Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2012, 18:43
KleinePrinses
KleinePrinses is offline
Yesyesyes! Ik mag over een paar dagen weer naar de tandarts. Wat word dat een pretje.

Niet dus.

Ik ben altijd al dagen van te voren zenuwachtig voor de tandarts. Wat kan ik tegen deze zenuwen doen zonder speciale drankjes, medicijnen, etc.

Het is gewoon voor controle.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 18:46
xMuppet
xMuppet is offline
Waarom ben je precies zenuwachtig? Ik heb verhalen gehoord dat mensen niet vaak naar de tandarts gingen omdat die meestal bot/ruw was. Daar heb ik zelf geen last van. Maar on-topic ben je echt bang voor de tandarts, of voor het irritante gevoel als hij in je mond bezig is?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 18:47
KleinePrinses
KleinePrinses is offline
Nou, ik ben zeg maar bang dat ik een gaatje heb. Want bijna iedereen zegt dat gaatjes vullen zeer doet, nouja de verdoving dan en ik heb nog nooit een gaatje gehad.

Ik ben niet echt bang maar gewoon heel zenuwachtig.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 18:54
xMuppet
xMuppet is offline
Als je elke dag 2x je tanden poetst en niet té veel snoept maar met mate is er niks aan de hand lijkt me
Heb gelukkig geen ervaring dus gerustellen kan ik je ook niet...Wel 's een tand afgebroken maar dat is toch anders denk ik :')
Verder veel succes als je moet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 19:44
Verwijderd
Ik ben inderdaad bang voor de tandarts, maar dat komt omdat mijn tandarts een soort van mijn kaak uit de kom duwde . Dat heb ik liever niet nog een keer.

Bang zijn dat je een gaatje hebt is op zich niet zo heel erg, zolang je maar wel naar de tandarts gaat. Je kunt altijd zeggen dat je het niet zo fijn vind, dan houden ze daar wel rekening mee. Het komt voor mij nogal overbodig over om hiervoor medicijnen te gaan slikken, want dat is gewoon onzin. Zet je gewoon over je zenuwen heen en merk dat er niets aan de hand is.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 21:17
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de verdoving geen pijn doet. Ik ben een huilebalk wat de tandarts betreft, dus van mij kun je dat wel aannemen. Het is geen prettig gevoel, maar pijn is het echt niet.

En zoals gezegd wordt, als je gewoon regelmatig je tanden poetst, is de kans klein dat je gaatjes hebt.
Oud 05-04-2012, 15:07
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
Ik ben echt een kleinzerig iemand, en ben ook steeds nerveus voor de tandarts, maar telkens ik buiten kom zeg ik ' nou dat was helemaal voor niets nodig,die zenuwen' verdoving doet geen pijn als hij juist gegeven wordt. m'n broer had eens een stagaire en ze stekte telkens verkeerd met de naald, tot 5x toe. dus eerlijk gezegd als ik een stagaire zie zou ik zeggen van 'neen liever de tandarts zelf' anders denk ik niet dat je echt bang of nerveus moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2012, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de verdoving geen pijn doet.
Dat is écht lang niet altijd waar. Ik ben totaal niet bang voor de tandarts, maar ik heb wel verdovingen gehad die wel zeer deden.

Een beetje zenuwachtig is niet erg, je kunt het gewoon aangeven, maar meestal heeft de tandarts dat wel een beetje door. En wie weet valt het wel mee allemaal en heb je geen gaatjes.
En dan nog; als je een gaatje hebt en die moet gevuld worden, kan dat altijd met verdoving. De verdoving voel je vaak wel, beetje prikken, maar het is niet heel erg.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2012, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Ik ben echt een kleinzerig iemand, en ben ook steeds nerveus voor de tandarts, maar telkens ik buiten kom zeg ik ' nou dat was helemaal voor niets nodig,die zenuwen' verdoving doet geen pijn als hij juist gegeven wordt. m'n broer had eens een stagaire en ze stekte telkens verkeerd met de naald, tot 5x toe. dus eerlijk gezegd als ik een stagaire zie zou ik zeggen van 'neen liever de tandarts zelf' anders denk ik niet dat je echt bang of nerveus moet zijn.
Dat je daardoor automatisch bang moet zijn voor een stagiaire is dan wel weer onzin.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2012, 19:00
Thinus
Thinus is offline
Laat je gaatje dan eens vullen zonder verdoving. Zo hoef je niet bang te zijn voor de verdoving en de keer daarop zul je graag een verdoving nemen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2012, 21:10
arPos
arPos is offline
gaatjes vullen doet geen zeer, 6 kiezen eruit laten trekken, dat doet pas zeer.

bij vullen heb ik nog nooit een verdoving gehad, is onzin ook, die verdoving doet meer "pijn" dan het vullen zelf en je voelt zelf niet meer aan of die tandarts wel goed zit te slijpen/boren/plakken.
Oud 06-04-2012, 11:22
*oma*
*oma* is offline
Ik heb onlangs drie verstandskiezen laten trekken en ik moet zeggen dat het erg meeviel. Ook de verdovingen. Bij vullen heb ik ook nog nooit een verdoving gehad, maar als het geen groot gat is dan is dat volgens mij ook niet nodig.
Oud 06-04-2012, 11:47
Thinus
Thinus is offline
Citaat:
gaatjes vullen doet geen zeer, 6 kiezen eruit laten trekken, dat doet pas zeer..
Soms voel je er niks van nee, maar als er 5 minuten lang op je zenuw wordt geboord is dat echt wel kut.

Citaat:
en je voelt zelf niet meer aan of die tandarts wel goed zit te slijpen/boren/plakken.
Gaat ver als je zelf in de gaten zou moeten houden of alles wel goed gaat.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2012, 12:11
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
gaatjes vullen doet geen zeer, 6 kiezen eruit laten trekken, dat doet pas zeer.

bij vullen heb ik nog nooit een verdoving gehad, is onzin ook, die verdoving doet meer "pijn" dan het vullen zelf en je voelt zelf niet meer aan of die tandarts wel goed zit te slijpen/boren/plakken.
Ik heb kiezen laten trekken bij de tandarts, en dat viel ontzettend mee. Met verdoving waren ze er uit voordat ik het door had. Dus maak dat arme kind niet van te voren ontzettend bang

En zelf liet ik eerst ook zonder verdoving vullen, maar met verdoving vond ik toch prettiger. Van de prikjes voel ik zelf bijna niks, het heeft er vooral mee te maken hoe gevoelig je tandvlees is.
Oud 06-04-2012, 13:04
arPos
arPos is offline
Citaat:
Soms voel je er niks van nee, maar als er 5 minuten lang op je zenuw wordt geboord is dat echt wel kut.
Een zenuwbehandeling is wat anders dan "een gaatje vullen"

Citaat:
Gaat ver als je zelf in de gaten zou moeten houden of alles wel goed gaat.
Nou je zal niet elke stap beoordelen maar doordat ik geen verdoving had kon ik wel voelen dat de tandarts een stukje lijm vergeten was weg te slijpen aan het eind, een stukje wat nogal vervelend tegen het tandvlees aan zat.
Oud 06-04-2012, 13:06
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik heb kiezen laten trekken bij de tandarts, en dat viel ontzettend mee. Met verdoving waren ze er uit voordat ik het door had. Dus maak dat arme kind niet van te voren ontzettend bang

En zelf liet ik eerst ook zonder verdoving vullen, maar met verdoving vond ik toch prettiger. Van de prikjes voel ik zelf bijna niks, het heeft er vooral mee te maken hoe gevoelig je tandvlees is.
Mijn kiezen mochten niet door de tandarts worden getrokken volgens mij zijn er niet al te veel tandartsen die dat mogen dus werd het de kaakchirurg.

Maar om eerlijk te zijn deed het trekken van de kiezen alleen pijn bij de kies die enorm verrot was de rest voelde ik niets van, eigenlijk was ook daar de verdoving het pijnlijkst van de hele behandeling, wat dan op zich weer betekent dat de verdoving goed werkte.

Ik vind de tandarts/kaakchirurg sowieso niet eng, ik heb nooit echt pijn gehad maar misschien heb ik wel een goede, ik wil best erkennen dat het een irritant gevoel is bij het "boren" maar verder dan dat wil ik niet gaan.
Oud 06-04-2012, 13:30
Martiño
Martiño is offline
Ja, de kaakchirurg, maar dat is ook een ander geval he. De tandarts trekt letterlijk je kies, je krijgt een verdovingsspuit, hij pakt een soort tang en trekt je kies er uit. Klaar, geen gedoe met een boor.

Naar de kaakchirurg ga je als het niet gemakkelijk is om de kies te verwijderen. Die trekt eigenlijk ook niet je kies, die snijdt en boort om je kies in stukjes te verwijderen. Dat kan inderdaad wel wat meer pijn doen en langer duren.
Oud 06-04-2012, 14:04
arPos
arPos is offline
uiteindelijk heeft hij maar 1 stukje wortel moeten boren, de rest is ook gewoon met de tang gedaan.

maar heeft dat er dan mee te maken dat de tandarts geen ontstekingsremmende medicatie mag uitschrijven o.id.?
Oud 06-04-2012, 14:15
Martiño
Martiño is offline
Nee, de tandarts is niet opgeleid om ingewikkelde operaties uit te voeren, een kaakchirurg wel. Als een kies bijvoorbeeld dwars ligt kan de tandarts hem niet zomaar verwijderen, dan moet er geboord worden in de kies of gesneden in het tandvlees.
Oud 06-04-2012, 15:09
Verwijderd
Plus dat de kaakchirurg ook dingen doet die in een steriele omgeving moeten gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2012, 17:20
Verwijderd
Ach. 2 van mijn verstandskiezen zijn bij een tandarts getrokken, 2 bij de kaakchirurg. Ik merkte 0 verschil, behalve dan dat de kaakchirurg een klein stukje moest snijden om de kies er uit te kunnen halen, en dat was het.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2012, 18:11
ThomasJu
ThomasJu is offline
de kaakchirurg heeft mijn 4 verstandskiezen ook getrokken begin dit jaar. (2 per keer) Het vervelendste is het smaakje van de verdoving!

Ik over 1 kies zat nog een beetje tandvlees. Maar een chirurg trekt tientallen kiezen op een dag, die draait z'n hand er niet voor om.
Voor een tandarts is een kies trekken een speciale ingreep.

Als je kiezen versleten zijn is het echter een heel ander verhaal. Mijn tante had last van d'r kiezen rond dezelfde tijd. Die kon de chirurg niet in 1 stuk er uit trekken. Dus die moesten er stukje voor stukje uit gebroken worden. Daar heb je inderdaad wel last van.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2012, 18:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Denk dat je met dit soort verhalen haar alleen maar zenuwachtiger maakt.

@ Kleine prinses: probeer je afspraak te plannen op een tijdstip dat je afleiding hebt zodat je er niet zo mee bezig bent en geen tijd hebt om zenuwachtig te zijn. Zelf maakte ik bijvoorbeeld vaak een afspraak net na kerst ofzo of op een dag dat je al iets anders hebt waarvoor je zenuwachtig bent. Als je goed poetst en goed voor je gebit zorgt heb je geen redenen om heel bang te zijn. Als er iets speciaals moet gebeuren moet je vaak toch een nieuwe afspraak maken.

Ik ben zelf ook heel bang voor de tandarts maar ga wel elk halfjaar omdat ik dan het idee heb dat als ik het bijhoud ik ook niet ineens voor hele grote (nare) verrassingen kom te staan. Ik poets goed en flos ook elke dag zodat ik er zelf in elk geval alles aan doe om goed voor m'n gebit te zorgen.
Oud 08-04-2012, 14:02
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
Citaat:
Dat je daardoor automatisch bang moet zijn voor een stagiaire is dan wel weer onzin.
ja neen, maar als je bvb gewend bent aan je tandarts en je hoort zo iets over een stagaire.. het kan natuurlijk overdreven zijn, maar ikzelf heb voorlopig nog niet echte en slechte ervaring gehad met een tandarts
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 18:08
arPos
arPos is offline
Citaat:
Denk dat je met dit soort verhalen haar alleen maar zenuwachtiger maakt.
Het lijkt me gezond om een beetje zenuwachtig te zijn voor elke medische ingreep, echter over het algemeen is een tandarts capabel genoeg om cariës te vullen en is dat bovendien een zeer minieme ingreep.

Je kan ook door je zenuwen niet gaan, je tanden lekker verder laten rotten en dan uiteindelijk je tanden in kleine stukjes eruit laten snijden wat bij het herstel vooral een stuk vervelender is.
Oud 09-04-2012, 10:50
DAH
DAH is offline
Ik heb weleens gaatjes gehad. Het was geen fijn gevoel maar echt pijn deed het niet en als 'ie klaar is voel ik er al niets meer van. Als 'ie een plaatselijke verdoving had gebruikt heb ik daar weinig van gemerkt. Ik zou zeggen, geen reden om zenuwachtig te zijn.
Oud 17-04-2012, 23:35
Verwijderd
Nou ik zal alle wilde verhalen maar even laten voor wat ze zijn..

Ik ken het gevoel, ik maak me ook altijd dagen van tevoren zenuwachtig en hou ook niet van prikken, MAAR ik heb een tip. Ik vraag altijd aan tandarts (en ik heb het al heel vaak gehad) wilt u het even zeggen als u de injectie gaat pakken? Dan doe ik m'n ogen even dicht. Dat je die naald niet op je af ziet komen scheelt heel veel! En dan gewoon op je ademhaling letten, rustig diep in en uit ademen, dan ontspan je ook vanzelf. En mijn tandarts die kan verdovingen echt HEEL goed geven, voel er letterlijk echt niks van. Een wortelkanaalbehandeling is wat minder heb ik gemerkt, maar bij gaatjes vullen vraag ik altijd verdoving. 1 keer zonder laten doen de eerste keer, maar dat is niks voor mij. Dus gewoon lekker heengaan. En door goed te flossen elke dagen en speciale tandenstokers te gebruiken voorkom je ook dat er gaatjes kunnen ontstaan tussen je tanden in. (had ik eerder moeten doen haha)

Nou take care en relax. Voor je het weet sta je weer buiten. En trouwens, ALS er al een gaatje wordt gevonden bij controle hebben ze meestal toch geen tijd om dat gelijk te gaan vullen, dus dan krijg je nieuwe afspraak. Dus niet druk maken. En altijd zeggen dat je er tegenop ziet. Dan is ie NOG aardiger en rustiger met je.

doei!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 21:17
brocoliboy
brocoliboy is offline
op zich gaatjes vullen is nog wel te doen
aleen is het een eng geluid in je hoofd
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 23:15
Verwijderd
Citaat:
op zich gaatjes vullen is nog wel te doen
aleen is het een eng geluid in je hoofd
In je hoofd? Ik hoor het alleen in m'n oren hoor. (oh wacht die zitten aan en in je hoofd...)

Ja dat geboor, ach.. je went eraan en als je verdoving hebt, voel je er niets van en dan denk je: ja boor maar hoor... geeft niks.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten