Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ik denk dat dit een verbeterde zin is: als iets niet niet bestaat is het mogelijk dat het bestaat en als jij gelooft dat iets betaat dan bestaat het
||
Citaat:
Eigenlijk zie ik (op dit moment) verschillende niveau van bestaan. Het eerste is: het kan bewezen worden, het is tastbaar. Een steen, een beuk, een waterval, een mens, hebben dat bijvoorbeeld heel sterk. Dat bestaat echt voor iedereen, het is te bewijzen, en zelfs al is het in jouw geval niet bewezen (je woont in een land zonder beuken) dan zal je er niet echt aan (hoeven) twijfelen dat het wel bestaat. Geheel daartegenover heb je dat het níet tastbaar is, maar dat het voor sommige mensen wel degelijk bestaat. Zoals LauraJansen eigenlijk ook al zegt. Voor een schizofreen bestaan de stemmen die hij hoort bijvoorbeeld wel degelijk. (Schizofrenen horen toch stemmen/kunnen toch stemmen horen? ![]() Ik heb zo wel eens beweerd (moe-zijn doet altijd rare dingen met me) dat God bestaat, omdat mensen in hem geloven. Zelfs al is er niet 'echt' een God, zoals er 'echt' een beuk is, en 'echt' een waterval, dan nóg heeft 'zijn' mening invloed. Omdat heel veel mensen in hem geloven. Omdat hij voor heel veel mensen bestáát, en zij hun wereld vormgeven naar het idee van hem. Zelfs al bestaat God niet, dan nóg bestaat hij wel, want je kunt niet om hem heen. Je kunt niet zeggen 'brand alle kerken plat, want hij bestaat niet' omdat hij voor veel mensen wél bestaat. God zou er misschien zelf niets van zeggen (als hij dus niet 'echt' bestaat) maar de God-gelovige mensen wél! Hoewel ik dat volgens mij niet helemaal helder uitgelegd krijg. ![]() En daartussen in (tussen iets wat je echt vast kan pakken, en een denkbeeld van mensen) zullen vast nog vele vormen bestaan, en allemaal bestaan ze op de één of andere manier, alleen niet altijd voor iedereen. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Met niets bedoel ik ook echt niets, het heeft geen tijd, geen plaats geen naam, het is echt helemaal niets. Een vacuüm heeft een plaats een naam en een tijd en is dus wel degelijk iets. Ik bedenk me nu eigenlijk dat ik bedoel; alles is iets behalve niets. En die gedachten vind ik wel wat, het zijn fysieke verbindingen in de hersenen, dus het is wel iets, het is zelfs meetbaar. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Iets waarnemen zonder het gebruik van menselijke zintuigen is onmogelijk. |
![]() |
||
Citaat:
Over stemmen in je hoofd, ja, ze bestaan. Het zijn dan echter geen echte stemmen, want dan zou er een extra set stembanden in je hoofd moeten zitten. We mogen er dan van uitgaan dat die stemmen in je hersenen zitten en je (als een dagdroom) doen denken dat je iets hoort. Bestaan stemmen in je hoofd? Nee. Bestaat het fenomeen dagdromen? Ja. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Denk het niet he. En bovendien wat betreft zien. Stel je stopt een pen in een doosje, dan zie je 't niet, je kunt 't niet voelen en je kunt 't niet ruiken. Wat jij zegt is dat een pen in een doosje niet bestaat. Citaat:
||
Citaat:
I ervaren Uitspraak: ɛrˈvarə ![]() Ervaren is iets als iets meemaken.
|
![]() |
misschien bestaat niets. misschien bestaan wij niet, en alles wat wij denken niet, en alles wat wij zien niet. Of misschien besta jij wel en zie je dingen die er niet zijn en ben je eigenlijk ergens anders.
je weet het niet. je kunt ook denken: ik denk dus ik ben. maar wanneer denk je? want als je nou niet bestaat kun je misschien ook wel denken. laten we maar hopen dat er een reden is dat wij mensen zo weinig kennis hebben. |
![]() |
||
Citaat:
al is alles zoals we het nu kennen wel zo dan nog weten we heel erg weinig. we zijn een klein onderdeel van het melkwegstelsel en zelfs binnen ons eigen stelsel kennen we nog lang niet alles laat staan dat we weten wat er zich allemaal buiten het melkwegstelsel is. |
![]() |
|
om antwoord te geven op de vraag: 'wanneer bestaat iets?'
Een antwoord wat eigenlijk niet fout kan zijn is: iets bestaat pas zodra we met onze maatschappij hebben besloten dat iets bestaat. het probleem komt echter zodra een maatschappij nog niet zeker weet of iets wel of niet bestaat (er wordt bijvoorbeeld nog steeds onderzocht of er wel of geen aliens bestaan. de ene denkt dat ze wel bestaan de ander denkt van niet. Daar ontstaan de problemen bij of iets wel of niet bestaat) |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Ik denk dat iets bestaat als je het kunt waarnemen op wat voor manier dan ook. Citaat:
||
Citaat:
Denk je alles bij jezelf weg, je schoenen, je shirt, al je andere kleding. Vervolgens denk je je hele lichaam bij je weg. Wat blijft nu over? Je gedachte. Je denkt dus je bent. @honkballertje Laat de leider van Noord-Korea tegen iedereen zeggen dat Nederland niet bestaat. Zijn volgelingen geloven heb per direct, betekent dit dat Nederland gewoon niet bestaat?
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik wou al zeggen dat de "cirkel" niet bestaat, wel cirkelvormige objecten" maar Mathfreak heeft dat al keurig uit de doeken gedaan.
Land bestaat, een klein deel ervan noemen wij Nederland, hoe anderen het (niet) noemen zal me een wordt wezen, niemand zal kunnen ontkennen dat dat lage stukje land bestaat. De democratische staat Nederland bestaat alleen op papier, maar die kan ik op straat niet waarnemen. Fysiek bestaat die dus niet. Als we die lijn doortrekken blijven alleen de materiële dingen over tot in de meest minimale vorm; atomen, fotonen, ionen en wat er nog meer is. Ik ben er echter nog niet uit wat ik met het vacuum in het heelal aan moet... iemand? |
![]() |
||
Citaat:
Uitspraak: matsxɑ'pɛi de -woord (vrouwelijk) maatschappijen Zelfst. Naamw. 1 alle mensen samen, vooral de manier waarop ze met elkaar omgaan. Synoniem: samenleving `welvaartsmaatschappij` `maatschappijkritiek` 2 groot bedrijf. Synoniem: onderneming `verzek... ''' In mijn voorbeeld zou Nederland niet bestaan, het zijn immers niet álle mensen op deze planeet die Nederland erkennen. En dan nu nog wat, stel jezelf voor buiten een geluidsdichte ruimte. In die geluidsdichte ruimte wordt keiharde hardrock gespeeld d.m.v. een CD speler en giga grote boxen. Jij staat buiten de ruimte en hoort dus niets. Bestaat de muziek in de ruimte dan wel? De definitie van muziek is immers: ''geluid 1 Trillingen in de lucht of andere substantie die door het oor waargenomen kunnen worden.'' Van trillingen in de lucht kun je niet spreken van geluid, in combinatie met een oor dat 't ''omzet'' wel. Dus eigenlijk bestaat muziek niet zonder dat daarbij een oor aan de pas komt, maar wat is muziek dan wel? Misschien bestaan aliëns wel degelijk, maar hebben wij daar niet 't juiste zintuig voor om het te kunnen waarnemen. Kortom, we hebben nu wel vastgesteld dat zintuigen een belangrijke rol spelen in het bestaan van iets maar ik zou hierbij toch graag nog even door discussiëren met jullie want ik merk dat we er nog niet uit zijn. ![]()
||
Citaat:
de muziek in die ruimte is er wel, maar je staat er zo ver van af (de afstand dat je het kan horen wordt doordat het een geluidsdichte kamer is erg klein) dat je het niet kan horen. dat wij nu niet kunnen horen of er muziek wordt gemaakt in amerika betekent toch ook niet dat er op dit moment geen muziek wordt gemaakt in amerika? zintuigen zij idd een belangrijk onderdeel van het waarnemen van dingen. ik denk echter dat zintuigen slechts een onderdeel zijn in of iets wel of niet bestaat. abstracte dingen worden niet waargenomen met zintuigen, maar bestaan volgens ons wel. misschien bestaan dingen dus wel als we hebben besloten dat het bestaat en/of het waargenomen kan worden met onze zintuigen/bewezen kan worden dat het bestaat. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ps. ben ik iedereen een beetje monddood aan 't maken? ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ideeën zijn ook te meten, al is het maar omdat ideeën denkprocessen zijn en we hersenactiviteit kunnen meten in bijvoorbeeld een scanner. |
![]() |
||
Citaat:
hoe objectief kan een meetinstrument nou zijn als het gemaakt is door iemand die niet objectief is (de mens)? misschien is het meetinstrument in kwestie helemaal niet zo objectief als wij mensen denken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een oog is dus op zich ook objectief, ware het niet dat het verbonden is met de uiterst subjectieve hersenen. Overigens is het voor de centrale vraag hier eigenlijk niet eens belangrijk of een meetinstrument objectief of subjectief is. Als een instrument iets registreert, geeft dat al aan dat het bestaat (en daar ging het om). |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik vind opzicht de definitie: meetbaar niet een slechte, integendeel zelfs. Het kost me moeite om er tegenargumenten tegenaan te gooien, ik graaf even wat dieper en laat weten wanneer ik klaar ben om ''in de aanval'' te gaan.
Zou jij, Kirk, of een ander het begrip ''meten'' beter kunnen toelichten en eventuele tegenargumenten ontkrachten?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
>> Geloven in God << Lord Dolphin | 378 | 17-11-2005 22:03 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |