Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2008, 22:58
Meadow
Meadow is offline
Beste allemaal...

Ik heb nu sinds iets meer dan een jaar een hele fijne pc, in een antec sonata II kast. Kast is heel fijn en relaxt, alleen geeft de voeding sinds een tijdje een nare hoge pieptoon. Vooral bij aan en uitzetten is hij zeer vervelend en penetrant. Als de pc wat langer aanstaat wordt het minder. Het is duidelijk de voeding want als de pc helemaal uit staat hoor ik de pieptoon nog altijd, als ik de stroomknop op de voeding omhaal is het echter zalig stil. Ik ben een beetje bang dat mijn voeding aan het doorbranden is langzaam, oid. Ik ga morgen even de kast open hengelen en kijken of schoonmaak acties iets kunnen baten, mocht dat niet zo zijn dan heb ik een nieuw plan de campagne nodig, en eventueel ook een nieuwe voeding .... Ik zou graag horen of mensen ideeën hebben waar ik nog niet op gekomen ben, en ik zou graag wat mogelijke modellen willen horen die betrouwbaar zijn en die ik in een sonata II kan gebruiken met de volgende specs:

Asus P5N32-E SLI
Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
Intel Core 2 Duo E6600
Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB SATA II 2x
Verder 2 dvd branders, een tv kaart en twee netwerkkaarten...

Als iemand suggesties heeft voor het vervangen van mijn processor zijn die ook welkom .
Oud 22-09-2008, 23:14
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Beste allemaal...

Ik heb nu sinds iets meer dan een jaar een hele fijne pc, in een antec sonata II kast. Kast is heel fijn en relaxt, alleen geeft de voeding sinds een tijdje een nare hoge pieptoon. Vooral bij aan en uitzetten is hij zeer vervelend en penetrant. Als de pc wat langer aanstaat wordt het minder. Het is duidelijk de voeding want als de pc helemaal uit staat hoor ik de pieptoon nog altijd, als ik de stroomknop op de voeding omhaal is het echter zalig stil. Ik ben een beetje bang dat mijn voeding aan het doorbranden is langzaam, oid. Ik ga morgen even de kast open hengelen en kijken of schoonmaak acties iets kunnen baten, mocht dat niet zo zijn dan heb ik een nieuw plan de campagne nodig, en eventueel ook een nieuwe voeding .... Ik zou graag horen of mensen ideeën hebben waar ik nog niet op gekomen ben, en ik zou graag wat mogelijke modellen willen horen die betrouwbaar zijn en die ik in een sonata II kan gebruiken met de volgende specs:

Asus P5N32-E SLI
Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
Intel Core 2 Duo E6600
Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB SATA II 2x
Verder 2 dvd branders, een tv kaart en twee netwerkkaarten...

Als iemand suggesties heeft voor het vervangen van mijn processor zijn die ook welkom .
Als dat geluid uit de voeding komt (alleen uit de voeding) dan is de voeding inderdaad stervende. Hoge pieptoon is sowieso vrijwel altijd een condensator.. maar die zitten ook op het moederbord. Is het niet zo dat je na een jaar nog garantie hebt op die Antec kast (en voeding)?

Een goede vervanging is de Corsair VX450 of de Corsair VX550: beiden zijn Seasonic voedingen.

Als upgrade voor de CPU zou een Intel Core 2 Duo E8400 niet verkeerd zijn denk ik, je moet er wel opletten dat het moederbord dit ondersteunt na een eventuele bios upgrade.
Oud 22-09-2008, 23:56
Koning
Koning is offline
Volgens mij fluiten mosfets alleen en dat hoeft volgens mij ook absoluut niet te betekenen dat het stuk is. Veel beeldbuizen doen dit ook en doen het gewoon prima.

Je zou de boel eens kunnen doormeten maar mocht het inderdaad stuk gaan dan trekt hij alles mee.
Oud 23-09-2008, 08:54
M@rco
M@rco is offline
Ik meen me te herinneren dat er een tijd terug sprake was van een productiefout bij de voedingen die in de Sonata II zaten (met pieptonen en overlijdende voedingen als gevolg). Ik zou zeggen, neem even contact op met Antec (hun Europese hoofdkantoor zit in Rotterdam), die kunnen je ongetwijfeld verder helpen
Oud 23-09-2008, 11:04
Meadow
Meadow is offline
Okee, plan de campagne: PC in zijn geheel schoonmaken, kijken naar het effect. If none: tegen antec zeuren. Helaas geven ze maar een jaar garantie op voedings, en ik heb die van mij nu 1 jaar en jawel, 3 maanden. Dus dat helpt niet veel, maar ik kan het altijd proberen. Anders: geld uitgeven dat ik niet heb aan een nieuwe voeding... Boo....

Edit: Schoonmaak actie heeft zero effect dus ik ben indeed de lul...

Laatst gewijzigd op 23-09-2008 om 11:41.
Oud 23-09-2008, 14:06
Koning
Koning is offline
Citaat:
Okee, plan de campagne: PC in zijn geheel schoonmaken, kijken naar het effect. If none: tegen antec zeuren. Helaas geven ze maar een jaar garantie op voedings, en ik heb die van mij nu 1 jaar en jawel, 3 maanden. Dus dat helpt niet veel, maar ik kan het altijd proberen. Anders: geld uitgeven dat ik niet heb aan een nieuwe voeding... Boo....

Edit: Schoonmaak actie heeft zero effect dus ik ben indeed de lul...
Ik zou het proberen, het gaat om een productie fout. Als je met een logisch verhaal komt is er een kans dat het alsnog mag worden omgeruild.
Oud 23-09-2008, 17:00
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Volgens mij fluiten mosfets alleen en dat hoeft volgens mij ook absoluut niet te betekenen dat het stuk is. Veel beeldbuizen doen dit ook en doen het gewoon prima.
Dat het stuk is niet, maar wel de kans groter is dat het stuk gaat. Een condensator die piept lekt namelijk en dat betekent het einde Verder kan het ook makkelijk een spoel zijn en die zitten ook zowel op mobo's als in voedingen.

Beeldbuizen piepen om heel andere redenen (namelijk electrische flux in de buis onder hoogvoltage ) dan een normale pc voeding of mobo dat zou doen.
Oud 23-09-2008, 17:03
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Ik zou het proberen, het gaat om een productie fout. Als je met een logisch verhaal komt is er een kans dat het alsnog mag worden omgeruild.
Productie fout.. tja een spoel resoneert.. dat hoeft niet eens een fout te zijn maar gewoon slechter ontwerp & productie kwaliteit! Goedkope electronica heeft hier vaak last van (niks tegen Antec, mijn Delta electronics voedingen doen het soms ook). Om maar eens wat te noemen 2 van de 3 Eizo schermen die ik hier heb hoor je in standby piepen, en niet als ze aan zijn. Hoe lager de stroom die aan de voeding gevraagd wordt, hoe laagfrequenter de beweging in zo'n spoel. Lagere frequenties horen we, hoogste niet.
Oud 23-09-2008, 19:13
M@rco
M@rco is offline
Ik kan me ook niet herinneren of Antec heeft toegegeven dat het echt een productiefout was, maar er zijn wel ontzettend veel problemen geweest met de SmartPower 2.0 voedingen (en met name de 450W versie die bij de Sonata II werd geleverd, maar dat zal ook wel zijn omdat die Sonata II gewoon goed verkocht ). Eerst piepgeluiden zoals de TS beschrijft en daarna begeeft de voeding het. Niet heel lang daarna is Antec ook overgestapt op andere leveranciers (o.a. Seasonic voor een groot deel van hun voedingen), zal ook wel niet voor niets zijn geweest.

Hoe dan ook, zeker aangezien die voeding nog niet zo heel oud is lijkt het me wel een poging waard. Antec's service heeft volgens mij ook wel een goede reputatie wat dat soort dingen betreft.
Oud 26-09-2008, 18:04
Scholiertje90
Scholiertje90 is offline
Ik zou eens berekenen wat je voor voeding eigenlijk nodig hebt, ik vind 450 watt wel erg klein voor je specs!!!

Hoeveel stroom gebruikt een pc?
Oud 26-09-2008, 19:59
M@rco
M@rco is offline
450W is meer dan genoeg voor zo'n systeem (en ook voor vrijwel elk ander systeem). Ik durf te stellen dat 90% van de computers niet eens boven de 300W uitkomt.

Laatst gewijzigd op 26-09-2008 om 20:07.
Oud 26-09-2009, 16:11
-spyrock-
-spyrock- is offline
hallo,

ik heb ook een Antec Sonata II , sinds 5 jaar nu. Een week of 2 geleden had ik plots hetzelfde probleem dat jij beschrijft....hetzelfde gepiep uit de voeding!
Wanneer ik gisteren mijn pc aanzette en een uur later terug kwam, rook heel de kamer naar 'verbrande electronica'. Ik heb de PC meteen afgezet, en ik heb geluk gehad want een defecte voeding kan je moederbord naar de kl*te helpen.

Heb nu een corsair VX550w, deze raad ik jou dan ook aan.

Ik zou zeker je voeding veranderen, voor er kortsluiting ontstaat en je moederbord kapot is..
Oud 26-09-2009, 21:07
Koning
Koning is offline
Citaat:
hallo,

ik heb ook een Antec Sonata II , sinds 5 jaar nu. Een week of 2 geleden had ik plots hetzelfde probleem dat jij beschrijft....hetzelfde gepiep uit de voeding!
Wanneer ik gisteren mijn pc aanzette en een uur later terug kwam, rook heel de kamer naar 'verbrande electronica'. Ik heb de PC meteen afgezet, en ik heb geluk gehad want een defecte voeding kan je moederbord naar de kl*te helpen.

Heb nu een corsair VX550w, deze raad ik jou dan ook aan.

Ik zou zeker je voeding veranderen, voor er kortsluiting ontstaat en je moederbord kapot is..
Goed advies, de beste meid zit nu zeker al een jaar zonder voeding. Goed dat je hem helpt, dan kan hij eindelijk zijn mail weer eens lezen. Kopen die voeding.
Oud 26-09-2009, 22:44
Meadow
Meadow is offline
Inderdaad, nogal een oud topic, ik denk dat de goedbedoelende spyrock dit even niet doorgehad heeft. Inmiddels heb ik al eeuwen een goede Zalman 750W voeding .
Oud 27-09-2009, 08:49
M@rco
M@rco is offline
Fijn! Dan kan dit wel dicht

Regels voor berichten