Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2010, 11:59
hitz0r
hitz0r is offline
Hai,

Sinds een maand nu maakt mijn voeding een heel vervelend hard geluid, alsof de ventilator ergens tegenaan zit ofzo. Nu heb ik even rondgevraagd en iedereen zegt van 'koop gewoon een nieuwe'.
Ik heb er nu een Cooler Master Igreen 500 watt in zitten.

Kan ik gewoon bv deze er gewoon in zetten? Of moet het nog van een bepaald merk zijn ofzo? ;x
http://www.mycom.nl/Product/Voedinge...-2-500W/288307

Kan ik dat ding er zelf in zetten of is het verstandiger om het te laten doen door iemand met wat meer verstand van zaken? (het lijkt me niet moeilijk, 2 kabeltjes erin en je bent klaar toch?
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2010, 12:21
M@rco
M@rco is offline
Ja hoor, dat kan gewoon. Al zou ik eerder deze nemen, betere kwaliteit. Die is 400W i.p.v. 500W maar tenzij je een heel exotisch systeem hebt moet dat niet uitmaken.

Het is gewoon een kwestie van de stekkertjes loshalen, oude voeding losschroeven (zit meestal met 4 schroefjes vast aan de behuizing) en uit de kast halen, nieuwe voeding erin zetten en alle relevante stekkers aansluiten. Ze passen er maar op één manier in dus dat moet ook wel lukken.
Oud 18-08-2010, 12:28
Elle
Elle is offline
Het zijn sowieso meer dan 2 kabeltjes. Je moet de kabeltjes, die bij de voeding zitten aan de componenten in je PC vastzetten. Uit mn hoofd: 1 naar de processor (4pins of 8 pins), 1 naar het moederbord (24 pins geloof ik), 0, 1 of 2 naar je videokaart (hang er vanaf wat voor videokaart je hebt en hoeveel stroom hij verbruikt), 1 (SATA) naar je DVD brander, 1 (SATA) naar je harde schijf (als je meer harde schijven of DVD branders hebt die uiteraard ook verbinden.) Als je 1 DVD brander hebt en niet meer dan 2 harde schijven dan is die voeding voldoende, want hij heeft 3 SATA uitgangen. Als je er echter meer hebt, heb je uiteraard een andere voeding nodig met meer SATA uitgangen.

Ik wist er eerst ook niks van, maar mijn broertje heeft mijn PC in elkaar gezet en ik keek (en ‘hielp’ )mee. Het is eigenlijk best eenvoudig
Oud 18-08-2010, 12:40
Verwijderd
Waarom koop je geen nieuwe ventilator?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 12:46
M@rco
M@rco is offline
Omdat je dan de voeding open moet schroeven (wat op zichzelf al niet aan te bevelen is) en met een beetje pech moet gaan zitten solderen enzo?
Oud 18-08-2010, 16:14
WolterB
WolterB is offline
Openschroeven en ventilator eruit halen zonder solderen kan bij een aantal merken zonder problemen, alleen stuitte ik toen volgens mij op het probleem dat de connector van een vergelijkbare fan niet hetzelfde was
Oud 18-08-2010, 18:24
jacobdb
jacobdb is offline
waarschijnlijk is die ventiator er ook een stuk lastiger te krijgen. en voedingen zijn over het algemeen zeer goedkoop.
Oud 24-08-2010, 12:47
Verwijderd
Nou, ik vind 49 euro niet echt goedkoop als je ook voor 5~10 euro een ventilator kan kopen.

Citaat:
en met een beetje pech moet gaan zitten solderen enzo?
Oja, geen elektronicaforum hier.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 22:53
TBSpatient
TBSpatient is offline
Misschien ben ik al te laat, maar ik zou die voeding gewoon es openschroeven, en kijken waarom die zo'n geluid maakt. 99% van de gevallen zit er gewoon vuil of iets anders klem in die ventilator en heb je hem binnen een kwartier weer prima werkend!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 20:04
Verwijderd
Wel oppassen dat je niks aanraakt, je kan een schok krijgen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 04:13
MiBe
MiBe is offline
Ik zou eerst eens even op de factuur van je oude voeding kijken of je nog garantie hebt. Wanneer dat het geval is lekker dicht laten en mee terug naar de winkel gaan, laat hun het maar uitzoeken

Wanneer je geen garantie meer hebt kun je hem altijd even open maken, niet geschoten is altijd mis. Mocht dat op niets uitdraaien kun je altijd nog een andere kopen.

Citaat:
Wel oppassen dat je niks aanraakt, je kan een schok krijgen.
Tuurlijk niet, gewoon zorgen dat hij niet op het lichtnet aangesloten is. Voor je hem uit de computer haalt ook even ontladen (stekker eruit en de aanknop indrukken).
Oud 02-09-2010, 17:08
TBSpatient
TBSpatient is offline
En ook als ie helemaal uit staat, niet zomaar elco's aanraken(vooral geen dikke)!
Bij sommige apparaten (weet niet zeker of dit ook bij pc voedingen is), zoals oude tv's, kunnen deze geladen blijven!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:10
MiBe
MiBe is offline
Daar is het ontladen dus voor, dan trek je alle spanning daar dus ook uit
Reageren

Regels voor berichten