfstandig) heb een goed salaris.

Nu is dus de vraag: zijn zij 'gewoon' uitwonend en hebben zij dus recht op de toeslag die je daarvoor ontvangt? We hebben van kennissen begrepen dat dit een probleem is of kan zijn als er iemand in hetzelfde huis woont met een normaal salaris.

Dan nog de tweede vraag: wat heeft dit voor invloed op mijn belastingsituatie?

Alvast bedankt!
Robin
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2010, 18:33
Volk
Volk is offline
Zij behouden gewoon hun uitwonende stufi daar ze niet bij hun ouders wonen. Ik weet niet precies wat het voor je belastingsituatie gaat betekenen behalve dat je waarschijnlijk toeslagpartners gaat worden. Maar volgens mij kun je dat op de site van de belastingdienst wel vinden.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 19:30
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Volgens mij maakt het helemaal niks uit.
Zelfs al zou je trouwen dan heeft de partner nogsteeds geen invloed op de hoogte van de stufi.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 10:13
Klaas B.
Klaas B. is offline
Bedankt voor de antwoorden!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 12:45
ganralph
ganralph is offline
Inderdaad maakt het niets uit voor de stufi. Als er in een studentenhuis ineens 1 iemand gaat werken, zou het gek zijn als de rest dan gekort wordt

Voor de belasting zouden jij en je vriendin denk ik "partners" kunnen worden (even navragen bij de BD). Toen ik (toenmalig student) samen ging wonen met mijn vriendin (fulltime baan) had dat zelfs enkele financiële voordelen voor ons, aangezien we een tweepersoons huishouden draaiden op 1 salaris. (Stufi is geen inkomen voor de BD)
Maar jouw inkomen kan in een partner-situatie bijvoorbeeld ook betekenen dat je vriendin geen zorgtoeslag meer krijgt.

Maar goed, dit moet je allemaal even goed uitzoeken en navragen. Ik ben geen belastingexpert en ik weet niet hoe het werkt met die derde persoon in huis. Maar er is dus wel wat mogelijk (in zowel voor- als nadeel )
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 16:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het kan wel invloed hebben op eventuele huurtoeslag die jij nu ontvangt dus daar moet je wel even opletten!
Oud 28-08-2010, 19:41
arPos
arPos is offline
en het zou invloed kunnen hebben op een aanvullende beurs (dus niet de basis of uitwonende beurs), die is wel deels inkomstenafhankelijk per huishouden.

maar ik neem aan dat geen van hun beiden die krijgen.
Oud 29-08-2010, 18:43
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Maar jouw inkomen kan in een partner-situatie bijvoorbeeld ook betekenen dat je vriendin geen zorgtoeslag meer krijgt.
Dit zou ik ook even navragen. Ik weet niet precies hoe de belastingdienst een toeslagpartner ziet.
Oud 29-08-2010, 19:11
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
en het zou invloed kunnen hebben op een aanvullende beurs (dus niet de basis of uitwonende beurs), die is wel deels inkomstenafhankelijk per huishouden.

maar ik neem aan dat geen van hun beiden die krijgen.
Voor de hoogte van de aanvullende beurs kijken ze naar het inkomen van je ouders (van 2 jaar geleden), niet naar het inkomen van toevallige andere huisgenoten. Zelfs als je ouders gescheiden zijn en je hebt een slechte verstandhouding met de ouder die nou net het dikst verdient en die weigert aan je studie mee te betalen, laten ze het inkomen van die ouder niet snel buiten beschouwing. Of je moet met een heel papierwerk kunnen bewijzen dat je vanaf je 12e al x aantal jaar geen contact meer met die ouder hebt gehad (weet het precieze aantal jaar even niet).

Voor een uitwonendenbeurs kijken ze ook alleen of je niet ingeschreven staat op het adres van je ouders. Het boeit DUO verder niet of je nou bij je oma, vrienden, hospita of in een studentenhuis gaat wonen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 21:43
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Dit zou ik ook even navragen. Ik weet niet precies hoe de belastingdienst een toeslagpartner ziet.
Als twee mensen langer dan 6 maanden met elkaar in één huis wonen, ze allebei 18 jaar of ouder zijn en een 'gezamenlijke huishouding' voeren (dat lijkt me in dit geval wel) dan worden ze automatisch elkaars toeslagpartner. Maar dat betekent niet dat je geen toeslag meer krijgt als de één toevallig goed verdient, de inkomensgrens ligt (logischerwijs) hoger wanneer je een toeslagpartner hebt. En als je toeslagpartner geen of heel weinig inkomen heeft maakt het natuurlijk niet uit, het gaat tenslotte om het gezamenlijke inkomen en dat verandert dan niet of nauwelijks.
Oud 30-08-2010, 09:20
Adore
Adore is offline
Wil ik er nog bij aanvullen dat naast de toeslagpartner ook andere inwonenden van 18 jaar of ouder worden meegerekend tot het gezamenlijke inkomen. Dus als die klasgenoot met haar baan (dus niet stufi) zorgt dat het inkomen boven de toeslagengrens uitkomt, dan is dit ook nog een reden voor de Belastingdienst om de ontvangen toeslagen terug te vorderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten