Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
De kinderdoop is Bijbels verantwoord en er is niks dwaalleer aan. Dit is trouwens meer een theologische discussie aangezien er vroeger een subforum religie was (waar dit dus heen zou gaan). Maar dat is nu weg dus moet het hier maar. Ik vrees dat kennis uit de Bijbel wel vereist is om hierover in discussie te gaan.
|
Ik vind persoonlijk, dus niet vanuit de Bijbel ofzo, dat kinderdoop alleen kan als er later een kans is om je toch nog los te maken van de Kerk. Bij de Baptisten word je gedoopt op latere leeftijd, dus je kan zelf kiezen wat je wilt. In de Katholieke Kerk (en ook protestantse?) word je als baby gedoopt, dus je hebt geen keuze, maar later word 't je opnieuw gevraagd en dan ben je ook oud genoeg om zelf te beslissen.
Bij de Russisch Orthodoxe Kerk zijn de doop en "confirmation" in een ceremonie, als baby. Dit is dus wat ik vind en het is wellicht een beetje off-topic. Maar of er iets in de Bijbel er over staat? Ik zou 't niet weten. (Ik moet m'n Bijbel toch wat vaker gaan lezen ![]()
|
Prima dat je er op zo'n manier op in gaat hoor. De kinderdoop is niet iets waardoor je ergens aan vast zit, uiteindelijk kan je zelf nog de keuze maken zoals ik ook heb uitgelegd. De kinderdoop is een teken van Gods keuze voor jou, de vraag is wat jij daar mee doet waardoor je je toch nog los kunt maken van de kerk.
||||||||
Citaat:
Citaat:
maar dan nog is het aan jou wat je met deze boodschap doet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij. Er staat dat God aanklopt, dus dat God het initiatief neemt. Het antwoord is je belijdenis. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat ik me ook afvraag is waarom jij denkt dat ik niet ben bekeerd. Omdat ik de kinderdoop als Bijbels beschouw? Je moet beseffen dat de doop niet betekent dat je gelooft maar dat Gods verbond ook voor jou geldt. Wat heb je aan je doop als je dat allemaal zelf doet? Jij bent nog net zo zondig als voor je 'bekering'. Het mooie is alleen dat er een uitweg is die je niet aan jezelf hebt te danken (oh wat goed van je dat je gelooft, wat heb je jezelf toch eens goed gered).
||
Citaat:
|
![]() |
|
Vraagje: De erfzonde is toch dat van Adam en Eva die zo'n appel hadden gepakt en uit het Paradijs zijn gegooid?
En MaxiDirk, wat is dat met de bekering en Het Nieuwe Verbond?
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
@MaxiDirk, ik heb wel even een vraagje... naar welke kerk ga jij? (als je naar een kerk gaat natuurlijk)
Ik neem trouwens aan dat je met het nieuwe verbond het genadeverbond bedoeld? En dat verbond is er al vanaf de zondeval... en de zondeval was in Genesis 3 al! en daarna kwam de rest van het O.T. ook nog!! verder is het heel bijbels, zelfs Nieuwe Testamentisch om kinderen te dopen. Als de stokbewaarder (hand. 16) tot het geloof is gekomen, dan wordt hij gedoopt. Maar ook al de zijnen! daarnaast staat er in hand. 2 dat de mensen die dan tot het geloof komen gedoopt worden. Maar Petrus zegt in vers 39 dat niet alleen die mensen de belofte toekomt, maar ook hun kinderen! off topic: goed stuk Mr.Mark! |
![]() |
||
Citaat:
En dankjewel ![]() ![]() ![]()
|
Ik heb niet echt heel veel zin om met bijbelteksten enzo te gaan gooien, want die zijn toch veelte gevoelig voor persoonlijke interpretatie en worden vaker wel dan niet uit hun context gerukt.
Ik weet wel het een en ander over kerkgeschiedenis enzo, dus dat leek me wel behulpzaam. Joden hadden in die tijd een 'volwassen doop' ritueel voor buitenlanders om etnisch en religieus als Jood beschouwt te worden. Ze werden dan proselieten genoemd, als ik het me goed herinner. Die gewoonte is waarschijnlijk door de volgelingen van Jezus en zijn discipelen overgenomen (ze zagen zichzelf immers nog gewoon als oprechte Joden en vonden niet dat ze opeens een ander geloof oid hadden). Vanuit de archeologie e.d. weten we dat met name in de eerste 4 eeuwen de meest gebruikelijke 'bekerings-ritueel' de volwassenendoop was, maar ook de kinderdoop werd al vanaf het begin gebruikt al was dat wel minder gebruikelijk. Rond de 4e eeuw kwam de kinderdoop veel meer in zwang. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat het antisemitisme flink had opgezet en men zo min mogelijk Joodse gebruiken wou hanteren. Ondertussen waren de meeste christenen ook geen Joden meer, wat in de 1e en beging 2e eeuw nog wel zo was. De scheiding tussen het Joodse en christelijke geloof is dus iets wat later is gebeurt en zeker niet de intentie was van de eerste christenen (of Jezus wat dat betreft; dat is in elk geval mijn interpretatie). Als een extraatje werd in ergens midden in de 4e eeuw (als ik het me goed herinner, ik heb mijn boeken op dit moment niet bij de hand) de kinderdoop als de officiële methode ingesteld en de volwassendoop afgeschaft en volgens mij zelfs strafbaar gesteld. Dat gebeurde in dezelfde tijd en door dezelfde keizer die de 'heidenen' de keuze gaf tussen de dood en bekering en is nu niet bepaald iets uit de beste periode uit de joods/christelijke geschiedenis. Vanaf de 4e eeuw zie je dat de christelijke religie een enorme machtspositie begint te krijgen ipv de underdog positie die ze eerst hadden. Daarvoor was het er natuurlijk ook al, maar sinds dien hebben corruptie, grove misstanden, brandstapels en soortgelijke dingen hoogtij gevierd. Nu de christelijke gemeenschap eindelijk weer veel van zijn macht heeft verloren (wat gelukkig zelfs sommige christenen als iets goeds beginnen te zien) komt de kerk weer wat terug naar zijn wortels: de underdog positie. Het hele kinder/volwassendoop debat speelt dus al vanaf het begin en na 20 eeuwen kunnen we denk ik wel zeggen dat er voor beide stellingen argumenten voor en tegen zijn. Het ligt maar net aan in welke traditie je bent opgegroeid of door welke je het meest laat inspireren. Hope that helps.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De boodschap is simpel... MaxiDirk | 60 | 24-01-2011 20:09 | |
Dopen? Eerste communie? Plechtige communie? Lucaah | 100 | 04-01-2010 13:30 | |