Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2010, 10:32
Thinus
Thinus is offline
Ik kan vrijwel nooit mijn dromen onthouden. Vaak word ik beduust wakker en weet ik dat ik vanalles heb gedroomd, maar kan ik me er eigenlijk niks meer van herrineren. Soms kan ik het nadat ik net wakker ben nog wel herrineren maar ebt het het kwartier daarna helemaal weg.

Sommige mensen schijnen wel elke dag te herrineren wat ze hebben gedroomd, en zelfs nog van weken terug te kunnen vertellen wat ze hebben gedroomd. Als kind kon ik wel vaak dromen herrineren, enkele herriner ik me nu zelfs ook nog goed.

Waarom kan ik mijn dromen niet onthouden

ps. ik weet niet of ik het in het juiste subforum geplaatst heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2010, 10:56
Verwijderd
Ik kan mijn dromen ook vaak niet onthouden. Wat zou kunnen helpen is, zodra je wakker wordt (als de droom nog niet vervaagt is) alles opschrijven wat je je maar kan herinneren. Na verloop van tijd zou je dan je dromen beter moeten onthouden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 11:19
Volk
Volk is offline
Ik herinner me van elke nacht zeker een droom of 4-5. Het maakt bij mij ook verschil in hoe ik wakker word. Schrik ik wakker van de wekker dan kan ik me er maar 3 herinneren. Word ik uit mezelf wakker na de laatste droom dan kan ik me er meer herinneren.

Als je wakker wordt nog even met je ogen dicht blijven liggen en nagaan wat je zojuist allemaal hebt beleefd. Zodra je dat een beetje op een rijtje hebt staan schrijf je het op. Als je het dagelijks doet zul je na een tijdje vanzelf beter je dromen kunnen onthouden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 15:05
Nebel
Nebel is offline
Waarom zou je je dromen willen onthouden? De dromen die ik onthou zijn nooit leuk...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Ik kan mijn dromen ook vaak niet onthouden. Wat zou kunnen helpen is, zodra je wakker wordt (als de droom nog niet vervaagt is) alles opschrijven wat je je maar kan herinneren. Na verloop van tijd zou je dan je dromen beter moeten onthouden.
Dit kan ik beamen, voor mezelf
Toen ik 14 was was ik heel geïnteresseerd in dromen, maar kon deze nooit onthouden. Ik heb een schrift en pen naast mijn kussen gelegd en ben gaan opschrijven wat ik nog wist zodra ik wakker werd, hoe weinig ik ook nog wist. In het begin waren het soms maar een paar steekwoorden, maar hoe vaker ik het opschreef hoe beter ik het kon onthouden. En als ik steekwoorden opschreef schoten er steeds allemaal dingen weer naar binnen over de droom.
Ik heb vanaf die tijd heel veel dromen opgeschreven, eerst in een schriftje en tegenwoordig digitaal in het dromentopic op DK.
Als ik mijn oude droomschriftje teruglees kan ik alle dromen nog precies voor de geest halen en wat de sfeer was, ook al zijn sommige dromen al meer dan 10 jaar geleden.

Er zijn trouwens dagen dat ik mijn helemaal niks herinner, maar vaak genoeg onthoud ik het wel, kan nu een paar uur na het opstaan mijn droom nog in geuren en kleuren vertellen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 11:42
AzN
AzN is offline
Ik onthoud m'n dromen heel gemakkelijk hoor. Ik kan ze meestal ook nog in detail navertellen . Komt misschien doordat ze altijd zo vreemd zijn .
Oud 12-11-2010, 12:27
Thinus
Thinus is offline
ok, ik werd vanacht wakker en heb dit opgeschreven:

supermarkt
weerwolf
monstervis
bos
ehbo koffer
gewond
wc's
trap

wat ik me er nu van kan herrineren is dat ik in een drukke supermarkt op de wc stond en tegen iedereen die in de rij kwam staan hetzelfde zei (wat weet ik niet meer) en er door iedereen om werd uitgelachen. Hierna kwamen een paar vrienden me ophalen en zeiden dat het tijd was om te gaan. Oppeens kwam er een weerwolf uit de grond en begon iedereen aan te vallen. Ik was ernstig gewond en en verstopte me in een of ander magazijn waar ik een ehbo koffer vond en meenam. Hierna ontdekte ik een trap die naar een tunnel in het magazijn leidde en uitkwam in een bos. Aangekomen in het bos kwam er een of andere monstervis achter me aan waar ik weer voor op de vlucht sloeg. Hierna kwam ik de weerwolf weer tegen die ik vervolgens doodsloeg. De monstervis bedankte me en ik werd wakker.

toen ik begon met steekwoorden opschrijven herrinerde ik me idd steeds meer. Ik kan het me nu ook nog goed herrineren als ik niets had opgeschreven had ik er waarschijnelijk niets meer van geweten. Toch heb ik het idee dat ik een stuk droom mis wat hieraan vooraf is gegaan.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 22:31
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Waarom zou je je dromen willen onthouden? De dromen die ik onthou zijn nooit leuk...
Het is de allereerste opstap als je lucide wil gaan dromen en lucide dromen is heel erg leuk om te doen.

Ik onthoud ze maar heel sporadisch, maar als ik ze onthoud was de sfeer/emotie vaak heel erg sterk. Bijv heel erg spannend of heel erg leuk of heel erg frustrerend.
Oud 13-11-2010, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Het is de allereerste opstap als je lucide wil gaan dromen en lucide dromen is heel erg leuk om te doen.
Dit ja, heb ik ook al aardig wat ervaring mee.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 22:18
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Dat is ook mijn tip ^^. Schrijf die dingen die je je nog kunt herinneren uit een droom op, direct na ontwaken, ook al is het maar heel vaag. Voordat je weer gaat slapen, lees je nog eens wat je opgeschreven hebt en dan probeer je in gedachten om die droom opnieuw te beleven. Wanneer je dit vaker doet, zul je merken dat je met elke nieuwe droom meer details gaat onthouden. Althans, zo werkt het bij mij. En zoals Daboman zegt: het schijnt een eerste stap naar lucide dromen te zijn, maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt. Deze site geeft nog meer trucs en tips. Veel plezier .
Oud 15-11-2010, 23:29
Verwijderd
Ik ga die tips van je linkje zeker proberen, over lucide dromen. Ik heb een stuk of 10 keer zo'n droom gehad, vanaf mijn 14e toen ik me hiervoor ging interesseren.
Die dromen waren geweldig, wou dat ik altijd zo kon dromen. Alleen ben ik me er meestal nooit bewust van dat ik droom, dus is het moeilijk lucide te gaan dromen. Eens kijken of er tips zijn hoe ik mezelf kan laten denken dat ik droom, dat ik daadwerkelijk actie kan ondernemen. Meestal laat me ik me gewoon leiden door de droom, zonder het gevoel te hebben daar enige invloed op te hebben, of uberhaupt die gedachte te hebben dat ik iets anders kan denken dan ik op dat moment doe.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 18:19
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ja door dit topic ben ik er ook over gaan lezen en heb het geprobeerd gisteravond.. geen groot succes (aangezien het ook oefening kost) maar ik weet wel nog 4 dromen van gisternacht!
Oud 16-11-2010, 20:52
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
toen ik begon met steekwoorden opschrijven herrinerde ik me idd steeds meer. Ik kan het me nu ook nog goed herrineren als ik niets had opgeschreven had ik er waarschijnelijk niets meer van geweten. Toch heb ik het idee dat ik een stuk droom mis wat hieraan vooraf is gegaan.
Maar het begin is er, ik zou zeer zeker niet ontevreden zijn! Probeer die droom aan de hand van wat je hebt opgeschreven opnieuw op te roepen in gedachten, ga dan slapen en zie wat er gebeurt .
Oud 19-11-2010, 12:09
Thinus
Thinus is offline
Ik geloof dat ik vanaf besefte dat ik droomde. Ik weet niet meer precies hoe de droom verliep maar op een begeven moment vroeg ik me af of ik aan het dromen was. Plotseling was alles weg en was ik alleen over gebleven in een oneindige leegte, kort daarna werd ik wakker.

Of ik heb dit gedroomd....
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 14:20
schaapje7
schaapje7 is offline
Citaat:
Ik kan vrijwel nooit mijn dromen onthouden. Vaak word ik beduust wakker en weet ik dat ik vanalles heb gedroomd, maar kan ik me er eigenlijk niks meer van herrineren. Soms kan ik het nadat ik net wakker ben nog wel herrineren maar ebt het het kwartier daarna helemaal weg.

Sommige mensen schijnen wel elke dag te herrineren wat ze hebben gedroomd, en zelfs nog van weken terug te kunnen vertellen wat ze hebben gedroomd. Als kind kon ik wel vaak dromen herrineren, enkele herriner ik me nu zelfs ook nog goed.

Waarom kan ik mijn dromen niet onthouden

ps. ik weet niet of ik het in het juiste subforum geplaatst heb.
Ik heb eens een keer gelezen hoe dat moest, ik heb dat toen ook gedaan en ik weet het nog wel volgensmij...

1. denk een paar keer per dag dat je je dromen wilt herinneren.
2. leg een pen en een schriftje naast je bed. Daar schrijf je de volgende ochtend alles in op.
3. Word ontspannen wakker
4. Stap niet gelijk uit bed maar denk eerst nog even na en laat de droom die je hebt gehad even tot je bezinken.
5. Schrijf je droom op. (denk niet te moeilijk want dat is het echt niet!)

Het klinkt misschien wel lastig maar je zult zien het is echt supermakkelijk, je moet alleen de tijd nemen.
Ik heb dit ook gedaan en het is echt super leuk. Vooral ook om die gekke rare dromen terug te lezen.
Oud 19-11-2010, 14:22
schaapje7
schaapje7 is offline
Citaat:
Dat is ook mijn tip ^^. Schrijf die dingen die je je nog kunt herinneren uit een droom op, direct na ontwaken, ook al is het maar heel vaag. Voordat je weer gaat slapen, lees je nog eens wat je opgeschreven hebt en dan probeer je in gedachten om die droom opnieuw te beleven. Wanneer je dit vaker doet, zul je merken dat je met elke nieuwe droom meer details gaat onthouden. Althans, zo werkt het bij mij. En zoals Daboman zegt: het schijnt een eerste stap naar lucide dromen te zijn, maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt. Deze site geeft nog meer trucs en tips. Veel plezier .
Dat moet je sowieso doen om je droom te onthouden.
Oud 19-11-2010, 22:56
xxsylviaxx
xxsylviaxx is offline
ik droom altijd over saaie dingen wie ik meegemaakt heb, over dat ik een broodje eet of me pen aan het zoeken ben. ik weet nie waar het op slaat en = saaaaai
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 09:33
schaapje7
schaapje7 is offline
Citaat:
ik droom altijd over saaie dingen wie ik meegemaakt heb, over dat ik een broodje eet of me pen aan het zoeken ben. ik weet nie waar het op slaat en = saaaaai
Ik droom altijd over de meest gekke dingen.. Dan kom ik in een spookhuis aan met allemaal kraaien, zie ik opeens de buurjongen staan die vraagt of ik even hun bad schoon wil maken
En allemaal van dat soort gekke dingen.
Ook toen ik iets van twee weken niet meer had getennist droomde ik daar steeds over... Als je het gelijk opschrijft dan onthoud je het en kan je het later na lezen, dat is echt supergrappig!
Oud 21-11-2010, 23:29
Takkie89
Takkie89 is offline
Ik weet eigenlijk vrijwel nooit wat ik gedroomd heb, ik weet wel dat ik gedroomd heb en welk gevoel ik daar bij had. Maar voor mijn gevoel loopt alles in elkaar over en droom ik 1 droom, dus hoe kom ik er aan 4 of 5, waar maak ik de splitsing?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2010, 16:55
schaapje7
schaapje7 is offline
Citaat:
Ik weet eigenlijk vrijwel nooit wat ik gedroomd heb, ik weet wel dat ik gedroomd heb en welk gevoel ik daar bij had. Maar voor mijn gevoel loopt alles in elkaar over en droom ik 1 droom, dus hoe kom ik er aan 4 of 5, waar maak ik de splitsing?
Het schijnt ook zo te zijn dat je van de 4 of 5 dromen die je hebt je er vaak 1 of soms wel 2 van kan herinneren. Zo´n droom, je denkt vaak dat hij heel lang duurt maar het is enkel 5 minuten. Vaak heeft het ook te maken met wat je hebt meegemaakt. Een voorbeeld daarvan is: Er is iemand overleden. Je droomt er over. Dat heet een verwerkingsproces. Die splitsing die je maakt merk je niets van de dromen komen geheel in elkaar over.
Reageren

Regels voor berichten