Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2010, 17:51
RoydePee
RoydePee is offline
hallo,

mijn naam is roy ben 16 jaar en volg mijn opleiding allround banketbakker

mijn vraag is of mijn baas als ik zaterdagnacht vrij vraag vanwege een 50jarige bruiloft mij naar een dienst van 8 uur vrijdag het werk van zaterdag nacht alle pannen schoonmaken voor zaterdag en maandag dit gaat 1 - 2 uur duren volgensmij mag hij me dit helemaal niet laten doen,

en of ik uberhaupt wel nachtdiensten mag draaien moet dit namelijk iedere week zaterdags van hem

hoop op snle antwoord

gr Roy
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2010, 18:08
Balance
Balance is offline
Ik snap je vraag niet. Kun je nog eens wat duidelijker zeggen wat je vraag is?
En vertel er meteen ook bij wat je volgens je contract hebt afgesproken met je baas qua werkdagen/-uren.
Oud 04-11-2010, 18:11
RoydePee
RoydePee is offline
of mijn baas mij naar die 8 urige werkdag het werk mag laten doen van zaterdag terwijl ik vrij heb gevraagd er is ook iemand anders vrij maar die persoon hoeft niks te doen en ik mag vrijdag na 8 urige werkdienst terwijl ik dan naar huis mag die dingen allemaal gaan doen in mijn eigentijd

gr Roy
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 18:12
deadlytown
deadlytown is offline
Je mag het weigeren je bent 16 jaar en in de wet is zo geregeld dat 16jarigen geen nachtdienst mogen draaien
Oud 04-11-2010, 18:13
RoydePee
RoydePee is offline
dankjewel deadly en mag ik het werk wat hij mij vrijdag nu extra wil laten doen omdat ik zaterdag vrij ben deze week zaterdag dan

gr roy
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 18:20
deadlytown
deadlytown is offline
ik heb het even opgezocht(De arbeidwet)

en daarin staat dat je op een schooldag maximaal maar 8a9 uur mag werken
Oud 04-11-2010, 18:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
of mijn baas mij naar die 8 urige werkdag het werk mag laten doen van zaterdag terwijl ik vrij heb gevraagd er is ook iemand anders vrij maar die persoon hoeft niks te doen en ik mag vrijdag na 8 urige werkdienst terwijl ik dan naar huis mag die dingen allemaal gaan doen in mijn eigentijd

gr Roy
Je zegt steeds dat je vrij hebt gevraagd, maar heeft je baas je ook daadwerkelijk vrij gegeven?

Je baas mag je geen extra avonduren of nachturen verplichten omdat jij een vrije dag hebt gevraagd. Je baas mag wel je vrije dag weigeren. Vervolgens zou je in compromis kunnen beslissen dat jij dan vrijdag wat taken van de zaterdag uitvoert, zodat het alsnog mogelijk is om zaterdag niet te werken. Maar officieel mag je als 16-jarige niet meer dan 9 uur achteréén werken en ook niet na 23 uur. Of jij echt zo op je strepen van de arbowet gaat staan, is natuurlijk wel afhankelijk van wat je bereikt als je het weigert.
Oud 04-11-2010, 18:48
RoydePee
RoydePee is offline
dankjewel voor de snelle antwoorden
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 19:39
deadlytown
deadlytown is offline
Citaat:
Je zegt steeds dat je vrij hebt gevraagd, maar heeft je baas je ook daadwerkelijk vrij gegeven?

Je baas mag je geen extra avonduren of nachturen verplichten omdat jij een vrije dag hebt gevraagd. Je baas mag wel je vrije dag weigeren. Vervolgens zou je in compromis kunnen beslissen dat jij dan vrijdag wat taken van de zaterdag uitvoert, zodat het alsnog mogelijk is om zaterdag niet te werken. Maar officieel mag je als 16-jarige niet meer dan 9 uur achteréén werken en ook niet na 23 uur. Of jij echt zo op je strepen van de arbowet gaat staan, is natuurlijk wel afhankelijk van wat je bereikt als je het weigert.
balance hoe je het went of keerd z'n baas kan een boete krijgen omdat hij een minderjarige medewerker nachtdienst laat draaien. en dat mag niet, dus als zn baas hier mee door gaat dan is die boete voor baasje de baas.
Oud 04-11-2010, 19:56
Balance
Balance is offline
Citaat:
balance hoe je het went of keerd z'n baas kan een boete krijgen omdat hij een minderjarige medewerker nachtdienst laat draaien. en dat mag niet, dus als zn baas hier mee door gaat dan is die boete voor baasje de baas.
Ik ga er vanuit dat het voorstel van zijn baas afkomstig is.
Als de TS geen vrij krijgt op die zaterdag en wel heeeeeel graag die dag vrij wil zijn, dan zal hij misschien maar met het voorstel akkoord moeten gaan, mits hij er zelf ook achter staat.
In dat geval is die baas er dus blijkbaar toe bereid om het risico te lopen (want eigen voorstel) en is er voor de TS niet heel veel aan de hand.

Als de TS er niet mee akkoord gaat is dat zijn groot recht en kan hij zich op de arbeidtijdenwet beroepen. Maar het is dus wel mogelijk dat hij dan die zaterdag gewoon moet werken als dat zijn vaste werkdag is.
Oud 04-11-2010, 21:04
deadlytown
deadlytown is offline
Citaat:
Ik ga er vanuit dat het voorstel van zijn baas afkomstig is.
Als de TS geen vrij krijgt op die zaterdag en wel heeeeeel graag die dag vrij wil zijn, dan zal hij misschien maar met het voorstel akkoord moeten gaan, mits hij er zelf ook achter staat.
In dat geval is die baas er dus blijkbaar toe bereid om het risico te lopen (want eigen voorstel) en is er voor de TS niet heel veel aan de hand.

Als de TS er niet mee akkoord gaat is dat zijn groot recht en kan hij zich op de arbeidtijdenwet beroepen. Maar het is dus wel mogelijk dat hij dan die zaterdag gewoon moet werken als dat zijn vaste werkdag is.

naja als het zo is dan heb ik bij deze er niks overgezegt.

maar het is wel zo dat hij maar maximaal 9 uur mag werken op een schooldag dus als hij 4 uur eerder klaar is dan de maximale uren die hij werkt en dan die 4 uur afwerkt mag de baas hem dan langer laten door werken of mag dat dan niet?
Oud 05-11-2010, 13:00
Ivo
Ivo is offline
Je zegt vrij te willen vanwege een 50 jarig huwelijk. Is dit het 50-jarig huwelijk van je grootouders (of (pleeg)ouders of broer of zus, maar dat lijkt me niet)? Zo ja, dan mag je werkgever deze vrije dag in principe niet weigeren.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 19:30
McGrijns
McGrijns is offline
Citaat:
Je zegt vrij te willen vanwege een 50 jarig huwelijk. Is dit het 50-jarig huwelijk van je grootouders (of (pleeg)ouders of broer of zus, maar dat lijkt me niet)? Zo ja, dan mag je werkgever deze vrije dag in principe niet weigeren.
Tuurlijk mag hij wel weigeren. Een werkgever mag altijd zo'n verzoek weigeren zolang de werknemer essentieel is voor de bedrijfsvoering.
Oud 05-11-2010, 22:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
In de meeste CAO's krijg je daar ook een vrije dag voor dacht ik. Geldt dit overigens dan ook voor je schoonouders?
Oud 05-11-2010, 23:35
Verwijderd
Citaat:
In de meeste CAO's krijg je daar ook een vrije dag voor dacht ik. Geldt dit overigens dan ook voor je schoonouders?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 17:55
Ivo
Ivo is offline
Mits sprake is van een duurzame relatie met je vriend/vriendin.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten