Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2010, 15:58
Priyanka
Priyanka is offline
Soms als ik een paniekaanval heb, en ik begin te hyperventileren, krijg ik last van tintelende handen en voeten. Na een tijdje krijg ik kramp in mijn handen waardoor ik mijn vingers niet meer kan bewegenl. Ik lees op internet wel dat dit normaal is en vaker voorkomt bij een paniekaanval, maar ik snap niet hoe het kan dat dit gebeurt.. Weet iemand wat de oorzaak hiervan is? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 16:10
Verwijderd
Als je hyperventileert, raak je meer CO2 (koolstofdioxide) kwijt dan bij normaal ademen, dus neemt het CO2-gehalte in je bloed af. Dat kan tintelingen geven (en bv ook duizelingen). Daarom helpt ademen in bv een zakje dan ook, dan adem je juist weer de CO2 in die je daarvoor uit hebt geademd.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 16:20
Priyanka
Priyanka is offline
Dat klinkt wel logisch ja.. Maar is dat dan niet gevaarlijk?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 16:25
Verwijderd
Ik weet niet precies of het echt gevaarlijk is, meestal gaat het hyperventileren vanzelf wel weer over wanneer je bv. rustig gaat zitten en bewust op je ademhaling let, maar ik zou er wel voor zorgen dat je in een zakje in- en uitademt, dan herstelt je normale ademhaling zich als het goed is sneller en kun je die krampen misschien voor zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 20:15
Pluis
Pluis is offline
Nee hoor, hyperventileren is niet gevaarlijk. als je namelijk zoveel CO2 afblaast, dat je lijf er ongelukkig van wordt, dan val je vanzelf flauw. Omdat je dan even "out" bent, neemt je brein de ademhaling weer over en dan is het weer goed.
Oud 06-11-2010, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor, hyperventileren is niet gevaarlijk. als je namelijk zoveel CO2 afblaast, dat je lijf er ongelukkig van wordt, dan val je vanzelf flauw. Omdat je dan even "out" bent, neemt je brein de ademhaling weer over en dan is het weer goed.
Ik heb juist altijd begrepen dat je van hyperventilatie door een paniekaanval (en dus niet door een andere, fysieke oorzaak, zoals bv een hartprobleem) niet flauw kunt vallen. Veel mensen met een paniekstoornis krijgen wel dat gevoel omdat ze heel duizelig worden etc, maar flauwvallen zou fysiek onmogelijk zijn (want bv geen lage bloeddruk, juist een hoge door de paniek), daarom wordt er bv als onderdeel van therapie ook geprobeerd om bij hyperventilatie juist gewoon eens te kijken wat er gaat gebeuren, juist omdat veel mensen bang zijn om bewusteloos te raken (want zo voelt het wel, alsof je op het punt staat 'out' te gaan).
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 21:58
Pluis
Pluis is offline
Mja van hyperventilatie op zich ga je idd niet out, maar de van paniek en angst kun je wel flauwvallen.
Oud 06-11-2010, 22:16
Verwijderd
Citaat:
Mja van hyperventilatie op zich ga je idd niet out, maar de van paniek en angst kun je wel flauwvallen.
Bij paniek gaat je bloeddruk omhoog, waardoor flauwvallen vrijwel onmogelijk is (tenzij je bv ook te weinig hebt gegeten), volgens mijn info over angststoornissen kunnen alleen mensen met een bloedfobie flauwvallen door angst/paniek (omdat bij hun de bloeddruk dus omlaag gaat ipv omhoog, afwijkend van andere angststoornissen).
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 22:40
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Als je hyperventileert, raak je meer CO2 (koolstofdioxide) kwijt dan bij normaal ademen, dus neemt het CO2-gehalte in je bloed af. Dat kan tintelingen geven (en bv ook duizelingen).
Niet echt. Het CO2 zorgt niet voor de tintelingen, maar een door een daling van CO2 geinduceerde passagere hypocalciemie geeft tintelingen. Ca2+ is positief geladen and just loves het negatief geladen binnenste van de celmembraan en voltage-gated natriumkanalen. Hierdoor zorgt Ca2+ fysiologisch voor een iets lagere excitatietoestand (hogere threshold). Bij een hypocalciemie is er dus meer Na+-influx en raken de neuronen een beetje overgeprikkeld waardoor deze signalen gaan doorgeven die er niet zijn, zoals pijn en tintelingen. Diepe hypo's kunnen zelfs epileptische insulten uitlokken en tetanie, maar gelukkig komt dit bij hyperventilatie niet voor.
Oud 06-11-2010, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Niet echt. Het CO2 zorgt niet voor de tintelingen, maar een door een daling van CO2 geinduceerde passagere hypocalciemie geeft tintelingen. Ca2+ is positief geladen and just loves het negatief geladen binnenste van de celmembraan en voltage-gated natriumkanalen. Hierdoor zorgt Ca2+ fysiologisch voor een iets lagere excitatietoestand (hogere threshold). Bij een hypocalciemie is er dus meer Na+-influx en raken de neuronen een beetje overgeprikkeld waardoor deze signalen gaan doorgeven die er niet zijn, zoals pijn en tintelingen. Diepe hypo's kunnen zelfs epileptische insulten uitlokken en tetanie, maar gelukkig komt dit bij hyperventilatie niet voor.
Ja, dus zorgt hyperventilatie voor tintelingen en krampen omdat je veel CO2 uitademt (meer dan bij normaal ademen), dat jouw verhaal gedetailleerder is en de stap tussen verlaagd CO2 en tinteling/kramp uitlegt, doet daar niets aan af.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 00:51
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Ja, dus zorgt hyperventilatie voor tintelingen en krampen omdat je veel CO2 uitademt (meer dan bij normaal ademen), dat jouw verhaal gedetailleerder is en de stap tussen verlaagd CO2 en tinteling/kramp uitlegt, doet daar niets aan af.
Nou ja, wel een beetje. Zo zou een hyperventilerend iemand met een Morbus Kahler niet zo snel deze verschijnselen krijgen denk ik. Bovendien impliceert jouw formulering een beetje een causaal verband tussen CO2 en dergelijke positieve neurologische symptomen, met de geioniseerde calciumfractie als confounder.
Ofschoon het woordje kan daar weer een onzekerheidsfactor aan toe voegt. (Maar in dat opzicht kan een trauma capitis ook een critical illness polyneuropathie geven ((ernstig schedel hersen letsel met opname op IC waardoor CIPN)).

Enfin, wordt een semantische discussie zo...
Oud 07-11-2010, 10:09
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Nou ja, wel een beetje. Zo zou een hyperventilerend iemand met een Morbus Kahler niet zo snel deze verschijnselen krijgen denk ik. Bovendien impliceert jouw formulering een beetje een causaal verband tussen CO2 en dergelijke positieve neurologische symptomen, met de geioniseerde calciumfractie als confounder.
Ofschoon het woordje kan daar weer een onzekerheidsfactor aan toe voegt. (Maar in dat opzicht kan een trauma capitis ook een critical illness polyneuropathie geven ((ernstig schedel hersen letsel met opname op IC waardoor CIPN)).

Enfin, wordt een semantische discussie zo...
ik denk dat andijvie je duidelijk probeert te maken dat je het weliswaar heel precies en juist uitlegt, maar dat de TS hier waarschijnlijk niks van snapt
Oud 07-11-2010, 10:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Bij paniek gaat je bloeddruk omhoog, waardoor flauwvallen vrijwel onmogelijk is (tenzij je bv ook te weinig hebt gegeten), volgens mijn info over angststoornissen kunnen alleen mensen met een bloedfobie flauwvallen door angst/paniek (omdat bij hun de bloeddruk dus omlaag gaat ipv omhoog, afwijkend van andere angststoornissen).
Dit heb ik ook begrepen: je kan tijdens een paniekaanval niet flauwvallen, tenzij de paniekaanval ontstaat door een bloedfobie.
Maar ja, ik leerde dat tijdens een cursus tegen paniekaanvallen, dus misschien heeft men mij dat maar wijs gemaakt ter geruststelling

@HangInThere: dit is geen medisch forum hè. Het is handiger als je het allemaal wat simpeler formuleert, want zo snappen de meesten (waaronder ikzelf) er niks van.
Oud 07-11-2010, 14:36
HangInThere
HangInThere is offline
Excuses, zal er rekening mee proberen te houden

Regels voor berichten