Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2009, 22:01
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Dingen zoals het beleid om bewust de kamernood onder studenten te verergeren, en ander asociaal gemeentelijk beleid, heeft GL fors stemmen gekost onder jongeren. Bovendien denken jongeren steeds vaker vanuit ratio in plaats van dogma, en krijgt Groenlinks dus ook electoraal klappen omdat mensen het vreemd vinden dat een partij die zichzelf groen noemt, verklaart tegenstander van duurzame groene kernenergie (en dus voorstander van meer CO2 uitstoot) is.
.
Kernenergie duurzaam ?
Oud 05-03-2009, 22:28
Verwijderd
Er is niet oneindig veel uranium, maar nog wel genoeg voor een paar eeuwen, zeker als de efficiëntie verhoogd wordt. Daarnaast kun je ook nog andere materialen gebruiken zoals thorium.
Oud 06-03-2009, 09:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kernenergie duurzaam ?
Uiteraard. Geen CO2 uitstoot, nog eeuwen mee voort te gaan, veilig, en afval (dat tegenwoordig véél minder lang radioactief is) kunnen we veilig permanent onder de grond opslaan. En nog goedkoper ook..
Oud 06-03-2009, 10:18
Elle
Elle is offline
Citaat:
Uiteraard. Geen CO2 uitstoot, nog eeuwen mee voort te gaan, veilig, en afval (dat tegenwoordig véél minder lang radioactief is) kunnen we veilig permanent onder de grond opslaan. En nog goedkoper ook..
Een groot minpunt vind ik echter dat: op het moment dat er echt een ramp plaatsvindt men er generaties lang de grote consequenties van moet ondervinden. Of ik moet nu een aantal dingen verwarren.

Trouwens Edit:
Volgens wikipedia valt de duurzaamheid van kernenergie te betwisten. Nou ja, het is volgens hen simpelweg niet duurzaam!
Citaat:
Kernsplijting en Kernfusie:

Kernenergie is niet duurzaam, en kernfusie energie is nog niet beschikbaar, daarvan is nog niet bekend hoeveel energie en vervuiling de winning gaat opleveren. Vooral bij de winning van uranium komt veel CO2 vrij. Deze hoeveelheid is afhankelijk an de concentratie van uranium in het erts. Naarmate dat armer wordt, zal er steeds meer CO2 bij vrijkomen. Bovendien is de voorraad uranium eindig, dus kernsplitsing is per definitie niet duurzaam. Vooral als moet worden overgeschakeld naar het winnen van uranium uit zeewater, zal de benodigde energie exponentieel stijgen. De argumenten op een rijtje:

* De voorraad kernbrandstof is eindig.
* Kernenergie laat onze nazaten met een aanzienlijke last van het kernafval. Met de huidige stand van de techniek vooor 10 tot 100.000 jaren. (deze 2 argumenten zijn de belangrijkste uit de Brundtland definitie voor duurzaam)
* Publieke acceptatie van kernenergie en de splijtstofcyclus.
* Veiligheidsrisico’s van kerncentrales en andere onderdelen van de splijtstofcyclus.
* Levensduur en beheer van nucleair afval, vooral het hoogradioactieve afval.
* Verspreiding (proliferatie) van nucleair materiaal en kernwapens
* Accumulatie van radioactieve stoffen in de biosfeer.
* Kosten van kernenergie.
* Industriële ontwikkeling (lokale kennisinfrastructuur, belangstelling afnemers, spin offs, werkgelegenheid).
* Lock-in effecten (effect op ontwikkeling niet-kernenergie opties).
Bron: wikipedia

Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 10:26.
Oud 06-03-2009, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Een groot minpunt vind ik echter dat: op het moment dat er echt een ramp plaatsvindt men er generaties lang de grote consequenties van moet ondervinden. Of ik moet nu een aantal dingen verwarren.
Dat valt reuze mee. Hoeveel mensen zijn er nu omgekomen door Tsjernobyl? Een paar duizend? Vervelend voor die mensen, maar zeker niet "generaties lang grote consequenties", tenzij je vindt dat het verkeer in Nederland ook "generaties lang grote consequenties" levert.
Oud 06-03-2009, 10:38
Elle
Elle is offline
Citaat:
Dat valt reuze mee. Hoeveel mensen zijn er nu omgekomen door Tsjernobyl? Een paar duizend? Vervelend voor die mensen, maar zeker niet "generaties lang grote consequenties", tenzij je vindt dat het verkeer in Nederland ook "generaties lang grote consequenties" levert.
Dan verwar ik dus blijkbaar iets? Uiteraard kan je alle risico's bagatelliseren en is dit subjectief. Bovendien is het aantal doden niet per definitie een algehele parameter voor iets dat ik bestempel als ramp. (dat vind ik nogal kortzichtig) Maakt het niet een verschil dat Nederland een stuk ''dichtbevolkter'' is dan Tjernobyl en dat de schade, die veroorzaakt wordt heel moeilijk te reduceren is (bv de kerndeeltjes in de omgeving)? Volgens mij kreeg ik op de middelbare school te horen dat de schade, die wordt veroorzaakt kan worden overgedragen aan je kinderen... En ja... dit alles vind ik een groot minpunt! Niet dat ik pleit voor een verbod etc., maar persoonlijk vind ik het niet erg om iets wat ik als een minpunt beschouw zo te noemen.

Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 10:43.
Oud 06-03-2009, 10:41
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Dan verwar ik dus blijkbaar iets? Uiteraard kan je alle risico's bagatelliseren en is dit subjectief. Maakt het niet een verschil dat Nederland een stuk ''dichtbevolkter'' is dan Tjernobyl en dat de schade, die veroorzaakt wordt heel moeilijk te reduceren is (bv de kerndeeltjes in de omgeving)? Volgens mij kreeg ik op de middelbare school te horen dat de schade, die wordt veroorzaakt kan worden overgedragen aan je kinderen...
Alles heeft zo z'n risico. Moderne kern-energie centrales zijn veel beter dan die van Tjernobyl en dat is de grootste ramp ooit. Ik denk dat mensen vooral gestrokken zijn omdat je het niet kan zien. Een koolcentrale die helemaal affikt is ten minste duidelijk.
Oud 06-03-2009, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Alles heeft zo z'n risico. Moderne kern-energie centrales zijn veel beter dan die van Tjernobyl en dat is de grootste ramp ooit. Ik denk dat mensen vooral gestrokken zijn omdat je het niet kan zien. Een koolcentrale die helemaal affikt is ten minste duidelijk.
Tja, mensen zijn nu eenmaal bang voor dingen die ze niet begrijpen.
Oud 06-03-2009, 10:49
Elle
Elle is offline
Citaat:
Ik denk dat mensen vooral gestrokken zijn omdat je het niet kan zien. Een koolcentrale die helemaal affikt is ten minste duidelijk.
Ja, zoiets zei mijn natuurkunde docent vroegah ook. Ik pleit ook niet voor een verbod, maar ik vind het inderdaad beangstigend dat er schade is, die je niet kan zien. (en niet omdat ik het niet begrijp)

Even nog een vraagje uit nieuwsgierigheid... is het bekent tot ongeveer hoeveel generaties (gem) de schade is na de kernramp? Dit is voor mezelf eigenlijk een beetje een 'black box.'
Oud 06-03-2009, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Ja, zoiets zei mijn natuurkunde docent vroegah ook. Ik pleit ook niet voor een verbod, maar ik vind het inderdaad beangstigend dat er schade is, die je niet kan zien. (en niet omdat ik het niet begrijp)

Even nog een vraagje uit nieuwsgierigheid... is het bekent tot ongeveer hoeveel generaties (gem) de schade is na de kernramp? Dit is voor mezelf eigenlijk een beetje een 'black box.'
2, 3, zoiets.
Oud 06-03-2009, 10:53
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
2, 3, zoiets.
Wat korter is dan de schade van oorlog of ondervoeding gok ik zo.
Oud 06-03-2009, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Ja, bijvoorbeeld, het is sowieso wel te bagatelliseren, zeker als de klimaatproblematiek zo ernstig is als Gore ons wil doen geloven (overstromingen, droogtes e.d. kosten een stuk meer mensenlevens).
Oud 06-03-2009, 10:58
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ja, bijvoorbeeld, het is sowieso wel te bagatelliseren, zeker als de klimaatproblematiek zo ernstig is als Gore ons wil doen geloven (overstromingen, droogtes e.d. kosten een stuk meer mensenlevens).
Mensenlevens gaan uiteindelijk niet verloren worden door de rampen van klimaatsverandering. Dan heb je het maar over een paar miljoen mensen.

Wacht maar tot grote gebieden landbouwgrond flink achteruit gaan. Vooral in ontwikkelingslanden die toch altijd als eerste geraakt worden. Dan zal je het gaan hebben over tientallen als niet honderd miljoen mensen die de pijp uit gaan.
Oud 06-03-2009, 11:03
Elle
Elle is offline
Citaat:
Waarom de link trekken met ondervoeding en oorlog? Op die manier kan je alles bagatelliseren. Ik zie niet zo veel heil in het vergelijken van ernstige gebeurtenissen, die niet zo veel met elkaar te maken hebben.
Citaat:
Kazet Nagorra schreef:
2, 3, zoiets.
Oké dankje, wil je hier of per PM mij de bron posten...? zodat ik één en ander na kan lezen.
Oud 06-03-2009, 11:09
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Waarom de link trekken met ondervoeding en oorlog? Op die manier kan je alles bagatelliseren. Ik zie niet zo veel heil in het vergelijken van ernstige gebeurtenissen, die niet zo veel met elkaar te maken hebben.
Omdat je slechts gelimiteerde tijd en energie hebt om je over dingen zorgen te maken. Het bagataliseren van onderwerpen zoals de doden door kernenergie is een manier om meer energie over te houden voor problemen zoals klimaatsverandering.
Oud 06-03-2009, 11:17
Elle
Elle is offline
Citaat:
Omdat je slechts gelimiteerde tijd en energie hebt om je over dingen zorgen te maken. Het van onderwerpen zoals de doden door kernenergie is een manier om meer energie over te houden voor problemen zoals klimaatsverandering.
Dat kan anders prima samen. In Nederland zou een kernramp best grote gevolgen kunnen hebben en ik benoem het persoonlijk als een minpunt. (andere vormen van energiewinning hebben evenzo minpunten, die een ieder mag benoemen) Veel tijd en aandacht kost mij dit niet. Daarnaast kan je, je bezig houden met klimaatverandering etc. en (misschien wel) je focus grotendeels daarop richten. (als je het bekijkt op het niveau van de politiek). Als je het bekijkt op het niveau van een individu (bv een forummer) dan vind ik het in dit geval afkeurenswaardig dat men dat wat de ander benoemt als een minpunt te bagatelliseren.(wie weet houdt de betreffende forummer zich wel meer bezig met klimaatverandering dan jij en de meesten hier) Zo kunnen we veel van de problematiek die andere forummers op N&A aankaarten gaan lopen bagatelliseren.

Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 11:26.
Oud 06-03-2009, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Dat kan anders prima samen. De gevolgen van een kernramp kan je mijn inziens niet zo ver bagatelliseren. In Nederland zou het betreffende best grote gevolgen kunnen hebben en ik benoem het persoonlijk als een minpunt. (andere vormen van energiewinning hebben evenzo minpunten, die een ieder mag benoemen) Veel tijd en aandacht kost mij dit niet. Daarnaast kan je, je bezig houden met klimaatverandering etc. en (misschien wel) je focus grotendeels daarop richten. (als je het bekijkt op het niveau van de politiek).
Waarom kun je dat niet zo ver bagatelliseren?
Oud 06-03-2009, 11:34
Elle
Elle is offline
Citaat:
Waarom kun je dat niet zo ver bagatelliseren?
Omdat ik het geen slechte zaak vind om verder te kijken dan me neus lang is en ik me graag met zo veel mogelijk zaken bezig houdt. Waarbij ik het voor mezelf belangrijk vind dat mijn focus zich verplaats en dat ik me zo veel mogelijk inleef in vormen van problematiek;

Zo kan je zeggen: pedofilie schaadt minder mensen dan een oorlog dus... enz

Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 11:39.
Oud 06-03-2009, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Omdat ik het geen slechte zaak vind om verder te kijken dan me neus lang is en ik me graag met zo veel mogelijk zaken bezig houdt. Waarbij ik het voor mezelf belangrijk vind dat mijn focus zich verplaats en dat ik me zo veel mogelijk inleef in vormen van problematiek;

Zo kan je zeggen: pedofilie schaadt minder mensen dan een oorlog dus... enz
Het is nuttig om de risico's van kernenergie zo klein mogelijk te maken. Dat lijkt ook gelukt te zijn, want met een moderne kerncentrale is nog nooit een (groot) ongeluk gebeurd.
Oud 06-03-2009, 12:06
Elle
Elle is offline
Citaat:
Het is nuttig om de risico's van kernenergie zo klein mogelijk te maken. Dat lijkt ook gelukt te zijn, want met een moderne kerncentrale is nog nooit een (groot) ongeluk gebeurd.
Dat lijkt me ook nuttig, maar dat neemt uiteraard niet alles weg. Zo is het risico dat iemand verkracht wordt door een pedofiel waarschijnlijk kleiner dan de kans dat iemand omkomt door een oorlog. Ik analyseer graag in de breedte (in hoeverre dat mogelijk is voor mij.)

Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 12:21.
Oud 06-03-2009, 12:42
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Kernenergie duurzaam ?
Ja, hoe meer centrales ontploffen hoe beter voor het milieu

Citaat:
De omgeving van Tsjernobyl en Prypjat is na de ramp afgesloten vanwege de hoge radioactiviteit. Doordat er geen mensen meer wonen, heeft de natuur vrij spel. Zo is de omgeving een waar natuurreservaat geworden, waar allerlei bijzondere flora en fauna te vinden is.
Oud 06-03-2009, 12:43
De Veroorzaker
Citaat:
Dat lijkt me ook nuttig, maar dat neemt uiteraard niet alles weg. Zo is het risico dat iemand verkracht wordt door een pedofiel waarschijnlijk kleiner dan de kans dat iemand omkomt door een oorlog. Ik analyseer graag in de breedte (in hoeverre dat mogelijk is voor mij.)
Wereldwijd wel natuurlijk, maar voor mijn broertje bijvoorbeeld niet.
Oud 06-03-2009, 12:52
Elle
Elle is offline
Citaat:
Wereldwijd wel natuurlijk, maar voor mijn broertje bijvoorbeeld niet.
Ja... en zo stelt iedereen zijn prioriteiten.
Oud 06-03-2009, 13:39
Verwijderd
Citaat:
En natuurlijk ook korter dan de schade die voortkomt uit conventionele energieopwekkers.
Oud 06-03-2009, 13:43
Verwijderd
Citaat:

Trouwens Edit:
Volgens wikipedia valt de duurzaamheid van kernenergie te betwisten. Nou ja, het is volgens hen simpelweg niet duurzaam!

Wat een kutdefinitie van duurzaam, volgens die definitie zouden windmolens en zonnepanelen ook niet duurzaam zijn, immers niets is 100% duurzaam. Je kan wel spreken van duurzamer dan andere dingen, maar iets duurzaam noemen is gewoonweg onjuist.
Advertentie
Oud 06-03-2009, 13:46
Elle
Elle is offline
Citaat:
Wat een kutdefinitie van duurzaam, volgens die definitie zouden windmolens en zonnepanelen ook niet duurzaam zijn, immers niets is 100% duurzaam. Je kan wel spreken van duurzamer dan andere dingen, maar iets duurzaam noemen is gewoonweg onjuist.
Wordt er daar nou gesproken over een waterdichte (k**)definitie of worden er argumenten aangehaald?
Oud 06-03-2009, 13:50
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wordt er daar nou gesproken over een waterdichte (k**)definitie of worden er argumenten aangehaald?
Er worden wel argumenten aangehaald, maar niet allemaal duurzaamheid elementen. Een voorbeeld is de maatschappelijke acceptatie. Slavernij was bij de Romeinen bijvoorbeeld prima geaccepteerd, maar op de lange termijn niet duurzaam, want de slaven raken na een tijdje op. Terwijl dat toch echt een van de argumenten is die jij gebruikt voor duurzaamheid.

Offtopic: Ik denk alleen dat deze toon van jullie beiden geen leuk gesprek oplevert
Oud 06-03-2009, 13:58
Elle
Elle is offline
Citaat:
Er worden wel argumenten aangehaald, maar niet allemaal duurzaamheid elementen. Een voorbeeld is de maatschappelijke acceptatie. Slavernij was bij de Romeinen bijvoorbeeld prima geaccepteerd, maar op de lange termijn niet duurzaam, want de slaven raken na een tijdje op. Terwijl dat toch echt een van de argumenten is die jij gebruikt voor duurzaamheid.
Kitten, er is een verschil tussen een bron citeren en iets daadwerkelijk zeggen. Als ik een bron citeer waarin staat dat kinderen niet moeten buiten spelen en ik zeg eronder (of erboven): ''volgens deze bron moeten kinderen niet buiten spelen'' dan is he krom om te zeggen: ''terwijl jij wel van mening bent dat kinderen niet buiten moeten spelen.''
Citaat:
Terwijl dat toch echt een van de argumenten is die jij gebruikt voor duurzaamheid.
Dus nee, dat zeg ik niet. Misschien is wikipedia wel incorrect hier... tja...

Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 14:04.
Oud 06-03-2009, 14:03
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Kitten, er is een verschil tussen een bron citeren en iets daadwerkelijk zeggen. Als ik een bron citeer waarin staat dat kinderen niet moeten buiten spelen en ik zeg eronder (of erboven): ''volgens deze bron moeten kinderen niet buiten spelen'' dan is he krom om te zeggen: ''terwijl jij wel van mening bent dat kinderen niet buiten moeten spelen.''
Dus nee, dat zeg ik niet.
Meestal als je iets posts, ben je het eens met wat er gezegd wordt, ook al is het niet van eigen hand. Ik denk niet dat jij wikipedia heb geposts omdat je zo'n voorstander bent van kernfusie.

Citaat:
Verder vind ik de vergelijking, die jij trekt krom. (misschien is die van wikipedia dat ook wel. Ik wil best wel iets leren/opsteken, maar ach.. tot nu toe zijn de argumenten schaars)
Je refereert naar een stuk dat de publieke opinie als een kenmerk van duurzaamheid geeft. Daar is mijn vergelijking op gebaseerd.

Ik denk alleen niet dat we hier echt de technische details kunnen bedenken die nodig zijn om kernfusie echt goed te begrijpen.
Oud 06-03-2009, 14:14
Elle
Elle is offline
Citaat:
Meestal als je iets posts, ben je het eens met wat er gezegd wordt, ook al is het niet van eigen hand. Ik denk niet dat jij wikipedia heb geposts omdat je zo'n voorstander bent van kernfusie.
Dan is dat een verkeert ''vooroordeel.'' van jouw(of hoe je het ook wilt noemen)
Zal ik is wat verklappen... op de middelbare school was ik een fervente voorstander van kernenergie ... nu kijk ik liever objectief naar alle vormen van energie en bekijk goed de plus- en minpunten en ik ben er gewoon niet uit welke vorm van energie ik nou het meest moet toejuichen

Citaat:
Je refereert naar een stuk dat de publieke opinie als een kenmerk van duurzaamheid geeft. Daar is mijn vergelijking op gebaseerd.
Huh? Wat wil je hiermee zeggen?

Citaat:
Ik denk alleen niet dat we hier echt de technische details kunnen bedenken die nodig zijn om kernfusie echt goed te begrijpen.
Dat zou ik wel leuk vinden
Oud 06-03-2009, 14:16
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Huh? Wat wil je hiermee zeggen?
Jij vond het een scheve vergenlijking. Ik leg uit waarop ie gebaseerd is. Stuur me maar een PM als je het verder uit wil werken.
Oud 06-03-2009, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Wat voor argumenten heb je nodig? Het is toch glashelder? Een zonnepaneel moet op den duur vervangen worden, windmolens hebben veel onderhoud nodig, helemaal die op zee staan vanwege de werking van het zoute water op de betonnen pijlers. Al met al betekent dat dus niet dat het geen duurzame energiebronnen zijn.
Oud 06-03-2009, 16:59
Elle
Elle is offline
Citaat:
Wat voor argumenten heb je nodig?
Neen, ik vraag in hetgeen jij citeert niet om argumenten.

Citaat:
Een zonnepaneel moet op den duur vervangen worden, windmolens hebben veel onderhoud nodig, helemaal die op zee staan vanwege de werking van het zoute water op de betonnen pijlers. Al met al betekent dat dus niet dat het geen duurzame energiebronnen zijn.
Even los van wat ik beschouw als duurzame energiebronnen (bovendien heb ik daar volgens mij nog geen uitlatingen over gedaan in dit topic). Wat precies denk je dat ik beschouw als (een) duurzame energiebron(nen)? Zodat je post nog 'sense' maakt tegenover mij. Nu kan ik je post niet echt plaatsen, want ikzelf heb volgens mij nergens beweert dat hetgeen jij hier post waar is of niet. Je kon het namelijk net zo makkelijk losstaand in dit topic posten als 'jouw mening'(deadlock) in plaats van een reactie op mij.

Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 17:41.
Oud 06-03-2009, 17:47
Verwijderd
Ik denk dat deadlock probeert te zeggen dat er inderdaad CO2 vrijkomt bij de productie van kernenergie, maar dat dit net zo goed geldt voor "groene" energie zoals windmolens.
Oud 06-03-2009, 17:57
Elle
Elle is offline
Citaat:
Ik denk dat deadlock probeert te zeggen dat er inderdaad CO2 vrijkomt bij de productie van kernenergie, maar dat dit net zo goed geldt voor "groene" energie zoals windmolens.
Dat kan. Desalniettemin maakt de reactie van ''deadlock'' tegenover hetgeen ik daadwerkelijk beweer in dit topic geen 'sense', Kazet. Maar genoeg hierover.

Ik kwam onderstaande tegen en ik hoop niet dat het betreffende te ''diep gravend'' is voor dit (sub)forum en wel past in dit topic… maar dit is volgens wikipedia een weergave van wat er speelt bij de voor- en tegenstanders van kernenergie.
Citaat:
Debate on nuclear power

Main article: Nuclear power debate

Proponents of nuclear energy contend that nuclear power is a sustainable energy source that reduces carbon emissions and increases energy security by decreasing dependence on foreign oil.[78] Proponents also emphasize that the risks of storing waste are small and can be further reduced by using the latest technology in newer reactors, and the operational safety record is already good when compared to the other major kinds of power plants.

Critics believe that nuclear power is a potentially dangerous and declining[79] energy source, with decreasing proportion of nuclear energy in power production, and dispute whether the risks can be reduced through new technology. Critics also point to the unresolved problem of storing radioactive waste, the history of and continuing potential for possibly severe radioactive contamination by accident or sabotage, the history of and continuing possibility of nuclear proliferation and the disadvantages of centralized electrical production.

Arguments of economics and safety are used by both sides of the debate.
Oud 06-03-2009, 20:50
Mobius
Mobius is offline
Gaat toch nog goedkomen met dat nucleaire programma.

Citaat:
Pro-nuclear Green candidate faces axe

By Michael McCarthy, Environment Editor

Tuesday, 24 February 2009

A Green Party parliamentary candidate is facing disciplinary action after calling for the reintroduction of nuclear power, which is strictly against party policy.
Related articles

* The Big Question: Does nuclear power now provide the answer to Britain’s energy needs?

Chris Goodall, prospective parliamentary candidate for Oxford West and Abingdon, upset many party members with his assertion in yesterday’s Independent that atomic energy has a role to play in the fight against climate change. Mr Goodall was one of four prominent environmentalists disclosed as having had a change of heart about the nuclear issue, having moved from an anti-nuclear stance to believing that atomic power is a necessary part of the energy mix in the struggle to cut carbon emissions and halt global warming.

The others are Lord Smith of Finsbury, the former Labour cabinet minister who now chairs the Environment Agency; Stephen Tindale, a former executive director of Greenpeace, and Mark Lynas, the author of two studies of climate change. But while the others are in essence free agents, Mr Good-all’s case is distinctive in that his views are now formally at odds with one of his own party’s key policy positions.

Resolute opposition to nuclear power has been a cornerstone of Green party policy for years, as is made clear in the party’s principal policy document, Manifesto for a Sustainable Society, which states unambiguously that a Green government, on taking office, would set a deadline for phasing out all nuclear power.

Mr Goodall’s remarks had left many party members “seriously concerned”, the Green Party leader, Caroline Lucas, MEP, said last night. “It is of great concern to me that a candidate should be promoting a policy which is at odds with the party manifesto, and I shall be taking that forward,” she said. “In any party, you have a range of different views, but once selected as a parliamentary candidate, you have a particular responsibility.”

The matter would be dealt with by the party’s regional council, after speaking to Mr Goodall directly, she said. Asked if this would include disc-iplinary action and possibly even de-selection as a candidate, Ms Lucas would only say: “We will be taking appropriate measures.”
Bron
Oud 06-03-2009, 21:37
De Veroorzaker
En Kazet en zijn collega's gaan dit ook nog maken:

http://www.iter.org/
Oud 07-03-2009, 07:08
hookee
hookee is offline
"Voor het produceren van kernenergie komt CO2 vrij"
Het lijkt me voor de waarde van deze uitspraak goed om te weten in welke verhouding dit staat tot de niet-duurzame manier van energie opwekken.
Voor het graven naar en bewerken van uranium zijn machines nodig die CO2 produceren. Datzelfde geldt dan toch ook voor kolen?
Ook voor het bouwen van windmolens of zonnepanelen wordt CO2 geproduceerd, maar in welke verhouding staat dat tot de energie opbrengst. En vergelijk dat weer in vergelijking met dezelfde energieopbrengst d.m.v. kolen/gas.
En dan nog; is CO2 (waar momenteel zoveel geld mee verdiend wordt) eigenlijk wel een probleem? Plantjes zijn er wel blij mee, groeien als nooit tevoren.

Maar volgens mij hebben we dit topic al eens besproken..
Oud 07-03-2009, 07:31
Kitten
Kitten is offline
Over CO2 - Dat hebben we inderdaad een anderhalf jaar geleden een keer besproken. De conclusie is dat CO2 niet leidt tot de vastlegging van meer koolstof in de grond. Dit ligt aan het feit dat ontbindingsprocessen meer versnellen dan de groei van plantmateriaal.
Oud 07-03-2009, 08:09
Elle
Elle is offline
Een exacte kostenvergelijking met andere energiebronnen is moeilijk, omdat hierbij heel veel factoren een rol spelen. In Nederland is het volgens wikipedia momenteel zo dat gasgestookte centrale over de gehele linie gezien goedkopere stroom levert dan een nieuw te bouwen kerncentrale. (wat dit precies zegt...)

Daarnaast is volgens wikipedia de grondstof voor kernsplijting (Uranium) beperkt voorradig en daarmee niet duurzaam. Berekeningen van het Nucleaire Energie Agentschap laten zien dat er de hoeveelheid 100 jaar voorradig is… gebaseerd op het energieverbruik in 06. Met kweekreactoren (kernfusie) zou de voorraad wat langer mee kunnen gaan, maar die technologie levert volgens wikipedia geen goed economisch rendement. Desondanks schijnt er de laatste tijd wat meer belangstelling te zijn voor kernenergie (o.a.) vanwege de uitputting van fossiele brandstoffen. Kerncentrales zelf schijnen niet echt significant bij te dragen aan het broeikaseffect. De brandstofkosten voor kernenergie (op zich zelf) zijn lager dan lager dan bij conventionele energie. Desalniettemin is kernenergie geen uiteindelijk alternatief voor fossiele brandstof. Kerncentrales worden gevoed door een splijtstof, dat wordt ontgonnen op een beperkt aantal locaties en de facto ook een eindige brandstof is. Er is een verwachting dat de vraag naar uranium de komende decennia groter zal worden dan het aanbod en dat het betreffende sterke prijsstijgingen als gevolg zal hebben. De lange termijn rol van kernenergie is volgens wikipedia betwistbaar. De kosten voor de opruiming van kernafval zijn groot en worden naar de toekomst verschoven en in Nederland schijnt volgens wikipedia de wako niet toereikend te zijn. Ik heb het één en ander over energie opwekking gelezen, maar kernenergie lijkt (gebaseerd op hetgeen ik gelezen heb) nog niet echt het walhalla op dit gebied. Als iemand anders nog aanvullingen heeft....
Oud 07-03-2009, 09:30
Kitten
Kitten is offline
Dat doorgaan op de huidige trend geen optie is en er geen alternatieven aanwezig zijn die over gehele linie voldoende rendement verkrijgen. We toch echt te tijd moeten overbruggen die we nodig hebben om het uiteindelijke alternatief (zonne-, wind- of waterenergy?) te bereiken. Ik denk niet dat iemand hier heeft beweerd dat kern-energie perfect is.
Oud 07-03-2009, 09:39
Elle
Elle is offline
Citaat:
Dat doorgaan op de huidige trend geen optie is en er geen alternatieven aanwezig zijn die over gehele linie voldoende rendement verkrijgen. We toch echt te tijd moeten overbruggen die we nodig hebben om het uiteindelijke alternatief (zonne-, wind- of waterenergy?) te bereiken. Ik denk niet dat iemand hier heeft beweerd dat kern-energie perfect is.
Ik neem aan dat je reactie betrekking heeft op mijn post...?
Desondanks wil ik je toch op wat wijzen. De titel van dit topic is toch echt: Kernenergie voor een groene toekomst?. Uit mijn post kan je opmaken dat het betreffende onder ander op wikipedia wordt betwist. Daarentegen beweert niemand dat er beweert wordt dat kernenergie perfect is
Oud 07-03-2009, 10:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Er bestaan sinds 1956 al soorten kerncentrales waarbij een meltdown fysiek onmogelijk is.

Bovendien was dat om te beginnen al nooit een realistische mogelijkheid voor willekeurig welke moderne centrale. Wat veel milieufanatici niet weten, is dat Tjernobyl van crappy kwaliteit was, voor een test alle veiligheidssystemen uitgeschakeld waren, en zelfs daarna men nog fout op fout moest stapelen om een ramp te kunnen veroorzaken.

Dat noemen als nadeel van kernenergie is in hoe realistisch het is te vergelijken met zeggen dat meteorieten een nadeel zijn van windenergie, omdat het best nog wel eens zo zou kunnen zijn dat windmolens meteorieten aantrekken.
Oud 07-03-2009, 10:16
Elle
Elle is offline
Citaat:
Er bestaan sinds 1956 al soorten kerncentrales waarbij een meltdown fysiek onmogelijk is.

Bovendien was dat om te beginnen al nooit een realistische mogelijkheid voor willekeurig welke moderne centrale. Wat veel milieufanatici niet weten, is dat Tjernobyl van crappy kwaliteit was, voor een test alle veiligheidssystemen uitgeschakeld waren, en zelfs daarna men nog fout op fout moest stapelen om een ramp te kunnen veroorzaken.

Dat noemen als nadeel van kernenergie is in hoe realistisch het is te vergelijken met zeggen dat meteorieten een nadeel zijn van windenergie, omdat het best nog wel eens zo zou kunnen zijn dat windmolens meteorieten aantrekken.
Oja? Ik geef je per direct gelijk als je me hier of per PM een bron geeft waarin de kans voor beiden is berekent. Nu kom je alleen met een vergelijking en wellus vs niettus. Hoe groot denk je dat voor mij de kans moet zijn om het te bestempelen als een minpunt en tot welke verhouding dat staat hoe men iets in zijn algemeenheid bestempeld als een minpunt (mbt de kans op het ontstaan van ongelukken)...? Je komt met subjectiviteit, een vergelijking en geen getallen... daar kan ik niet zo veel mee hoor.
Oud 07-03-2009, 10:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oja? Ik geef je per direct gelijk als je me hier of per PM een bron geeft waarin de kans voor beiden is berekent. Nu kom je alleen met een vergelijking en wellus vs niettus.
En da's precies waarom: de tegenstand tegen kernenergie vanwege vermeende onveiligheid, slaat eigenlijk nergens op. De kans bij beiden is zonder meer nihil, een theoretische mogelijkheid, en niet meer dan dat.
Oud 07-03-2009, 10:47
Elle
Elle is offline
Citaat:
En da's precies waarom: de tegenstand tegen kernenergie vanwege vermeende onveiligheid, slaat eigenlijk nergens op. De kans bij beiden is zonder meer nihil, een theoretische mogelijkheid, en niet meer dan dat.
Dat kan. Je begrijpt dat je, je vorige post een beetje herhaalt T_ID. Zo schieten we beiden niks op.
Oud 07-03-2009, 10:56
Verwijderd
Over de kans dat er met een moderne kerncentrale is misgaat is niet zo veel te zeggen omdat het nog nooit gebeurd is, maar hij is in elk geval klein.
Oud 07-03-2009, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Over de kans dat er met een moderne kerncentrale is misgaat is niet zo veel te zeggen omdat het nog nooit gebeurd is, maar hij is in elk geval klein.
Wordt de kans dan niet automatisch steeds kleiner?
Oud 07-03-2009, 11:03
Elle
Elle is offline
Citaat:
Dat er kernwapens zijn, die tot rampzalige gevolgen kunnen leiden, maar dat ze nog niet op grote schaal worden gebruikt wil niet zeggen dat de mogelijke rampzalige gevolgen niet mogen worden benoemt als minpunt.
Oud 07-03-2009, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Wordt de kans dan niet automatisch steeds kleiner?
Nee. Nou ja, dat wordt hij wel, omdat de veiligheid steeds verbeterd wordt, maar daarnaast heeft het niet plaatsvinden van een kernramp geen invloed op de kans erop.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten