Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2011, 22:55
Verwijderd
Er is al een topic over, maar ik weet niet of het de bedoeling is dat daar allemaal nieuwe vragen bij komen, vandaar dat ik maar even een nieuwe heb gemaakt.

Sinds een paar maanden doet het echt superveel pijn als ik naar de wc ga (grote boodschap) het voelt echt alsof er glas/mesjes uit me komen en als ik me afveeg bloedt het ook 9 van de 10keer. Weet iemand waar dit aan ligt? Is er iets in mijn voedingspatroon wat ik zou kunnen veranderen oid, of moet ik als een gek naar de huisarts?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 23:12
Verwijderd
Ben je anders gaan eten of drinken? Minder gaan sporten? Onregelmatiger gaan leven?
Is het ook echt de consistentie waar je last van hebt? Dus is je ontlasting nu echt harder dan voorheen? Of is de consistentie hetzelfde, maar is het ineens pijnlijk geworden?

Als het aan de consistentie ligt, dan zijn de algemene tips; zorg voor genoeg vezels (gebroken lijnzaad kan bv handig zijn om ergens doorheen te gooien, bv je kntbijt) en zorg ook voor voldoende drinken (2 liter per dag). Als je ontlasting moeilijk op gang komt, kun je ook proberen 's ochtends een glas lauw water te drinken, bij sommige mensen helpt koffie ook heel goed (maar bij anderen werkt het te goed ), dus eetje aftasten wat bij jou goed werkt.
Verder is het ook belangrijk dat je regelmatig eet, dus drie maaltijden per dag, gezond eten ook, zeker als je damrproblemen hebt. Vermijd ook eten dat kan verstoppen; dus beter geen wit brood, geen witte rijst, ga voor bruin brood, zilvervliesrijst en meergranen pasta. Vermijd ook banaan, dat kan ook verstoppend werken. Pruimen, vijgen, gedroogde abrikozen en noten zijn weer erg goed. Ook als je bv een salade maakt, maak dan een dressing met olijfolie; ook erg goed.

Als het niet aan de consistentie ligt, en het dus puur is dat je bij het ontlasting begint te bloeden, dan kan het zijn dat je daar een wondje hebt dat telkens weer open gaat. Je kan dan ook het beste zorgen dat je makkelijk naar de wc kan, zodat het wondje kan genezen, dus ook die voedingstips hierboven toepassen
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 12:21
Catch
Catch is offline
Heb je geen aambeien? Ik heb ze nooit gehad, maar het klinkt een beetje naar aambeien. En als je dit al maanden hebt, dan is het misschien de moeite waard om toch over langs de huisarts te gaan?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 13:33
Balance
Balance is offline
Moet je nog even vaak als voorheen?
En is het dunner of juist steviger als voorheen?
Oud 31-01-2011, 16:06
Verwijderd
Klinkt als een fissuurtje, een scheurtje dus dat iedere keer weer kapotgaat doordat er iets langs moet Verder wat Andijvie zegt dus. Evt. een paar dagen lactulosesiroop nemen (gewoon bij de drogist te koop), zodat het de kans krijgt te genezen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 19:04
Verwijderd
Er is vrijwel niets veranderd aan mijn eet- en sportpatroon, ontlasting is nog hetzelfde en ook net zo vaak als voorheen, en aambeien lijken mij hier ook niet echt aan de orde. Ik eet sowieso wel vaak brood en moet ook meer drinken. Het voelt denk ik nog het meeste als een scheurtje, dus ik zal de lactulosesiroop proberen, thnx!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 20:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Lactulosesiroop gebruiken heeft alleen zin als je ontlasting nu te hard is en het daardoor pijn doet. Als je ontlasting niet anders is dan het eerst was dan heeft het geen zin om allerlei laxerende of vezelrijke producten te gaan gebruiken.
Oud 31-01-2011, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Lactulosesiroop gebruiken heeft alleen zin als je ontlasting nu te hard is en het daardoor pijn doet. Als je ontlasting niet anders is dan het eerst was dan heeft het geen zin om allerlei laxerende of vezelrijke producten te gaan gebruiken.
Op zich kun je daar wel dat wondje/scheurtje even mee ontzien, waardoor het dus de kans krijgt te genezen. Wondjes genezen daar volgens mij vrij snel, alleen zit de locatie ze niet mee.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 22:17
Verwijderd
Het kan ook wat verlichting bieden, en het herstel van het scheurtje versnellen, om wat vaseline of glijmiddel rond je anus te smeren voor het poepen. Maar daar moet je maar net trek in hebben natuurlijk .
Met citaat reageren
Oud 01-02-2011, 08:20
Verwijderd
haha fuck, dat is echt een beetje zuur maargoed... ja het doet echt heeeeel veel pijn, en daarna ook nog wel even. Dus misschien toch maar even proberen, thnx.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten