Advertentie | |
|
![]() |
|
Het voordeel van HBO is natuurlijk dat, als het ergens op de uni toch fout mocht gaan, je in ieder geval een HBO-diploma hebt. En negens op het vmbo zijn niet hetzelfde als de universiteit aankunnen. Kijk, ik kan én negens op het vmbo halen én de uni aan (nou ja, qua intelligentie dan
![]() Kijk, ik heb het ook maar van horen zeggen, maar volgens mij is de overstap havo-vwo al groot. En hé, je komt wél van het vmbo af. Misschien was je wel een havoër die op het vmbo terecht kwam (men zal er zelfs wel een verdwaalde vwo'er aantreffen, dat mensen onder hun niveau terecht komen is niets nieuws) maar dan nog. Er zijn zeer weinig vmbo'ers die vwo aankonden (anders zouden ze toch niet masaal op het vmbo zitten?) en wie weet ben jij één van de velen die het niet haalt. Al bewonder ik je streven, daar niet van, maar ik wil alleen maar zeggen, negens op TL garanderen niet per se een vwodiploma. Tenminste, ik zou het raar vinden als dat wel zo was. Heel raar. Ook al heb ik nul komma nul ervaring wat betreft overstappen van niveau enzo. En dat jaar sneller... je doet er toch wel lang over. Misschien is dat maar beter ook, want je moet waarschijnlijk wel hard werken en zal misschien al je tijd nodig hebben. Het is fijn dat ze zoveel vertrouwen in je heeft, maar in dit geval (met mijn geen ervaring, oké oké) zou ik toch voor HBO gaan. Gewoon omdat je met HBO ook al veel kan. Het is volgens mij wel zo dat havo - vwo - universiteit meer 'op elkaar aansluit'. Dat zou weer een voordeel zijn voor vwo... hoewel vwo inderdaad geen meerwaarde heeft. Het enige wat je meer kan met een vwodiploma, is uit meer studies kiezen, maar dan heb je nog niets geleerd (of praktisch niets, want daar is je studie voor). Oh, en als je vwo toch niet haalt, moet je alsnog via havo -> HBO -> universiteit, en ben je nóg langer bezig. |
![]() |
||
Citaat:
! Ik heb er geen verstand van, maar gezien Em.'s argumenten. ![]() Laatst gewijzigd op 17-12-2010 om 15:57. Reden: Aanvulling |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou kijken naar wat je wilt. Dus niet dat je per se wo wilt gaan doen, maar wat je daar dan precies wilt gaan doen. Als je bv. geneeskunde wilt doen, dan vind ik de weg via het vwo de meest logische. Wil je bv. pedagogische wetenschappen gaan doen, dan kan dat ook prima via het hbo.
Zelf heb ik eerst mavo gedaan en vervolgens havo, daarna ben ik hbo gaan doen en daarna wo. Ik heb dus geen ervaring met de overstap havo-vwo, dus daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen. De overstap hbo-wo vond ik prima te doen, maar dat zal vast ook per studie verschillen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Eerste twee periodes nul vakken halen en het is al afgelopen, en da's zo gebeurd als je op het HBO op een schoolse manier les kreeg. Iemand die ik kende faalde zelfs omdat hij was vergeten dat je jezelf moet inschrijven, en dat niet voor je gedaan wordt zoals hij gewend was.
|
Verwijderd
|
Als je van HBO naar WO gaat zijn er nog verschillende opties.
De snelste weg is om van een HBO-propedeuse naar een WO-bachelor te gaan. Dan ben je als alles goed gaat na vijf jaar klaar. Maar het gaat vaak niet goed omdat de overstap te groot is; je hebt vaak te oppervlakkige basiskennis vergeleken met je jaargenoten die op het vwo toch dieper op de stof in zijn gegaan, en het tempo op het WO ligt een stuk hoger dan op het HBO. En als je het niet haalt, heb je alleen een propedeuse waar je verder niets mee kan. Dus dat is wel een groot risico. Van een HBO-bachelor naar een WO-bachelor is over het algemeen prima te doen; je hebt dan niet minder ervaring met een niet-schools systeem dan de studenten die vers van het VWO komen, en je hebt wel studeer- en levenservaring waardoor er meer zelfstandigheid en inzet van je verwacht mag worden, daarbij heb je na een hele HBO-opleiding wel diepe achtergrondkennis, als het tenminste in hetzelfde vakgebied ligt. Veilige keus dus. Maar er zitten wel twee grote nadelen aan: de eerste dat het wel heel lang duurt, je bent zo acht jaar aan het studeren; de tweede dat het erg duur is omdat je twee bachelors doet en je voor de tweede bachelor instellingscollegegeld (minstens 3000 euro) moet betalen ipv staatscollegegeld (iets van 1550 euro). Dan is er nog de mogelijkheid om na een HBO-bachelor naar een WO-master te gaan. Je moet dan vaak een schakeljaar volgen. Bij wat ik zie in mijn omgeving is dit een goede optie omdat je in het schakeljaar inhaalt wat je mist aan wetenschappelijke en statistische kennis. Vooral als je tijdens je HBO-opleiding al wat schakelvakken volgt kan dit heel goed gaan. En als het misgaat heb je in elk geval al een HBO-diploma. Je moet er wel rekening mee houden dat het schakeljaar moeilijker kan zijn dan je dacht, vaak doen mensen er toch anderhalf jaar over. Dus met deze route ben je zes à zeven jaar aan het studeren, maar heb je toch zekerheid. Maar als je de mogelijkheid hebt om zonder jaar extra gewoon van 4-havo naar 5-vwo over te stappen, zou ik dat doen! Je hebt dan meteen de goede achtergrondkennis voor een WO-opleiding en het scheelt je een hoop gedoe. Plus dat het veel geld scheelt omdat je maar vier jaar studiefinanciering krijgt, maar op de middelbare school nog wel van je tegemoetkoming scholieren gebruik kunt maken zonder je stufi daarmee in gevaar te brengen. De enige reden om dit niet te doen is dat je er dan dit jaar wel hard aan zult moeten trekken om je cijfers hoog genoeg te maken, en volgend jaar ook om delen van de vwo-stof in te halen. Maar kennelijk heeft je decaan er vertrouwen in dat je dit kan, anders zou hij/zij het niet aanbieden. Laatst gewijzigd op 20-12-2010 om 08:02. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het zal ook erg per universiteit/faculteit/studie verschillen. Ik vond bijvoorbeeld juist de universiteit enorm schools, op het HBO kregen we meer vrijheid. En me inschrijven hoefde ik ook op de universiteit niet (ja, aan het begin van het jaar, maar niet voor vakken of tentamens oid), dat gebeurde automatisch. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Vraag omtrent toelatingsbewijs universiteit buitenland Mikeb | 1 | 15-02-2013 21:59 | |
Studeren |
Via HBO (propedeuse/normaal) of VWO naar WO? Verwijderd | 18 | 15-10-2011 17:48 | |
Algemene schoolzaken |
VMBO-TL naar HAVO = HELP! Sjonsjaak | 34 | 19-08-2011 18:06 | |
Studeren |
Hbo gekozen terwijl VWO de beste keus was... PimP88z | 21 | 01-07-2010 18:57 | |
Studeren |
Propedeuse of van havo naar VWO? Faerie | 56 | 22-01-2006 22:30 | |
Algemene schoolzaken |
Geen toga voor hbo-doorstromers Charlottetje | 86 | 22-03-2004 17:54 |