Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Trouwens Edit: Volgens wikipedia valt de duurzaamheid van kernenergie te betwisten. Nou ja, het is volgens hen simpelweg niet duurzaam! Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 10:26. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 10:43. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Even nog een vraagje uit nieuwsgierigheid... is het bekent tot ongeveer hoeveel generaties (gem) de schade is na de kernramp? Dit is voor mezelf eigenlijk een beetje een 'black box.'
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wacht maar tot grote gebieden landbouwgrond flink achteruit gaan. Vooral in ontwikkelingslanden die toch altijd als eerste geraakt worden. Dan zal je het gaan hebben over tientallen als niet honderd miljoen mensen die de pijp uit gaan.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 11:26. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zo kan je zeggen: pedofilie schaadt minder mensen dan een oorlog dus... enz
Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 11:39. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 12:21. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Offtopic: Ik denk alleen dat deze toon van jullie beiden geen leuk gesprek oplevert
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 14:04. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik denk alleen niet dat we hier echt de technische details kunnen bedenken die nodig zijn om kernfusie echt goed te begrijpen.
||||
Citaat:
Zal ik is wat verklappen... op de middelbare school was ik een fervente voorstander van kernenergie ![]() Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-03-2009 om 17:41. |
![]() |
|||
Citaat:
Ik kwam onderstaande tegen en ik hoop niet dat het betreffende te ''diep gravend'' is voor dit (sub)forum en wel past in dit topic… maar dit is volgens wikipedia een weergave van wat er speelt bij de voor- en tegenstanders van kernenergie. Citaat:
||
Gaat toch nog goedkomen met dat nucleaire programma.
Citaat:
|
"Voor het produceren van kernenergie komt CO2 vrij"
Het lijkt me voor de waarde van deze uitspraak goed om te weten in welke verhouding dit staat tot de niet-duurzame manier van energie opwekken. Voor het graven naar en bewerken van uranium zijn machines nodig die CO2 produceren. Datzelfde geldt dan toch ook voor kolen? Ook voor het bouwen van windmolens of zonnepanelen wordt CO2 geproduceerd, maar in welke verhouding staat dat tot de energie opbrengst. En vergelijk dat weer in vergelijking met dezelfde energieopbrengst d.m.v. kolen/gas. En dan nog; is CO2 (waar momenteel zoveel geld mee verdiend wordt) eigenlijk wel een probleem? Plantjes zijn er wel blij mee, groeien als nooit tevoren. Maar volgens mij hebben we dit topic al eens besproken.. |
![]() |
|
Over CO2 - Dat hebben we inderdaad een anderhalf jaar geleden een keer besproken. De conclusie is dat CO2 niet leidt tot de vastlegging van meer koolstof in de grond. Dit ligt aan het feit dat ontbindingsprocessen meer versnellen dan de groei van plantmateriaal.
|
Een exacte kostenvergelijking met andere energiebronnen is moeilijk, omdat hierbij heel veel factoren een rol spelen. In Nederland is het volgens wikipedia momenteel zo dat gasgestookte centrale over de gehele linie gezien goedkopere stroom levert dan een nieuw te bouwen kerncentrale. (wat dit precies zegt...)
Daarnaast is volgens wikipedia de grondstof voor kernsplijting (Uranium) beperkt voorradig en daarmee niet duurzaam. Berekeningen van het Nucleaire Energie Agentschap laten zien dat er de hoeveelheid 100 jaar voorradig is… gebaseerd op het energieverbruik in 06. Met kweekreactoren (kernfusie) zou de voorraad wat langer mee kunnen gaan, maar die technologie levert volgens wikipedia geen goed economisch rendement. Desondanks schijnt er de laatste tijd wat meer belangstelling te zijn voor kernenergie (o.a.) vanwege de uitputting van fossiele brandstoffen. Kerncentrales zelf schijnen niet echt significant bij te dragen aan het broeikaseffect. De brandstofkosten voor kernenergie (op zich zelf) zijn lager dan lager dan bij conventionele energie. Desalniettemin is kernenergie geen uiteindelijk alternatief voor fossiele brandstof. Kerncentrales worden gevoed door een splijtstof, dat wordt ontgonnen op een beperkt aantal locaties en de facto ook een eindige brandstof is. Er is een verwachting dat de vraag naar uranium de komende decennia groter zal worden dan het aanbod en dat het betreffende sterke prijsstijgingen als gevolg zal hebben. De lange termijn rol van kernenergie is volgens wikipedia betwistbaar. De kosten voor de opruiming van kernafval zijn groot en worden naar de toekomst verschoven en in Nederland schijnt volgens wikipedia de wako niet toereikend te zijn. Ik heb het één en ander over energie opwekking gelezen, maar kernenergie lijkt (gebaseerd op hetgeen ik gelezen heb) nog niet echt het walhalla op dit gebied. Als iemand anders nog aanvullingen heeft....
|
Dat doorgaan op de huidige trend geen optie is en er geen alternatieven aanwezig zijn die over gehele linie voldoende rendement verkrijgen. We toch echt te tijd moeten overbruggen die we nodig hebben om het uiteindelijke alternatief (zonne-, wind- of waterenergy?) te bereiken. Ik denk niet dat iemand hier heeft beweerd dat kern-energie perfect is.
||
Citaat:
Desondanks wil ik je toch op wat wijzen. De titel van dit topic is toch echt: Kernenergie voor een groene toekomst?. Uit mijn post kan je opmaken dat het betreffende onder ander op wikipedia wordt betwist. Daarentegen beweert niemand dat er beweert wordt dat kernenergie perfect is ![]()
||
Citaat:
Bovendien was dat om te beginnen al nooit een realistische mogelijkheid voor willekeurig welke moderne centrale. Wat veel milieufanatici niet weten, is dat Tjernobyl van crappy kwaliteit was, voor een test alle veiligheidssystemen uitgeschakeld waren, en zelfs daarna men nog fout op fout moest stapelen om een ramp te kunnen veroorzaken. Dat noemen als nadeel van kernenergie is in hoe realistisch het is te vergelijken met zeggen dat meteorieten een nadeel zijn van windenergie, omdat het best nog wel eens zo zou kunnen zijn dat windmolens meteorieten aantrekken. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||