Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2011, 20:46
Verwijderd
Hallo iedereen,
ik zit nu in 5vwo en heb via een leraar gehoord over United World Colleges. Toen hij het vertelde leek het me helemaal geweldig en het past zo goed bij mij. Nu ik echt serieus aan het overwegen ben om mij op te geven, beginnen de twijfels wel een beetje toe te slaan. Kan ik dit wel? Ben ik wel goed genoeg?
Mijn vraag is of er hier mensen zijn die aan een United World College studeren of gestudeerd hebben. Wat zijn jullie ervaringen? Waarom hebben jullie besloten om het te proberen? En waarom vind jij dat het bij je past?

Het zijn nogal wat vragen, maar ik probeer er een beetje achter te komen of het wel écht bij mij past. In de eerste instantie lijkt het me echt geweldig, maar daarna komen toch wel buikkriebels: 'Is dat wel zo?'

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2011, 21:02
miguel301
miguel301 is offline
Zelf heb ik niet aan zo'n college gestudeerd, maar ja kan misschien hier eens kijken naar de profielen van de mensen die daar studeren.
Oud 04-01-2011, 10:11
joram
joram is offline
Een United World College is een middelbare school, besef je je dat? Je kunt er het International Baccalaureate doen, maar aangezien jij al in de vijfde van het VWO zit zou dat verspilling van een hoop geld en tijd zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 14:48
Verwijderd
Ik besef zeker dat het de middelbare school is en heb hier ook wel over nagedacht. Maar of de 'verspilling' van één jaar nu echt opweegt tegen de ervaringen die je daar opdoet? Dat jaartje extra heb ik er dan wel voor over.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 17:17
Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik heb er niet gezeten en helaas zit het er voor mij ook niet in, maar vorig jaar in 4VWO heb ik me wel aangemeld. De selectie is ontzettend streng, omdat er maar heel weinig plaatsen beschikbaar zijn per college. Allereerst raad ik je aan om de website goed uit te pluizen en naar de informatiedag te gaan. Omdat jij nu in 5VWO zit, is dit je laatste kans om je überhaupt te mogen aanmelden. Aanstaande zaterdag is de infodag en je kan je aanmelden via de website (www.uwc.nl). Als je tijd hebt zou ik er zeker heengaan, want daar vind je oud-leerlingen, leden van het selectiecomité, heel veel informatie en een hoop andere leerlingen met dezelfde droom als jij.
Nu verder over je vragen, of je het kan weet jij zelf het beste. Als het goed voelt, moet je je aanmelden, dan merk je tijdens het selectieproces of het echt wat voor je is. Heel belangrijk is wel dat je ouders achter je staan, mijn ouders staan er niet meer achter nu, dus voor mij houdt het op bij een keer proberen. Op je vraag over wat hun ervaringen zijn, raad ik je aan weblogs te lezen, die kan je vinden via de website. Waarom ik besloten heb om het te proberen? Omdat ik klaar was/ben voor iets nieuws, ik wil graag wat aan de wereld verbeteren en nieuwe dingen leren.
De opmerking over het geld is zeker waar, het is een ontzettend dure opleiding, er zijn wel beurzen beschikbaar, die worden op basis van het inkomen van je ouders vastgesteld, maar je ouders moeten wel bereid zijn om (flink) bij te betalen. Verder is het niet zonde van je school, je doet in principe wel een jaar langer over de middelbare school, maar in dat jaar leer je dingen die je hier in geen honderd jaar kunt leren.
Als het echt is wat jij wilt, zou ik zeker naar de infodag gaan en actie ondernemen, zo'n kans krijg je niet nog eens Oh, en mocht het niet lukken/mogen, dan betekent dat echt niet dat je het niet zou aankunnen en er zijn genoeg andere alternatieven. Zo heb je ook een 'UWC Summer Course', die laat je ook een beetje proeven aan het UWC-gevoel. (www.njr.nl/yls) Ik ben daar afgelopen zomer geweest en het is echt een aanrader! Succes met alles en laat nog even weten wat je gaat doen
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 21:02
Verwijderd
Ik ga in ieder geval zaterdag naar de open dag.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 16:53
Ratatouille
Ratatouille is offline
Veel plezier! Ik ben er niet bij, omdat ik andere belangrijke zaken heb, anders was ik ook heen gegaan.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 18:03
Verwijderd
Zaterdag was echt superleuk! Erg veel informatie in één keer, maar écht geweldig. Ik ben er helemaal van overtuigd. Ik ga me gewoon aanmelden en ik zie wel wat er gebeurt. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik mijn essay aan moet pakken en hoe ik moet beginnen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 19:58
Ratatouille
Ratatouille is offline
Wat leuk dat je je aan gaat melden.
Tips voor je forms: wees vooral jezelf, maar wees niet te negatief over jezelf. Overdrijf niet, maar benadruk wel waar je goed in bent. Verder moet je goed op papier kunnen zetten waarom je heen wilt, wat je zelf kan bijdragen aan UWC en wat je er later mee gaat doen. Denk daar heel goed over na, want dat is erg belangrijk. Ook alle hobby's, bijbaantjes, vrijwilligerswerk en creatieve uitbarstingen benoemen. Heb je ooit gecollecteerd voor het goede doel? Opschrijven! Heb je ooit bijles gegeven? Opschrijven! Zoveel mogelijk vertellen dus.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 18:44
loveforfashion
loveforfashion is offline
Wat is united world college precies, het naam zegt het wel, maar kunnen jullie het uitleggen? Nu ik julie zo lees word ik zelf enthousiast van
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 18:56
loveforfashion
hmm oh ja wel leuk, maarja als je geen tvwo deed is dit je kans om je IB te halen .
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 19:03
Verwijderd
Citaat:
hmm oh ja wel leuk, maarja als je geen tvwo deed is dit je kans om je IB te halen .
Ik zie het als veel meer dan alleen een kans om het IB te halen!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 14:39
Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Ik zie het als veel meer dan alleen een kans om het IB te halen!
Precies, het is compleet anders dan zomaar 'IB'.
En als je er meer over wilt weten, moet je op de website kijken: UWC
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 19:41
loveforfashion
Ja tuurlijk is het meer dan alleen je IB maarja ik keek dus een beetje naar de site enz en ik dacht dat het best handig is. De hele ervaring lijkt me wel cool maarja ik vroeg me eerder af van is het niet een beetje onnodig. Maar ik zit er over na te denken om in het buitenland te studeren dus het leek me wel handig, het staat indd goed op je cv maarja ik heb nog wel genoeg tijd . Eerst opstromen maar ik zit nog in de 2e en zoals het er nu uitziet wordt het voor mij vwo . Anyway wel cool als ze je nog aannemen sweetsmile, laat nog wat horen!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 20:33
Verwijderd
Ik heb alle formulieren op de post gedaan! Nu maar afwachten
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 18:31
Verwijderd
Word je eigenlijk ook beoordeeld op je niveau van Engels? Dat kan ik nergens vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 19:35
Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Word je eigenlijk ook beoordeeld op je niveau van Engels? Dat kan ik nergens vinden.
Nee. Natuurlijk moeten je forms wel gewoon in goed Engels geschreven worden, als ze niet begrijpen wat jij geschreven hebt, dan heb je weinig kans. En je cijfers kijken ze naar, maar verder niet speciaal geloof ik. Er zijn ook studenten uit andere landen die vrijwel geen Engels spreken en als je continu Engels hoort, spreek je het vanzelf vloeiend.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 19:21
sharistadekker
sharistadekker is offline
HEy,

Ik heb me ook aangemeld voorUWC dit jaar. Ik HOOP zo erg dat ik word toe gelaten! als dat niet lukt ga ik denk ik met ef weg... misschien is dat ook een idee voor jou?

Laatst gewijzigd op 28-01-2011 om 17:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten