Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2011, 18:25
EleventhHour
EleventhHour is offline
Ik ben bezig uitslagen van een enquête voor een sportvereniging te verwerken en probeer als autodidact (meer auto dan didact ) mezelf door de wetten van de statistiek te werken.

Ik heb de respondenten o.a. gevraagd of ze alleen willen trainen, of ook aan wedstrijden mee willen doen.
Vervolgens wil ik op zoek naar de variabelen die van invloed zijn op de antwoorden op die vraag. Met kruistabellen en Cramér's V kom je een heel eind, maar ik had weinig zin om alle variabelen 1 voor 1 te vergelijken en uiteindelijk een cruciale te vergeten. Dus heb ik kruistabellen voor alle 275 overige variabelen gemaakt en daar Cramér's V voor uit laten rekenen. Gevolg: een documentje van 172 pagina's om de hoge V-waarden uit te vissen.

Dit kan vast makkelijker?
Oud 07-03-2011, 18:44
Verwijderd
Factor analyse misschien? (Geen idee of dat ook echt kan hoor, maar dat is iig wat in me op kwam toen ik dit las.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Factor_analysis
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 19:46
EleventhHour
EleventhHour is offline
Dat is em niet. Bij factoranalyse kijk je of er mogelijk een derde variabele invloed heeft op de correlatie tussen twee anderen.
Ik begin met 1 (ordinale) variabele.
Oud 07-03-2011, 20:05
Verwijderd
In stata kun je in 1 keer een correlatietabel voor alle variabelen maken. Heb dat ook wel eens in SPSS geprobeerd maar nog niet uitgevonden hoe dat moet..
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Dat is em niet. Bij factoranalyse kijk je of er mogelijk een derde variabele invloed heeft op de correlatie tussen twee anderen.
Ik begin met 1 (ordinale) variabele.
Dat hoeft niet trouwens, je kijkt gewoon of bepaalde variabelen samen een "latente variabele" vormen die gebruikt kan worden voor correlatie.
En dit lijkt me nog best een optie aangezien 275 variabelen niet 275 effecten voorstellen, waarschijnlijk heb je wel clusters die samen hetzelfde item meten. Als je die opslaat als factor kun je daarna het effect van die factoren bekijken.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 20:17
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
In stata kun je in 1 keer een correlatietabel voor alle variabelen maken. Heb dat ook wel eens in SPSS geprobeerd maar nog niet uitgevonden hoe dat moet..
Ik gebruik ook nog es PSPP, een gratis kloon met iets minder opties

Citaat:
Dat hoeft niet trouwens, je kijkt gewoon of bepaalde variabelen samen een "latente variabele" vormen die gebruikt kan worden voor correlatie.
En dit lijkt me nog best een optie aangezien 275 variabelen niet 275 effecten voorstellen, waarschijnlijk heb je wel clusters die samen hetzelfde item meten. Als je die opslaat als factor kun je daarna het effect van die factoren bekijken.
Ok, ga ik dat es uitproberen klinkt moeilijk voor een n00b
Oud 07-03-2011, 20:20
Verwijderd
Citaat:

Valt wel mee, alleen het is lastig te bepalen hoeveel factoren je wilt maken, er zijn wel richtlijnen voor wanneer iets bij elkaar "hoort" maar het is makkelijker als je al een theoretisch idee hebt over hoeveel het er moeten zijn. En zodra je daar tevreden over hebt hoef je alleen maar "save" bij de opties aan te klikken dan creert hij automatisch nieuwe variabelen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 20:20
Verwijderd
Citaat:

Als je mij de dataset stuurt wil ik trouwens wel even een correlatietabel voor je maken, dat is niet zoveel werk..
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 20:23
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Als je mij de dataset stuurt wil ik trouwens wel even een correlatietabel voor je maken, dat is niet zoveel werk..
ow dat zou helemaal hip zijn
waarheen?
Oud 07-03-2011, 20:24
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Valt wel mee, alleen het is lastig te bepalen hoeveel factoren je wilt maken, er zijn wel richtlijnen voor wanneer iets bij elkaar "hoort" maar het is makkelijker als je al een theoretisch idee hebt over hoeveel het er moeten zijn. En zodra je daar tevreden over hebt hoef je alleen maar "save" bij de opties aan te klikken dan creert hij automatisch nieuwe variabelen.
Ik heb meer het idee dat er niet echt causale variabelen (is dat een bestaande term? ) bestaan en dat het gewoon een verzameld zootje is
Reageren

Regels voor berichten