Hallo die hard bèta'tjes
Ik zit weer eens in de knoop met Natuurkunde
Zouden jullie mij willen helpen met de volgende opgave (ik snap er namelijk niet veel van), en als er tips zijn over hoe ik de formules E
kin = 1/2 × m × v
2eind - E
kin 1/2 × m ×v
2begin met W = F x s kan combineren, hoor ik dat graag
De opgave:
Maremca maakt gebruik van een kar met fietswielen. In de kar is een trapmechanisme waarmee ze de achterwielen aandrijft. De massa van het voertuig en Maremca samen is 106 kg. Om de vooras van de kar heeft zij een klos gemonteerd waarover zij een koord heeft gewikkeld. Een helper, Joep, hangt aan dat koord.
De diameter is zo gekozen dat Joep juist het water raakt als de kar aan het einde van de oversteek is. De helper daalt 5.0 meter voor hij het water raakt. De massa van de klos, wielen en touw is verwaarloosbaar. De massa van Joep is 96 kg. De spierkracht van Maremca heeft bij de oversteek 2,2 kJ arbeid verricht. De arbeid die door de wrijvingskracht werd verricht was -0.30 kJ.
De arbeid door alle krachten die werken op het bewegende geheel hebben een arbeid verricht van 6,61 kJ.
De verticale snelheid van Joep is gelijk aan 0.25 keer de horizontale snelheid.
- Bereken de snelheid van de kar aan het einde van de oversteek.
Okeee, hier begrijp ik dus (nog?) niets van.
Ik heb het zo gedaan (met behulp van deze formule) :
1/2 x m x v² = 6610 J
v² = x²
Dit deed ik: 6610/101 (101 = 1/2 × 96 +106) = 65.45, dit is de snelheid in het kwadraat.
Wortel is 8.08......
Dan krijg ik opeens dit te zien:
Ik snap hier dus helemaal niets van, is mijn aanpak de verkeerde, of is dit gewoon een gecompliceerdere. Volgens mij is de mijne verkeerd, want ik heb de 0.25 (wat gegeven was) niet gebruikt, ik zit zwaar in de problemen.
Ik snap de uitwerking helemaal niet! Wat doet die 0,03125 daar, hoe zijn ze daar in hemelsnaam op gekomen?
Kan iemand dit uitleggen, mijn dank is groot