Nog even over het minimumloon: bij de meeste organisaties (die ook echt zeggen dat ze je loon betalen, soms noemen ze het ook een 'vrijwilligersvergoeding') krijg je per week betaald. Dat is dan voor zes dagen, of als je geluk hebt voor vijf dagen per week.
Waarschijnlijk hebben ze wel een berekening gemaakt op basis van het aantal activiteiten per dag, en dat zal dan heus wel op een bepaalde manier ongeveer op minimumloon uitkomen, maar ik denk dat de meeste recreatiemedewerkers veel meer tijd besteden aan het werk. Als je, zoals wij toen, met z'n tweeën vier activiteiten per dag moet draaien, ben je daar toch wel praktisch de hele dag mee bezig, want je moet ook alles zelf bedenken, voorbereiden, in elkaar knutselen, leiden en weer opruimen.
Misschien goed om te weten voor mensen die het overwegen, een idee van een dagschema zoals ik dat had:
10.00 uur: meestal knutselen. Duurt misschien maar een uurtje, maar voordat iedereen weg is en alles opgeruimd is, is het minstens half twaalf. En voor tienen moet je natuurlijk opstaan, ontbijten, alles klaarleggen enzovoort.
Dan lunchen, en waarschijnlijk ook nog weer dingen voorbereiden voor de middagactiviteit om 14.00 uur. Meestal een spel, sport, een speurtocht, enzovoort. Duurt toch ook zeker wel weer tot half vier, vier uur.
Daarna vaak nog boodschappen doen, met de campingbaas overleggen, een keer per week kwam er een mevrouw van de organisatie om je te beoordelen en het programma te bespreken (wij mochten / moesten het programma zelf bedenken, maar moesten het dan dus wel steeds aan haar laten zien). En misschien de avondactiviteit voorbereiden.
Daarna natuurlijk koken en afwassen, en ondertussen een verhaaltje bedenken voor het meeleeftheater, omkleden voor het meeleeftheater, meeleeftheater doen (19.00-19.30), weer omkleden en dan om 20.00 uur de laatste activiteit van de dag, meestal iets voor grotere kinderen of volwassenen, maar dat ligt er heel erg aan op wat voor camping je werkt. Op sommige campings zijn er 's avonds grotere dingen, bingo's, playbackshows, grote spellen, droppings enzovoort, shows die soms heel veel voorbereiding vragen (oké, op grote campings ben je meestal wel met meer recreatiemensen dan twee). Ik werkte op een relatief kleine camping en wij hadden 's avonds meestal nog een spel in het bos. Het scheelde dat er sowieso een avond volleybal was en een avond kampvuur, dat hoefden we dan in ieder geval niet te bedenken. Op z'n vroegst waren we dan om 21.30 uur klaar voor die dag.
Als we dan nog iets moesten voorbereiden voor de volgende dag, moest dat dus daarná nog gebeuren, of de volgende ochtend vroeg, vóór het knutselen (of allebei

)
Natuurlijk is er tussen de activiteiten door af en toe tijd voor jezelf, maar meestal niet uren lang. De tijd tussen de middagactiviteit en het meeleeftheater is het langst, dan kun je dus meestal best éven naar het dorp fietsen, met je vriendje bellen, een boek lezen, in de zon liggen of wat dan ook, maar het blijft ook dan maar iets van 3,5 uur, waarin je dus ook moet eten en zo en ook tussendoor ben je eigenlijk nog steeds aan het werk, als je over de camping loopt en kindjes komen naar je toe bijvoorbeeld. Dat kan zwaar zijn.
Ik wil je dus niet ontmoedigen, en ik ben zelf ook blij dat ik het gedaan heb, ondanks alles, maar ik denk nu soms wel: wtf, waarom wilde ik dat doen?