Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2011, 10:13
anne-maria
anne-maria is offline
Hallo,
ik heb ergens gehoord dat je van botten kraken kunt krimpen, is dat waar?
Dan ga ik mijn BFF namelijk waarschuwen! Die kraakt botten in haar rug door zo'n halve draai te maken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 10:23
Verwijderd
Nee, maar ik heb wel eens gehoord dat je daardoor reuma kunt krijgen op latere leeftijd door veel met je knieen, vingers etc te knakken.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 13:14
anne-maria
anne-maria is offline
weten er meer mensen hiervan?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 13:28
Rysair
Rysair is offline
Je kraakt geen botten, maar gewrichten. In elk gewrichtskapsel (een wand die twee beenderen aan elkaar verbindt) zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers dan wordt de ruimtegroter waardoor de vloeistof deze niet meer helemaal kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak. Daarom duurt het ook weer ongeveer 20 minuten totdat je het nog een keer kan doen.
Kortom, wat ze zeggen dat je later problemen krijgt met je botstructuur is niet waar. Overigens is er nooit onderzoek uitgevoerd, dus helemaal zeker kan ik het niet zeggen. Echter zijn er niet duidelijke gevallen van problemen vanwege het kraken van gewrichten.

Citaat:
Nee, maar ik heb wel eens gehoord dat je daardoor reuma kunt krijgen op latere leeftijd door veel met je knieen, vingers etc te knakken.
Reuma is een aanval van je eigen cellen tegen je kraakbeen en botten (door chronische ontstekingen aan je gewrichten). Het is dus een systeemziekte. Daarom kan je dus nooit Reuma krijgen door het kraken van je vingers.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 13:33
anne-maria
anne-maria is offline
Citaat:
Je kraakt geen botten, maar gewrichten. In elk gewrichtskapsel (een wand die twee beenderen aan elkaar verbindt) zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers dan wordt de ruimtegroter waardoor de vloeistof deze niet meer helemaal kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak. Daarom duurt het ook weer ongeveer 20 minuten totdat je het nog een keer kan doen.
Kortom, wat ze zeggen dat je later problemen krijgt met je botstructuur is niet waar. Overigens is er nooit onderzoek uitgevoerd, dus helemaal zeker kan ik het niet zeggen. Echter zijn er niet duidelijke gevallen van problemen vanwege het kraken van gewrichten.

Reuma is een aanval van je eigen cellen tegen je kraakbeen en botten (door chronische ontstekingen aan je gewrichten). Het is dus een systeemziekte. Daarom kan je dus nooit Reuma krijgen door het kraken van je vingers.
en krimpen?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 13:36
Rysair
Rysair is offline
Citaat:
en krimpen?
Krimpen zal je sowieso naarmate je ouder wordt, vanwege het kraakbeen dat dunner wordt. Maar door kraken, nee ik denk het niet want kraakbeen wordt niet beschadigd daardoor.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 13:37
anne-maria
anne-maria is offline
Citaat:
Krimpen zal je sowieso naarmate je ouder wordt, vanwege het kraakbeen dat dunner wordt. Maar door kraken, nee ik denk het niet want kraakbeen wordt niet beschadigd daardoor.
Dankjewel.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 02:34
arPos
arPos is offline
Niets van waar allemaal, kraken van je 'botten' is ontspannend, verlichtend en houd de boel soepel.
Oud 21-02-2011, 09:51
Verwijderd
Citaat:

Mensen trekken er niet alleen aan, maar laten ook op allerlei andere manieren hun gewrichten knakken. Bij alle manieren kun je kraakbeen langs elkaar laten schieten, wat telkens een risico op beschadiging is. Er kunnen dus wel degelijk problemen ontstaan. Krimpen lijkt me onwaarschijnlijk, maar pijnlijke gewrichten zijn niet ondenkbaar.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 12:05
Verwijderd
Je kunt wel last van je gewrichten krijgen als je telkens geforceerd knakt, omdat je kraakbeen dan domweg gewoon slijt. Maar dat is geen reuma en je zal er ook echt niet zichtbaar door krimpen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 18:56
ImTheWolf
ImTheWolf is offline
Nee, je kan niet krimpen door knakken. Zelf knak ik mijn vinger/teenkootjes, bijna al mijn rug en nekwervels, ellebogen, schouders, knieen (met trema weet t, ) polsen en heel soms kan ik mijn neus ook.

Verder dacht ik altijd dat je er reuma van kon krijgen maar las op de site van het reumafonds dat dat helemaal niet waar is! Geen probleem dus, maar ik weet niet of het wel al te gezond is...
Reageren

Regels voor berichten