Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2005, 23:48
Verwijderd
Ik ben atheist, zelf (helaas) wel gedoopt, ben bezig de bijbel eens door te lezen, maar heb eigenlijk nog geen flauw idee wat nou het verschil tussen de volgende dingen is:

- Protestant
- Gereformeerd
- Hervormd (hetzelfde als gereformeerd? Vast niet...)
- Luthers
- Calvinistisch
- Rooms-katholiek
- etc..

Wat ik wel weet/denk te weten:

* Christendom gelooft in zowel OT als NT
* Jodendom gelooft alleen in OT (net als moslims, in iets andere vorm)
* RK erkent de paus en Vaticaan. Gelooft in Vaticaanse interpretatie van de bijbel. Bidden meer tot Maria dan direct tot god.
* Protestant erkent de paus en Vaticaan niet. Houden zich qua leefwijze aan strikte woord van OT. Geloof staat direct tot god.
* Calvinistisch komt volgens mij voort uit het protestantisme.

En weet iemand de verzamelnaam voor alle mensen die geloven in de god van alle bovenstaande geloven? Net zoiets als dat alle mensen die in Allah geloven vallen onder de noemer Moslim...(daar zijn vast ook wel gradaties in).

Kan iemand even alles kort op een rijtje zetten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2005, 08:46
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Zelf kan ik je dit ook niet allemaal zo even vertellen.

Christendom

Op de site staan wel alle Christelijke richtingen met bij de meeste ook weer wat informatie, misschien kun je er iets mee.

Edit: Foutje in de link veranderd
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 08:59
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 26-01-2005 @ 00:48 :
Ik ben atheist, zelf (helaas) wel gedoopt, ben bezig de bijbel eens door te lezen, maar heb eigenlijk nog geen flauw idee wat nou het verschil tussen de volgende dingen is:

- Protestant
- Gereformeerd
- Hervormd (hetzelfde als gereformeerd? Vast niet...)
- Luthers
- Calvinistisch
- Rooms-katholiek
- etc..

Wat ik wel weet/denk te weten:

* Christendom gelooft in zowel OT als NT
* Jodendom gelooft alleen in OT (net als moslims, in iets andere vorm)
* RK erkent de paus en Vaticaan. Gelooft in Vaticaanse interpretatie van de bijbel. Bidden meer tot Maria dan direct tot god.
* Protestant erkent de paus en Vaticaan niet. Houden zich qua leefwijze aan strikte woord van OT. Geloof staat direct tot god.
* Calvinistisch komt volgens mij voort uit het protestantisme.

En weet iemand de verzamelnaam voor alle mensen die geloven in de god van alle bovenstaande geloven? Net zoiets als dat alle mensen die in Allah geloven vallen onder de noemer Moslim...(daar zijn vast ook wel gradaties in).

Kan iemand even alles kort op een rijtje zetten?
In principe zijn er twee grote stromingen, namelijk katholiek en protestant. Het protestantisme ontstond uit het katholicisme, toen er onvrede ontstond over de a-bijbelse manier van handelen van kerk en paus.

Hieruit kwamen de principes van de protestanten voort, namelijk sola fide (door geloof alleen (niet goede werken)), sola scriptura (bij de bijbel alleen (niet tradities)) en sola Deo gloria (voor God alleen de eer (niet de Paus bijvoorbeeld)).

Luther en Calvijn waren twee van de grondleggers van het protestantisme. Beide richtingen verschillen enigszins. Calvijn was de wat strengere van de twee, volgens mij komt uit zijn leer ook de strenge gereformeerde leer voort. De hervormde leer is over het algemeen wat minder streng, geloof ik.

Verder is de geschiedenis van het christendom een enorme modderpoel, waarin je maar beter niet duikt.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 09:24
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Nu ik dit zo lees moet ik erom lachen dat het eigenlijk oprechte protestanten waren die hun eigen Christelijke macht en trouw omver geworpen hebben. Zij zijn zo'n beetje de eerste twee kritische Christenen die een verandering van denken bij het volk teweeg hebben gebracht. Wat maar weer bewijst dat revolutie niet de manier is om te veranderen.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 15:54
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
En weet iemand de verzamelnaam voor alle mensen die geloven in de god van alle bovenstaande geloven? Net zoiets als dat alle mensen die in Allah geloven vallen onder de noemer Moslim...(daar zijn vast ook wel gradaties in).
christen?
ik bedoel, protestant en katholiek (hoofdormen) samen noem je toch gewoon het christendom.

- Protestant
- Gereformeerd
- Hervormd (hetzelfde als gereformeerd? Vast niet...)
- Luthers
- Calvinistisch
al deze stromingen zijn sowieso protestants.
als je echt de exacte data an alle afscheidingen en stromingen wilt weten, of wie uit wat oortkwam, zijn we nog wel e_en bezig.

een gooi:
gereformeerd komt oort uit de herormde kerk (doleantie?!). afgescheiden wegens niet goede leer. ook de calinistische stromingen komen oort uit deze moederkerk, omdat deze -naar hun mening- te eel ging ferfallen. de lutherse kerk staat -oor zo_er ik weet- buiten de herormde kerk om, en is dus niet afgescheiden maar -altijd?- al zelfstandig geweest.

- Rooms-katholiek
- etc..
de herormde kerk komt oort uit deze kerk, wat al werd gezegd, om de leer an de goede werken, de aanbidding en ferkeerde accentlegging etc. olgens mij zijn er erder geen aparte genootschappen binnen het katholieke geloof, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen wezenlijke erschillen zijn.

erder kloppen je punten foorzofer ik weet.

en ja. ik mis wat op mijn toetsenbord.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 16:01
Donny must die
Donny must die is offline
Waarom spreekt niemand van jehova getuiges?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 16:15
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 26-01-2005 @ 17:01 :
Waarom spreekt niemand van jehova getuiges?
hij heeft ook bij langena niet alle andere stromingen genoemd, maar slechts een paar.
daarnaast willen de meeste christenen jehoah's niet eens als medechristenen accepteren .
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 17:22
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 26-01-2005 @ 17:15 :
hij heeft ook bij langena niet alle andere stromingen genoemd, maar slechts een paar.
daarnaast willen de meeste christenen jehoah's niet eens als medechristenen accepteren .
Het zijn jehova getuiges, geen jehovas...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 17:34
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 26-01-2005 @ 18:22 :
Het zijn jehova getuiges, geen jehovas...
Het zijn jehova's getuigen, geen jehova getuiges...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 18:08
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
* Christendom
o Rooms-Katholicisme
+ Chaldeeuwse kerk
+ Maronieten
+ Melkieten
+ Oud-Katholieke kerk
+ Rooms-Katholieke kerk
+ Syrisch-Katholieke kerk
o Oosterse-Orthodoxie - grootste kerken
+ Armeens Orthodoxe kerk
+ Bulgaars Orthodoxe kerk
+ Ethiopisch Orthodoxe kerk
+ Georgisch Orthodoxe kerk
+ Grieks Orthodoxe kerk
+ Koptische kerk
+ Roemeens Orthodoxe kerk
+ Russisch Orthodoxe kerk
+ Syrisch Orthodoxe kerk
o Protestantisme
+ Anabaptisme (Mennonisme, Wederdopers)
+ Anglicanisme en Episcopalisme
+ Baptisme
+ Calvinisme
+ Congegrationalisme
+ Evangelicalisme
+ Lutheranisme
+ Methodisme
+ Pentecostalisme
+ Presbyterianisme
+ Zevendags Adventisme
+ Losstaande kerkgenootschappen
# Hernhutters
# Leger des Heils
# Quakers
# Vergadering van gelovigen of Darbisten
o Sterk afwijkende groeperingen
+ Christian Science
+ Jehovah's Getuigen
+ Moon-sekte
+ Mormonen
+ Rastafari
+ Scientology
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 18:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 26-01-2005 @ 17:01 :
Waarom spreekt niemand van jehova getuiges?
Omdat die slechts irritante kereltjes zijn die er niet toe doen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 21:42
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 26-01-2005 @ 16:54 :
christen?
ik bedoel, protestant en katholiek (hoofdormen) samen noem je toch gewoon het christendom.
Nee, want volgens mij behoort het jodendom daar toch echt niet toe, maar die geloven wel in het OT.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:40
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Het nadeel met zoiets is dat je altijd uit meerdere standpunten kunt werken en dat er zoveel te vertellen valt.
Er is al eerder gezegd: "verder is de geschiedenis van het christendom een enorme modderpoel, waarin je maar beter niet duikt." Ik zou zeggen niet in wil duiken als je het belang ervan niet kent. Maar ook ik zal een poging wagen:

Om niet langdradig te worden zal ik bij de reformatie in de 16e eeuw beginnen, aangezien Protestants en Rooms hier in Nederland het meest vertegenwoordigd zijn.

Kort gezegd is iedere kerkverband dat na de reformatie ontstaan Protestants. De naam protestant komt van het Latijnse ‘pro-testari’, dat betekent: een publiek getuigenis afleggen ten overstaan van anderen die dat betwisten.
Oftewel ze stonden voor het geloof tegenover Rome.
Hoewel je boeken kunt wijden aan de verschillen, zal ik er enkele noemen.

Sola Scriptura, alleen de schrift, tradities en overleveringen zijn niet gezaghebbend.

Sola Gratia, alleen uit genade, goede werken dragen niet mee tot behoud.

Sola Fide, alleen door geloof, sacramenten en lidmaatschap geven geen behoud.

Kritiekpunten die ook een duidelijke scheidslijn leveren zijn:
Aflaat en beeldendienst.

Met betrekking tot de hierarchie in de Roomse kerk willen er nog wel eens verschillen tussen de verschillende protestantse kerkverbanden, die er over de wereld zijn, bestaan.
Alhoewel ik als gereformeede ook de Roomse hierarchie afwijs.

Tijdens de reformatie waren er een aantal belangrijke theologen die toen optraden waaronder Maarten Luther, Huldrich Zwingli en Johannes Calvijn. Er zitten verschillen in hun opvattingen met betrekking tot Rome.

Calvijn ging verder dan Luther. Zo wordt bijvoorbeeld de Roomse mis door de Calvinisten veroordeeld omdat deze stelt dat de hostie en de wijn echt in het lichaam en bloed van Jezus Christus veranderd. Bij de Lutheranen kom je die leer ook weer tegen.
In Nederland heeft Luther nooit een belangrijke rol gespeeld. De gereformeerde kerken, of om het internationaal te zeggen, the reformed churches, zijn van oorsprong Calvinistisch. Ik zeg van oorsprong omdat in veel van de grootste kerkverbanden die de naam gereformeerd dragen, de christelijke leer nauwelijks meer gepreekt wordt door de vrijzinnigheid die daar heerst.

Gereformeerd wordt ook vaak kort weergegeven met de woorden: Ecclesia Reformata Semper Reformanda. Dat betekent dat de kerk die gereformeerd wil blijven zich moet blijven reformeren en wel naar de bijbel. De term gereformeerd is hetzelfde als de term hervormd. re-formeren, betekent opnieuw formeren, evenals her-vormen.

De Protestantse Calvinistische kerk die in Nederland na de reformatie ontstond heette de Gereformeerde kerk in Nederland later werd die naam omgedoopt in de Hervormde kerk door Koning Willem I in 1816.

In 1619 was de bekende synode van Dordrecht, toen werden de remonstranten veroordeeld en uit de kerk geweerd, De Dordse Leerregels werden opgesteld. Ook werd hier besloten tot het vertalen van de bijbel in het Nederlands, deze vertaling werd de Statenvertaling.

In 1934 scheidde Hendrik de Cock zich af met een groep bijbelgetrouwe christenen, vanwege de vrijzinnigheid die er in de hervormde kerk was. Een halve eeuw later stapte Abraham Kuyper uit de Hervormde kerk om dezelfde reden.
De twee aparte kerken vonden elkaar al snel en fuseerden in de Gereformeerde kerken in Nederland. Een paar kerken bleven afzijdig vanwege een leer van Kuyper mbt de doop en vormden de Christelijk Gereformeerde kerken.
weer ongeveer een halve eeuw later ontstond er een scheuring in de Gereformeerde kerken in Nederland vanwege diezelfde leer, en ontstonden er twee kerkgenootschappen met dezelfde naam. Ter onderscheidt wordt voor de kerken die zich hebben vrijgemaakt van de onjuiste synodebesluiten de achtervoegsel vrijgemaakt gebruikt, in tegenstelling tot synodaal voor de andere partij.

Ik zal binnenkort meer posten, want ik moet nu weg.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 16:04
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 26-01-2005 @ 22:42 :
Nee, want volgens mij behoort het jodendom daar toch echt niet toe, maar die geloven wel in het OT.
het jodendom is dan ook iets anders als het christendom. het is een totaal ander geloof (vooral in de ogen van de joden). protestants en katholiek zijn beide stromingen binnen de afscheiding van het jodendom. daarnaast is de islam dus ook een afscheiding.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 16:57
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 27-01-2005 @ 17:04 :
het jodendom is dan ook iets anders als het christendom. het is een totaal ander geloof (vooral in de ogen van de joden). protestants en katholiek zijn beide stromingen binnen de afscheiding van het jodendom. daarnaast is de islam dus ook een afscheiding.
Inderdaad. Dus mijn vraag was: hoe noem je alle geloven bij elkaar die in uitgaan van het OT (en dus niet van de alternatieve versie van het OT, de Koran).
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 17:09
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 27-01-2005 @ 17:57 :
Inderdaad. Dus mijn vraag was: hoe noem je alle geloven bij elkaar die in uitgaan van het OT (en dus niet van de alternatieve versie van het OT, de Koran).
o, zo .
geen idee. er zal vast een mooie naam voor verzonnen zijn, maar die is mij niet bekend.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 10:30
EnzYme
Avatar van EnzYme
EnzYme is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 26-01-2005 @ 17:01 :
Waarom spreekt niemand van jehova getuiges?
Omdat Jehova's een DWAALLEER is... dus niet zoals het in de bijbel staat...
DUS FOUT!
__________________
Oh yeah, you really got me now!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 11:51
Thirsa87
Thirsa87 is offline
heej,

ik ben Evangelisch en dat lijkt eigenlijk niet zo op de rest. Natuurlijk zijn de richtlijnen wel hetzelfde, maar wel verschillen. Wij hebben geen eigen kerkgebouw, maar we zitten in de aula van een school. We zingen geen psalmen maar opwekking. Je mag komen zoals je bent, dus geen kledingvoorschriften. Wij doen ook aan volwassendoop ipv kinderdoop.. en ik ga me binnekort laten dopen!!



groetjes,
Thirsa
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-01-2005, 15:28
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
Thirsa87 schreef op 31-01-2005 @ 12:51 :
heej,

ik ben Evangelisch en dat lijkt eigenlijk niet zo op de rest. Natuurlijk zijn de richtlijnen wel hetzelfde, maar wel verschillen. Wij hebben geen eigen kerkgebouw, maar we zitten in de aula van een school. We zingen geen psalmen maar opwekking. Je mag komen zoals je bent, dus geen kledingvoorschriften. Wij doen ook aan volwassendoop ipv kinderdoop.. en ik ga me binnekort laten dopen!!



groetjes,
Thirsa
Oftewel: Er bestaat nog een stroming: De Charismatische groeperingen, om het zo maar uit te drukken. Dit zijn bijvoorbeeld evangelische of pinkstergemeentes. Deze kenmerken zich niet door geen eigen kerk te hebben of geen psalmen te zingen, maar doordat ze los staan van andere gemeentes, veel vrijheid hebben. Zoals je in het protestantisme een kerkverband hebt (bijv: PKN, CGK, Gereformeerd(vrijgemaakt), bestaan die niet in de charismatische beweging. Daar heb je wel overkoepelende organisaties, maar die zitten dan weer anders in elkaar als in een protestantse kerk. Er zijn niet altijd grondbeginselen (uiteraard de bijbel, maar niet: de cathechismus, Dordtse leerregels, etc).
En er is vrijwel altijd 'volwassendoop.' Dit staat dan weer gelijk aan (tenminste mijn mening...) 'belijdenis doen' in een prot. kerk. Soms heb je dan in een charismatische beweging ipv kinderdoop, dat baby's opgedragen worden( en dat de ouders zeggen hun kind christelijk te willen opvoeden).
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 16:23
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
EnzYme schreef op 31-01-2005 @ 11:30 :
Omdat Jehova's een DWAALLEER is... dus niet zoals het in de bijbel staat...
DUS FOUT!
nee, jij staat ook niet in de bijbel .


kom maar even met zinnige argumenten dan waarom je niet langs de deur zou mogen volgens de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 18:14
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 31-01-2005 @ 17:23 :
nee, jij staat ook niet in de bijbel .


kom maar even met zinnige argumenten dan waarom je niet langs de deur zou mogen volgens de bijbel.
Ik denk niet dat er gedoelt wordt op deur aan deur evangelisatie.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 22:17
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 31-01-2005 @ 17:23 :
nee, jij staat ook niet in de bijbel .


kom maar even met zinnige argumenten dan waarom je niet langs de deur zou mogen volgens de bijbel.
Haha...ik vraag me af of ik vogens de wet aangifte zou kunnen doen wegens huisvredebreuk als zo iemand weer eens lastig komt doen...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 22:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
EnzYme schreef op 31-01-2005 @ 11:30 :
Omdat Jehova's een DWAALLEER is... dus niet zoals het in de bijbel staat...
DUS FOUT!
Elk geloof is een dwaalleer.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 22:31
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 31-01-2005 @ 23:28 :
Elk geloof is een dwaalleer.
Behalve mijn geloof, dat klopt namelijk


Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 22:32
Verwijderd
Citaat:
Wild Wizard schreef op 31-01-2005 @ 23:17 :
Haha...ik vraag me af of ik vogens de wet aangifte zou kunnen doen wegens huisvredebreuk als zo iemand weer eens lastig komt doen...
jij opent de deur toch en ze komen niet binnen.

Verder denk ik dat we wel weer iets meer over de stromingen mogen praten dan over de handelingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2005, 16:04
thedarkangel
Avatar van thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
EnzYme schreef op 31-01-2005 @ 11:30 :
Omdat Jehova's een DWAALLEER is... dus niet zoals het in de bijbel staat...
DUS FOUT!
Hoe weet jij nou dat dat een dwaalleer is? Heb je daar bewijs voor? Wie weet is het juist de juiste leer. ('k Hoop van niet, maar je weet maar nooit.)
__________________
You said you read me like a book, but the pages are all torn and frayed.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 17:32
Verwijderd
Citaat:
thedarkangel schreef op 01-02-2005 @ 17:04 :
Hoe weet jij nou dat dat een dwaalleer is? Heb je daar bewijs voor? Wie weet is het juist de juiste leer. ('k Hoop van niet, maar je weet maar nooit.)
Wat bedoel je met "de juiste leer"?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 10:42
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 31-01-2005 @ 17:23 :
nee, jij staat ook niet in de bijbel .


kom maar even met zinnige argumenten dan waarom je niet langs de deur zou mogen volgens de bijbel.
Wat de meeste mensen tegen jehova's hebben, is dat ze vaak maar gedeelten uit de Bijbel gebruiken, nl. de gedeelten die hen het beste uitkomen en de andere delen vaak 'vergeten'.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 10:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 07-02-2005 @ 11:42 :
Wat de meeste mensen tegen jehova's hebben, is dat ze vaak maar gedeelten uit de Bijbel gebruiken, nl. de gedeelten die hen het beste uitkomen en de andere delen vaak 'vergeten'.
Dat doet iedereen, blame them.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 10:43
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-02-2005 @ 11:42 :
Dat doet iedereen, blame them.
Oh ja? Op welke punten?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 11:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 07-02-2005 @ 11:43 :
Oh ja? Op welke punten?
Letterlijk nemen van de bijbel, leven na de dood, vergeving van zonden, ethische kwesties....

Bij alles in feite.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 12:23
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 07-02-2005 @ 11:42 :
Wat de meeste mensen tegen jehova's hebben, is dat ze vaak maar gedeelten uit de Bijbel gebruiken, nl. de gedeelten die hen het beste uitkomen en de andere delen vaak 'vergeten'.
hangt er ook maar net vanaf hoe je de bijbel zelf samenstelt. ik bedoel, de huidige protestantse bijbel is ook puur samengestelt. daarbij vind ik het dan dom op te roepen dat het gewoon puur FOUT is. dat je niet overtuigd bent van de juiste leer, oke. maar de bijbel is nou eenmaal zo interpreteerbaar als de pest.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 14:49
Verwijderd
Citaat:
ABgirl schreef op 07-02-2005 @ 11:42 :
Wat de meeste mensen tegen jehova's hebben, is dat ze vaak maar gedeelten uit de Bijbel gebruiken, nl. de gedeelten die hen het beste uitkomen en de andere delen vaak 'vergeten'.
Dat doen Christenen, Moslims en alle andere bijbelse geloven ook. Ik zie geen verschil.

Hoe vaak heb ik wel niet gehoord "God is goed, het staat in de Bijbel".
Ik heb toen maar eens te bijbel en de koran gedownload, en eens gaan doorlezen. Alleen al in genesis is god een en al ellende. Dat vergeten ze dan maar mooi even
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:19
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 08-02-2005 @ 15:49 :
Dat doen Christenen, Moslims en alle andere bijbelse geloven ook. Ik zie geen verschil.

Hoe vaak heb ik wel niet gehoord "God is goed, het staat in de Bijbel".
Ik heb toen maar eens te bijbel en de koran gedownload, en eens gaan doorlezen. Alleen al in genesis is god een en al ellende. Dat vergeten ze dan maar mooi even
Hmm, mens = eigenwijs, God = goed. Mens maakt er zelf een puinhoop en geeft vervolgens God de schuld...
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 15-02-2005 @ 16:19 :
Hmm, mens = eigenwijs, God = goed. Mens maakt er zelf een puinhoop en geeft vervolgens God de schuld...
Volgens bijbel: god maakt mens --> god zaait dood en verderf ten gunste van zijn uitverkorenen

En als jouw god graag de hele mensheid wil straffen voor de fouten van enkelen, dan is ze sowieso niet goed en niet het aanbidden waard.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 18:38
nr1235
nr1235 is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 08-02-2005 @ 15:49 :
Dat doen Christenen, Moslims en alle andere bijbelse geloven ook. Ik zie geen verschil.

Hoe vaak heb ik wel niet gehoord "God is goed, het staat in de Bijbel".
Ik heb toen maar eens te bijbel en de koran gedownload, en eens gaan doorlezen. Alleen al in genesis is god een en al ellende. Dat vergeten ze dan maar mooi even
Een en al ellende?

Hij is rechtvaardig en geeft ieder wat hij verdient.
En het boek Genesis bevat prachtige delen over mooie wonderlijke dingen die Hij voor ons gedaan heeft.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-02-2005, 18:40
nr1235
nr1235 is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 15-02-2005 @ 17:48 :
Volgens bijbel: god maakt mens --> god zaait dood en verderf ten gunste van zijn uitverkorenen

En als jouw god graag de hele mensheid wil straffen voor de fouten van enkelen, dan is ze sowieso niet goed en niet het aanbidden waard.
Excuse me?

En die avatar, waar slaat die op?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 19:15
meisje
meisje is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 26-01-2005 @ 17:01 :
Waarom spreekt niemand van jehova getuiges?
Omdat het een sekte is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.