Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2002, 16:35
jessika
jessika is offline
Weet iemand een leuk onderwerp voor een profielwerkstuk? Ik heb het profiel n&g.
Ik heb namelijk echt geeeeeeen idee waar ik het over moet doen. thnx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2002, 17:53
ekki
ekki is offline
evolutie?
wijn maken?
bliksem/onweer?
leergedrag van ratten?
drugs/alcohol?
Oud 14-03-2002, 17:55
guinevieve juniper
guinevieve juniper is offline
nanotechnologie, ebola en andere infectie ziektes keus genoeg als je een ziekte wilt
Oud 14-03-2002, 18:01
jessika
jessika is offline
Ik moet ook een proef kunnen uitvoeren over het onderwerp.. dat is eigenlijk nog het moeilijkste
Met citaat reageren
Oud 14-03-2002, 18:07
Georges
Georges is offline
nu al
Met citaat reageren
Oud 14-03-2002, 18:27
mathfreak
mathfreak is offline
Wat dacht je van het bepalen van de trillingstijd van een massa-veersysteem?
Oud 14-03-2002, 19:11
JCH83
JCH83 is offline
Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik moet een Praktische opdracht maken voor natuurkunde, waarbij ik een eigen experiment moet uitvoeren. Iemand goede ideeen? (niveau: 6VWO)

Thnx, JCH83
Oud 14-03-2002, 19:31
Oen
Oen is offline
Holografie
Met citaat reageren
Oud 14-03-2002, 19:48
JCH83
JCH83 is offline
Citaat:
Oen schreef:
Holografie
En wat kan ik hier zelf met een experiment of onderzoek mee doen??? Heeft iemand bijvoorbeeld een idee hoe zelf hologrammen kan maken?

Oud 14-03-2002, 20:45
noraly
noraly is offline
Citaat:
JCH83 schreef:
En wat kan ik hier zelf met een experiment of onderzoek mee doen??? Heeft iemand bijvoorbeeld een idee hoe zelf hologrammen kan maken?

Ga naar een TU daar kunnen en willen ze je vast helpen. (hoop ik) Der zijn er heel veel die bij een Universiteit aankloppen voor de practica van hun profielwerkstuk. Tis voor hen waarschijnlijk even leerzaam als voor jou (hoop ik).

succes
Nora

(het 'hoop ik' iedere keer is omdat ik zelf ook met mijn profielwerkstuk zit en ik ook nog plek en hulp en de spullen nodig heb voor de nodige practica als ik eenmaal een onderwerp heb)
Oud 14-03-2002, 21:19
JCH83
JCH83 is offline
Thnx Nora
Oud 15-03-2002, 08:14
heumen
heumen is offline
Als je aan een universiteit je experiment wil uitvoeren of hulp nodig hebt bij ideeen, kun je ook in Leiden terecht. Je kan dan hier een proef komen doen. Het voordeel is dat hier meer aparatuur aanwezig is dan op de middelbare school. Mocht je in Leiden een practicum willen doen kun je je opgeven bij:

Nang Arsala
email: arsala@phys.leidenuniv.nl
Oud 15-03-2002, 13:45
Joël
Joël is offline
Holografie? Heb ik 't over gedaan.
Oud 15-03-2002, 13:55
hendrikafox
hendrikafox is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Wat dacht je van het bepalen van de trillingstijd van een massa-veersysteem?
Daar doe je toch geen profielwerkstuk over. Dat is toch veels te simpel en bovendien er valt te weinig over te shrijven.

Nee doe het dan over bewegingstheorien van dieren, bv gedrag van duifen>>>>>> eten, schoonmaken opletten

enz

-xx-
Oud 15-03-2002, 18:13
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
hendrikafox schreef:
Daar doe je toch geen profielwerkstuk over *gaat over bepalen trillingstijd van een massa-veersysteem*. Dat is toch veels te simpel en bovendien er valt te weinig over te shrijven.

-xx-
Op het eerste gezicht lijkt dit inderdaad heel simpel, maar je kunt ook kijken hoe het met de wiskundige beschrijving van een trilling in het algemeen zit. Uitgaande van het feit dat bij een trilling zonder demping de terugdrijvende kracht F recht evenredig is met de uitwijking u volgens F=-C*u en het gegeven dat u een sinusfunctie van de tijd is met u=r*sin(2*pi*t/T), kun je langs wiskundige weg het verband tussen C, massa m en trillingstijd T afleiden.
Indien je wel met demping te maken hebt wordt de situatie anders omdat we dan een gedempte trilling hebben waarbij de maximale uitwijking afneemt en de terugdrijvende kracht gegeven wordt door F=-C*u-k*v met v de snelheid en k de dempingscoëfficiënt. Wiskundig is dit wat lastiger op te lossen, maar je kunt gebruikmaken van het feit dat bij benadering geldt: u(t+h)=u(t)+h*v(t) en v(t+h)=v(0)+h*a(t). Omdat geldt: F=m*a en omdat je weet hoe F samenhangt met u en v kun je bijvoorbeeld via deze benaderingsformules een (benaderd) u-t-diagram van een gedempte trilling samenstellen.
Oud 15-03-2002, 18:41
Oen
Oen is offline
Ik heb net een Profielwerkstuk af van Holografie, je kan het zo krijgen, moet je wel ff een e-mail adres geven dat meer dan 1,3 mb aankan dus geen hotmail.
En als je nog iets moet weten over holografie kan je me ook alles vragen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 19:03
jessika
jessika is offline
Citaat:
Oen schreef:
Ik heb net een Profielwerkstuk af van Holografie, je kan het zo krijgen, moet je wel ff een e-mail adres geven dat meer dan 1,3 mb aankan dus geen hotmail.
En als je nog iets moet weten over holografie kan je me ook alles vragen.

lijkt misschien een beetje stom maar wat is holografie precies? xx
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 20:06
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
jessika schreef:

lijkt misschien een beetje stom maar wat is holografie precies? xx
Kijk maar eens op http://members.tripodnet.nl/of/. Je vindt daar een beschrijving van het begrip holografie, een fotografische opnametechniek, in 1948 ontwikkeld door Dennis Gabor, die het mogelijk maakt driedimensionale beelden op te wekken door projectie in de ruimte van een met laserstralen vervaardigde 'dia'.

Nog even wat Oens opmerking over het sturen van het profielwerkstuk betreft: als je het als html-bestand opslaat (dit kan vanaf Word 97) is het bestand waarschijnlijk wel per e-mail te verzenden omdat het bestandsformaat dan een orde van grootte van kilobytes heeft. Ik heb zelf op die manier een Word-document van 12 MB als een html-bestand van zo'n 9 kB op kunnen slaan. Probeer het maar eens uit.
Oud 15-03-2002, 22:56
pietje63
pietje63 is offline
achtbanen
Reageren

Regels voor berichten