Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2010, 17:05
DutchRH
DutchRH is offline
Heej ik heb de volgende tabel. Ik weet dat de formule voor de trillingstijd T=2*pi*wortel(massa/C) is. Ik krijg steeds een getal uit wat niet reeël is. Ik zal vast een fout hebben gemaakt maar ik zie hem even niet. Wie kan me zeggen wat niet klopt?
Ik heb even snel de gegevens op een rijtje gezet

massa frequentie u F C
50 124 0.04 0.49 0.12
100 92 0.08 0.98 0.12
150 86 0.12 1.47 0.12
200 67 0.16 1.96 0.12
250 59 0.20 2.45 0.12

u=uitrekking in meter
F=kracht
C=veerconstante N/m

Laatst gewijzigd op 16-12-2010 om 17:12. Reden: incompleet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2010, 18:14
mathfreak
mathfreak is offline
Er moet gelden dat . Ga aan de hand van je meetgegevens eens na of dit klopt. Het zou kunnen dat er in je meetgegevens een fout zit waardoor je niet op het juiste resultaat uitkomt.
Oud 16-12-2010, 18:26
DutchRH
DutchRH is offline
Dan krijg ik 0.246 dus er klopt geen klote van maar ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen... Ik weet niet wat ik fout heb gedaan dat is juist het probleem, ik heb het 6x nagelopen
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 18:46
mathfreak
mathfreak is offline
Zet T² eens uit tegen . Je moet dan een aantal punten krijgen die nagenoeg op een rechte lijn door de oorsprong liggen. Als dat niet zo is zit er misschien een fout in de tweede kolom. Ga nog eens zorgvuldig na hoe je aan de gegevens in die kolom gekomen bent.
Oud 16-12-2010, 18:57
DutchRH
DutchRH is offline
Die heb ik zelf moeten meten op school simpelweg door er een camera op te zetten, de veer een uitwijking van 5 centimeter te geven en het aantal trillingen te laten tellen in 60 seconden. Niet echt professioneel maar zo moest dat per se ;p Ik denk dat de C dan niet klopt. Maar nu zit ik met het volgende probleem ;p Die metingen zijn gedaan door iemand anders, ik was toen ziek en nu moet ik het verslag maken. Nu krijg ik net te horen dat de C is berekend met een geschatte u toen de 50 g eraan hing. De F was bekend (9.8*0.05) en toen was het van; jaa de veer rekte zo'n 4 cm uit dus F/u=C. Jaa sorry dat wordt mij ook nu pas verteld. Waarschijnlijk is dat dus het probleem, dat er een andere C bij die frequentie komt maar daar kom ik nu dus nooit meer achter
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 20:53
mathfreak
mathfreak is offline
Vraag maar aan degene die de metimgen gedaan heeft of hij of zij dat verslag schrijft. Dat lijkt me veel logischer dan dat jij een verslag schrijft op grond van metingen die je zelfs niet eens gezien hebt.
Oud 18-12-2010, 12:21
DutchRH
DutchRH is offline
Haha jaa dat is het ook maar dat mag niet ;p Van die zeik dat je allebei wat moet doen enso. En die tweetallen zijn ingedeeld, niet zelf gekozen en dat is niet bepaald een vriend van me dus dat gaat um niet worden ;p Maar toch bedankt, het zal wel goed komen ;p
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten