Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2010, 23:01
Verwijderd
Hallo,

Stel dat je lappen tekst hebt, 20 pagina's, 50 pagina's met tekst en jij moet dat leren voor een toets. Hoe doe je dat het beste? Mijn geheugen zuigt best wel denk ik, hoe train ik het om veel stof te onthouden voor een toets?

Ik kan wel een samenvatting schrijven van elke pagina, maar of dat helpt? Als jullie tips hebben of jullie eigen strategieën willen delen, dan zou ik dat zeer op prijs stellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2010, 08:16
Verwijderd
Ik maak altijd voor élke toets een samenvatting. Eerst schrijf ik de samenvatting op, want als ik het schrijf dan kan ik het beter onthouden. Vervolgens lees ik een deel van de tekst nog een keer en typ mijn eigen samenvatting op op de computer waardoor ik het nog beter onthou. Als ik vervolgens elke dag m'n samenvatting ga leren dan weet ik het gewoon voor de toets.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 21:26
LauraJansen
LauraJansen is offline
Ik maakte ook altijd samenvattingen, maar vaak leerde ik die dan niet. En het was meestal heel veel werk. Ik pak het nu als volgt aan, en het helpt: begin met het lezen van een alinea, heel grondig. Bedenk vervolgens vragen, en zeg die hardop, en probeer antwoordt te geven, probeer ook echt te snappen waar het over gaat en waarom het zo is. Doe dit per alinea. Na een aantal alineas doe je al de alineas.

Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 23:23
Daboman
Daboman is offline
Vooral kijken naar de samenvattingen (als die er zijn, zijn er vaak wel bij schoolboeken en zelfs regelmatig bij studieboeken) en schema's/illustraties. Daar staan over het algemeen vooral de hoofdlijnen. Samenvattingen maken, jezelf afvragen wat de hoofdlijnen zijn, deze opschrijven, actief met de stof bezig zijn, niet alleen maar de tekst lezen en daar vrede mee hebben. En natuurlijk niet op de laatste dag pas beginnen. Begin desnoods gelijk, een goede studie begint met een opgeruimd bureau.
Oud 26-10-2010, 00:08
Thinus
Thinus is offline
Tekst hardop lezen en samenvatting schrijven inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2010, 00:14
AzN
AzN is offline
Interesse tonen in de inhoud en de tekst volledig (willen) begrijpen. Dan onthoud je 't stukken beter, op welke manier je ook leert.
Oud 26-10-2010, 16:19
BornToBeWildx3
BornToBeWildx3 is offline
alle belangrijke dingen in de teksten markeren, misschien een schematje of samenvatting maken met de gemarkeerde delen & die samenvatting of schema proberen te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 20:09
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Er zijn ook cursussen die je daarbij kunnen helpen. Maar bovenstaande tips werken ook ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten