Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
http://www.greenpeace.nl/campaigns/k...uraniumwinning Een oplossing zou kunnen zijn een kweekreactor, waar afval opnieuw verbrand kan worden. Maar de risico's hierbij zijn wel een stuk groter (non-proliferatie-verdragen). Citaat:
Citaat:
Een voordeel voor kernenergie zou kunnen zijn dat je niet (zo sterk) afhankelijk bent van externe variabelen. Voor wind- en zonne-energie heb je toch altijd wind of zon nodig. Opslag is nog te omslachtig en energie-inefficient
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zijn er trouwens echt mensen die zo'n kweekreactor als alternatief geven!? Ik stel me daarbij zo voor: allemaal embryo's kweken en de embryo's die je later niet meer nodig hebt maar verbranden en zo energie opwekken. (is dit echt wat je bedoelt?)
||
Citaat:
In een kweekreactor worden de neutronen ingevangen door het (niet bruikbare) Uranium (slechts 1% van het uranium is bruikbaar de 235-isotoop). Door het invangen van de neutronen ontstaat er plutonium, de grondstof voor de kernbom. Dus hoewel je hier dus heel goed energie mee op kunt wekken brengt het ook wat risico's met zich mee. Kweekreactoren zijn zelfs echt gebouwd. Bekendste voorbeeld (in Nederland) is Kalkar (net over de grens met Duitsland), waar een kweekreactor gebouwd werd die toen door protesten tegengehouden werd. Het is nu omgebouwd tot een pretpark: Kernwasser wunderland. Je moet er maar van houden denk ik. ![]() Volgens mij staan de enige actieve kweekreactoren in Rusland... maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Laatst gewijzigd op 12-10-2010 om 21:52. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
Dat zou dus het versterkte broeikaseffect verminderen, omdat mensen en dieren CO2 uitstoten, terwijl planten ze opnemen. Maar ik weet niet of je uitroeing van de mensen echt als argument voor kernenergie wil gebruiken. Een ander voordeel van kernenergie is dat het makkelijker in het huidige energienet ingepast kan worden, omdat het qua vermogen vergelijkbaar is met een klassieke energiecentrale, terwijl wind- en zonne-centrales veel kleinere en gedecentraliseerde vermogens opleveren.
||
Citaat:
![]() Toch even een glimlach om dit stuk.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
beschouwing kernenergie marcelkastelein | 2 | 19-01-2020 18:58 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
debat kernenergie!!! marcelkastelein | 6 | 07-06-2011 14:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kernenergie voor een groene toekomst? Laisve | 173 | 02-12-2010 17:01 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[ANW] inleiding voor PO (kernenergie) Sakurai | 11 | 18-05-2009 09:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Suriname heeft plannen voor kernenergie Supersuri | 343 | 02-04-2007 14:57 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kernenergie--> mening stelling kernenergie moet alternatief worde vor fosiele brands ilovemysweettie | 54 | 02-04-2003 20:40 |