Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2010, 22:26
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Zo af en toe hoor ik iemand zeggen, dat we zuinig moeten zijn op rijke, welvarende mensen, aangezien zij de motor van onze economie vormen. Nou vraag ik me al een tijdje af, hoe dat nou eigenlijk kan. Op het eerste gezicht zou ik namelijk zeggen, dat grote bedrijven de motor van onze economie vormen.

Heeft iemand een idee?
Oud 20-11-2010, 22:34
Verwijderd
Natuurlijk zijn de grote bedrijven de motor van onze economie, maar denk eens aan de productiefactor kapitaal. Dat verstrekken deze rijke, welvarende mensen. Ze steunen nieuwe initiatieven, en geven dus geld aan nieuwe bedrijven met innovatie technieken.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 22:56
HomoSignificans
Maar die rijke, welvarende mensen halen het geld toch rechtstreeks uit die grote bedrijven? (mits ze zich aan de wet houden ) Het is toch gek om dan te zeggen dat het van die mensen komt.
Twee modellen.
Eerst met alleen bedrijven en projecten:
1. Bedrijven produceren en verdienen geld.
2. Bedrijven investeren in nieuwe innovatietechnieken.

Nu eentje met bedrijven, projecten, en welvarende mensen.
1. Bedrijven produceren en verdienen geld.
2. Bedrijven betalen loon aan welvarende mensen.
3. Welvarende mensen investeren in nieuwe innovatietechnieken.

Nu is er dus een tussenstap. Het (investerings-)geld gaat eerst naar de mensen (naast het noodzakelijke/eerlijke loon, krijgen de toplui nog wat extra, daar ze hun loon grotendeels zelf bepalen mogen). In feite komt het geld natuurlijk nog steeds van de bedrijven, dus waarom zeggen mensen dan toch dat het die welvarende mensen zijn?
Oud 21-11-2010, 00:44
AzN
AzN is offline
Misschien omdat die welvarende mensen de eigenaren zijn van de bedrijven? Zij houden die bedrijven draaiende namelijk: geen welvarende mensen = geen bedrijven.
Oud 21-11-2010, 01:35
Stff
Stff is offline
Dit is een beetje een vraag als wat was er eerst, de kip of het ei Grote bedrijven verdienen veel geld, maar hoe komen zij aan geld om te investeren en dan weer verder hoe komen de geldverschaffers aan geld?

Hoe komt er nou geld voor investeringen? Eigenlijk heel simpel, het komt of van mensen die meer geld ontvangen dan dat ze uitgeven aan consumptie of van de bedrijven zelf die winsten niet uitkeren maar weer herinvesteren. Hoe kan een mens geld ontvangen? Primaire inkomsten zijn loon, pacht/huur, rente en winst. Loon is een vergoeding voor arbeid en de overige zijn inkomsten uit bezittingen. Bezittingen zijn ook weer verkregen (al dan niet eerlijk) door investeringen in het verleden.

Daarnaast is er niet altijd geld nodig voordat een bedrijf/persoon kan investeren, neem bijvoorbeeld Bill Gates, toen hij begon met microsoft had hij geen cent, maar hij had wel een innovatie en die heeft hem miljarden opgeleverd. Dit soort mensen bezitten wat ze noemen "nieuw geld". Daarnaast heb je ook "oud geld", denk maar aan de koninklijke familie, geld wat al honderden jaren in die familie zit.

Zijn nu de grote bedrijven of de rijken de motor van de economie, eigenlijk geen van beide. De ondernemers in het MKB zijn de motor, zij zijn over het algemeen veel vernieuwender dan de grote bedrijven, zie microsoft, zie google.. ja, beide nu gigantisch, maar allemaal begonnen in een garage.
Oud 23-11-2010, 00:02
arPos
arPos is offline
ik zou zeggen dat arbeid grondstoffen en energie de motor van de economie vormen.

maar ik ben maar een simpele geest,
Oud 23-11-2010, 16:53
Stff
Stff is offline
Citaat:
ik zou zeggen dat arbeid grondstoffen en energie de motor van de economie vormen.

maar ik ben maar een simpele geest,
samen met kapitaal zijn dit meer de benzine om de motor mee te laten draaien
Oud 24-11-2010, 01:11
T_ID
T_ID is offline
Mja, het is een beetje een verhaal waarop niet één antwoord is. Wat welvaart veroorzaakt is het uitgeven van geld, in ruil voor zaken of diensten die onze welvaart verhogen.

Degene waarbij gekocht wordt, koopt iets met diezelfde euro van persoon x, persoon x koopt met die euro bij persoon y, enzovoort.

Je kunt stellen dat rijken veel geld uitgeven, en meestal ook aan zaken die veel circuleren van geld veroorzaken. Iemand die een hele grote tuin door een hovenier laat aanleggen bijvoorbeeld geeft zo tien mensen een maandenlang werk en een inkomen.

Daar tegenover staat dat bedrijven banen scheppen, en die banen zorgen dat de werknemers aan geld kunnen komen om hun welvaart mee te verhogen.

Ik denk dat het één niet zonder het ander kan. Het is een gesloten systeem waarbij iedereen elkaars welvaart verhoogt, en waarbij bedrijf en consument elkaar afwisselen met het kopen.
Oud 25-11-2010, 17:45
Tazer
Tazer is offline
De rijke mensen beleggen in een bedrijf, zonder deze beleggers kan een groot bedrijf niet overeind blijven.
Oud 25-11-2010, 17:49
HomoSignificans
Citaat:
De rijke mensen beleggen in een bedrijf, zonder deze beleggers kan een groot bedrijf niet overeind blijven.
Dus in feite gaat het geld van de rijke mensen naar de bedrijven, in plaats van andersom?
Oud 25-11-2010, 18:35
Tazer
Tazer is offline
En vervolgens gaat de winst van een bedrijf weer in de vorm van een dividend naar de rijke mensen waardoor deze weer wat rijker worden. Of natuurlijk verlies maken.
Oud 25-11-2010, 19:10
Stff
Stff is offline
vergeet even niet dat de gewone simpele nederlanders ook een gigantisch bezit hebben... ons collectief pensioen vermogen van vele miljarden... ook dat is allemaal geinvesteerd. Denk neit dat de rijke alleen een motor zijn van de economie
Reageren

Regels voor berichten