Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2010, 20:50
Verwijderd
Hi,

Over een week of 2 heb ik 1000 euro te besteden aan een computer. Ik wil de computer samenstellen, alleen heb ik geen idee welke onderdelen heel goed zijn, en over 2 jaar nog steeds als "heel goed" worden beschouwd.

Hier is mijn wishlist:

CPU Quad boven 3000 GHZ(INTEL!)
Ram 6-8gb
Videokaart 1-2gb(Geen ATI shit)

Eventueel, maar hoeft niet:

Blu ray speler

Verder moet de computer zelf stil werken. Een mooie case hebben, maar niet te groot. Hij moet alles kunnen, goed kunnen multitasken, alle games kunnen afspelen(niet dat ik het als game pc ga gebruiken) en de nieuwste programma's moeiteloos kunnen draaien(photoshop, adobe etc).

Keep in mind dat ik er ook een monitor en boxen bij wil kopen, dus maximaal aan de pc 800 euro, hopelijk gaat dat lukken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2010, 23:04
rens..
rens.. is offline
misschien help ik je later nog wel verder maar eerst even dit duidelijk:
Videokaarten zijn niet per definitie beter als ze meer geheugen hebben, aan 2gb heb je niks, en ATI is GEEN shit, je krijgt het meeste power voor je geld bij ATI op dit moment.
als ik snel zou kiezen zou ik zeggen goedkope I5 + 5770 en goedkoop 8gb ram, 1TB samsung schijf erbij, random moederbordje erbij en je bent al bijna klaar. Dit komt met een kast en voeding wel rond de 800 euro.
Oud 16-08-2010, 00:46
Verwijderd
En de I5 is goed genoeg om aan mijn wensen te voldoen, en meer? Ik dacht zelf aan een leuke I7, maar dat maakt dus niet uit?

Edit:

What about this one?

http://www.alternate.nl/html/product...ren&l2=Desktop
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 20:09
Verwijderd
Dit gaat mijn bouw worden over een maandje of 2
je kan er een videokaart vanaf halen kom je ongeveer rond de 1000E uit
en daar heb je echt wel een bakbeest voor hoor (je kan er later altijd nog geheugen bijzetten, ga ik ook doen)

je kan wat dingetjes tweaken hier en daar, als je bijv idd een i5 erin wilt gooien
krijg je ook behoorlijk wat leuks

dit gaat een nieuwe gaming rig worden, deze ouwe hoop verouderde ellende waar ik nu op zit is al 8 jaar oud, dus het is hoog tijd
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg build2.JPG (265.0 KB, 21x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 21:08
rens..
rens.. is offline
Like this?
KLIK

maar dan met voeding xD
Oud 16-08-2010, 21:18
Verwijderd
Ik heb dit net samengesteld:

http://i37.tinypic.com/15d6ogg.jpg

Kom op 750 ish uit voor de pc, 950 ish met scherm.

Maar na die van rens te hebben gezien, ben ik denk ik overgehaald! Alles ziet er echt prachtig uit, alleen videokaartje heeft geen 1gig geheugen=s, terwijl je voor goedkoper wel 1gig hebt. Ben van plan de pc te gebruiken voor muziek/film/bewerken dus een zware video kaart heb ik niet nodig.

Laatst gewijzigd op 16-08-2010 om 21:40.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 23:17
rens..
rens.. is offline
Citaat:
Videokaarten zijn niet per definitie beter als ze meer geheugen hebben, aan 2gb heb je niks,
ik quote maar even mezelf, waarom wil je 1gb? Het is niet nodig, echt niet zoek het maar op! Het gaat om de videochip, niet het geheugen. En als je alleen aan muziek/films bewerken gaat doen is dit overkill, doe een ati HD 5770 erbij en je hebt ook nog meer dan genoeg power voor een lagere prijs.

En die kast die je hebt gekozen is te klein Ik zou ook wel wat meer aan een kast uitgeven en dan een goede hebben.

Zoiets? (hoop dat ik niet weer wat ben vergeten )
Oud 17-08-2010, 00:29
Verwijderd
Dat ziet er perfect uit. Ik had een laptop. Acer gevalletje. Had een ATI Radeon HD(512mb), nogal wat vage problemen mee gehad(scherm viel uit etc). Met de AtI van jou zal ik zeker geen problemen ervaren?

Dan nog een paar simpele vragen. Met de pc van Rens zal ik het jaren mee kunnen doen, films moeiteloos kunnen afspelen, goed kunnen multitasken en gewoon een vette snelle pc hebben?

Zal ik een andere fan kopen voor de processor?

En de site is 100% betrouwbaar? Heb nog nooit daar wat gekocht. Alles wordt in 1 grote doos afgeleverd of in delen? Moet ik dan verzendkosten per doos betalen of gwn 12 euro voor het hele pakket?

Laatst gewijzigd op 17-08-2010 om 00:38.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 10:57
rens..
rens.. is offline
Ik draai al jaren ATI en nog geen problemen mee gehad! En ja je zal er makkelijk films mee kunnen draaien en multitasken, dat kan ik zelfs al met mijn PC en die is toch stukken minder goed
Je kan een andere koeler kopen, maar dat zou niet echt nodig zijn. Ja de site is 100% betrouwbaar, en je krijgt de prijs van het totaal aan verzendkosten, en dat is 12 euro.

Als je een koeler wil, neem dan geen CM hyper TX3, ik had de tx2 en die maakte heel veel geluid en koelde niet eens zo heel erg goed. Neem dan deze
Oud 17-08-2010, 13:49
Verwijderd
Als het niet nodig is, dan wacht ik wel even. Wat betreft de monitor, er is een HD uitvoering van. Kost 30 euro meer. Er zit een input voor tv, maar wat is er verder beter aan ten opzichte van de niet HD variant?

Echt tof dat je een beest in elkaar hebt gezet voor me.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 14:10
Verwijderd
resolutie, 1080p is ongeveer 5x scherper dan HD-ready
dus imo is t die 30 euro extra het wel waard.

maar als je een LCD op je kamer hebt staan kan je ook je PC erop aansluiten wat geweldig werkt (zit op 102 CM sinds een paar dagen en het bevalt ge-wel-dig)
Met citaat reageren
Oud 17-08-2010, 17:55
rens..
rens.. is offline
nope niet in dit geval Het HD is wat misleidend want de monitor die ik gevonden had is al 1080p! Dit raad ik ook zeker aan, het enige wat de HD versie heeft is de eerder genoemde TV aansluiting. Het is niet "normaal" voor een monitor om dit te hebben dus daarom vragen ze 30 extra voor de aansluiting en de verwerk-chip die ze erin moeten doen. Als je niet van plan bent TV op je PC scherm te gaan kijken hoef je dit dus niet te doen.
Oud 17-08-2010, 18:21
Verwijderd
neuh, inderdaad dan is het een ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 18:26
jacobdb
jacobdb is offline
als je met 3000GHZ wil werken heb je wel meer nodig dan 10000 euro. ik denk dat je 3 GHZ of 3000MHZ bedoelt
Oud 19-08-2010, 22:41
Verwijderd
Citaat:
als je met 3000GHZ wil werken heb je wel meer nodig dan 10000 euro. ik denk dat je 3 GHZ of 3000MHZ bedoelt
niet alleen dat, ook een behoorlijke koeling
Met citaat reageren
Oud 20-08-2010, 00:47
FluffyKitten
FluffyKitten is offline
Voordat iedereen me raar aankijkt.
Je kan ook een laptop van 400 Euro kopen voor al het werk, (photoshop etc.)
vervolgens een console kopen voor games, garantie van consoles is dat ze altijd alle spellen voor het platform draaien.
Oud 20-08-2010, 00:51
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
vervolgens een console kopen voor games, garantie van consoles is dat ze altijd alle spellen voor het platform draaien.
*kijkt wollige babykat raar aan*
Met citaat reageren
Oud 20-08-2010, 02:45
Verwijderd
Citaat:
Check and check.

Heb een ps3 thuis liggen en een acer laptop. De laptop is stuk, wordt gerepareerd.

Specs laptop:

4gb geheugen
AMD dual core 2.8 ofso?
512mb ATI Radeon
17 inch

Nadat ik de pc heb, gebruik ik de laptop enkel en alleen voor school en onderweg.

Dus zoals je kunt zien, heb ik geen behoefte aan nog een game console noch een laptop. Ik wil een beest computer!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2010, 10:54
rens..
rens.. is offline
Dit zal niet eens meer te vergelijken zijn met de laptop snelheid
En eigenlijk is gamen op een console ook best heel anders dan op een PC, ik zou geen console willen nu.
Oud 21-08-2010, 08:43
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
niet alleen dat, ook een behoorlijke koeling
Voor zover er al digitale schakelingen (laat staan CPU's) aan die snelheden bestaan, 60 GHz is al moeilijk genoeg.

Meer on-topic: kijk ook eens naar Tweakers.net: daar komen elke maand buy-guides uit en ze hebben een goed overzicht van betrouwbare webshops in hun pricewatch.

Een tip als je van plan bent om er Linux op te draaien: neem een nVidia-kaart dan, die draaien tenminste even betrouwbaar als op Windows (zeker als het aankomt op meerdere schermen aansluiten). Met ATi-kaarten heb ik enkel miserie gezien bij Linux-gebruiker en met mijn eigen nVidia-kaarten eigenlijk nooit veel last gehad (ook met die reden steeds nVidia genomen, trouwens).
Oud 21-08-2010, 10:29
rens..
rens.. is offline
Nouja dit gaat wel even verder dan 60GHz

Ik gok dat er geen linux op gaat dus dat zal het probleem niet zijn
Oud 21-08-2010, 13:11
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Nouja dit gaat wel even verder dan 60GHz

Ik gok dat er geen linux op gaat dus dat zal het probleem niet zijn
Ik weet niet of er Linux op komt, maar het is iets dat handig is om te weten als de mogelijkheid niet uitgesloten is en je ook niet zo weet of ATi of nVidia beter is (ik wil best aannemen dat ATi meer bang for the buck geeft; maar als je niet het onderste uit de kan moet halen voor games, maakt het in mijn ogen weinig uit of je het ene of het andere neemt).

Offtopic: 100 GHZ is nog geen 3 THz en ook nog niet eens dicht bij een CPU (wat daar beschreven staat is een 'simpel' frequentiedelertje, dat kan je met een zestal transistoren maken; niet echt de honderden miljoenen transistoren die in een CPU zitten). Dus ook geen bijhorende problematiek dat je de warmte moet kwijt kunnen spelen (een Core i7 op 3THz zal rond de 100kW verbruiken), je moet je kloksignaal van 3THz verdeeld krijgen over de ganse chip, je het hele spel moet kunnen voeden en gekoeld houden, het voor massaproductie kunnen inzetten (wat je aanhaalt is in labo-omstandigheden, weliswaar enkele jaren geleden, maar er is een groot deel van de technieken dat niet geschaald kan worden naar grootproductie wegens te duur in fabricatie (sommige chips worden wafer per wafer gemaakt. Lees: voor onderzoek en dus ook heel erg duur)
Oud 21-08-2010, 13:24
jacobdb
jacobdb is offline
nvidia driver support voor meeste linuxen is idd de beste keus. tenzij je ergens een zeer zeldzaam high end intel kaartje kan krijgen. (als die al bestaan) want dan heb je gewoon out of de box full 3d support zonder geklooi
Oud 22-08-2010, 11:06
Verwijderd
Klein vraagje, kan ik de onderdelen nu bestellen, of is de online shop op zondag gesloten?

Citaat:
Als voorbeeld: u bestelt vandaag om 15.00 uur een printer bij Azerty. De printer heeft een leverindicatie "Verwachte levertijd 2 á 3 werkdagen". U mag er dan vanuit dat wij de printer morgen of overmorgen in voorraad hebben. Maar wanneer wij de printer bestellen bij onze leverancier, krijgen we te horen dat de printer niet op voorraad is. Dan kunnen we de printer niet de volgende dag in huis hebben. Op dat moment passen wij de levertijd aan, wat volgens de leverancier de nieuwe levertijd is.
Op de geheugen kaarten moet ik zelfs langer dan 10 dagen wachten!

Wacht, ligt het aan mij of zijn de geheugenkaarten dat jij gekozen hebt identiek aan de volgende?

http://azerty.nl/8-750-259045/geil-b...d-channel.html

Deze kosten alleen weer wat duurdere. Deze gaan ook in de moederbord neem ik aan?

Kan die van geil inwisselen voor deze?

http://azerty.nl/8-750-231073/corsai...ugen-8-gb.html

Lijkt precies hetzelfde, en goedkoper ook nog!

Laatst gewijzigd op 22-08-2010 om 11:22.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2010, 11:34
rens..
rens.. is offline
Ik zou zeker de Corsair XMS3 nemen, scheelt weer een week wachten en wat euro's! En je kan gewoon bestellen, als ze "dicht" zouden zijn vandaag dan lezen ze het morgen wel.

Veel plezier met je nieuwe computer!
Oud 22-08-2010, 13:50
Verwijderd
Nog 1 wijziging voordat ik hem bestel. Ik heb even gekeken naar wat andere videokaarten, en de volgende spreekt me wel aan. Denk dat ik die neem. Rens, zou je er aub na kunnen kijken? Hij is weliswaar niet zo krachtig als die ati, maar het scheelt weer wel wat euro's. Daarnaast heb ik wat videos gezien op youtube waar je crysis ziet op deze kaart.

http://azerty.nl/producten/product_d...interface.html
Met citaat reageren
Oud 22-08-2010, 15:05
rens..
rens.. is offline
Persoonlijk zou ik voor deze gaan, scheelt een paar euro voor toch een best kracht verschil. Voordat je er mee komt "ja maar het is 512mb" kijk hier eens. Vooral naar de echte games kijken, en daar heb je dus echt helemaal geen winst.
Oud 22-08-2010, 23:48
Verwijderd
Een noob vraag: Je ziet bijv GDDR5 of DDR3 staan bij video geheugen, daar moet ik me niets van aantrekken bij het aanschaffen van een videokaart, maar wel of het PCI Express x16 of PCI-E ofso is? Moet wel allemaal bij elkaar passen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 15:14
rens..
rens.. is offline
nee, maak je geen zorgen over ddr3 of 5, ook niet over PCI express x16 of PCI-E want het is precies het zelfde (E = afkorting van express)
Oud 23-08-2010, 15:34
Spuitelf
Spuitelf is offline

Ik zou voor zoiets gaan. Je wou toch rond de 800 eu zitten?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 17:23
Verwijderd
Ik heb hier en daar nog wat aangepast en ben tot de volgende set-up gekomen. (Morgen bestel ik hem)

http://azerty.nl/winkelmandje/winkel...[227078]=1

Geheugen van 8 naar 6 veranderd, kan altijd nog een module toevoegen. Met de videokaart ben ik gewoon tevreden. Ik ga er geen die-hard games op spelen, eigenlijk helemaal geen games. Vooral films kijken, muziek luisteren, multitasken and what not.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 17:37
Spuitelf
Spuitelf is offline
Waarom geen i5-750? Je gaat echt geen verschil merken tussen 'n 750 en 'n 760. En die kit is een triple channel kit. En die GTS250 is echt een baggerkaart vergeleken met een HD5770. En vind je behuizing echt zo belangrijk dat je er 71 eu aan uit geeft?

Overigens, waarom de wijzing van mobo.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Waarom geen i5-750? Je gaat echt geen verschil merken tussen 'n 750 en 'n 760. En die kit is een triple channel kit. En die GTS250 is echt een baggerkaart vergeleken met een HD5770. En vind je behuizing echt zo belangrijk dat je er 71 eu aan uit geeft?

Overigens, waarom de wijzing van mobo.
Uhuh? Wil je zeggen dat, omdat het triple channel is, ik geen vierde module ooit eraan toe kan voegen?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 17:57
Spuitelf
Spuitelf is offline
Het hele idee achter dual channel of triple channel is dat je er identieke RAM modules instopt van dezelfde batch voor optimale performance en minimale kans op ram errors. Als jij er later eentje bijgooit kan deze dus nooit identiek zijn. Het kan uiteraard wel, maar doe dan gewoon nu 2x 2GB, zodat je later nog een DC kit erbij kan gooien...
En er stonden nog wat vragen in.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 19:27
rens..
rens.. is offline
Citaat:
Je zou inderdaad een I5-750 kunnen nemen ja, maar met een prijsverschil van nog geen 5 euro zou ik altijd de betere nemen. Ik zou inderdaad GEEN triple channel nemen nee, hou het maar gewoon bij 4 of 8 voor optimale stabiliteit en power zoals spuitelf zei. Zoals ik al eerder zei: Neem gewoon de 5770... en dan geen overclock edition of zoiets, een normale zou al een stuk beter zijn. Een goede stevige behuizing met voldoende airflow en vooral ruimte is zeker wat geld waard. Ik zou nooit een behuizing willen hebben die slecht in elkaar zit om dan wat euro's te besparen.

Al met al ben ik het dus half met je een, videokaart en ram wel maar de kast en cpu niet.
Oud 23-08-2010, 21:02
Spuitelf
Spuitelf is offline
Kast is dik in orde qua airflow, zolang jij niet overclockt en de boel binnenin niet laat verstoffen kan dat echt prima hoor. Het is niet alsof je er 'n high-end setup in hangt. Maat van me heb er 'n i7 met 2 HD5870's in hangen en koelt prima.

Had overigens van die 750 niet gezien dat het prijsverschil maar 5 euro was

OC edition is wel chill, kwam ik precies mee op 800 eu, vandaar. Maar ja, als je echt op de centen wil letten, geen OC edition.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 21:59
Verwijderd
En daar ben ik weer. Ik heb een totaal andere systeem gekocht. Hopelijk vinden jullie hem wat. Hij is inmiddels in elkaar gezet, alleen nog windows 7 erop gooien.

http://i55.tinypic.com/voq03t.jpg

Een samsung 1tb harddisk erbij. Oh en ipv de 955 be heb ik de 965 be genomen, dat is dan weer 4 keer 3400 mhz. Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 22:38
Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
En daar ben ik weer. Ik heb een totaal andere systeem gekocht. Hopelijk vinden jullie hem wat. Hij is inmiddels in elkaar gezet, alleen nog windows 7 erop gooien.

http://i55.tinypic.com/voq03t.jpg

Een samsung 1tb harddisk erbij. Oh en ipv de 955 be heb ik de 965 be genomen, dat is dan weer 4 keer 3400 mhz. Wat vinden jullie?
Vet, maar die voeding is wel dik overkill. Koop er ook een leuke koeler bij en klok hem lekker over, daar is je voeding wel goed voor, en als je hem klaar hebt, wil je dan goed aan cable management doen en wat fotos posten, ik ben benieuwd. En goed dat je toch AMD hebt gekozen. Als je trouwens een goede computer in elkaar wilt zeggen kun je ook op tweakers.net in een best buy guide kijken
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 23:07
Verwijderd
Ik had er vergeten bij te zetten dat ik een andere voeding had genomen. En ook nog een andere processor koeler. De koeler die meegeleverd werd met de processor was bagger.

http://www.alternate.nl/html/product...?baseId=671320

http://www.alternate.nl/html/product...g&l2=Processor

Ik zal eens kijken of ik foto''s kan posten.

Oh en me broer heeft hem grotendeels in elkaar gezet voor me, was leuk om te zien hoe dat precies nou moest. Ik weet zelf nu wel hoe ik een pc inelkaar moet zetten, zo moeilijk was het niet.

Nu nog even doorsparen voor een mooie monitor, eventueel nog eens 4gb geheugen en misschien nog een 5770 als ik besluit overkill te doen.

Wat betreft overklokken, nog nooit gedaan, zal het wel eens proberen, maar niet met deze nieuwe pc.

Laatst gewijzigd op 03-09-2010 om 23:14.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 23:25
Daantjer
Daantjer is offline
mooie koeler, een 2e 5770 is echt wel supergoed, dan moet je hem natuurlijk in crossfire zetten (google it) maar 4 gig is echt ruim voldoende

Met een Black Edition processor overclocken is echt super makkelijk, je kan een keer een beetje info doorlezen, zo leer je ook al meer over je pc
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 15:43
Verwijderd
Ik zit nu op de nieuwe computer!!! Windows 7 erop gezet, en hij draait zalig! Hij is echt supersnel.

Ik ga nu even wat programma's installeren zoals java en flashplayer, zal jullie het end verdict wel straks laten horen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten