Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Iemand die de ander iets gunt, en zichzelf ontwikkelt en niet te veel naar andere mensen kijkt en anderen na-aapt. Ja goed, ik mag dan wel een van de eerste zijn die iets verzint, maar damn, dat is toch moeilijker dan je denkt
![]() |
![]() |
|
Volgens mij klooien we allemaal massaal maar wat aan, met de beste bedoelingen. Aangezien we er zelf geen ruk mee opschieten als we er een zooitje van maken, wat helaas toch vaak genoeg gebeurd. Als het aan mij lag, dan was ik een GEWELDIG persoon geweest, lief, beminnelijk, altijd vriendelijk, bereid om iedereen te helpen, altijd even vrolijk. Maar ik ben nu eenmaal geboren met gebreken en vervolgens opgevoed door mensen met gebreken en de wereld ingestuurd die vol fouten (maar met de beste bedoelingen!) zit. En dan klooi ik ook maar aan omdat ik niet beter weet.
Ik zou niet durven definiëren wat iemand een goed persoon maakt. Niet in 'je moet dit' en 'je zal dit niet doen'. Ik weet wel wat ik goed vind, met welke normen en waarden ik ben opgevoed, maar wie zegt dat mijn normen en waarden beter zijn dan de normen en waarden van een random persoon uit Afrika? Ik ben erop tegen dat vrouwen ruw besneden worden, ik vind het een slechte gewoonte, maar dat maakte de mens die het doet niet per definitie slecht. Als jij (door omstandigheden) denkt dat het heel goed is om dat te doen, maakt het je dan slecht omdat je het doet? De handeling is misschien slecht, maar de persoon hoeft dat niet te zijn. Want was die persoon in mijn leven opgegroeid, dan was hij er vast op tegen geweest en had hij het nooit gedaan. En in de ogen van die personen ben ik misschien weer slecht, omdat ik me niet volgens hún normen en waarden gedraag. Ik denk eigenlijk dat iedereen wel 'goed' is. Of in ieder geval, niet slecht. De dingen die ze doen zijn misschien slecht, maar niemand kíest ervoor om dat karakter te hebben of die opvoeding mee te krijgen of in zo'n wereld te belanden. Als jij honderdduizend mensen vermoord omdat je diep gelooft (waardoor dan ook) dat die mensen in- en inslecht zijn, maakt dat je dan een slecht persoon? Of maakt je dat een slachtoffer van de omstandigheden - die ervoor zorgden dat jij zo werd? Jijzelf hebt nooit gekozen 'doe me maar die, die gozer die later zoveel duizenden mensen vermoord'. In mijn ogen kies je niet voor je karakter, niet voor wie je bent, niet voor waar je geboren wordt, niet voor wie je op zal voeden. Misschien later, dan kun je je eigen keuzes maken, maar dan ben je al wie je bent en de keuzes maak je al als gevolg van keuzes die je niet gemaakt hebt. Hoewel ik niet zo van slachtofferrollen houd, is dat wel een beetje hoe ik het zie. En ik vind niet dat je zomaar bij alles kunt zeggen 'maar ik ben nu eenmaal zo, ik kan er niets aan doen!' want ik houd niet van in die slachtofferrol duiken. Maar ergens is dat wel wat ik geloof. Dat iedereen 'slachtoffer' is van z'n DNA, z'n opvoeding, de wereld waarin hij leeft en de gebreken die hij heeft. En dat je dan maar een beetje aan moet klooien. Je bedoelt het wel goed, maar het gaat zo vaak gruwelijk fout. |
![]() |
||
Citaat:
Als je er uiteindelijk naar streeft anderen geen schade te berokkenen, dan ben je wel een goed mens denk ik.
||
Citaat:
Hoewel er zeker momenten zijn waarop ik bepaalde personen best wel het één en ander aan schade wilde berokkenen. En als je het zo wilt definiëren, waarom dan alleen mensen? Dat vind ik dat dieren en het milieu er ook wel 'n beetje bij, vind ik. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Misschien als ik kinderen had (ik heb ze niet, dus ik kan het niet zeker weten) dat ik die voor mij zou laten gaan. Maar als ik honger had en mijn buurvrouw had evenveel honger, en er was één brood, dan zou ik haar nooit meer dan de helft geven. Tenzij daar een specifieke reden voor was, bijvoorbeeld omdat zij zwanger was en anders het kindje ook dood zou gaan. Maar waren wij geheel gelijkwaardig, waarom zou ik? Zij heeft niet meer recht op hetzelfde, omdat het een ander iemand is. Al pak ik in niet-dramatische gevallen alleen het grootste koekje als er niemand kijkt, maar dat is opvoeding, niet omdat ik het grootste koekje niet zou willen. ![]() En zo als jij het stelt, klinkt het alsof iemand zichzelf wegcijfert. Tenminste, in mijn egoïstische oren, want (indien geen kinderen) sta ik zelf op de eerste plaats, hooguit een gedeelde. Want wie moet dat anders voor mij doen? |
![]() |
||
Citaat:
Als iedereen precies zou geven waar een ander 'recht' op heeft zonder ook maar een grammetje meer dan zou de wereld een stuk minder mooi zijn dan wanneer iedereen wat meer over heeft voor een ander. Je kunt altijd zorgen dat jij niet op de eerste plaats staat.
||
Citaat:
Waarom zou ik meer mijn best moeten doen zodat zij blijft leven, dan voor mezelf? Als het mijn brood was, had ze niet eens recht op ook maar één gram. Dan is het al lief van me dat ik íets geef, terwijl ik het zelf zou kunnen gebruiken. En ik denk dat het ongezond is om niet jezelf op de eerste plaats te zetten. Tenzij het gaat om je eigen familie, en dan vooral je kinderen. Kijk, als je ruim genoeg hebt, dan mag je de ander best wel eens wat meer geven. Maar in eerste instantie leef je vooral voor jezelf, niet voor andere mensen. Als het erop aankomt, kan zelfs degene met de grootste zelfmoordplannen niet stikken door enkel z'n adem in te houden. Een mens is er nu eenmaal op gebouwd om zelf te overleven en zijn genen door te geven, net als dieren trouwens. En planten, geloof ik. Ik blijf erbij dat het ongezond is om in dat geval een ander meer te geven. Als je allebei even zwak bent, even hongerig en de rest van de situatie is ook vergelijkbaar, dan zou het niet kloppen dat jij je dood hongert zodat iemand ánders (die niet je kind is, want dat is anders, denk ik, ivm genen doorgeven en evolutionair shizzle) wel blijft leven en te eten heeft. Dat zou betekenen dat je héél veel van diegene houdt en dat in combinatie met niet van jezelf houden. En in mijn ogen moet je van jezelf houden, want anders wordt je ongelukkig. En als ik heel veel van iemand zou houden, dan zou ik evenveel geven, eerlijk verdelen, tenzij hij (of zij) zwakker was oid. Ik zou mezelf alleen minder geven als ik mezelf stom zou vinden, niet van mezelf hield, en in mijn ogen is dat ongezond, niet goed voor 'n mens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
En als iets zo is betekent het nog niet dat je zo moet gaan handelen. Om maar eens een voorbeeld te geven: Een man is 'ontworpen' om seks te hebben met een vrouw, zo kunnen ook kinderen geboren worden. Maar dat betekent nog niet dat homo's geen seks mogen hebben. Citaat:
Citaat:
Maar waarom zou jij dan iemand meer geven die zwakker is? Diegene heeft toch recht op net zoveel? (zoals jij ervoor redeneert) Waarom heeft een zwak iemand meer 'recht' op datgene dat jij verdeelt? Of is het liefde waardoor je diegene meer geeft? Maakt je dat niet een goed mens?
||
Verwijderd
|
Citaat:
we hebben het niet alleen over een goed mens, maar ook een reeel en verantwoordelijk mens die moeten boven alles maakbaar zijn. met 1 goed mens schiet je niets op dit is meer sociologisch en antropologisch bedoeld. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() @ Je quotes van de post van Em.: Ik denk dat het met homo's niks te maken heeft met mogen. Iedereen heeft de drift in zich gekregen om zich voort te planten (uitbreiding van de soort), zo ook homo's. Ware het niet dat het fysiek onmogelijk is. Oh, en waar ze dat op baseert: De evolutietheorie. Het is een dierlijk instinct, de mens is net zo goed een dier, maar dan met een tikje meer verstand. Als je jezelf niks gunt, zullen je vrienden je ook niet meer aardig vinden. Het gaat hierom om een balans te vinden. En het laatste: ja, dat is liefde of medeleven/medelijden. @TS: Wanneer je iemand een goed of slecht mens vindt hangt af van je normen en waarden. Short and easy. Laatst gewijzigd op 26-08-2010 om 22:18. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Ben je het met me eens als ik zeg dat een goed mens het zelfs dan nog zou delen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je iemand heel weinig brood geeft gaat diegene ook eerder dood. Dat is hetzelfde als iemand ziek of zwak is, als je diegene dan evenveel brood geeft gaat diegene ook dood. Dus waarom zou het erger zijn als een zwak iemand eerder dood gaat dan wanneer een gezond iemand eerder dood gaat?
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als iedereen een bepaald iets doet betekent nog niet dat het goed is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 26-08-2010 om 23:23. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Er bestaan geen goede of slechte mensen. Iedereen is goed, of slecht. Net zoals je niet kunt zeggen dat de één wel 'normaal' is en de ander niet.
/heeft het topic niet gelezen
|
Verwijderd
|
Om mijn stelling nog wat toe te lichten: een visuele pesentatie van een publicatie van de heer dawkins.
http://www.youtube.com/watch?v=uwz6B8BFkb4 zoals er al gesteld werd: Waarden en normen veranderen met de jaren, dus de opvatting ''wat is een goed mens'' is zeer gebonden aan de tijd waarin hij/zij bestaat |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hoe zorgt iemand er dan voor dat zoveel mogelijk mensen gelukkig zijn? Mensen zijn toch verantwoordelijk voor hun eigen geluk?
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hebt vast wel ooit iemand schade berokkend. Dat is inherent aan leven. Als jij als klein Egoconstructietje alle muren van je ouderlijk huis groen vingerverft, berokken je je ouders schade. Dat vinden ze in het kader van de ouderliefde misschien niet zo erg dat ze het je nu nog kwalijk zouden nemen, maar dat maakt nog niet dat je het niet gedaan hebt. Ik geloof niet in slechte mensen. Mijn ouders hebben me geleerd dat ik nooit mag zeggen "Hij is stom," hoogstens "Hij doet stom." En wat Em al zei: wat in mijn ogen goed is, is in andermans ogen fout. Als persoon A sterft om zíjn vaderland te verdedigen tegen hordes woeste indringers, kunnen die indringers zijn vaderland niet in en sterven ze misschien wel van de honger omdat er in hun vaderland geen eten meer was. Maar zou iemand het A kwalijk kunnen nemen dat hij de kinderen van zijn eigen land wilde beschermen? Ik mag mezelf verdedigen. Maar stel, ik word aangevallen door twee mensen en ik maak hen uit noodweer dood. Dan heb ik twee levens genomen om er een te redden. Maakt dat mij een slecht mens, alleen omdat ik niet kil en koud heb berekend dat ik beter kan sterven om op een positief saldo uit te komen? Als een geesteszieke iemand vermoord omdat een stem in zijn hoofd hem dat opdraagt, moeten we dat die persoon dan kwalijk nemen? Of moeten we dat die stem kwalijk nemen? Maar wie neemt het het touw kwalijk dat iemand zich eraan ophing? |
![]() |
||
Citaat:
Ja het klopt dat ik mensen schade heb toegedaan in het verleden, en daarna heb ik het dubbel zo hard teruggekregen. Ik denk dat ze dat karma noemen. Maar het verleden is niet nu.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zondagse les Rivka | 251 | 07-09-2009 20:11 | |
Eten & Drinken |
Wat is het gezondst en lekkerst om in te bakken en braden? Verwijderd | 32 | 30-11-2008 18:39 | |
Wat kost een mensenleven? NOU? IGRA | 56 | 15-08-2004 23:50 | |
bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god samoth | 153 | 06-05-2004 10:16 | |
Liefde & Relatie |
Wát is een lieve jongen/meid? Verwijderd | 33 | 16-12-2003 12:33 | |
Wanneer ben je, of wat is, een goed mens? sublime | 52 | 01-08-2003 15:38 |