Ligt er een beetje aan wat je wilt qua soundtrack, want qua features is het allemaal redelijk hetzelfde.
GH2 en Rock Band zijn vergelijkbaar qua engine en chart style. Ze zijn ook wat lastiger dan de latere games vanwege een kleinere timing window (de tijd die je hebt om een noot aan te slaan). De soundtrack is erg divers.
Met de bijgeleverde X-Plorer heb ik erg goede ervaringen, alleen is de back button slecht gepositioneerd.
GH3 is wel tof, maar heeft wel een paar lastige momenten zoals Raining Blood en Through The Fire And Flames, maar niets dat écht lastig is. De soundtrack is wel leuk om te doen, maar ik pak echt altijd dezelfde paar nummers en ben het dan al weer zat. De DLC voor deze game is wel leuk, trouwens.
GH:Aerosmith is dezelfde engine als GH3, maar op Aerosmith gefocused.
GHWT introduceert een los speelbare bas, drum, vocalen en slider noten, maar de laatste zijn kapot in GHWT. Lees: lastig te bespelen in nummers als Satch Boogie wanneer je een noot ankert.
GH:Metallica is gecentreerd rondom Metallica en de bands die hun beïnvloed hebben (Thin Lizzy, Bob Segar). Deze game heeft, wat mij betreft, de leukste en uitdagendste setlist.
GH:Greatest/Smash Hits is een compilatie van GH nummers uit GH1-GH:Aerosmith.
GH:VH zou ik ontwijken, tenzij je een Van Halen fan bent en je van triolen tappen houdt. Ik vind 'm niet erg goed en de guest acts zijn leuker dan de Van Halen nummers zelf.
GH:M, GH

H en GH:VH zijn allemaal gebaseerd op de GH:WT engine, dus verschillen technisch (bijna) niets van elkaar. De soundtrack per niet band-game is divers.
GH5 is wel leuk om te doen, maar bevat veel obscuur spul. De soundtrack is wel divers. Deze game introduceert meerdere instrumenten tegelijkertijd: je kunt dus 4 gitaristen hebben, bijvoorbeeld. Wel leuk, want dan hoef je nooit meer te whinen dat je een instrument krijgt dat je niet wilt.

Hyperspeed beïnvloed nu niet meer de scroll snelheid in multiplayer, dus je kan eindelijk HS5 gebruiken zonder dat het niet meer te volgen is.
Band Hero is GH5 met pop-nummers.
GH6 is de nieuwste en speel ik zelf graag. De soundtrack is niet érg divers wat genres betreft: het is vooral rock, hard rock en metal, maar dat vind ik prima. Slider notes werken nu stukken beter dan in voorgaande delen en de toevoeging van powers vind ik leuk verzonnen (alhoewel ik ze nooit gebruik).
Met de controller heb ik nog geen problemen gehad.
Persoonlijk zou ik voor #6 kiezen: veel DLC, mogelijkheid tot het importeren van nummers uit de vorige games en de gitaarcontroller is degelijk.
Als je voor #6 gaat, heb je veel kans op het vinden van een game+gitaar bundel maar winkels als consoleshop en dimensionplus hebben ze vast ook wel liggen.
Al in al komt het vooral op muzieksmaak meer, want het is qua engine en spelen één pot nat.